Vraag

internetsnelheid 50% lager



Toon eerste bericht

28 reacties

Reputatie 1

@Martin , @DaisyS   

Ik heb eens de test gedaan met utp kabel en daar is de max snelheid 76Mbps ( is er een verklaring als er 85 mbps aan de modem binnenkomt)?

Martin ik heb ook de link uitgevoerd betreft “maximum gegarandeerde snelheid” en dat heeft volgend resultaat.( 86,3 mbps - zie hieronder)

Wat mij onduidelijk blijft is,  waarom werkte “One SSID/slimme wifi” 1 maand geleden wel nog correct en plots niet meer ?  ik dacht dat Flex meer stabiliteit zou opleveren

@DaisyS ,   kan je dit zien als ik vorige week (en 2 weken terug) iedere keer een wifi onderbreking kreeg ( of niet daar het Wifi lampje blijft branden).   Zijn er settings gewijzigd vanwege een software update ? heb ik de laatste firmware ? 

Vanavond probeer ik dan nog even op een reset uit te voeren en eventueel “slimme wifi” uit te zetten.

Reputatie 7
Badge +5

@Dirk vdk Ik heb net een meting gedaan van je lijn en tot op je modem komt 85mbps binnen. De vertraging van snelheid zal vermoedelijk toch met je wifi te maken hebben.

Je kan de bovenstaande stappen eens nemen zoals @Martin heeft voorgesteld.

@Dirk vdk ik zou de bbox eens resetten en dan “One SSID” eens uitzetten om te zien of het dan beter wordt ook je snelheid eens testen via bv pc/laptop verbonden met een utp kabel aan de bbox, want die moet eerst in orde zijn vooraleer je iets kunt zeggen over je wifi snelheid die van enkel factoren kan afhangen.

  • bbox resetten = 20 sec het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt houden en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan blijft oplichten.
  • One SSID deactiveren:
    dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
    (daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
    klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
    Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
          (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
     * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
    Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren.

kijk ook eens wat je maximum gegarandeerde snelheid is die Proximus je zeker moet kunnen verzekeren → http://proximus.be/internetsnelheid  het is namelijk niet de abonnement snelheid die je lijnsnelheid bepaalt maar de verzwakking (lengte) van je distributiekabel waarop je intro telefoonlijn aangesloten is, waarop je bbox aangesloten is, zie → Internet (proximus.be)

Proximus medewerkers kunnen ook je lijn eens bekijken op eventuele fouten.

Woordje uitleg over One SSID / smart wifi:

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

Reageer