Skip to main content
Vraag

BBox3V+ en eigen router

• June 11, 2026
  • 6 reacties
  • 51 Bekeken

Ik heb achter de BBox3 een eigen router geplaatst op basis van een NanoPi r5s met OpenWrt. De PPoE verbinding werd geconfigureerd en krijgt een extern ip-adres van Proximus (10. ...) Toch krijg ik geen verbinding met internet. Zelfs een ping naar 1.1.1.1 vanuit de router zelf lukt niet. 

Blokkeert Proximus een tweede PPPoE-sessie?
Moet ik single Vlan instellen?
Is er iets evidents dat ik uit oog verloren heb?

Wie kan mij hiermee helpen?

6 reacties

Martin
  • June 11, 2026

• Auteur
  • Rising star
  • June 11, 2026

Ja. De verbinding lijkt tot stand te komen, maar er gaat niets door.

Martin
  • June 11, 2026

Je zou eventueel kunnen proberen je eigen router te gebruiken als hij Wan VLAN tagging ondersteunt.

Hoe installeer je je eigen router

1. Klik op onderstaande knop en meld je aan.
    Log in op MyProximus
  2. Ga naar de pagina van je internetproduct (bijvoorbeeld Internet Maxi).
  3. Klik op Je eigen apparatuur installeren.
  4. Ga naar VLAN: 
    • Als je in Single Vlan zit, hoef je niets te doen.
    • Als je Triple VLAN gebruikt, schakel dan over naar Single VLAN.
  5. Stel een IPoE-verbinding in op de WAN-interface met VLAN-tag 20, volgens de instructies van de fabrikant van de router of modem/router.

• Auteur
  • Rising star
  • June 11, 2026

Is het overschakelen naar Single Vlan en de IPoE-verbinding ook van toepassing voor een Bbox of enkel voor een internetbox? Volgens de info op de Proximus site zou de Bbox3 immers PPPoE pass-through bieden.

Kan u dat even verduidelijken vóór ik de suggesties uitprobeer. Ik wil namelijk geen bijkomende problemen maken. 

Martin
  • June 11, 2026

Die methode is inderdaad als je uw eigen router in de plaats gebruikt van je bbox3.

• Auteur
  • Rising star
  • June 11, 2026

Martin

Als ik die procedure volg, ga ik ongetwijfeld te maken krijgen met dubbele NAT. Volgens mijn info is de Bbox3 niet in staat IPoE door te geven aan een aparte router. Daarvoor zou een nieuwere internetbox nodig zijn.

Als bovenstaande klopt is het dus niet meer mogelijk een eigen router te gebruiken en de bbox als modem te gebruiken. In dat geval vraag ik een gratis omruiling van de Bbox naar een internetbox.