Vraag

Hitteprobleem vaste lijn - OPNIEUW

  • 12 June 2023
  • 40 reacties
  • 766 Bekeken

Dag collega's ('k ben zelf niet meer actief),

Sinds mijn moeder (bijna 91 jaar oud) haar vaste lijn is overgeschakeld naar een PES heeft ze al diverse problemen gehad.

Vorig jaar heb ik vastgesteld dat dit een duidelijk hitteprobleem is, met grote zekerheid in de KVD of ROP

Bij hoge buitentemperaturen zoals nu is de lijn is dood van in de late namiddag tot de late avond (soms heel vlugge onderbroken toon - soms de drie tonen van nummer niet in gebruik).

Ondanks dat ik dit op alle mogelijke manieren heb willen duidelijk maken is het steeds hetzelfde: voor de zoveelste keer de klantendienst bellen, daar aan iemand die absoluut NIKS technisch is alles opnieuw ne keer uitleggen, merken dat die informatie niet goed doorstroomt, nadien terug een andere operator, opnieuw uitleggen.

Een reset van de lijn kon niet - historiek van de alarmen in de ROP kon ook niet, ..

Bijzonder frustrerend om iedere keer een persoon aan de lijn te krijgen die de werking van een vaste lijn niet kent (de verschillende tonen) en dat na je hele verhaal te doen deze info dan op een onvolledige en soms zelfs foutieve manier in het ‘systeem’ wordt ingetypt.

Ondanks heel duidelijk maken dat het een hitteprobleem is en dat het probleem zich enkel stelt bij hoge buitentemperaturen komt er dan een technieker langs vroeger op de dag wanneer het nog niet zo warm is en natuurlijk werkt de lijn dan.

Eén keer heeft die het eenvoudige en goedwerkende stopcontact veranderd in een NTP, wat duidelijk niet het probleem was, maar blijkbaar 'moest’ hij dat doen.

Historiek die bekend is (die van de jaren er voor heb ik niet gedocumenteerd):

18 juli 2022    17u00 - tot 's avonds laat

19 juli 2022     NTP geplaatst

04 aug 2022   18u58 - 20u28

24 aug 2022    17u40 tot 22u24   

25 aug 2022    meting laten doen door een technieker: 1075 ohm en 4900 microF

 

10 juni 2023    late namiddag tot 's avonds laat

11 juni 2023    late namiddag tot 's avonds laat

Vandaag 12 juni zal dat bijna gegarandeerd zich opnieuw voordoen in de late namiddag alsook de komende dagen.

Gezien dat die hoge temperaturen ook voor een alleenwonende bejaarde een risico vormt en op dat moment goede communicatie belangrijk is had ik dit probleem graag eindelijk eens effectief opgelost gezien.

Kan iemand van jullie dit in gang steken, eventueel via Neo (fiber) of CAB (kvd) ?

Alvast bedankt !

 

Dit is een mail die ik vorig jaar stuurde naar CARE_A1_HRT:

case : 20220719152314_869452_053672625

Hallo collega,

op 18/07/2022 was er een niet-werkende telefoonlijn bij mijn moeder, Emilienne Bronselaer (vlugge onderbroken toon).
Om een probleem aan de binneninstallatie uit te sluiten had ik een standaard Proximus telefoon rechtstreeks op het 5-polige stopcontact van de Proximus-aansluiting verbonden.
Zelfde resultaat.
Bij het bellen naar de dienst storingen (17u37) kreeg ik een vriendelijk persoon aan de lijn maar iemand die duidelijk NIETS afwist van telefonie !
Een reset kon hij niet doen, hij ging het eens vragen aan zijn collega, maar die kon dat ook niet.
Een technieker ging langskomen de volgende dag.

De volgende dag bleek 's middag de telefoonlijn terug te werken.
Toch kwam de technieker langs, om 14u33
Bij het vragen of er gereset was wist hij dat niet en kon dat niet opzoeken.
Hij heeft dan de 5-polige aansluitdoos (die in prima staat was) vervangen door een NTP, niet nodig, maar volgens hij beweerde een standaard regel nu bij Proximus.

Uiteraard werkte de telefoon, die werkte immers al voordat hij er was.
Maar de reden van de storing kon hij niet meedelen (was er al dan niet een reset gebeurd ?).

Gisteren, 04/08/2022 18u58 was er opnieuw dezelfde storing, een vlugge onderbroken toon en was mijn moeder niet bereikbaar, noch kon zij bellen.
Om 20u28 werkte de lijn terug.

Kan dit eens opgevolgd worden ?
Mijn moeder is 90 jaar oud en daarbij is een goed functionerende telefoonlijn wel belangrijk !

Vriendelijke groeten, Marc

 


40 reacties

Ik veronderstel toch als ze die alarmsignalen binnen krijgen dat er dan ook daadwerkelijk een onderhoudsteam dit gaat onderzoeken en niet wachten tot er een klant een probleem meldt, wat wel het geval is indien er geen signalisatie binnen komt.

@HadewychT

@Michael V

 

Zaterdag 24 juni, buitentemperatuur 27 gr.

Om 16u45 vanaf mijn mobiel nr proberen bellen naar mijn moeder.

     De telefoonlijn is opnieuw buiten dienst !

 

Een korte onderbroken toon.

Nog geprobeerd om 16u53, 16u55 en 17u00, dan waren het telkens die drie in toonhoogte opeenvolgende tonen, steeds herhaald.

's Avonds nog geprobeerd en dan opnieuw de korte onderbroken toon.

 

Nogmaals, een intermitterende fout is lastig om op te sporen.

Maar hier waren er 9 dagen opeenvolgend dat het duidelijk was dat telkens van in de late namiddag (rond 16u) tot 's avonds de storing continu aanwezig was.

Begin en einde was een weekend maar der waren 6 opeenvolgende werkdagen dat ik duidelijk had doorgegeven wanneer de storing kon worden opgelost.

 

De week nadien, op maandag zou er iemand geweest zijn en “was om 15u het probleem opgelost”.

Nochtans gaf de weersvoorspelling duidelijk lagere temperaturen voor die dag en sowieso kon er toen geen storing aanwezig zijn want het begon al die tijd er voor maar ergens na 16u !

 

Op de simpele vraag of er daadwerkelijk een anomalie was die verdween na vervanging van een onderdeel heb ik nog geen antwoord gekregen.

 

Mijn moeder is intussen 91 jaar oud, en heeft momenteel geen redelijke zekerheid dat haar telefoon gaat werken wanneer ze die nodig heeft de komende tijd.

De enige zekerheid die ze heeft is dat als het heel warm weer is haar telefoon NIET zal werken in de namiddag tot 's avonds.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv We hebben inderdaad gezien dat er nog steeds onderbrekingen zijn door optisch verlies. Er zal opnieuw een technieker ter plaatse gaan hiervoor. 

Onze excuses voor de hinder. 

Ok, dan kunnen jullie blijkbaar nu van op afstand het probleem vaststellen ?

14 dagen geleden, en de er op volgende week, kon dat niet ?

 

En is dat vastgesteld probleem er altijd ?

Maw, is er een probleem altijd aanwezig (meetbaar), maar tijdens de hitte in hogere mate, waardoor de telefoonlijn uitvalt ? Want gisteren was de temperatuur een stuk lager en heb ik geen storing vastgesteld (gebeld 15u45 - 16u15 - 16u45 - 17u15).

Reputatie 6
Badge +2

Gezien:

  1. jouw vaste lijn totaal onbetrouwbaar is, en het probleem - na méér dan een jaar - niet opgelost geraakt.
  2. het van levensbelang is voor je 91-jarige moeder om een goed functionerende telefoonlijn te hebben …

Zou ik al lang uitgekeken hebben voor een mobiele oplossing (GSM, SIM kaart in SIMbox)….

Wat kan het je schelen of het probleem in de ROP zit, op de ISAM kaart, op de fiber, bla, bla …

Zeg die onbetrouwbare vaste lijn op en zoek een betrouwbare oplossing met een SIM kaart (voor het te laat is) .

Reputatie 7
Badge +4

Tja ik ga ervan uit dat de auteur best zelf weet wat de beste oplossing is voor zijn 91 jarige moeder m.a.w. is de overschakeling van een vast toestel model X naar een GSM model Y opportuun of niet en is er al dan niet voldoende dekking binnenshuis op de locatie Z

Uiteraard dient het vastgestelde probleem asap uit de wereld te worden geholpen en vermits de technische (outdoor) diensten van Proximus daar blijkbaar nog altijd om redenen A of B niet in slagen kan eventueel ook een overstap van de vaste lijn naar het teledistributienewterk overwogen worden of kan bemiddeling voor een (definitieve) oplossing door de ombudsdienst telecom gevraagd worden 

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv De glasvezel is hersteld. Het probleem zou nu verholpen moeten zijn, maar hou ons zeker op de hoogte moest je toch nog hinder ondervinden. 

Reputatie 1

@philippe_d

Bedankt voor je bezorgdheid Philippe, ik heb voor de Oma reeds een noodzender met simkaart voorzien. Allez, het is eigenlijk mijn moeder maar ik zeg Oma als een soort continuatie voor mijn zoontje, die er niet meer is.

Maar hoogbejaarde mensen hebben het moeilijker met soms eenvoudige procedures, zeker op het moment dat ze in een probleemsituatie komen.

De eenvoudige telefoonlijn kent ze al 50 jaar en aangezien ze normaal meerdere keren per dag gebeld wordt (als tenminste de telefoonlijn niet buiten dienst is) wil ik graag zekerheid dat die ook betrouwbaar is, dus een tweede mogelijkheid om eventuele hulp in te roepen.

En  ..  ge gaat het misschien niet geloven, maar vorig jaar was die noodzender BUITEN DIENST doordat Proximus samenwerkt met frauduleuze firma's. In dit geval was dat de bedrieglijke firma IZESOFT die via het nr 9300 drie smsjes per dag aan 2 euro liet versturen. Na 4 dagen was het krediet van de Pay&Go kaart leeggeroofd waardoor de noodzender niet meer functioneerde. 

Frappant is dat die noodzender GEEN DISPLAY heeft en ook GEEN TOETSENBORD, dus de gebruiker kan gewoon geen smsjes sturen en dus is het absoluut 100% FRAUDE

Op dit eigenste forum heb ik toen tientallen bijna identieke gevallen gevonden.

Het gestolen krediet is uiteindelijk terug op de Pay&Go kaart geplaatst waardoor de Oma haar noodzender terug kon gebruikt worden.

Het geeft geen goed gevoel. Gelukkig heb ik via mensen op dit forum kunnen verkrijgen dat via die simkaart geen dataverkeer of betalingen aan derden meer kunnen gebeuren, met dank aan die mensen.

Het hele verhaal is te lezen onder het topic “Pay&Go verlengen”.

Reputatie 1

@M_016

Bemiddeling\druk via externe weg is inderdaad een te zetten stap, maar als het echt zó ver moet komen zal het dan ook echt extern zijn.

Dan is het niet alleen ombudsdienst, BIPT en Testaankoop, dan worden ook alle kranten in België aangeschreven met een foto van de hoogbejaarde, 50-jaar-trouwe-klant van RTT/Belgacom/Proximus die met een triestig gezichtje haar telefoon vasthoudt en met een tekst bij in de trend van "Proximus laat hoogbejaarde klant aan haar lot over".

Reputatie 1

@HadewychT

Bedankt om te laten weten.

Nu, 10 dagen geleden was het probleem ook zogezegd opgelost, dus excuseer mij dat ik op dit moment niet echt enthousiast ben.

Want heeft die technieker nu die vezel een beetje heen en weer bewogen en hop “opgelost”, of een plakkertje opgeplakt  ..  of is er daadwerkelijk iets vervangen of bv een nieuwe connector geplaatst ?

Vandaar mijn reservatie.

Ik zal bij de volgende warme periode uiteraard testen doen en laat het resultaat hier zeker weten.

Voor het geval het deze keer inderdaad opgelost zou zijn wel al mijn dank, Marc.

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv Ik begrijp je voorbehoud vermits het al even aansleept, maar problemen die zich niet constant voordoen zijn niet altijd onmiddellijk volledig te lokaliseren of op te lossen. Vandaar dat het ook verder opgevolgd wordt of het in orde is. Onze excuses voor het ongemak. 

Reputatie 1

Zoals ik al heb aangegeven, de storing was er toen 10 dagen ELKE dag van rond 16u tot 's avonds.

Ik geef dat heel duidelijk door, net omdat dan storingslichting makkelijk is.

Het was ook eenvoudig, storing hittegerelateerd en de hittegolf ging nog een tijdje duren.

6 werkdagen na elkaar dat de storing er steeds 5 uur CONTINU aanwezig was en dus perfect te lokaliseren en op te lossen.

En dan gaat er iemand de week NADIEN eens kijken, dan nog op een tijdstip dat de storing er niet KON zijn.

Dus die laatste tekst, goed bedoeld, maar die komt héél slecht binnen.

 

Reputatie 6
Badge +2

@philippe_d

Bedankt voor je bezorgdheid Philippe, ik heb voor de Oma reeds een noodzender met simkaart voorzien.

Maar hoogbejaarde mensen hebben het moeilijker met soms eenvoudige procedures, zeker op het moment dat ze in een probleemsituatie komen.

De eenvoudige telefoonlijn kent ze al 50 jaar en aangezien ze normaal meerdere keren per dag gebeld wordt (als tenminste de telefoonlijn niet buiten dienst is) wil ik graag zekerheid dat die ook betrouwbaar is, dus een tweede mogelijkheid om eventuele hulp in te roepen.

 

Ik bedoelde niet om je ma een GSM toestel te geven. Dat zou inderdaad een te grote verandering zijn.

Maar bijvoorbeeld een “SIMbox

Dat is een toestelletje, waar je een SIM kaart insteekt. Deze heeft een analoge uitgang (RJ11), waar je een gewoon telefoontoestel op aansluit.

Voor de gebruiker verandert er niets:

  • je kan bellen met het analoog toestel, net zoals gewoonlijk.
  • je kan gebeld worden.

Het enige dat verandert is het telefoonnummer (wordt een GSM nummer i.p.v. een vaste-lijn nummer).

 

Maar hopelijk is het probleem intussen opgelost 😉.

Reputatie 1

 

Even meegeven: een nieuwe hittegolf is net voorbij en het probleem heeft zich daar niet bij voorgedaan.

 

 

Aan allen hier bedankt om mee te denken of één of andere actie te ondernemen.

Reputatie 5
Badge +2

@Marc_0360 Daar ben ik blij om dat het zich deze keer niet heeft voorgedaan.

Reageer