Skip to main content
Beste Proximusmedewerker,



na een maandenlang betoog op dit forum, dat overigens met de verfrissing van huidig forum ook niet meer terug te vinden valt,

(Vanwaar het plotse 'GAT' in de berichten tussen 2017 en 2013???:



)

heb ik ingestemd met het uittesten van de 4G-modem die verbonden wordt met je B-Box3 modem.

Dit omdat er in de streek waar ik woon, nooit één investering is gemaakt in het veranderen van de huidige koperen bekabeling waardoor ik en de duizenden mensen hierrond nog steeds verplicht via de ADSL-technologie van voorgaande eeuw moeten surfen. Gezien hier ook geen bi directionele kabel beschikbaar is, hebben wij dus ook geen keuze om bij een ander mainstream operator zoals Telenet te gaan en betekent internetten voor ons = surfen aan maximale snelheden van 6mbps/0,5mbps zoals dat voor de meesten al meer dan 10 jaar geleden onaanvaardbaar zou geweest zijn.

In mijn gemeente kan zo’n 30% van de inwoners aan een snelheid van minstens 30Mbps surfen. De overige 70% haalt die snelheid niet. Verschillende ‘deelgemeentes’ hebben zelfs nog een dekkingsgraad van 0,0% voor snelheden van minstens 30Mbps of niemand surft er dus aan deze snelheid. In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat je dan via ADSL verbonden bent.

Uiteindelijk kwamen jullie via Dhr. Van Caelenberghe William dus met een voorstel tot het plaatsen van een 3/4G-modem naast de bestaande B-box modem. Een van de 4 LAN-poorten van de 4G-modem wordt doorverbonden met de WAN-poort van de B-box3. Gezien deze WAN-poort bij anderen niet wordt gebruikt (bij mijn weten) blijft de rest van de bekabeling/configuratie dus dezelfde. Met deze opstelling is het praktisch mogelijk om snelheden van 20-25Mbps/4-5MBps te halen. Begin september vorig jaar werd de extra 4G-modem geïnstalleerd, en de eerste resultaten zagen er voor ons toch veelbelovend uit, het betreft uiteindelijk een verviervoudiging van de bandbreedte.



Echter, volgende serieuze bemerking na het testen gedurende enkele maanden:

Dagelijks (!) valt de snelheid van deze verbinding terug tot ‘ADSL’ snelheid. Dat valt op tijdens het surfen en valt onmiddellijk te controleren via de speedtest (Ookla of Telenet). Het eigenaardige aan dit probleem is dat NA HEROPSTARTEN VAN DE B-BOX3 (stekker uit- 5sec wachten – stekker in) de snelheid onmiddellijk na het opstarten opnieuw verhoogt maar na enkele uren valt de snelheid opnieuw terug tot ADSL.

Steeds verbetert dus de snelheid bij het opnieuw opstarten van de B-box3 modem. Of ik de 3G/4G modem al dan niet opnieuw opstart, maakt niets uit.

1. Hoe is dit mogelijk en vooral, wat valt hieraan te doen? Ben ik de enige met dit probleem? Het is onwerkbaar en eigenlijk te onnozel om enkele keren per dag de modem in en uit te trekken om de snelheid terug boven ADSL-niveau (5,8Mbps) te krijgen.

2. Begin december van vorig jaar kreeg ik van jullie een brief waarin werd vermeld dat wij een nieuw model 4G modem ter beschikking zouden krijgen en dat er binnenkort met ons contact zou worden opgenomen hieromtrent. Is het normaal dat wij hier verder niets meer van gehoord hebben?



Steven Vanhaesebrouck

Klantennummer 9577493 – Telefoonnummer 069/212607
Tja

https://www.scarlet.be/nl/trio-internet-tv-telefonie/

en het blijft in de Px familie



https://nl.forum.proximus.be/de-praatbarak-5/scarlet-40752
mss wel familie maar daar zullen ze dan zeker geen bijkomende 4G gateway voor hem komen installeren den ik zo 😉
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik wacht voorlopig verder af op de beloofde feedback omtrent een schatting wanneer vdsl beschikbaar zou zijn + of ik in aanmerking kom voor het proefproject met 4G gateway voor ik verdere stappen onderneem.



Prettig weekend allemaal!
Even een update;



Ik heb nog geen feedback ontvangen van de proximus medewerkers omtrent VDSL of ik in aanmerking kom voor het proefproject (ik wacht al 12 dagen sinds Thomas dit heeft doorgegeven).



Ondertussen heb ik wel info over wanneer VDSL zou komen in mijn regio. Niet verkregen door de support medewerkers, maar wel door een gebruiker van dit forum (nogmaals bedankt Snor). Het ziet er niet naar uit dat dit snel zal gebeuren (ik denk dat het misschien zelfs helemaal niet zal gebeuren). Er staat nog geen ROP kast, mocht dit er wel staan dan had ik iets betere vooruitzichten. Het stoort mij wel een beetje dat supportmedewerkers me geen info kunnen verschaffen hierover, maar dat een gewone gebruiker dit wel kan. Hij heeft ook de uitleg gegeven en het is echt niet moeilijk om dit snel op te zoeken.



Hopelijk hoor ik snel iets in verband met het 4G proefproject.



Tenslotte, en ik weet dat dit voor de meesten hier niet echt iets uitmaakt, maar ik voel me toch wel erg in de steek gelaten door Proximus. Constant hoor ik dat ik gecontacteerd zal worden als er feedback is, dat mijn dossier is doorgestuurd naar de klantendienst etc, maar ik hoor nooit iemand terug tenzij ik zelf hier op het forum berichten plaats.
als er vdsl (werken voor aanleg ROP glasvezelkast) in je buurt zou je dit volgens mij ook via de gemeente kunnen opvragen.

Er was toch ergens een overkoepelend organisatie die nog te uitvoeren werken coördineert, maar ik kan even niet op de naam komen en mss kunnen die gegevens ook via deze weg bekomen worden ?

Waar proximus ook bij aangesloten is.
Adsl gaat er vroeg of laat uit (=uiterlijk 2020); de vraag is dus wordt het dan vdsl2 of gewoon een 4G aanbod van Px (vergelijkbaar met dat van Orange Flybox) op de betrokken locaties



Je kan eventueel nog kijken wat EDPnet vertelt voor jouw locatie (= Px netwerk, indien geen aanbod vermeld of enkel adsl is er waarschijnlijk niets te verwachten van Px tot midden 2019)
! dat zal wel niet want dit is de zelfde database van proximus die geraadpleegd wordt, alleen geven zij geen caps op hun lijnsnelheid zoals bij prox maar dat is ook alles.



NB: en die datums die voorspeld worden daar mag je uw zeker niet op blind staren of zijn we al vergeten wat er beloofd was voor welke datum iedereen op VDSL vectoring ging gezet worden, hie geldt weeral, eerst zien en dan geloven 🤔
Martin, EDPnet info is (veel) duidelijker (indien voorhanden)
En waarom is die duidelijker?

Die wordt alleen op een ander manier voorgesteld maar voor de rest is dit identiek het zelfde, uit de proximus internetsnelheid test kan je juist het zelfde afleiden ik heb dat al zoveel keren vergeleken want vroeger gaf ik beide testen op maar omdat dit toch geen zin had doe ik dit niet meer, alleen als de internetsnelheid test bij prox bv bij sommigen geen resultaat geeft zeg ik er dan nog eens bij, probeer de edpnet eens, omdat je nooit kunt weten of het dan daar wel werkt , maar het resultaat die er geven wordt is wel de zelfde.
EDPnet kan bv. VDSL HU vermelden (voor de vervanging van adsl 2+)

het is aan de betrokkene te beslissen er al dan niet naar te kijken

en last but not least de combinatie bbox3&4G is (wat mij betreft) "een draak van een oplossing" (mogelijkerwijze enkel uitgevonden om een eventuele "massale" migratie van adsl/adsl2+ klanten naar een zuivere 4G oplossing - zonder vaste lijn - te vermijden)
EDPnet kan bv. VDSL HU vermelden (voor de vervanging van adsl 2+)

dat is geen vervanging van adsl2 dat is alleen een andere cap dat ze toepassen dan wat prox toepast, wat ik al aangehaald heb.



die 4g gateway is eventueel ook een oplossing om ook de laagste VDSL snelheden op te krikken en kan je nog hogere snelheden halen dan de fly box van orange die je dan even goed "een draak van een oplossing" moet noemen aangezien dit zeker niet beter is.
Martin, vermits ik vrees dat we afwijken van het onderwerp dus mijn laatste post hierover

Orange Flybox zal in de komende maanden zeer waarschijnlijk een heel deel Px adsl klanten in bekoring brengen indien de beperking 15/30GB en/of de definitie nacht "0h - 7h" verbonden aan de limiet van 100 GB ietwat zou aangepast worden

= Px zal een versnelling hoger moeten schakelen
Ik kan niet in een glazen bol kijken natuurlijk maar waarom zou proximus niet kunnen wat Orange met zijn flybox kan, maar enfin het heef inderdaad weinig of geen zin van daar te blijven over speculeren (net over dat massaal afhaken, een liedje dat we al zoveel jaren horen en lezen, mijn pa zit nier trouwens achter mijn rug te grinniken ) , het is zoals meestal best afwachten en zien wat de toekomst brengt.
Ik heb al gekeken om over te stappen naar Orange om met zo'n 4G modem te werken aangezien ik van Proximus niets terug hoor maar de 15/30GB beperking houdt me tegen.
Inderdaad spijtig dat proximus niet kenbaar maakt of ze de 4G gateway oplossing gaan opentrekken of zeggen wat ze eventueel op korte termijn kunnen of gaan doen voor klanten die in een gelijkaardig geval zitten als u ?
Ja is inderdaad zeer spijtig... Zeker omdat ik midden de 20 ben, m'n eerste woning heb aangekocht en dikwijls van thuis uit werk met grote bestanden en nu zit ik daar met praktisch geen bruikbaar internet. Het is al zo dat ik op het punt gekomen ben dat ik wat spijt heb dat ik de woning heb aangekocht (wat toch niet zou mogen als twintiger denk ik dan). Het uitblijven van feedback/hulp van proximus is dan echt ook om moedeloos van te worden.
het probleem is ook dat je heel moeilijk (tot niet) met de specialisten van de betrokken dienst in contact kunt komen waar je uiteindelijk zou zeker kunnen te weten komen of er (al dan niet op korte termijn) een oplossing mogelijk is op uw adres.

Mss toch nog eens aandringen in PB of je met iemand zou in contact kunnen gebracht worden van de bevoegde dienst, je weet maar nooit !
Timon2, ter informatie, ik heb een statusupdate gevraagd van de vraag omtrent de geplande uitbreidingswerken op jouw locatie en/of je in aanmerking zou komen voor de 4G proefperiode. Zodra ik meer nieuws heb, laat ik je iets weten. Deze aanvragen duren gewoonlijk iets langer doordat er zeer vaak dergelijke aanvragen gebeuren en het zeer veel werk is om al de informatie te verzamelen om na te gaan of er uitbreidingswerken zijn/kunnen gebeuren en/of je in aanmerking komt voor de 4G proefperiode. De behandeltijd is dus vaak lang. Mijn excuses hiervoor.
Beste Thomas,

Bedankt voor de opvolging!
Ondertussen weer 2 weken verder, nog niets van feedback ontvangen. Niet van de klantendienst die eens contact met mij ging opnemen, niet i.v.m. toekomst plannen voor vdsl en niets i.v.m. het proefproject. Jammer dat er enkel reactie komt wanneer een topic hier wat aandacht krijgt.
je moet inderdaad geregeld eens een privébericht sturen om ze eraan te herinneren en de stand van zaken opvragen !
Momenteel zijn er spijtig genoeg geen alternatieven in jouw regio. Onze diensten zijn bezig om deze projecten verder te kunnen realiseren. Alvast onze excuses voor de overlast. Groetjes Jean-Paul
Ik stap binnenkort over naar Telenet dan. Het maakt met niet uit dat het me 20euro meer gaat kosten per maand en dat m'n internet niet sneller zal gaan. Er is me een maand geleden voor de eerste maal gezegd dat als ze feedback hebben ze het mij gaan laten weten. 2 weken geleden hetzelfde liedje. En als ik het vandaag opnieuw zelf vraag krijg ik 1 uur later de reactie dat het niet mogelijk is.



Ik kan perfect begrijpen dat ik niet in aanmerking kom voor het proefproject maar zeg dit dan toch gewoon ipv een maand lang te zeggen dat ik feedback ga krijgen zonder dit dan ook effectief te geven. Belachelijke truc om ontevreden klanten even stil te houden op dit forum.
Timon,



Het spijt ons dat we je niet optimaal kunnen helpen. We doen ons best om onze infrastructuur in VDSL2 en Fiber te perfectioneren... Echter kan dit niet in elke regio en elke klant direct worden aangeboden. We hebben interessante projecten lopen met 4G over modem, 5G en fiber. Ook speciale infractstructuur om onze klanten die verder verwijderd zijn van onze wijkcentrales zoeken we naar oplossingen.



Ook al kunnen we je niet de oplossing geven die je wenst, hopen we je een oplossing te geven in je regio in de toekomst, je kan me altijd contacteren bij bijkomende vragen.



mvg,



Jean-Paul
Beste Proximus medewerkers,



Ook ik zit vast op adsl en aangezien ik de enige ben op de dichtstbijzijnde “kast” kan ik met redelijke zekerheid stellen dat dit nooit aangepast zal

worden..

Ik zit vast op 4mb daarom ben ik zeer geïnteresseerd in een deftige oplossing om snel internet te hebben. Ik heb nu Proximus om de grote bestanden binnen te trekken (mits geduld) en orange 4g solution als het wat sneller moet en niet te groot is(vooral upload v snelheid x 40).



Verder heb ik om Tv te zien TV Vlaanderen moeten aanschaffen.



Vraag : Waarom kan Proximus zijn adsl klanten geen horizon geven ? Wat is het probleem eigenlijk om toekomstgerichte informatie te geven ivm een product (snel internet) waar we voor betalen maar niet krijgen ?



Ps. Als ik in een Proximus winkel navraag doe dan horen ze het daar in Keulen donderen.. daar hebben ze helemaal niks qua info.



PS2 hen ook in een pb gevraagd als tester te fingeren maar blijkbaar zijn er reeds genoeg ?

Reageer