Skip to main content
Vraag

Internet Box met single VLAN als bridge en eigen (OpenWRT) ... wat met TV ?

• July 28, 2026
  • 4 reacties
  • 33 Bekeken

Marc Duponcheel

Een Proximus business expert verwees me door naar hier.

Vragen hieronder

Sinds een viertal jaar hebben we een business Internet Fiber pack met B-Box 3V+.

Ik heb toen onmiddellijk de B-Box 3V+ vervangen door een eigen geassembleerde intel OpenWRT box met 3 snelle ethernet poorten. De WAN connectie is via PPPOE en de LAN en TV box zitten op verschillende VLANs. We gebruiken geen vaste telefonie. We hebben dus een Fiber->Ethernet omzetter (PON) en een (OpenWRT) router met voldoende ethernets.

De v7 TV box aan de praat krijgen was niet triviaal (zie: en lukte met hulp van Userbase experts): een ingewikkelde DHCP setup en IGMP proxy.

We zouden graag overschakelen naar single VLAN.

Want ik vrees dat onze intussen 'oude' installatie (destijds heel 'nieuw') op een dag niet meer compatibel is en/of up te graden valt. Op dit moment klaagt de Proximus app sinds recent reeds dat onze Internet Box niet bereikbaar is.

Ik besef en begrijp dat, na de Proximus apparatuur, Proximus geen support geeft.

Geen probleem, ik gebruik al 30 jaar eigen router(s).

Een bekwame Proximus business expert kwam langs om onze setup te verifiëren voor aanpassing naar nieuw abonnement met aangepaste 'Internet Box'. We willen stilaan de LAN naar 2.5Gbps upgraden dus de 'Internet Box' moet ook 2.5Gbps WAN hebben.

Vragen

- Is de TV in de Single VLAN setup op zelfde subnet als het lokale netwerk ?

- Als de 'Internet Box' als bridge is ingesteld, werkt de TV dan zonder extra configuratie op eigen OpenWRT router?

- Als de OpenWRT router zelf de PPPOE opzet, moet die dan (zoals nu met verschillende VLANs) weer ingewikkeld geconfigureerd worden voor TV?

- Zijn er gebruikers met eigen router die zelf de Fiber->Ethernet omzetting doet ? En zo ja welke router, misschien ook een OpenWRT router? En moet die router dan ook voor TV geconfigureerd worden?

Dank voor expert hulp

4 reacties

Martin
  • July 28, 2026

@Marc Duponcheel 

FYI: Er zijn hier wel al wat topic’s geweest met openWRT, zoals bv hier 

achter de BBox een eigen router geplaatst op basis van een NanoPi r5s met OpenWrt

Het probleem is bij de meesten de TV box goed laten werken….

Misschien zijn er nog op het forum die hier praktische ervaring mee hebben zowel met Triple VLAN als op Single VLAN.

Update: ik geef je maar nog dit mee ook , in de hoop het je iets kan bijbrengen
Proximus tv achter eigen (opnsense) router | Proximus Forum 25/07/26:

De specificaties waaraan een router moet voldoen voor Proximus TV heeft ingebouwd in het Proximus profiel.

De volledige specificaties staan in het document  Specificaties voor de router/CPE

Er komt véél meer bij kijken dan alleen maar IGMP snooping aan te zetten.

Jouw router moet dus aan de bovenstaande specificaties voldoen, in het bijzonder hoofdstuk 4 "Support of the Proximus TV Service", zoals:

• DHCPv4 Options spoofing (DHCP options Option 6/42/67/43 etc. moeten vanuit de WAN beschikbaar gesteld worden aan de TV decoder).
  • bij voorkeur krijgen decoders een aparte DHCP range (via DHCP option 60 = "IPTV*").
  • DHCPv6 Options spoofing (voor de toekomst).
  • IGMP Snooping v3.
  • Private IP ranges 172.28.40.0/21 en 172.28.48.0/21 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
  • Multicast ranges 239.192.0.0/16 en 239.255.0.0/16 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
  • QoS (DSCP classes CS4, CS3, AF22, 4, ...).
  • enzovoort ...

Martin
  • July 28, 2026

Bij single VLAN :

bron: DHCP Privé Pool - UB

Het lokale netwerk achter de InternetBox heeft inderdaad een 192.168.128.0/23 range (subnet mask 255.255.254.0 )
Dat wil dus zeggen dat alle IP adressen tussen 192.168.128.0 tot en met 192.168.129.255 in hetzelfde subnet zitten en mekaar dus kunnen zien.

Deze range is onderverdeeld in volgende "pools":

• privé DHCP Pool = 192.168.129.[0-254] >>> alle lokale netwerkgebruikers die DHCP gebruiken krijgen dus een 192.168.129.x adres
  • Proximus DHCP Pool = 192.168.128.[2-127] >>> de Proximus decoders krijgen een 192.168.128.x adres
  • back-up subnet = 192.168.1.0/24 (zonder DHCP) >>> dit zorgt ervoor voor compatibilieit met de BBbox3 (apparaten die een vast IP hadden op een BBox 3 (192.168.1.x) gaan dus ook internet krijgen)

Als je toestellen hebt die je een vast IP wilt toekennen, dan kan je best een IP adres kiezen uit de volgende range:

• IP adres = 192.168.128.[128-254]
    Gateway = 192.168.128.1
    Subnet = 255.255.254.0

Dat zorgt ervoor dat er geen conflicten zijn met de privé DHCP pool 192.168.129.[0-254] en de TV DHCP Pool 192.168.128.[2-127]

Marc Duponcheel

@Marc Duponcheel 

FYI: Er zijn hier wel al wat topic’s geweest met openWRT, zoals bv hier 

achter de BBox een eigen router geplaatst op basis van een NanoPi r5s met OpenWrt

Het probleem is bij de meesten de TV box goed laten werken….

Misschien zijn er nog op het forum die hier praktische ervaring mee hebben zowel met Triple VLAN als op Single VLAN.

Update: ik geef je maar nog dit mee ook , in de hoop het je iets kan bijbrengen
Proximus tv achter eigen (opnsense) router |  Forum 25/07/26:

De specificaties waaraan een router moet voldoen voor Proximus TV heeft ingebouwd in het Proximus profiel.

De volledige specificaties staan in het document  Specificaties voor de router/CPE

Er komt véél meer bij kijken dan alleen maar IGMP snooping aan te zetten.

Jouw router moet dus aan de bovenstaande specificaties voldoen, in het bijzonder hoofdstuk 4 "Support of the Proximus TV Service", zoals:

Dank U wel ​@Martin 

Dat DHCP en IGMP en VLAN en juist moet zitten heb ik destijds aan den lijve ondervonden en werkt dankzij expert uitleg op https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=62873 die conform is met wat ik lees op https://www.proximus.be/dam/jcr:adbb35a1-23d9-43ec-a648-e2d174224710/cdn/sites/support/documents/en/device/PXS_router-guideline_v1.pdf

Dit werkt al een aantal jaren.

Maar ik wil bijblijven en bijbenen en overschakelen op single VLAN en eigen (OpenWRT) router.

Begrijp ik goed, zoals ​@philippe_d  aangeeft, dat als ik een FritzBox! modem gebruik (zo ja welke?) als modem (in modem only?) TV zou kunnen werken aangesloten op een aparte ethernet poort van de modem dankzij het ingebouwd in het Proximus profiel?

Dat zou excellent zijn!

Heeft die FritzBox! een 2.5Gbps WAN en een 2.5Gbps LAN?

Ander detail. Op dit moment heb ik nog 'Multiple VLANs' en gebruik ik geen modem en krijg WAN IP via PPPOE rechtstreeks op mijn eigen OpenWRT router. Als ik overschakel op 'Single VLAN' werkt dit dan nog steeds via PPPOE of wordt het IPOE (weliswaar tagged VLAN 20)?

Marc Duponcheel

Bij single VLAN :

bron: DHCP Privé Pool - UB

Het lokale netwerk achter de InternetBox heeft inderdaad een 192.168.128.0/23 range (subnet mask 255.255.254.0 )
Dat wil dus zeggen dat alle IP adressen tussen 192.168.128.0 tot en met 192.168.129.255 in hetzelfde subnet zitten en mekaar dus kunnen zien.

Deze range is onderverdeeld in volgende "pools":

• privé DHCP Pool = 192.168.129.[0-254] >>> alle lokale netwerkgebruikers die DHCP gebruiken krijgen dus een 192.168.129.x adres
  • Proximus DHCP Pool = 192.168.128.[2-127] >>> de Proximus decoders krijgen een 192.168.128.x adres
  • back-up subnet = 192.168.1.0/24 (zonder DHCP) >>> dit zorgt ervoor voor compatibilieit met de BBbox3 (apparaten die een vast IP hadden op een BBox 3 (192.168.1.x) gaan dus ook internet krijgen)

Als je toestellen hebt die je een vast IP wilt toekennen, dan kan je best een IP adres kiezen uit de volgende range:

• IP adres = 192.168.128.[128-254]
    Gateway = 192.168.128.1
    Subnet = 255.255.254.0

Dat zorgt ervoor dat er geen conflicten zijn met de privé DHCP pool 192.168.129.[0-254] en de TV DHCP Pool 192.168.128.[2-127]

@Martin : OK ik begrijp nu deze InternetBox setup.

Maar mijn lokaal subnet is (al 30 jaar) 192.168.168/24 met eigen DCHP en DNS server om alle servers en andere belangrijke devices (zoals switches, access points en IoT bases voor allerhande)  bij naam te bereiken en te beheren. 

Het wordt een huzarenstuk om die jarenlang zorgvuldig opgezette infrastructuur te migreren.

Daarom wil ik graag de OpenWRT router behouden (en upgraden) en enkel aanpassen, al dan niet achter een Internet Box of FritzBox! (modem only) van meerdere naar 1 VLAN.

Ik vrees nu dat een ‘modem only’ setup die 192.168.128/23 opdeling (privé en proximus)  zou kunnen dwarsbomen en TV misschien toch niet op zo’n aparte LAN poort gaat werken …

nog een vraagje : we hebben een vast IPv4 addres … krijgen we via ‘single VLAN’ ook een vast IPv6 addres?