VOIP/SIP: werkt het nu het VOIP-wachtwoord wél opgevraagd kan worden? Bij mij nog steeds niet...
Hallo,
Kan iemand me vertellen of een eigen VOIP phone intussen toegestaan is bij Proximus en dit zonder business abonnement? Dit ging nl. mogelijk vanaf 01/11 veranderen. Intussen kan ik via MyProximus wel mijn VOIP/SIP-wachtwoord verkrijgen/resetten (wat tot voor kort normaal gezien NIET mogelijk was), dus ik zou vermoeden dat alles nu wel zou moeten werken? Echter, ik ervaar nog steeds problemen. Hieronder even een samenvatting van m'n hele probleem, te beginnen met de situatie van verschillende weken/maanden geleden.
Al veeeeele maanden sukkel ik om een VOIP phone aan te sluiten. Het komt er eigenlijk op neer dat Proximus anno 2024 (!!!) zo geen dergelijke telefoon ondersteunde, ook al gaven ze de indruk van wel. Na enorm veel moeizame pogingen om info te verkrijgen van Proximus zou het klaarblijkelijk zo zijn dat er vroeger 1 dergelijk toestel ondersteund was (nl. datgene dat Proximus verkocht), maar dat dit nu enkel nog kan met een business abonnement. Met een gewoon abo en/of een ander VOIP-toestel zou er gewoonweg niets meer ondersteund zijn! Ik spreek hier over automatische configuratie van het VOIP-toestel, maar ook over manuele toevoeging/configuratie: wachtwoorden werden niet gegeven (omwille van beveiliging zei men) en zelfs al kreeg je het (wat soms kon, afh. van de medewerker), pogingen om het VOIP-toestel te laten registreren faalden compleet, wat na maanden onduidelijkheid blijkbaar toch zo effectief bedoeld bleek volgens verkregen uitleg (dus wellicht werd alles effectief bewust geblokkeerd). Hoe je het ook draait of keert: het eindresultaat was dat de klant in feite geen VOIP phone meer kan aansluiten tenzij met 1 specifiek door Proximus verkocht toestel én een business abo! Onvoorstelbaar eigenlijk...! (Er zouden mensen geweest zijn bij wie het wél zou gewerkt hebben/werken, maar dat is wellicht, omdat dit uit de tijd stamt dat Proximus geen blokkeringen deed en bij die mensen zou het steeds blijven werken zijn. Het kan ook zijn dat de blokkering er enkel kwam voor de Internet Box of later en niet voor oudere modems. Trouwens, bij die oudere modems kon je vroeger zaken aanpassen via de modeminstellingen of MyProximus, maar dit is intussen niet meer het geval.)
Even erg was dat de moeite die ik en vele anderen moesten doen om die info te bekomen, erg groot was. Ik zeg niet dat elke Proximusmedewerker hier kon aan doen of niet behulpzaam was, maar ook hier: het eindresultaat was dat hemel en aarde verzet moesten worden voor we aan de nodige basisinfo konden geraken en ja, vaak (niet altijd!) via onbehulpzame, ongeïnteresseerde en soms grove Proximusmedewerkers. Meer zelfs, er waren medewerkers die met een figuurlijke opgestoken middelvinger doodleuk kwamen verkondigen dat Proximus geen ondersteuning gaf voor andere toestellen, terwijl sommige vragen effectief gingen over wat Proximus aanbiedt (bvb. wat kan en wat niet) en over controles op bepaalde instellingen die wél onder de Proximusparaplu vallen. Alsof ze niets willen fixen bij TV-problemen, omdat je zelf een TV gekocht hebt en dat dan zogezegd niet valt onder hun support, zelfs al zou het probleem bij Proximus liggen!
Er was sprake van dat dit alles zou veranderen vanaf 01/11/2024, maar ik zie in mijn geval niet direct iets werken: automatische en manuele configuratie falen nog altijd. Ik had daarom graag van anderen (Proximus zelf én klanten) geweten wat nu de stand van zaken is (huidige situatie + planning). En of het nu bij sommigen al werkt? Wel is er nu de mogelijkheid om je VOIP/SIP-wachtwoord op te vragen/resetten (maar ook hiermee werkt het nog steeds niet voor mij): zie de procedure op https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-uitrusting-gebruiken.html
Mijn concrete situatie is deze: * modem: Internet Box (HGW4) (van Proximus dus) * VOIP phone: Gigaset IP BASE (= base met 2 DECT handsets; pure VOIP) * de base is direct aangesloten op (gele) poort LAN1 van de modem (eerder zat er nog een switch tussen, maar ik wou extra zeker zijn en heb de base dus direct op de modem aangesloten) * ik heb de base herstart en meer dan een uur gewacht: geen automatische creatie van een SIP-verbinding * manuele configuratie faalt nog steeds, met deze parameters (die naar verluidt juist zouden zijn): SIP-lijn naam: een eigen naam Gebruikersnaam: HGW_LANDNUMMER@ims.belgacom.be Authenticatienaam: HGW_LANDNUMMER@ims.belgacom.be Domein: ims.belgacom.be Landnr.: mijn vast nr. (bvb. 09xxxxxxx) (LANDNUMMER vervangen door m’n vast nr. 09xxxxxxx)
Hierna zie ik wat automatisch gecreëerde geavanceerde instellingen staan, zoals proxyserveradres: ims.belgacom.be poort: 5060 registratieserveradres: ims.belgacom.be poort: 5060 uitgaande proxy modus: nooit
Geen idee of mijn wachtwoord nog correct is. Na lang zagen had iemand van Proximus me dat wachtwoord enkele maanden geleden bezorgd, maar iemand anders van Proximus zei me later dat mijn wachtwoord toch iets anders was. Beide verkregen wachtwoorden werken niet. Mijn vermoeden is dat mijn base zich probeert te registreren, doch dit dus geblokkeerd wordt en zo na verloop van tijd (na x pogingen) het wachtwoord automatisch aangepast wordt. Door de procedure op https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-uitrusting-gebruiken.html te volgen heb ik nu normaal een nieuw wachtwoord, maar het werkt nog steeds niet...
Ik wil via dit forum (andere kanalen van Proximus zijn een complete ramp) proberen alles nog eens na te gaan, uit te vlooien, enz. Als het dan allemaal nog niet werkt, ga ik kijken om met enkele mensen Proximus als klant te verlaten en/of de zaak publiekelijk aan te kaarten. Maar goed, ik wil het nog 1 kans geven. Welke reden men ook aangeeft waarom het niet kan of mag, het klopt niet dat je anno 2024 geen normale VOIP phone kan kopen en gebruiken met een normaal abonnement, al dan niet met een kleine VOIP-toeslag of dergelijke (~optie). Dit is perfect technisch mogelijk, maar men moet het gewoon willen. Met de nieuwe procedure om je VOIP-wachtwoord te genereren en op te vragen zou ik toch vermoeden dat Proximus nu wél de boel wil openstellen? Als dat zo is, blijft nog steeds de vraag waarom het bij mij niet werkt...
Alvast bedankt voor alle info: ervaringen, extra technische info, veranderingen, enz. Zijn mijn instellingen juist? Ik denk vooral aan "authenticatienaam" (moet "@ims.belgacom.be" daarbij, want dat is het geval bij "Gebruikersnaam"? Of omgekeerd?), landnummer (geen +32 of zoiets?),... Uit een network trace zie ik dat mijn base ims.belgacom.be contacteert, maar daar geen antwoord van terugkrijgt... Is er nog steeds een blokkering? Moet je tegenwoordig toch iets expliciet aanvragen? Zijn de beperkingen heden ten dage opgeheven? Is mijn VOIP account misschien gelockt?
PS: mijn originele post staat op https://nl.forum.proximus.be/vaste-lijn-45/sip-voip-via-internet-box-hgw4-wat-een-ellende-60801 , al heb ik in veel andere threads ook reacties achtergelaten.
Alvast bedankt aan eenieder, zowel van Proximus als van andere klanten!
Mvg, Padre Pedro
Bladzijde 1 / 1
@Padre Pedro
Van welk merk + type is je VOIP phone?
Geert
Dag Geert,
Bedankt voor de je reactie!
Ik heb de Gigaset IP BASE met daarop 2 DECT phones van Gigaset. Maar het is het basisstation (IP BASE) die in feite de VOIP doet. Meer details in m’n vorige post.
Als ik het goed op heb, is het (vrij) nieuw dat je je VOIP-wachtwoord nu zelf kan genereren via MyProximus (procedure: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_own_device/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/je-eigen-uitrusting-gebruiken.html ), maar dan zou ik ook verwachten dat het de bedoeling is van Proximus dat de klant intussen wel degelijk zelf een eigen VOIP phone kan gebruiken. Ik vraag me gewoon af waarom me dat nog steeds niet lukt. Zijn mijn instellingen toch ergens fout? Is m’n VOIP account gelockt bij Proximus (bvb. door de vele pogingen uit het verleden)? Staat alles toch nog niet helemaal open bij Proximus? …
Alvast bedankt!
Is er aub iemand die zou kunnen meegeven of het intussen (vanaf 01/11/2024?) al mogelijk is om je eigen VOIP-toestellen te gebruiken bij Proximus. Blijkbaar kan je sinds kort inderdaad je VOIP-paswoord genereren en bemachtigen (via MyProximus), maar het werkt nog steeds niet. Ik raak maar niet aan een duidelijk antwoord
of het inderdaad intussen zou moeten werken, ook voor mijn situatie (bvb. met Internet Box (HGW4))
of alles aan mijn account en instellingen aan Proximuszijde effectief correct staat (bvb. is mijn VOIP account niet gelockt?)
of mijn instellingen op mijn VOIP base station (Gigaset IP BASE) correct zijn
In praktijk heb ik de indruk, incl. op basis van network traces, dat ims.belgacom.be gewoonweg niet reageert op de netwerkpakketten die m’n VOIP base stuurt. Alsof het, ondanks het te bemachtigen VOIP-paswoord, eig. nog steeds geblokkeerd wordt.
Ik moet het wel langs deze weg vragen, want via de normale support hoort zowat iedereen bij PX het in Keulen donderen. Ik ga niet anders kunnen dan een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie en het aanspreken van social media en pers, omdat ik gewoonweg anders geen mogelijkheid heb om verder te raken!
Alvast bedankt aan wie me helpen wil!
Ik weet iets meer. Als ik geen proxy server ingeef (zelfs met uitgaande proxy mode op: nooit), zie ik helemaal geen netwerktrafiek. Dus die proxy server setting lijkt nodig.
Als ik de proxy server dus ingevuld laat en ik geef opzettelijk een foute registration server mee, dan zie ik terug netwerktrafiek naar ims.belgacom.be, maar wederom zonder een antwoord. M.a.w. volgens mij raak ik nooit tot aan het stukje waar de registration server eig. nodig is en aangesproken wordt. Alsof ims.belgacom.be als proxy server iets niet doet. Maar waarom…? Het lijkt alsof het om een blokkering gaat…
Nog vreemder is dit: ooit, maanden geleden, heb ik 1x netwerktrafiek onderschept waar effectief een registration attempt tussenzat, maar het antwoord van ims.belgacom.be was 404. Ben ik automatisch of manueel geblokkkeerd sindsdien…?
Nieuwe stand van zaken op basis van info die ik net verkregen heb van een Franstalige PX-medewerker…
Bij mij is VOIP nu geregistreerd op mijn Proximusmodem (Internet Box = HGW4). Ik zou VOIP handsets kunnen aansluiten op de groene poorten. Echter, ik heb mijn eigen VOIP base station (Gigaset IP BASE) aangesloten op een gele poort (LAN1). Deze zou de registratie van VOIP op de Internet Box moeten “overnemen”. Heeft iemand een idee hoe je dit kan doen? Ik vermoed dat dit impliciet kan via automatische configuratie (wat mijn Gigaset IP BASE ondersteunt), maar Proximus liet al weten dat zij dit niet doen voor mijn type toestel en dat het enkel via manuele configuratie kan. Ik kan wel manueel een SIP-verbinding toevoegen op mijn toestel, maar ik weet niet hoe ik voor die “overname” van de VOIP-registratie kan zorgen? Zit dat impliciet “vervat” in die manueel aangemaakte SIP-verbinding? Of moet ik eerst via een “tool” voor die overname (laten?) zorgen? Waar vind ik zo’n tool, heeft Proximus die al beschikbaar gesteld? (VOIP-wachtwoord is idd intussen beschikbaar gesteld, maar zo’n tool, daar heb ik nog geen weet van; of moet dit door Proximus zelf gebeuren, op aanvraag?)
Thx for tips!
mijn originele post staat op https://nl.forum.proximus.be/vaste-lijn-45/sip-voip-via-internet-box-hgw4-wat-een-ellende-60801 , al heb ik in veel andere threads ook reacties achtergelaten.
@Padre Pedro
Het is voor een Forumbezoeker heel vervelend dat jij voortdurend jouw verhaal en telkens dezelfde vragen post in veel verschillende topics
De discussie wordt op die manier random verspreid over verschillende topics, en dat is niet de bedoeling. Ik zal dus hier maar (één keer) antwoorden ...
Sedert 1/11/2024 kan je dus de Proximus modem/router vervangen door je eigen hardware. Hierbij is ook gedacht aan VoIP. Vandaar dat je de VoIP credentials kan opvragen/wijzigen op “My Proximus”. Wat je ook gedaan hebt.
De reden dat het niet werkt bij jou, is omdat jouw telefoonlijn nog altijd actief staat op de Proximus Internet Router. Je kan één Proximus VoIP account niet vanop verschillende “locaties” (of toestellen) registreren.
Wat jij met het woord “overnemen” bedoelt, is dat je zou willen dat jouw VoIP account verwijderd wordt van jouw Internet Box, juist?
Volgens mij gaat Proximus er in de eerste instantie van uit dat jij een eigen modem of router wilt gebruiken (in plaats van de Internet Box) - zoals bijvoorbeeld een Fritz!Box.
In dit geval, wordt de Internet Box niet meer gebruikt, en kan je uw SIP gegevens inbrengen in jouw eigen VoIP modem/router. Dat werkt prima met een Fritz!Box (er is zelfs een vooringesteld Proximus VoIP profiel).
Wat jij echter wilt is:
voor intenet alleen verder gebruik maken van de Proximus hardware.
voor telefonie gebruik maken van je eigen VoIP hardware. Hierbij moet echter de VoIP account in de Internet Box gedeactiveerd worden.
Dat is waarschijnlijk niet voorzien via My Proximus.
Ik zou dan ook de hulp van een Proximus medewerker (@moderator) of de Helpdesk inroepen, met de specifieke vraag om VoIP te deactiveren op jouw Internet Box, gezien je eigen VoIP hardware wilt gebruiken.
Success.
Een alternatief om je eigen DECT toestellen te blijven gebruiken is bijvoorbeeld:
Proximus InternetBox vervangen door een geschikte Fritz!Box (je kan die ook 2de-hands aankopen).
De Proximus VoIp lijn instellen in de Fritz!Box SIP client (je kan er max 20 VOIP accounts instellen).
De Fritz!Box heeft een DECT basis aan boord, waar je dus de bestaande DECT handsets kan op aanmelden. Je basis station wordt dan alleen nog maar gebruikt omde handsets op te laden
De Fritz!Box heeft ook een interne SIP server aan boord, waarop je je bestaande DECT SIP basis kan op aansluiten (LAN poort). Hier moet je dan de VoIP credentials instellen om te registreren op de Fritz!Box
@philippe_d ,
Bedankt voor je uitgebreid antwoord! De reden waarom ik op meerdere plaatsen geantwoord heb, was dat er niet 1 enkele thread over deze topic was/is (al van voor ik deelnam, waren er véél threads hierover) en dat er al veel “kruisbestuiving” was van diverse mensen over deze topics heen; aangezien sommigen wel enkel hun eigen threads volgen en ik graag zo’n groot mogelijk publiek aansprak, wou ik een aantal van deze threads “updaten”, temeer omdat het al maandenlang zo moeilijk blijkt om duidelijke en niet-tegenstrijdige info te vinden. Daartegenover staat inderdaad het nadeel dat een aantal posts op meerdere plaatsen terechtkomen, waarvoor mijn excuses.
Wat de inhoud betreft dan… :-) Ik snap het concept van 1 plaats waarop de VOIP geregistreerd is en hoe dit kan gedeactiveerd worden op de ene en “gemigreerd” worden naar de andere (bvb. van PX-modem naar eigen modem of VOIP-toestel). Omtrent het invoeren van een eigen modem heb ik nog te weinig gelezen en hierover heb ik nog niet echt iets opgezocht (komt nog wel, want ergens in de toekomst beoog ik dit wel), maar wanneer het zuiver gaat over het scenario waarbij je PX-modem behoudt en enkel VOIP-registratie “overzet” naar een eigen VOIP-toestel, heb ik wel al heel wat opgezocht en inderdaad, ik vind nergens een mogelijkheid of tip over hoe dit te doen, noch zelf, noch via Proximus. OK, ik kan bellen of chatten met die vraag, maar dat heb ik al gedaan: men hoort het in Keulen donderen, men stuurt me constant van de ene naar de andere persoon door (soms zonder boe of ba), de ene foute info na de andere wordt me meegedeeld en men stuurt uiteindelijk techniekers naar mijn huis die direct weer weg zijn, omdat ze niet snappen waarover het gaat. Ik krijg zelfs niet eens een antwoord op de vraag: “Kan, mag en wil PX die account deactiveren op mijn PX-modem?”, laat staan hoe (ALS het toegelaten is, zal dit zo goed als zeker via PX Support zijn, want idd, nergens anders zie ik enige mogelijkheid hiertoe om dit zelf te doen).
Nu, ik lees ook posts, incl. van PX-medewerkers, waarin gezegd wordt of de indruk gewekt wordt dat het toch zou moeten werken mét de PX-modem. Dus ofwel bedoelt men dat zo’n “overzetting” van VOIP-registratie (dus incl. deactivatie op de PX-modem) toch ergens toegelaten moet zijn (of toch minstens af en toe plaatsvindt), ofwel bedoelt men dat het toch mogelijk moet zijn om naast deze VOIP-registratie op de PX-modem toch nog een eigen VOIP-toestel te gebruiken (en sommige posts, waaronder een van een Waalse PX-medewerker gisteren, lijken dat aan te geven), ook al zou dit volgens sommigen (zoals jij, als ik je goed begrepen heb) niet mogelijk zijn.
Ik vermoed dat dit enkel kan, wanneer je een VOIP-lijn hebt en de PX-modem de VOIP-registratie in handen heeft? Het zou natuurlijk kunnen dat deze auto config uit 2 delen bestaat: een deactivatie van de VOIP account op de PX-modem én een creatie van een SIP-verbinding op het VOIP device, dat zich dan registreert. Als dat klopt (ik zeg wel: als), dan omvat dat natuurlijk zo’n deactivatie waarvan jij spreekt.
Maar dat zou de kans verhogen dat PX ook voor andere VOIP devices die deactivatie moet kunnen doen, gevolgd door een door de klant manueel ingegeven SIP-verbinding op het eigen VOIP device. Right?
Nu, er is ook een guru op dit forum, Strandkaper, die zegt dat de VOIP-registratie en usage niet kan over IP/het publieke Internet: SIP/VOIP via Internet Box (HGW4): wat een ellende! | Proximus Forum . Dit zou in België verboden zijn en praktische problemen kunnen geven. Het moet via VLAN20 (VLAN aan mijn PX-modem) blijven gebeuren. Nu, ik ben niet advanced genoeg op vlak van networking om heir te begrijpen wat dit concreet betekent: wordt bedoeld dat die deactivatie van VOIP op PX-modem niet mag, wanneer ze overgedragen wordt op een toestel aangesloten op een gele poort? En dat ze enkel mag en kan naar een eigen vervangende modem (op VLAN20 dus)?
Zo ja, dan is de vraag waarom die auto configs wél werken (zie 1ste link uit deze post)? En waarom uiteindelijk nog steeds verschillende mensen, incl. PX-medewerkers, lijken aan te geven (ik ben voorzichtig...) dat het toch zou moeten gaan met een manuele verbinding?
Je ziet, ik zit nog met enkele missing pieces in dit hele verhaal. Uiteindelijk moeten die beantwoord worden voor ik weet wat kan en wat niet. En dan kan ik zien welke keuzes ik heb. Nu probeer ik te veel dingen in het wilde weg uit, wegens te weinig fundamentele kennis (al verbetert dit nu wel dag na dag ;-)).
Ook interessant zijn de laatste posts uit Configuration voip | Proximus Forum: hier geeft een Waalse PX-medewerker zijn kijk op de zaak. O.a. deze persoon geeft de indruk dat het in mijn case zou moeten werken, maar is hij dan fout?
Nogmaals bedankt voor jouw input!!! Posts zoals die van jou, Strandkaper, enz. zijn écht nuttige meerwaarden!
Ik heb nieuws... Wanneer ik de gebruikersnaam (HGW_09xxxxxxx@ims.belgacom.be) verander naar (HGW_09xxxxxxx), dan merk ik wél REGISTER SIP requests op naar ims.belgacom.be én krijg ik een SIP response, ook al is het een 404 (not found). Ik heb deze verandering gedaan, omdat ik mijn Gigaset IP BASE geconfigureerd heb richting mijn syslog server, waar ik een invalid client URI had opgemerkt (HGW_09xxxxxxx@ims.belgacom.be@ims.belgacom.be). Vermoedelijk heeft Gigaset dit niet automatisch gecorrigeerd en hierdoor zendt die geen REGISTER requests uit (in de plaats hiervan niets of andere pakketten waar geen response op komt van de IMS: geen idee hier waarom soms niets en soms die andere pakketten, alsook niet wat die andere pakketten inhouden). De authenticatienaam mag zowel HGW_09xxxxxxx@ims.belgacom.be als HGW_09xxxxxxx zijn.
De vraag is nu natuurlijk waarom ik een 404 krijg. Is dit toch een reactie op het feit dat mijn PX-modem nog de VOIP-registratie heeft of gaat het effectief om foute credentials? Die gebruikersnaam? Het paswoord? Ik gebruik nochtans datgene wat MyProximus me bezorgd heeft (maar als gebruikersnaam wel zonder @ims.belgacom.be, ook al geeft MyProximus dit toch aan; mijn Gigaset maakt echter als gebruikersnaam de ingestelde gebruikersnaam + het ingestelde domein, dus uiteindelijk komt dit zo dan toch wellicht goed).
Ik heb voor de zekerheid mijn VOIP-wachtwoord nog eens opnieuw gegenereerd via MyProximus, maar ook dat nieuwe paswoord maakt geen verschil.
Iemand een idee? Proximus?
Thx!
Update: dezelfde 404 heb ik ook, wanneer ik een correcte proxy server heb ingegeven, doch een verkeerde registratieserver:
De 404 kan misschien dan toch slaan op een serveradres die niet gevonden kan worden...?
Of verloopt dat registratieproces (incl. ‘credentials not found’ of zoiets) via de proxy server en kan de 404 dus nog steeds op een issue met de account wijzen (waarbij dus het registratieserveradres (nog?) niet nodig is)? Voor zover ik weet, is dat wel mogelijk...
Nieuwe update: Gigaset heeft de logs en network traces bekeken en volgens hen zijn mijn credentials fout en is het dat dat voor een 404 (not found) zorgt. Echter, mijn VOIP gebruikersnaam en wachtwoord komen van MyProximus…
Mogelijk ziet Gigaset nog andere mogelijkheden over het hoofd, maar ik durf inderdaad niet uitsluiten dat er (ook) iets met de credentials schort.
Gewoon luidop meedenken
credentials fout heeft misschien te maken met wat traagheid voor alles doorgezet is naar de ims servers …?
misschien worden de nieuwe credentials niet aanvaard of overschreven, zolang de Internet Box zelf geregsitreerd is op de ims server (of zouden het nieuwe paswoord zo snel gepusht worden) ??
Wat ik eens zou doen als TEST:
Zet die Proximus Internet Box eens volledig uit. Dan ben je zeker dat deze niet is aangemeld
Probeer nu jouw Gigaset met de juiste VoIP gegevens te registreren. Zonder Internet Box zal je natuurlijk geen internet hebben, je zal dit dus moeten doen vanop een andere Proximus locatie (of thetering via de GSM?)
Ik wil gerust eens jouw ims settings testen met mijn FritzBox (terwijl jouw Internet Box uit staat). Ik heb Proximus Fiber (zonder telefonie), dus wat VLAN betreft zit ik goed
Je kan mij eventueel de gegevens via PB doortsturen, en dan nà de test het paswoord terug wijzigen.
Ik begrijp dat je wellicht niet graag persoonlijke gegevens doorstuurt aan een “onbekende”, ik biedt alleen mijn hulp aan
Ik vermoed dat zoals reeds eerder aangestipt door philippe_d dat het probleem zich eerder situeert op niveau “uitschakeling VoIP” in de internetbox zelf teneinde gebruik te kunnen make van uw eigen Gigaset VoIP base station 12
De Proximus internbox lijkt (immers verdacht) veel op de (Sagem) KPN Xperia 12
Mogelijks kan een moderator op het Fr-forum dit eventueel verder laten onderzoeken: is een oplossing voor het gebruik een eigen VoIP toestel met Proximus VoIP telefonie voor residentiële klanten al dan mogelijk en/of gepland?
Mogelijks kan een moderator op het Fr-forum dit eventueel verder laten onderzoeken: is een oplossing voo het gebruik een eigen VoIP toestel met Proximus VoIP telefonie voor residentiële klanten al dan mogelijk en/of gepland?
Waarom zou een moderator op het Fr-forum dit moeten uitzoeken? Wat is er mis met een Nederlandstalige moderator
Ik kopieer @GeertC hier nu in om de aandacht van PX te vestigen om deze topic.
Eigenlijk is de vraag héél eenvoudig:
kan je een eigen VoIP telefoon of SIP client registreren (of is dat alleen mogelijk met de eigen modem/router)?
hoe kan de klant de telefonie (VoIP) op zijn InternetBox uitschakelen (zonder dat dit weer “aangezet” wordt door Proximus (push van de instellingen). Blijkbaar is dit niet voorzien in “My proximus”
Kleine update na een testje met een softphone op m’n PC (in LAN gekoppeld aan mijn modem): ik kan deze op het eerste zicht wél registreren.
Bellen geeft wel een 403 (forbidden):
Mogelijk zit hier wel nog een speciale reden achter die forbidden. Ik heb geprobeerd met een GSM-nr. en een vast nr. (met en zonder landcode). Nogmaals, ik ben geen VOIP-expert, dus mogelijk probeer ik dingen verkeerd hier.
Of… krijg ik idd geen toestemming, omdat mijn SIP client geen erkend device is zoals een PX-modem?
Let wel: ondanks de registratie van de SIP client blijft het Phone LED’je op mijn modem blauw branden. Is er een dubbele registratie nu (ook al wordt bellen verboden, behalve vanaf de modem)?
Ook af te vragen: de SIP server van PX geeft wel een zogezegd correcte registratiepoging terug, maar maakt ie dat vrij direct teniet?
(Voor de volledigheid: de softphone kan ook succesvol unregisteren. Ook dat zie ik in network traces.)
PS: ik heb wel geen idee waarom mijn Gigaset geen correcte registratie kan verkrijgen… Ik heb daar wel 1 extra veld met mijn landnr., misschien zit dat er voor iets tussen? Nog te bekijken...
Nu, voor iedereen al een gatje in de lucht springt: als ik een volledig verkeerde gebruikersnaam en/of password ingeef in de softphone, geeft de SIP server van PX nog steeds een correcte registratie terug! JA, inderdaad, de SIP-server geeft hier ALTIJD een 200 (succes) terug. Maar niet van mijn Gigaset… Anywya, die constante 200 (succes) is volgens mij een soort fallback response (om geen details over logins mee te geven), maar waarom het dan toch faalt via Gigaset moet ik nog uitvlooien.
M.a.w., ik vrees dat ik eig. toch nog niet verder sta…
Let wel: ondanks de registratie van de SIP client blijft het Phone LED’je op mijn modem blauw branden. Is er een dubbele registratie nu (ook al wordt bellen verboden, behalve vanaf de modem)?
Een blauw lampje betekent gewoon dat de laatste SIP regsitratie gelukt is, en dat de SIP client klaar staat om te “luisteren” (inkomende oproep).
Zo’n registratie wordt af en toe herhaald (om de 15-30 minuten) om aan de SIP server te melden dat je er nog altijd bent, en dat je IP adres nog niet veranderd is (aan het wachten op een inkomende oproep).
Bij een uitgaande oproep wordt er automatisch opnieuw geregsitreerd.
Als je nu op 2 locaties aangemeld staat, dan gebeurt meestal het volgende:
De laatst aangemelde locatie staat actief op de server.
inkomende oproepen worden gemeld aan de laatst aangemelde locatie
afhankeleijk van de re-register time gaan beide toestellen om de xx minuten terug registreren, en gooien er de andere eruit. Je kan dus inkomende oproepen alleen ontvangen op het laatst geregistreerd toestel (dus random 1 of 2).
uitbellen is doorgaans geen probleem, het toestel waarmee je uitbelt registreet zich
PS
Een probleem met verschillende toestellen op één locatie is mogelijk ook te wijten aan conflict met de SIP poort (5060). Soms kan je deze wijzigen (vb naar 5062) ...
Reden temeer om het ganse VoIP gebeuren uit te schakelen op de Modem
Bedankt voor de info!
Als de SIP-server van PX bij elke credential set (correct of niet) een 200 weergeeft, dan zou het kunnen dat de 404 (not found) bij mijn Gigaset komt van een slechte Contact URI in de REGISTER request. Ik heb beide REGISTERs eens vergeleken (dus die van de Gigaset en die van de softphone Zoiper) en ik zag daar een verschil. Volgens bepaalde bronnen op het Net kan ook dat een 404 veroorzaken. Als dat hier klopt, dan moet ik ook dat nog oplossen voor de Gigaset.
Zoiper gebruikt een STUN-server, ik ga die ook eens uitproberen op mijn Gigaset (een eerste test met een publieke STUN van Google werkte in ieder geval al niet).
TBI: Zie ook bijkomende uitleg door → Strandkaper:
Jij wil een VOIP connectie gaan maken met ims.belgacom.be over PUBLIEK IP poorten (de gele). Dat mag dus wettelijk in België niet. De SIP server staat daarom voor deze VOIP connecties in het Private LAN (via VLAN20 bereikbaar) van Proximus. (Dit moet zo vanwege de wet). enz...…
@Padre Pedro Standaard worden de SIP-gegevens automatisch ingeladen in je internetbox. Door deze op te vragen in MyProximus wordt je paswoord gereset waardoor het VOIP-lampje op je internetbox rood zou moeten worden. Als dit het geval is, kan je die instellingen gebruiken in je privételefoontoestel. Zodra je modem gereset wordt, zal hij deze gegevens echter wel terug inladen. Echt ideaal is deze manier van aansluiten dus niet.
Ja kan natuurlijk wel een analoog toestel zonder problemen aansluiten op de groene poorten van je internetbox of dit toestel eventueel op een privémodem aansluiten.
@HadewychT ,
Bedankt voor je insteek!
Je schreef: Zodra je modem gereset wordt, zal hij deze gegevens echter wel terug inladen.
Wat bedoel je met “gereset”? Herstart? Of eerder een factory reset? Indien dit laatste is dit toch niet zo erg, aangezien dit normaal nooit hoeft te gebeuren (en die ene keer dat het dan wel eens nodig is, is het geen erg om de “VOIP-procedure” even te herhalen)?
Als ik je goed begrijp, zal het opnieuw genereren van het VOIP-paswoord in MyProximus in feite de VOIP-registratie op de PX-modem deactiveren, zodat die beschikbaar komt voor een ander toestel of softphone?
Bedankt!
Een alternatief om je eigen DECT toestellen te blijven gebruiken is bijvoorbeeld:
Proximus InternetBox vervangen door een geschikte Fritz!Box (je kan die ook 2de-hands aankopen).
De Proximus VoIp lijn instellen in de Fritz!Box SIP client (je kan er max 20 VOIP accounts instellen).
De Fritz!Box heeft een DECT basis aan boord, waar je dus de bestaande DECT handsets kan op aanmelden. Je basis station wordt dan alleen nog maar gebruikt omde handsets op te laden
De Fritz!Box heeft ook een interne SIP server aan boord, waarop je je bestaande DECT SIP basis kan op aansluiten (LAN poort). Hier moet je dan de VoIP credentials instellen om te registreren op de Fritz!Box
Dat is hoe ik het zou willen instellen. Ik heb geen Internet Box meer, enkel nog de Fritz!Box 4060 als router op de Proximus-glasvezelmodem. Internet werkt. Hieronder de instellingen die ik ingegeven heb om het Proximus telefoonnummer toe te voegen op basis van de gegevens die ik op MyProximus vond. Maar dat lukt dus niet.
Ik heb dat nummer voorheen (op de Internet Box) nooit gebruikt.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.