Beantwoord

InternetBox port forwarding (80, 443) werkt niet ondanks lage beveiliging

  • 12 October 2022
  • 37 reacties
  • 1548 Bekeken

  • Rising star
  • 13 reacties

Hallo.

Ik heb een webserver draaiende achter poorten 80 en 443 op mijn lokaal netwerk. In MyProximus heb ik allereerst de beveiliging op “laag” gezet (en ook de InternetBox nadien een aantal keer herstart):

Vervolgens heb ik Port Forwarding ingesteld naar mijn webserver, zowel voor externe poort 443 als externe poort 2224 (ter test):

 

Wanneer ik de poorten op mijn extern IP adres laat controleren (via canyouseeme.org), dan is de webserver niet zichtbaar op poort 443 maar wel op de testpoort 2224: 

 

 

Hoe is dit mogelijk, gezien de reeds ingestelde “lage beveiliging” op mijn internet lijn? Onlangs overgestapt van Telenet, waar deze port forwarding zonder problemen werkte.

Alvast bedankt voor enige inzage.

PS: Het is voor mij noodzakelijk om mijn webserver via poort 443 te bereiken. Ik probeer mijn webserver te bereiken vanuit een worsktation waar ongekende poorten (zoals bv. 2224) geblokkeerd worden.

icon

Beste antwoord door Moya 5 November 2022, 12:59

Bekijk origineel

37 reacties

@nvfd

Je hebt reeds een internetbox, ik kan deze wel laten omruilen,

kan er volgende week iemand van bpost deze komen bezorgen?

 

Geert

@GeertC Dat mag zeer zeker! Lever ik vervolgens mijn “oude” internetbox weer in bij een Proximus winkel?

Reputatie 7
Badge +3

@nvfd 

Dat gaat niet meer, die moet je binnenbrengen op een Postkantoor en daar een bar-code laten scannen die we je via mail toesturen.

Kan je op je profiel even nakijken of je klantummer correct is aub? 

 

Geert

 

@GeertC In orde. Hierbij bevestig ik ook dat mijn klantennummer in mijn profiel correct is en mijn wettelijk adres in MyProximus correct ingevuld staat.

Reputatie 7
Badge +3

@nvfd 

Maandag zal er een nieuwe internetbox bezorgd worden. Je krijgt hier nog een bevestiging van via mail.

 

Geert

Dag allen,

 

Ik heb inmiddels mijn nieuwe Internet Box in gebruik en kan bevestigen dat poorten 80 en 443 inmiddels niet meer geblokkeerd worden! 😊

 

Ik heb de firmware versies bijgehouden:

  • Oude internetbox: SGE51100384
  • Nieuwe internetbox: SGE51100354 (oudere versie dus!)

Ik ben in ieder geval een tevreden mens. Bedankt allen voor de hulp!

Bedankt voor de feedback.
Ik had zo al een licht vermoeden dat de reden wel eens een bug in software had kunnen zijn.

Enfin, het belangrijkste is dat het opgelost is en terug werkt.

Dag allen,

 

Ik heb inmiddels mijn nieuwe Internet Box in gebruik en kan bevestigen dat poorten 80 en 443 inmiddels niet meer geblokkeerd worden! 😊

 

Ik heb de firmware versies bijgehouden:

  • Oude internetbox: SGE51100384
  • Nieuwe internetbox: SGE51100354 (oudere versie dus!)

Ik ben in ieder geval een tevreden mens. Bedankt allen voor de hulp!

 

Hi Nvfd,

 

Heb je de forward ingesteld rechtstreeks op het IP van de nieuwe router of op het IP van je randapperatuur/server? 

 

Ik zit namelijk met het zelfde probleem, heb ook een nieuwe internetbox ontvangen met de firmware versie: SGE51100354 (Dus inderdaad die oudere) maar dan nog werkt het bij mij niet… :(

 

Thanks

@Davi Verstraeten Mijn port forwarding stond ingesteld op de router. Dat heb ik geconfigureerd op de online instellingen van MyProximus. Bij het wisselen naar mijn nieuwe internetbox werden de instellingen dus gewoon overgenomen naar mijn nieuwe box.

 

Port forwarding doe je naar het interne IP adres van je server.

 

Wat je kan testen is of je zelf, op een laptop die verbonden is met je wifi netwerk, wel toegang krijgt tot je server als je naar zijn intern IP adres surft (192.168. ...). Als dat niet lukt, dan is je probleem niet gerelateerd aan wat hier besproken werd en kan je best een nieuw topic starten.

Reputatie 6
Badge +2

Dag allen,

 

Ik heb inmiddels mijn nieuwe Internet Box in gebruik en kan bevestigen dat poorten 80 en 443 inmiddels niet meer geblokkeerd worden! 😊

 

Ik heb de firmware versies bijgehouden:

  • Oude internetbox: SGE51100384
  • Nieuwe internetbox: SGE51100354 (oudere versie dus!)

Het probleem is dus ontstaan na een Firmware update, en een "nieuwe" (oudere) TV box heeft het probleem opgelost?

 

Is er dan geen risico dat het probleem terugkomt van zodra de firmware upgrade ook naar deze tv-box gepushet wordt?

Naar de “Internet box” gepusht wordt wil je zeggen natuurlijk, maar als die bugs gemeld worden aan PX zullen ze ook wel die bug er proberen eerst uit te halen vooraleer dit verder naar al de Internet boxen te pushen, aangezien hun strategie altijd zo geweest is van niet alle nieuwe software tegelijk naar iedereen te pushen om juist af te wachten op eventuele meldingen van bugs.

@Davi Verstraeten Mijn port forwarding stond ingesteld op de router. Dat heb ik geconfigureerd op de online instellingen van MyProximus. Bij het wisselen naar mijn nieuwe internetbox werden de instellingen dus gewoon overgenomen naar mijn nieuwe box.

 

Port forwarding doe je naar het interne IP adres van je server.

 

Wat je kan testen is of je zelf, op een laptop die verbonden is met je wifi netwerk, wel toegang krijgt tot je server als je naar zijn intern IP adres surft (192.168. ...). Als dat niet lukt, dan is je probleem niet gerelateerd aan wat hier besproken werd en kan je best een nieuw topic starten.

 

Hi,

 

Was hetzelfde probleem als u ook had, ik had een foutje getypt in het IP adres.. dus daarom werkte het bij niet meteen.. Het jammere is, ze hebben dit weekend een push gedaan bij mij en mijn router met oude firmware versie is terug geupdate naar de nieuwste versie… dus het is weer stuk.. poorten zijn weer gesloten terwijl ze open stonden..

 

Dus om op Philippe te antwoorden, ja als ze een push doen naar je router heb je terug hetzelfde probleem… ongeloofelijk dit. Twijfel om proximus na 2 weken terug buiten te gooien is zeer groot…

@Proximus_Forummedewerkers.
Best dat de PX forummedewerkers dit doorgeven aan de Bevoegde specialisten zodat de bug er kan uitgehaald worden in deze software versie.

Reageer