Skip to main content
Beste Proximusmedewerker,



na een maandenlang betoog op dit forum, dat overigens met de verfrissing van huidig forum ook niet meer terug te vinden valt,

(Vanwaar het plotse 'GAT' in de berichten tussen 2017 en 2013???:



)

heb ik ingestemd met het uittesten van de 4G-modem die verbonden wordt met je B-Box3 modem.

Dit omdat er in de streek waar ik woon, nooit één investering is gemaakt in het veranderen van de huidige koperen bekabeling waardoor ik en de duizenden mensen hierrond nog steeds verplicht via de ADSL-technologie van voorgaande eeuw moeten surfen. Gezien hier ook geen bi directionele kabel beschikbaar is, hebben wij dus ook geen keuze om bij een ander mainstream operator zoals Telenet te gaan en betekent internetten voor ons = surfen aan maximale snelheden van 6mbps/0,5mbps zoals dat voor de meesten al meer dan 10 jaar geleden onaanvaardbaar zou geweest zijn.

In mijn gemeente kan zo’n 30% van de inwoners aan een snelheid van minstens 30Mbps surfen. De overige 70% haalt die snelheid niet. Verschillende ‘deelgemeentes’ hebben zelfs nog een dekkingsgraad van 0,0% voor snelheden van minstens 30Mbps of niemand surft er dus aan deze snelheid. In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat je dan via ADSL verbonden bent.

Uiteindelijk kwamen jullie via Dhr. Van Caelenberghe William dus met een voorstel tot het plaatsen van een 3/4G-modem naast de bestaande B-box modem. Een van de 4 LAN-poorten van de 4G-modem wordt doorverbonden met de WAN-poort van de B-box3. Gezien deze WAN-poort bij anderen niet wordt gebruikt (bij mijn weten) blijft de rest van de bekabeling/configuratie dus dezelfde. Met deze opstelling is het praktisch mogelijk om snelheden van 20-25Mbps/4-5MBps te halen. Begin september vorig jaar werd de extra 4G-modem geïnstalleerd, en de eerste resultaten zagen er voor ons toch veelbelovend uit, het betreft uiteindelijk een verviervoudiging van de bandbreedte.



Echter, volgende serieuze bemerking na het testen gedurende enkele maanden:

Dagelijks (!) valt de snelheid van deze verbinding terug tot ‘ADSL’ snelheid. Dat valt op tijdens het surfen en valt onmiddellijk te controleren via de speedtest (Ookla of Telenet). Het eigenaardige aan dit probleem is dat NA HEROPSTARTEN VAN DE B-BOX3 (stekker uit- 5sec wachten – stekker in) de snelheid onmiddellijk na het opstarten opnieuw verhoogt maar na enkele uren valt de snelheid opnieuw terug tot ADSL.

Steeds verbetert dus de snelheid bij het opnieuw opstarten van de B-box3 modem. Of ik de 3G/4G modem al dan niet opnieuw opstart, maakt niets uit.

1. Hoe is dit mogelijk en vooral, wat valt hieraan te doen? Ben ik de enige met dit probleem? Het is onwerkbaar en eigenlijk te onnozel om enkele keren per dag de modem in en uit te trekken om de snelheid terug boven ADSL-niveau (5,8Mbps) te krijgen.

2. Begin december van vorig jaar kreeg ik van jullie een brief waarin werd vermeld dat wij een nieuw model 4G modem ter beschikking zouden krijgen en dat er binnenkort met ons contact zou worden opgenomen hieromtrent. Is het normaal dat wij hier verder niets meer van gehoord hebben?



Steven Vanhaesebrouck

Klantennummer 9577493 – Telefoonnummer 069/212607
Dag Walter, helaas is vdsl inderdaad niet beschikbaar in je buurt. De enige oplossing naar de toekomst toe zal een gemengde adsl en 4g connectie zijn hetgeen inderdaad in testfase zit. Ergens in de loop van volgend jaar zal dit gecommercialiseerd worden voor klanten met adsl. Mijn excuses voor het ongemak. MVG, Wim
Wim



Het is inderdaad jammer dat alles zo traag verloopt.. Dat is in deze wereld echt frustrerend, zoals je wel zal weten woon ik in Mechelen en als ik daar op straat rondloop dan kan ik snelheden halen op een gewone telefoon die ik thuis NOOIT kan halen...



Bon, ik hoop dat je de beloftes waar kan maken en beter nog : dan hoop ik dat het tegen dan 5G is 🙂 of toch 4.5G met 100 Mb.



Joking aside : Heb je daar enig zicht op ? Modaliteiten qua snelheid en leveringstijd ?



Groeten
Gecommercialiseerd, met andere woorden wij die nu al veel te veel betalen voor traag internet en vastzitten op ADSL zullen binnenkort nog meer mogen betalen om ervan gebruik te kunnen maken?



Zoals ik al zei, ik stap over naar Telenet. Niet dat de klantendienst bij Telenet veel beter zal zijn maar bij Proximus is dit toch een lachertje vol met loze beloftes.



Voor de mensen die dit topic volgen, nog iets interessants opgemerkt deze week. Met mijn bbox thuis kan ik max 400kb/s halen, dit is dan al met de kabel, wifi gaat "zo snel" niet. Ik zag deze week bij m'n beschikbare draadloze netwerken Telenet WiFree staan. Heb ik dan even een login gevraagd aan een kennis, resultaat snelheid van de wifi rond de 850kb/s. Dit is nog niet wat ik zou willen maar toch al stukken beter.



Hoe is het mogelijk dat ik bij Proximus op ADSL zit, en dat telenet via hun hotspots mij dubbel zo snel internet kan aanbieden?
fon haalt wel hogere snelheden, maar het probleem is als fon op een bbox uitgezonden wordt die op een lijn hangt waar de snelheid laag is, dat uiteraard fon snelheid zeker niet hoger kan zijn dan die lijnsnelheid!.



PS: effen getest ik haal op fon 63 Mbps voor het ogenblik met mijn laptop verbonden op fon
Ondertussen zijn we bijna 2018 en nog steeds niks... nog altijd 4,1 Mb.. , hier horen we niks over enige verbetering of enige toekomstplannen.



Maar stuur eens per ongeluk een sms naar iemand in bv. Denemarken en je betaalt wel een volle euro.. Dat kunnen ze wel snel aanrekenen hoor.



Verder beste wensen voor een snel 2018
Tja eventueel nagaan in hoeverre er al dan niet een beter aanbod is via de teledistributie

http://www.bipt.be/nl/consumenten/internet/dienstkwaliteit/dekkingskaarten-voor-vaste-breedbandtoegang
of hun respectievelijke sites gaan zien wat de snelheidsaanbod is op uw adres.

Al is het wel dikwijls zo bv als je in afgelegen gebieden zit dat er geen van beiden iets deftigs aan te bieden heeft !!!
@Martin ...bij hen (= de teledistributie) is het zonder modem (frequent) niet mogelijk is een test te doen via hun website ....
Dat had inderdaad ook verwacht, je hebt nog eerder een trage ADSL bij Prox (retro TF lijn) en bij TN niks, wat ook min of meer logisch is.
Px management een tandje bijsteken a.u.b.



@Martin niet overdrijven a.u.b. .

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-federaal/De-Croo-over-Proximus-topvrouw-Normaal-dat-we-af-en-toe-botsen/9966611?ckc=1&ts=1514366648

artikel ter info en zonder commentaar mijnentwege
Natuurlijk wil ik hier niet mee overdrijven ik ga af op wat er hier op het forum en andere media door prox klanten al gepost werd, dat bedoel ik, en natuurlijk is dit percentage klein het gaat trouwens meestal over mensen die afgelegen wonen enz .. dus gelukkig maar een kleine minderheid, daarom dat ik ook trouwens hierboven al voorgesteld had om op de providers hun site zelf te gaan zien wat er mogelijk is op een bepaald adres waar iemand woont.

In die gevalle is ook dikwijls de 3G /3G ontvangst niet mogelijk dus ook een 4G Gateway oplossing valt ook al weg !!!
Tja eventueel nagaan in hoeverre er al dan niet een beter aanbod is via de teledistributie

http://www.bipt.be/nl/consumenten/internet/dienstkwaliteit/dekkingskaarten-voor-vaste-breedbandtoegang


Goede Morgen



Die mogelijkheid heb ik reeds onderzocht - Ik woon op 400 van dichtstbijzijnde punt waar Kabel beschikbaar is.. Kostprijs = +- 8.000 Euro om kabel tot aan het huis te leggen..



Iemand mag me dat gerust cadeau doen hoor :)



PS Aanleg ADSL heeft me ook +- 2.500 Euro gekost (toen er van 4G - en zelfs 3G nog geen sprake was ..)
Voor 8000 euro (of 2500 euro) is er zeer veel 4G (of 5G) dataverbruik mogelijk...

=

als consument de boot afhouden voor een dergelijke kost; in principe zou er ook nu nog een universele dienstleverancier moeten actief zijn - misschien via de ombudsman en/of lokale politici aan het BIPT- en andere boomptjes schudden;

in elk geval zal conform een EU richtlijn minimum 30 Mbps moeten kunnen geleverd worden aan 100% van de bevolking en 100 Mbps aan 50%; toegegeven in principe volgt normaaal indien de doelstellingen niet gehaald worden een EU ingebrekestelling van België (en anderen) en volgen pas in een 2de faze boetes; bv. Duitsland licht grotendeels (dus niet volledig!) op schema om begin 2018 50 Mbps aan elkeen te bieden
Beste ,



dank voor je antwoord, exact daarom ben ik geïnteresseerd in een snelle commercialisering van het 4G in combo met BBox gebeuren.



Maar snel is inderdaad voor iedereen een andere definitie 😞...



Het jammere is dat je dit allemaal zelf moet uitzoeken en dat niemand je echt het alternatief aanbrengt. Ik lees op deze site en andere dat ik niet alleen ben in de vraag naar snel internet in afgelegen (sic .. Mechelen is niet acht afgelegen - maar jammer genoeg - voor dit doel althans- woon ik ergens achterin ) gebieden.
Voor de mensen die mijn probleem hier volgden. Ik ben ondertussen overgestapt naar Telenet en geniet nu wel van snel internet. 🙂
het probleem is dat er niet voor iedereen echt zo'n oplossing bestaat!

Maar voor u is het dan toch opgelost en kan je blij gezind het nieuwe jaar ingaan 😉
Waarom niet? Iedereen kan toch overstappen naar een betere provider? Ik ging ervan uit dat ik ook met Telenet zo'n traag internet ging hebben omdat men van Proximus mij had gezegd dat er enkel ADSL in mijn buurt ligt maar ben toch overgestapt omdat ik de erbarmelijke klantendienst en lege beloftes beu was. Groot was mijn verbazing dan ook dat ik na de installatie van Telenet plots wel de max snelheden behaalde.



Heb ondertussen nog 2 familieleden overtuigd om hun contract bij Proximus op te zeggen en over te stappen.



Mooie start van 2018 inderdaad! Martin, bedankt wat je doet voor de gebruikers van dit forum.
Overstappen naar Telenet is inderdaad niet voor iedereen een optie. Centrum Brussel, geen Telenet, enkel ADSL... Probeer dat maar eens uit te leggen. Zelfde verhaal, al regelmatig berichten gestuurd of er vooruitzicht is naar update lijn.. Telkens zelfde antwoord, geen idee.. Terwijl ze 500 à 800 meter verder glasvezel aan het leggen zijn.

Overstappen naar Scarlet is inderdaad een optie maar daarmee is mijn probleem (enorm traag internet) nog steeds niet opgelost. Hopelijk komt hier heel snel verandering in deze situatie..
Indien er goed 4G ontvangst is zou prox hun 4G gateway ook al een voorlopige oplossing kunnen zijn, alleen is nog altijd de vraag wanneer ze daarmee gaan van start gaan, was wel voor dit jaar voorzien, maar wanneer dit jaar ?
4G ontvangst is perfect, zit ook meer op mijn GSM dan op laptop.. Maar zolang dit beperkt is in volume (kijk ook netflix) is dit eigenlijk niet echt een oplossing..
Michiel, ik dacht dat ik ook met Telenet op ADSL ging zitten, toen ik dit test deed via verschillende websites was dit toch steeds het resultaat. Het was meer uit principe dat ik naar Telenet ben overgestapt, maar na de installatie had ik dus toch snel internet. Een kennis had me daarvoor een verklaring gegeven maar die ben ik helaas alweer vergeten, ik was vooral blij dat ik terug een deftige snelheid heb!
http://www.brusselblogt.be/wp-content/uploads/2017/03/kaartje-brussel-deelgemeenten.png



Op deze kaart is het probleem duidelijk te zien.. Telenet is niet beschikbaar in 1000 Brussel. En vermits er momenteel enkel geïnvesteerd wordt in het gebied rond de voetgangerszone, waar niet zo zot veel volk woont denk ik, zal het ook nog wel even duren voordat ze verdere aanpassingen gaan doen aan hun netwerk.. Zullen maar geduld uit oefenen..
4G ontvangst is perfect, zit ook meer op mijn GSM dan op laptop.. Maar zolang dit beperkt is in volume (kijk ook netflix) is dit eigenlijk niet echt een oplossing..Op 4G kunt je snelheden halen waar veel VDSL klanten zelf jaloers zouden op zijn!
Goede avond..



Morgen zijn we alweer Maart 2018, en tot mijn spijt hoor je hier niks meer over . Zou het mogelijk zijn om een timeline te stellen, of iets te doen voor zij die flink betalen voor eigenlijk een heel slecht product ?? Ik weet dat de kleine letters er zijn maar het is wel heel frustrerend dat je gewoon elke maand lag afdokken zonder dat je er enige vooruitgang voor krijgt... en dit gedurende 8 jaar surfen we @ de laagst mogelijke snelheid....



Proximus, waar is jullie customer care ??? Kunnen jullie de klanten informeren ? FTTH... daar wel mee uitpakken, maar ondertussen kunnen wij zelfs geen tv zien zonder een satelliet schotel, en ik zeg het nog eens. Ik woon in Mechelen, niet bepaald het hol van Pluto , maar jammer genoeg als enige aan het einde van het draadje en zonder alternatief ?



Waar is de oplossing ? En vooral : wanneer aub



Met dank bij voorbaat - alhoewel ....
Hello Walter, Begrijp je ongenoegen hoor.kan je echter geen exacte data geven. Heb wel al je gegevens en deze post doorgestuurd naar de dienst die hiervoor instaat en gevraagd of er een upgrade naar 4g modem mogelijk is op korte termijn .Van zodra feedback laat ik je iets weten Mvg sabine

Reageer