Skip to main content
Vraag

Proximus tv achter eigen (opnsense) router

• July 24, 2026
  • 17 reacties
  • 134 Bekeken

Hallo,

Ik gebruik met succes mijn eigen OPNsense-router op mijn Proximus VDSL-netwerk.

Als modem gebruik ik de FRITZ!Box 7530.

Wanneer ik de Proximus TV-box rechtstreeks op de FRITZ!Box aansluit, werkt de tv perfect. Maar als ik de Proximus TV-box aansluit op de LAN-zijde van mijn OPNsense-router, beginnen live-tv en dergelijke te haperen en wordt het beeld soms wazig. Er komt tenminste wel signaal door. Weet iemand met een OPNsense-router (of een eigen router in het algemeen) hoe ik dit kan oplossen zodat de tv perfect werkt?

Alvast bedankt.

17 reacties

Forum|alt.badge.img+2

@verstreepen  zoals ik zei op het andere forum, kijk na of igmp snooping op de router zit en zet dit aan voor goede werking van je tv box via je eigen router 😉

Forum|alt.badge.img+2
  • Guru
  • July 24, 2026

Wanneer ik de Proximus TV-box rechtstreeks op de FRITZ!Box aansluit, werkt de tv perfect. 

Dat het met de FritzBox perfect werkt, komt omdat AVM vanaf Fritz!OS 08.00 en hoger de specificaties waaraan een router moet voldoen voor Proximus TV heeft ingebouwd in het Proximus profiel.

De volledige specificaties staan in het document  Specificaties voor de router/CPE 

Er komt véél meer bij kijken dan alleen maar IGMP snooping aan te zetten.

Jouw router moet dus aan de bovenstaande specificaties voldoen, in het bijzonder hoofdstuk 4 "Support of the Proximus TV Service", zoals:

• DHCPv4 Options spoofing (DHCP options Option 6/42/67/43 etc. moeten vanuit de WAN beschikbaar gesteld worden aan de TV decoder).
  • bij voorkeur krijgen decoders een aparte DHCP range (via DHCP option 60 = "IPTV*").
  • DHCPv6 Options spoofing (voor de toekomst).
  • IGMP Snooping v3.
  • Private IP ranges 172.28.40.0/21 en 172.28.48.0/21 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
  • Multicast ranges 239.192.0.0/16 en 239.255.0.0/16 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
  • QoS (DSCP classes CS4, CS3, AF22, 4, ...).
  • enzovoort ...

Een hele boterham dus :-) .
Als uw router aan al deze eisen voldoet, dan zal Proximus TV probleemloos werken 😀

• Auteur
  • July 25, 2026

Wanneer ik de Proximus TV-box rechtstreeks op de FRITZ!Box aansluit, werkt de tv perfect. 

Dat het met de FritzBox perfect werkt, komt omdat AVM vanaf Fritz!OS 08.00 en hoger de specificaties waaraan een router moet voldoen voor Proximus TV heeft ingebouwd in het Proximus profiel.

De volledige specificaties staan in het document  Specificaties voor de router/CPE 

Er komt véél meer bij kijken dan alleen maar IGMP snooping aan te zetten.

Jouw router moet dus aan de bovenstaande specificaties voldoen, in het bijzonder hoofdstuk 4 "Support of the Proximus TV Service", zoals:

• DHCPv4 Options spoofing (DHCP options Option 6/42/67/43 etc. moeten vanuit de WAN beschikbaar gesteld worden aan de TV decoder).
  • bij voorkeur krijgen decoders een aparte DHCP range (via DHCP option 60 = "IPTV*").
  • DHCPv6 Options spoofing (voor de toekomst).
  • IGMP Snooping v3.
  • Private IP ranges 172.28.40.0/21 en 172.28.48.0/21 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
  • Multicast ranges 239.192.0.0/16 en 239.255.0.0/16 moeten bereikbaar zijn vanuit de WAN.
  • QoS (DSCP classes CS4, CS3, AF22, 4, ...).
  • enzovoort ...

Een hele boterham dus :-) .
Als uw router aan al deze eisen voldoet, dan zal Proximus TV probleemloos werken 😀

opnsense is een zeer uitgebreid router systeem dus het zal al deze dingen wel ondersteunen. maar is er toevallig ergens een handleiding ofzo waarin eenvoudig staat uitgelegd hoe ik al die dingen instel? ik ben namelijk nog in mijn leerproces.

Martin
  • July 25, 2026

Ik weet niet of je hier iets mee kunt aanvangen of daar ook eens de vraag stellen?

Proximus tv behind own (opnsense) router : r/opnsense

• Auteur
  • July 25, 2026

Ik weet niet of je hier iets mee kunt aanvangen of daar ook eens de vraag stellen?

wat grappig dat je dit linkje vermeld, dit is letterlijk een topic dat ik zelf heb aangemaakt.

Martin
  • July 25, 2026

wat grappig dat je dit linkje vermeld, dit is letterlijk een topic dat ik zelf heb aangemaakt.

@verstreepen Ja, google weet je overal te vinden hé 😉

(Deze is dan ook wel van u: Proximus tv achter eigen (opnsense) router - De Netweters)

en die op tweakers,net enz…  😊)

‘t is raar dat philippe_d je hier niet geantwoord heeft maar wel hier.

• Auteur
  • July 25, 2026

lol, ja ik denk dat je nu al mijn topics op het internet hebt gevonden

ik heb dus zeker mijn research gedaan maar schiet me niet af 🤣

Martin
  • July 25, 2026

Neen zeker niet waarom zou ik, want op hoe meer plaatsen je de vraag stelt, hoe meer kans je hebt om goeie tips of oplossingen te krijgen.

• Auteur
  • July 25, 2026

Neen zeker niet waarom zou ik, want op hoe meer plaatsen je de vraag stelt, hoe meer kans je hebt om goeie tips of oplossingen te krijgen.

Klopt helemaal 

• Auteur
  • July 26, 2026

is er anders niet gewoon een mogeljkheid om het ingewikkelde multicast en igmp gedoe voor de tv achterwegen te laten en bv gewoon de multicast om te zetten naar unicast? 

Martin
  • July 26, 2026

Ja maar volgens mij is het probleem dat de proximus v7 decoder blijft een multicast signaal verwachten!

Martin
  • July 26, 2026

Ter bijkomende informatie: Ik ben al een tijd aan het zoeken, maar vind het voor het ogenblik nog niet terug waar ik ooit ergens gelezen heb dat bij een V7c die een wifiverbinding maakt met de internet box, dat deze laatste multicast omzet naar unicast!

Maar of dit een onderbouwde/correcte uitleg was dat weet ik echter niet.

• Auteur
  • July 27, 2026

ik heb volgens mij niet meer de klassieke decoder. ik gebruik die proximus tv box met android tv. geen idee of dit de v7c is dan.

Martin
  • July 27, 2026

Bij de (V7 decoder) Android TV box  kan je alleen maar met ethernetkabel aansluiten.

Bij de (V7c decoder) Android wifi TV box  kan je ook  met ethernetkabel aansluiten of via Wifi.

V7c decoder

• Auteur
  • July 27, 2026

ik heb de v7c dan

• Auteur
  • July 29, 2026

is er al iemand met een oplossing?

Martin
  • July 29, 2026

Anders moet je nog eens aandringen op userbase ook.

https://userbase.be/forum/Proximus tv achter eigen (opnsense) router

door vectralis

Wanneer ik de Proximus TV-box rechtstreeks op de FRITZ!Box aansluit, werkt de tv perfect. Maar als ik de Proximus TV-box aansluit op de LAN-zijde van mijn OPNsense-router, beginnen live-tv en dergelijke te haperen en wordt het beeld soms wazig. Er komt tenminste wel signaal door. Weet iemand met een OPNsense-router (of een eigen router in het algemeen) hoe ik dit kan oplossen zodat de tv perfect werkt?
Alvast bedankt.