Beste Proximusmedewerker,
na een maandenlang betoog op dit forum, dat overigens met de verfrissing van huidig forum ook niet meer terug te vinden valt,
(Vanwaar het plotse 'GAT' in de berichten tussen 2017 en 2013???:
)
heb ik ingestemd met het uittesten van de 4G-modem die verbonden wordt met je B-Box3 modem.
Dit omdat er in de streek waar ik woon, nooit één investering is gemaakt in het veranderen van de huidige koperen bekabeling waardoor ik en de duizenden mensen hierrond nog steeds verplicht via de ADSL-technologie van voorgaande eeuw moeten surfen. Gezien hier ook geen bi directionele kabel beschikbaar is, hebben wij dus ook geen keuze om bij een ander mainstream operator zoals Telenet te gaan en betekent internetten voor ons = surfen aan maximale snelheden van 6mbps/0,5mbps zoals dat voor de meesten al meer dan 10 jaar geleden onaanvaardbaar zou geweest zijn.
In mijn gemeente kan zo’n 30% van de inwoners aan een snelheid van minstens 30Mbps surfen. De overige 70% haalt die snelheid niet. Verschillende ‘deelgemeentes’ hebben zelfs nog een dekkingsgraad van 0,0% voor snelheden van minstens 30Mbps of niemand surft er dus aan deze snelheid. In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat je dan via ADSL verbonden bent.
Uiteindelijk kwamen jullie via Dhr. Van Caelenberghe William dus met een voorstel tot het plaatsen van een 3/4G-modem naast de bestaande B-box modem. Een van de 4 LAN-poorten van de 4G-modem wordt doorverbonden met de WAN-poort van de B-box3. Gezien deze WAN-poort bij anderen niet wordt gebruikt (bij mijn weten) blijft de rest van de bekabeling/configuratie dus dezelfde. Met deze opstelling is het praktisch mogelijk om snelheden van 20-25Mbps/4-5MBps te halen. Begin september vorig jaar werd de extra 4G-modem geïnstalleerd, en de eerste resultaten zagen er voor ons toch veelbelovend uit, het betreft uiteindelijk een verviervoudiging van de bandbreedte.
Echter, volgende serieuze bemerking na het testen gedurende enkele maanden:
Dagelijks (!) valt de snelheid van deze verbinding terug tot ‘ADSL’ snelheid. Dat valt op tijdens het surfen en valt onmiddellijk te controleren via de speedtest (Ookla of Telenet). Het eigenaardige aan dit probleem is dat NA HEROPSTARTEN VAN DE B-BOX3 (stekker uit- 5sec wachten – stekker in) de snelheid onmiddellijk na het opstarten opnieuw verhoogt maar na enkele uren valt de snelheid opnieuw terug tot ADSL.
Steeds verbetert dus de snelheid bij het opnieuw opstarten van de B-box3 modem. Of ik de 3G/4G modem al dan niet opnieuw opstart, maakt niets uit.
1. Hoe is dit mogelijk en vooral, wat valt hieraan te doen? Ben ik de enige met dit probleem? Het is onwerkbaar en eigenlijk te onnozel om enkele keren per dag de modem in en uit te trekken om de snelheid terug boven ADSL-niveau (5,8Mbps) te krijgen.
2. Begin december van vorig jaar kreeg ik van jullie een brief waarin werd vermeld dat wij een nieuw model 4G modem ter beschikking zouden krijgen en dat er binnenkort met ons contact zou worden opgenomen hieromtrent. Is het normaal dat wij hier verder niets meer van gehoord hebben?
Steven Vanhaesebrouck
Klantennummer 9577493 – Telefoonnummer 069/212607
Beantwoord
Problemen met verbinding 4G-modem + B-Box3 om aan iets meer dan ADSL te kunnen surfen..
Beste antwoord door Jean-PaulS
Momenteel zijn er spijtig genoeg geen alternatieven in jouw regio. Onze diensten zijn bezig om deze projecten verder te kunnen realiseren. Alvast onze excuses voor de overlast. Groetjes Jean-Paul
Bekijk origineelReageer
Rich Text Editor, editor1
Editor toolbars
Press ALT 0 for help
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.