Vraag

Hitteprobleem vaste lijn - OPNIEUW

  • 12 June 2023
  • 40 reacties
  • 766 Bekeken

Dag collega's ('k ben zelf niet meer actief),

Sinds mijn moeder (bijna 91 jaar oud) haar vaste lijn is overgeschakeld naar een PES heeft ze al diverse problemen gehad.

Vorig jaar heb ik vastgesteld dat dit een duidelijk hitteprobleem is, met grote zekerheid in de KVD of ROP

Bij hoge buitentemperaturen zoals nu is de lijn is dood van in de late namiddag tot de late avond (soms heel vlugge onderbroken toon - soms de drie tonen van nummer niet in gebruik).

Ondanks dat ik dit op alle mogelijke manieren heb willen duidelijk maken is het steeds hetzelfde: voor de zoveelste keer de klantendienst bellen, daar aan iemand die absoluut NIKS technisch is alles opnieuw ne keer uitleggen, merken dat die informatie niet goed doorstroomt, nadien terug een andere operator, opnieuw uitleggen.

Een reset van de lijn kon niet - historiek van de alarmen in de ROP kon ook niet, ..

Bijzonder frustrerend om iedere keer een persoon aan de lijn te krijgen die de werking van een vaste lijn niet kent (de verschillende tonen) en dat na je hele verhaal te doen deze info dan op een onvolledige en soms zelfs foutieve manier in het ‘systeem’ wordt ingetypt.

Ondanks heel duidelijk maken dat het een hitteprobleem is en dat het probleem zich enkel stelt bij hoge buitentemperaturen komt er dan een technieker langs vroeger op de dag wanneer het nog niet zo warm is en natuurlijk werkt de lijn dan.

Eén keer heeft die het eenvoudige en goedwerkende stopcontact veranderd in een NTP, wat duidelijk niet het probleem was, maar blijkbaar 'moest’ hij dat doen.

Historiek die bekend is (die van de jaren er voor heb ik niet gedocumenteerd):

18 juli 2022    17u00 - tot 's avonds laat

19 juli 2022     NTP geplaatst

04 aug 2022   18u58 - 20u28

24 aug 2022    17u40 tot 22u24   

25 aug 2022    meting laten doen door een technieker: 1075 ohm en 4900 microF

 

10 juni 2023    late namiddag tot 's avonds laat

11 juni 2023    late namiddag tot 's avonds laat

Vandaag 12 juni zal dat bijna gegarandeerd zich opnieuw voordoen in de late namiddag alsook de komende dagen.

Gezien dat die hoge temperaturen ook voor een alleenwonende bejaarde een risico vormt en op dat moment goede communicatie belangrijk is had ik dit probleem graag eindelijk eens effectief opgelost gezien.

Kan iemand van jullie dit in gang steken, eventueel via Neo (fiber) of CAB (kvd) ?

Alvast bedankt !

 

Dit is een mail die ik vorig jaar stuurde naar CARE_A1_HRT:

case : 20220719152314_869452_053672625

Hallo collega,

op 18/07/2022 was er een niet-werkende telefoonlijn bij mijn moeder, Emilienne Bronselaer (vlugge onderbroken toon).
Om een probleem aan de binneninstallatie uit te sluiten had ik een standaard Proximus telefoon rechtstreeks op het 5-polige stopcontact van de Proximus-aansluiting verbonden.
Zelfde resultaat.
Bij het bellen naar de dienst storingen (17u37) kreeg ik een vriendelijk persoon aan de lijn maar iemand die duidelijk NIETS afwist van telefonie !
Een reset kon hij niet doen, hij ging het eens vragen aan zijn collega, maar die kon dat ook niet.
Een technieker ging langskomen de volgende dag.

De volgende dag bleek 's middag de telefoonlijn terug te werken.
Toch kwam de technieker langs, om 14u33
Bij het vragen of er gereset was wist hij dat niet en kon dat niet opzoeken.
Hij heeft dan de 5-polige aansluitdoos (die in prima staat was) vervangen door een NTP, niet nodig, maar volgens hij beweerde een standaard regel nu bij Proximus.

Uiteraard werkte de telefoon, die werkte immers al voordat hij er was.
Maar de reden van de storing kon hij niet meedelen (was er al dan niet een reset gebeurd ?).

Gisteren, 04/08/2022 18u58 was er opnieuw dezelfde storing, een vlugge onderbroken toon en was mijn moeder niet bereikbaar, noch kon zij bellen.
Om 20u28 werkte de lijn terug.

Kan dit eens opgevolgd worden ?
Mijn moeder is 90 jaar oud en daarbij is een goed functionerende telefoonlijn wel belangrijk !

Vriendelijke groeten, Marc

 


40 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv Ik heb nu haar lijn nagekeken maar zie niet onmiddellijk een probleem. Ik heb dit nu doorgegeven naar het expert-team dat de hele rop kan monitoren. Zij zullen dit nu verder nakijken. 

Bedankt voor de reactie Hadewych !

Ik ben regelmatig blijven bellen om te testen.

Momenteel is het 16u20 en hop, de lijn is onbruikbaar.

Gisteren was het dat drie-tonen geluid, nu is het een heel vlugge onderbroken toon.

Dit is dus het moment dat het té warm wordt voor één van de componenten, vermoedelijk in de ROP

De telefoonlijn is nu uit dienst tot het terug wat koeler wordt, en dat zal pas vanavond laat zijn.

Dus nu is het moment om iets te gaan uitmeten of alarmen te bekijken.

Vergeten bij te schrijven @HadewychT 

@HadewychT

 

Hallo, het is 13 juni 15u55, net getest en ja hoor, die telefoonlijn ligt er opnieuw uit door de warmte.

Dat zal tot vanavond zijn.

Kan er een meting/test/controle gebeuren ?

@HadewychT 

Vandaag 14 juni 16u10 en hop, bij het willen bellen blijkt de telefoonlijn opnieuw niet te werken.

Dit zal terug tot vanavond het geval zijn.

Wordt dit gemonitord ?

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv Ik heb nog geen antwoord gekregen, maar heb je extra voorbeelden alvast mee doorgegeven. 

@HadewychT

 

Het is 15 juni 15u50 en die telefoonlijn is opnieuw buiten dienst, zoals verwacht.

Dat zal tot vanavond zijn.

 

Volgende week wordt mijn moeder 91 jaar en los van het feit dat een alleenwonende op die leeftijd best niet zonder telefoon zit, zou het fijn zijn moest men haar kunnen bellen om haar proficiat te wensen !

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv Ik heb dit even naar een andere persoon doorgestuurd voor verder nazicht. Hij ziet geen hitte-alarmen op de rop maar gaat het verder nakijken en opvolgen. 

@HadewychT

 

Bedankt voor de moeite al, maar op het moment dat de lijn buiten dienst is kan men toch opzoeken waar het probleem zich stelt ?

 

Vandaag gebeld vanaf mijn gsmnr, staat in mijn profiel.

 

Exact om 15u00 normale werking.

 

Exact om 15u30 lijn buiten dienst en dat blijft zo tot vanavond !

Vandaag 17 juni, vanaf mijn mobiel nr gebeld om exact 15u15

 

De telefoonlijn is, net zoals de voorbije 7 dagen, voor de rest van de dag buiten dienst door de warmte.

Zondag 18 juni,  om 15u32 vanaf mijn mobiel nr gebeld, het telefoonnummer is onbereikbaar door de warmte.

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv Het is geen hitteprobleem, maar een optisch probleem waarvoor vandaag een technieker ter plaatse komt aan de ROP.

@HadewychT

Ah, goed nieuws dat er dan toch is nagekeken en men een mogelijke oorzaak heeft vastgesteld.

Nu, een probleem in het optisch gedeelte  ..  maar gezien de frappante correlatie toch veroorzaakt door de hoge temperatuur ?

Ofwel moet het zijn dat net tijdens de heetste uren van de dag de zon door een spleetje van de kast ergens op iets lichtgevoelig schijnt.

Dat laatste is een grapje hoor  :-)

Vandaag gaat het wel een paar graden minder warm zijn, kans dat de fout zich niet voordoet, maar als men nu sowieso een onderdeel gaat vervangen zal de test er van morgen waarschijnlijk wel gebeuren, dan geven ze blijkbaar opnieuw een 30 gr.

 

Reputatie 7
Badge +4

@marc.vv het probleem was gisteren iets na 15u opgelost. Hou ons gerust op de hoogte als het toch zou terugkomen. 

@HadewychT

Na negen dagen aan een stuk heel hoog te zijn is maandag de temperatuur enkele graden lager geworden.

Maar dinsdag was het toch een 28 gr en bleek de telefoonlijn in de namiddag nog te werken.

Is er dan effectief een onderdeel/module/connector vernieuwd ?

Reputatie 5
Badge +2

@marc.vv Wij worden niet op de hoogte gehouden wat er eventueel vervangen wordt.

@Michael V 

Bedankt voor de reactie Michael, ik hoef ook geen partnummer te weten  :-)

Maar er is een verschil tussen dat er een technieker gaan kijken is op een moment dat er geen probleem was, dat vaststelt en laat weten dat het probleem opgelost is, want dan zal net zoals vorig jaar hetzelfde probleem opnieuw gebeuren bij de volgende warme periode.

En tussen dat een technieker daadwerkelijk een anomalie heeft vastgesteld en effectief iets heeft vervangen waardoor die anomalie er dan niet meer was.

Reputatie 5
Badge +2

@marc.vv Met dat je aangeeft dat het nu wel in orde is hoop ik alleen dat het zo blijft.

@Michael V 

Nu is de periode van hoge temperaturen voorbij, dus is het normaal dat er nu geen probleem is.

Vandaar dat ik graag wil weten of er maandag effectief een anomalie is vastgesteld (ook al werkte de telefoonlijn toen - na 9 opeenvolgende dagen hitte was het toen enkele graden minder), en die anomalie er niet meer was na vervanging van één of ander onderdeel.

Met 28 gr was dinsdag een randgeval dus dat is geen uitsluitsel dat er een echte oplossing is.

En ja, dat hopen doe ik ook maar zoals Benjamin Franklin zei: “Hij die leeft van hoop loopt het gevaar te verhongeren".

 

Reputatie 7
Badge +4

Indien het een hitteprobleem en/of een optisch probleem betrof zouden er normalerwijze toch meerdere klanten (van dezelfde ROP) hinder moeten ondervonden hebben, tenzij het eventueel 1 enkele lijnmodule (defect/aansluiting) betrof, nee?

@M_016  Inderdaad, dat ging ook door mijn hoofd toen me hier werd verteld dat het een optisch probleem zou betreffen.

Eenmaal in de fiber is het toch een signaal van meerdere klanten ?

Het probleem heeft zich al vroegere jaren voorgedaan maar vorig jaar heb ik de duidelijke link gezien tussen wanneer de lijn buiten dienst was en de buitentemperatuur.

En nu was het begonnen op zaterdag 10 juni tot en met zondag 18 juni, ELKE dag van rond 16u tot 's avonds die telefoonlijn buiten dienst.

Moesten er meerdere nummers betrokken zijn zouden er toch meer meldingen geweest zijn.

En gezien dus al die twijfel, mijn eenvoudige vraag of er effectief iets vervangen is geweest dat een verschil maakte.

Mijn moeder heeft al eens met een gebroken schouder op de grond gelegen dat ze niemand kon bereiken (toen geen telefoon bij haar). Ik heb er voor gezorgd dat ze nu wel telkens de draadloze telefoon bij zich heeft, maar als bij het willen bellen de lijn dan buiten dienst is  ..

Morgen wordt ze 91 jaar en ik had ze graag de zekerheid gegeven dat dit probleem écht opgelost is.

 

de aftakking van op de hoofdfiber, dus de fiber die in het huis binnen komt, is niet voor meerdere klanten dus als er daar in die optische aftakking iets gebeurt bvb door uitzetting=warmte.

@M_016  Inderdaad, dat ging ook door mijn hoofd toen me hier werd verteld dat het een optisch probleem zou betreffen.

Eenmaal in de fiber is het toch een signaal van meerdere klanten ?

 

@Martin 

Het is een simpele telefoonlijn die met koperdraad tot de KVD gaat.

Ok,  sorry had optisch probleem verkeerdelijk geïnterpreteerd en dacht dat het om een fiber aansluiting ging 😊

Reputatie 7
Badge +4

Eenmaal in de fiber is het toch een signaal van meerdere klanten ?

Inderdaad maar op basis van de info van @HadewychT vermoed ik dat het probleem zat in/op/aan één lijnkaart** (ISAM module) = daar waar het analoge (POTS) signaal van een beperkt aantal klanten in een optisch (VoIP) signaal omgezet wordt (naar/op de backbone fiber) en er dus slechts één of een beperkt aantal klanten hinder ondervonden

De vraag is en blijft evenwel in hoeverre er hiervoor al dan niet alarmsignalen naar OMC gestuurd worden (en indien ja deze ook effectief tijdig  voor herstelling opgevolgd worden) 

Mogelijks kan een Proximus medewerker (eventueel na contact met een technische backend m.b.t. bovenstaande duidelijkheid verschaffen)

 

** defect/slecht contact (temperatuur gerelateerd)

Reageer