Meer dan een jaar later en ik weet nog steeds niets meer behoudens dat iedereen de schuld/verantwoordelijkheid in de schoenen van iemand anders tracht te schuiven. Inderdaad hoeven we het niet te nemen dat in tegenstelling met de advertentiefilmpjes voor Fiber, de onderaannemers van Proximus doen en laten waar zij zin in hebben. Ze willen aansluiten, zo snel mogelijk zonder dat het moieite kost en dat ze heel veel en heel snel velen kunnen afwerken. Ben je niet tevreden, dan krijg je niets … Fijne instelling !
@DanPae Via deze link kan u persoonlijke opvolging doen : Fiber komt naar jouw stad, straat, woning in België | Proximus Groetjes,Joel
Dank U Joel, maar fiber ligt hier al meer dan een jaar, zelfs mijn hoogbejaarde ouders, die achter de hoek wonen, zijn er reeds op aangesloten. Alleen voor ons gebouw hier, blijkt het onmogelijk om wat kabeltjes te vervangen … ik hoop dat Proximus inmiddels de misleidende advertentiefilmpjes ook verwijderd heeft van die prachtige jonge kerel die vlekkeloos en netjes de kabels doorheen het gebouw legt … in het beste geval is hier twee jaar geleden een onbeschofte kerel het gebouw binnen gedrongen met de mededeling waaruit ik de verkorte versie geef, ‘dat wij niets te zeggen hebben en tevreden moeten zijn hoe hij beslist dat de bekabeling zal komen’, gewoon over de voorgevel dus. Ondertussen, u weet het, nog steeds geen glasvezel!
@Caromuis
Excuses dat dit zo loopt.
Ik heb de betrokken dienst onmiddellijk om correcte feedback gevraagd.
Meestal wordt dit wel nog correct opgelost.
We houden je op de hoogte
Groeten
Tina
@Caromuis
ik heb bericht dat onze techn collega’s gebeld hebben met je? Nieuwe afspraak voor deze week nog OK ?
Hopelijk komt het snel helemaal in orde!
Groetjes
Tina
Hallo Proximus,
Na mijn reactie op dit forum een vriendelijke medewerker aan de lijn gekregen die geduldig mijn hele uitleg nog eens aanhoorde. Hij stelde vragen over hoe en waar de kabels liggen en hoe die mijn appartement binnen moeten komen. Blijkt nu dat er in mijn appartementsblok al in VIER appartementen, op verschillende verdiepingen, FIBER werd aangesloten ….. Hij heeft dus foto’s van hoe de aansluitingen de appartementen binnen komen, waarop ik zeg, dat dit in appartement exact hetzelfde is. In onze appartementsblok lopen ALLE leidingen door dezelfde holle ruimtes …. Het is niet dat het in het éné appartement aan de voorkant ligt, en in een ander in het midden ….. Sommige appartementen liggen tegen de traphal, dus volgens mij zijn dat de gelukkigen die makkelijk aan een Fiber-aansluiting geraken, terwijl de appartementen aan de straatkant iets meer werk vragen.
Dus de vriendelijke medewerker noteert alles en zegt dat hij me zal contacteren na eerst gekeken te hebben wat er kan. En ja, hoor, nog dezelfde dag (maandag 5 september) belt hij me terug om te vragen of ik op woensdag 7 september (vandaag dus) thuis zou kunnen zijn in de voormiddag, want ze gaan dan met 2 techniekers langskomen om te kijken of ze de kabel kunnen binnentrekken.
Ik zeg dat dit goed is dat ik dan VERLOF zal nemen (neen, mijn manager, laat thuiswerk NIET toe). Trouwens al de 2de keer dat ik verlof neem voor die FIBER. Ik was dus meegaand, en deed niet moeilijk omdat ik toch graag aan die FIBER geraak …. Gisteren wordt ik dan nog eens 2 keer gebeld om de afspraak te bevestigen, de eerste keer om te vragen waarom ik mijn afspraak niet had bevestigd ????? Ik neem aan dat dit een helpdesk medewerker is, en dus niet op de hoogte van het gesprek met de andere medewerker. Soit, ik leg uit dat dit geregeld was door die andere medewerker EN dat er 2 techniekers gingen langskomen. OK. Een beetje later opnieuw telefoon van de helpdesk om de afspraak een derde keer te bevestigen tussen 8h en 12h30.
Ik heb dus gisteravond alles vrijgemaakt dat de techniekers zagen waar en hoe de leidingen binnenkomen (dit zit in een bergingkast …. zoals in dit gebouw in ELK appartement). En deze morgen op mijn vrije dag sta ik op tijd op om zeker maar direct te deur te openen als men aanbelt.En ik wacht, en ik wacht nog wat langer. Ik bekijk mijn GSM om te zien of ik toch geen telefoontje gemist heb dat ze er bijna zijn, en zie daar een bericht van Proximus om 8h deze morgen (ping niet gehoord en ik ben niet iemand die elke minuut die GSM in haar handen heeft, of daar constant met mijn neus op zit). Er is een nieuwe afspraak ingepland op …… 16 JANUARI 2023 tussen 8 en 17h, dus 4 MAANDEN en nog eens een verlofdag later …. Tot nu nog géén énkel telefoontje gekregen …. we zijn nu 12h31!! Dus niet alleen heb ik dus nu al een tweede verlofdag voor noppes genomen, nu verwachten ze dat ik er nog een derde verlofdag aan opoffer goed wetende dat ze dan ook nog maar eens komen KIJKEN of het wel lukt. Mijn abonnement omzetten naar het duurdere FIBER-abo dat was nochtans geregeld om een kwartiertje. En dus nu “mag” ik 5 maanden (want duurder abo al van in augustus) een duurder abonnement betalen voor een dienst die ik helemaal niet heb en misschien ook nooit ga krijgen …. Ik heb het ook opgegeven om nog te bellen, je krijgt telkens iemand anders aan de lijn die er ofwel niks van weet, ofwel je niet kan helpen, ofwel word je eindeloos doorverbonden, ofwel krijg je te horen dat je niet op de juiste dienst, niet op het correcte nummertje in het menu hebt gedrukt (er is maar 1 enkel nummer voor de klantendienst met een eindeloos menu),
Weet u wat, vriendelijke Proximus-medewerker, ik besef heel goed dat de techniekers liever veel aansluitingen activeren, omdat ik ondertussen snap dat dit zelfstandige onderaannemers zijn die per stuk betaald worden. Ik snap die mensen, die sluiten liever 10 abonnees aan per dag (of misschien 20 of 30, ik zou het niet weten), dan dat ze aan één enkele aansluiting een paar uur kwijt zijn. Begrijpelijk het gaat om hun inkomen. In de goeie oude tijd waar de Belgacom medewerkers niet zo vriendelijk aan de telefoon waren, hadden ze wel hun eigen techniekers die desnoods een hele dag aan een aansluiting werkten want zij kregen een maandloon. Dat zal allemaal wel zijn voor- en nadelen hebben, maar nu is het blijkbaar alleen maar van tel om zoveel abonnementen binnen te halen, en daarna mag je als trouwe klant van meer dan 30 jaar gewoon uw plan trekken, eindeloos bellen, praten met een chatbot die enkel standaardantwoorden kan geven zonder oplossing (wat een belachelijk idee …. een computer laten praten met mensen … die chatbot krijgt zelfs de meest simpele dingen niet opgelost, je wordt uiteindelijk toch doorverwezen naar …… de klantendienst).
Vriendelijke Proximus-medewerker, ik snap ook dat u daar ook maar zit omdat u daarvoor betaald wordt. U heeft zelfs de moeite en geduld genomen om te luisteren. En ik wil u daarvoor bedanken als iemand die ook in een groot bedrijf werkt en ook maar moet uitvoeren wat de “bazen” beslissen.
Maar u mag aan uw manager, afdelingshoofd, of iemand met één of andere afkorting voor zijn naam, laten weten dat ik geen FIBER meer moet hebben, dat ik mijn abonnement ga terug strippen tot het uiterst noodzakelijke en dat ik wel zal afwachten tot een andere provider met zijn FIBER in het gebouw komt en dat ik die eerst ga ik uittesten om te zien of die de kabel wel tot in mijn appartement kan binnenbrengen via de gemeenschappelijk holle ruimtes, en waar ik geen 2 tot 3 verlofdagen hoef aan op te offeren. En die misschien ook wel in staat is om eindelijk de juiste verdieping in mijn klantenfiche te zetten, die 3de verdieping kan veranderen in 1ste verdieping, want zelfs dat lukt jullie blijkbaar niet ….
Dus modder ik voorlopig maar aan met 4G of 5G of welke G ik ook heb, met digitale TV die geregeld plots uitvalt, niet wil opspringen (en ja de modem blijft de hele opstaan, en ja, ik reset de hele boel, en ja ik trek de kabeltjes uit, en dit soms meerdere keren per week), geen internet terwijl de digitale tv wel gaat, geen digitale TV omdat “uw modem is niet aangesloten” terwijl alle kabels insteken, alle lichtjes branden …. en het internet wel werkt (ja, ik heb een laptop waarop ik dit kan zien), beeld dat in blokjes vervormt, of gewoon blijft stilstaan, opeens een zwart scherm (en JA IK HEB EEN NIEUWE SMART TV, en ja ik heb WIFI met dure en nieuwe WIFI-stekkers) … om op sommige avonden gewoon maar een boek te lezen omdat alles om de één of andere duistere reden uitligt en niet meer opgestart geraakt, ik weet al dat de volgende dag alles weer gewoon opspringt …. Tja, ik woon dan ook op de 1ste verdieping van een gebouw dat ocharme al 20 jaar oud is (en ja, het was nieuwbouw toen ik het kocht, dus het is effectief 20 jaar oud).
Ik heb geen zin meer om nog meer kostbare verlofdagen op te offeren, eerlijk gezegd, aan iets waar ik makkelijk zonder kan leven. En nu ga ik mijn abonnement uitpluizen, want ik heb toch nog een halve verlofdag over…
Over en out.
Ter info: bij welke Providers je terecht kunt:
Wil je een fiberabonnement nemen? Geef je postcode in via onze adrescheck en je ziet meteen bij welke providers je terechtkunt.
@Martin
ibpt | Data Portal - FTTH fibre map (bipt-data.be)
In Koekelberg is er enkel 1 glasvezelnetwerk (van Proximus zelf) voorhanden (en dus niet van Fiberklaar waarin Proximus voor ½ in participeert)
Uiteraard kunnen er andere operatoren diensten leveren via het Proximus koper/fibernetwerk, maar ik begrijp dat het probleem hier zich situeert op niveau van de plaatsing van de interne glasvezelkabel(s)
= enkel koperaansluiting voorhanden (in de berging blijkbaar)
&
fiber voorhanden (vermoedelijk) in de kelder maar binnen te brengen in het betrokken appartement via voor allerhande nutsleidingen voorhanden schachten)
Ook andere alternatieve operatoren die gebruik maken van het Proximus koper/glasvezelnetwerk dienen contact te nemen met Proximus (wholesales) met betrekking tot de realisatie van de fysische aansluiting
de vraag is/blijft of Proximus (onderaannemers?) nog dergelijke interne bekabelingswerken (via schachten) doen in appartementsgebouwen
blijkbaar zijn er wel een aantal gedaan en blijft de vraag dan waarom kan het hier niet kan of niet sneller kan (begin volgend jaar!)
uit bovenstaande blijkt ook dat de huidige koperverbinding blijkbaar “niet optimaal” is en de situatie best eens van naderbij bekeken wordt door een Proximus medewerker op dit publieke forum (WiFi en/of een ander probleem?)
@ Proximus
het ongenoegen van deze en anderen m.b.t. technici die niet komen opdagen dient mijns inziens dringend door Proximus intern te worden verholpen (op niveau van het directiecomité), het is nefast voor het imago (en derhalve ook voor de notering van het aandeel en van eventuele “boni” voor de werknemers)
Zal ik het nog eens vragen???
14 dagen geleden brief van proximus, u moet binnen het jaar fiber nemen want koper wordt uitgefaseert... ???? Deze ochtend telefoon met Proximus boor een technisch probleempje “ah, meneer ik zie dat u fiber moet nemen want uw koper wordt uitgefaseert en anders heeft u niets meer ...”
Ik probeer het allemaal nog eens uit te leggen, enigszins lichtelijk opgewonden, met het uiteindelijke antwoord dan moet u eens informeren bij de provincie of bij de gemeente... (???)
Ik was al iets meer opgewonden nu ...
Nu moet je weten, een jaar of vier geleden, zijn er werken en moet er vanaf de straatkant een nieuwe kabel-telefoonleiding tot aan de aansluitkast vervangen worden. Een van de werknemers zegt (en doet dat ook), voila ik steek al een kabelbuis voor de fiberkabel dan moet de voortuin niet meer opgebroken worden. Sedertdien hebben we een lege (oranje buisje) dat aan onze kabel-aansluitkast aankomt.
Verleden jaar heb ik na technische problemen met mijn modem, op advies van een door Proximus gezonden technieker, mijn bekabeling naar de kast beneden aangepast, de koper werd vervangen naar utp Cat7, dus uitermate geschikt voor hoge snelheid... maar desondanks de fiber tot het gebouw hiernaast ligt, de buis tot aan de aansluitkast … mijn aansluitkabel aangepast is, raakt fiber niet tot bij mij en al evenmin bij de andere 18 appartementen binnen het gebouw. Ik ben er van overtuigd dat dit dankzij de onderaannemer is, die zoveel aansluitingen zo snel mogelijk wilt afhaspelen, kabel op gevel, boren door de gevel en ziedaar, men sluit aan de voorzijde van de appartementen een modem aan ... maar nu moet je weten dat de appartementen hun telecom aansluitingen allemaal in het midden liggen en dus zij verplicht zijn om nieuwe kabels weg te werken of met waardeloze wifi te werken want dat dringen de onderaannemers op, weeral overvloedige huurinkomsten voor Proximus dus. Het idee alleen al, met fiber binnenkomen om het dan via de modem via wifi te transporteren???
Desondanks als men de promofilmpjes van Proximus bekijkt:
Ik ben, en ik druk me zacht uit, ten zeerste verontwaardigd_
@DanPae Ik wil niet onbeleefd overkomen maar is het probleem dat u niet aangesloten geraakt op Fiber of hoe men de afwerking/installatie wilt uitvoeren of heeft gedaan.Groetjes,Joel
Ondertussen zijn we bijna in 2025 beland. Blijkbaar werd er destijds al een wachtbuis aangelegd voor de fiber, die vertrekt van op de straat tot aan onze aansluitkast in de kelder. Zelf, op aanraden van een installateur heb mijn kabel tot aan de aansluitkosten al vervangen door een utp cat7 kabel, kwestie van alles eo vlot mogelijk te laten verlopen. Enkele weken geleden, een amper leesbare brief in de brievenbus dat we de volgende maandag onze garages niet konden betreden vanwege de geplande werken voor de fiber kabel die blijkbaar nog steeds niet tot aan ons gebouw lag. U raadt het al, die maandag niets of niemand te zien of te horen en dus nodeloos onze wagens, fietsen, rolstoelen, enz... terug geplaatst in de garages. De volgende dag, de dinsdag, zonder enige aankondiging onze toegang tot onze garages achteraan en ondergronds afgesloten door graafwerken. Deze werken duurde niet één dan wel vier werkdagen!!
Ik maar ook andere bewoners contacteerden de arbeiders om hen te zeggen waar om de straat de wachtbuis naar onze onderkeldering lag maar dit werd Smakelijk weggelachen door deze personen die nauwelijks of niet Nederlands, Frans of Engels spraken en/of (wilden) begrijpen. Vervolgens hebben ze vier aansluitpunten voorzien op plaatsen die helemaal niet in de buurt van de bestaande wachtbuis liggen.
Verleden week, weer zonder enige aankondiging, kunnen we weerom niet in of uit onze garages. Men graaft er voor onze oprit om de aansluiting naar het gebouw dat aan de andere zijde van onze oprit ligt te verwezenlijken. Gemakkelijkshalve parkeert men de bestelwagen op een invalidenplaats. Ik sprak deze man aan en deze bleek wonderwel Nederlands te spreken met een sterk Nederlands accent. Hij antwoordde dat we maar enkele uurtjes geduld moesten hebben tot hij klaar was. Toen ik hem nogmaals vertelde dat dd aansluitputjes aan ons gebouw nutteloos waren, lachtte hij me uit en zei me dat ik wel het verschil tussen koper en fiber moest kennen en dat ik er niets van begreep. Toen ik hem er op wees dat ik een gewezen werknemer van de telecom regulator was, had hij geen idee waar ik het over had.
Hoewel ik mijn ongenoegen wou spuien bij Proximus, gaf ik het al snel op want blijkbaar is onmogelijk om te communiceren met een verantwoordelijke bij Proximus. Naar het bekende 080022800 nummer tabellen, helpt al evenmin. Wanneer men daar om een verantwoordelijke te spreken, wordt al snel de hoorn op de haak gesmeten. Kwestie van klantvriendelijkheid is het gewoonweg ongelooflijk hoe de Proximus medewerkers zich gedragen tegenover de klant, waarbij de winkelmedewerkers echt wel de kroon spannen.
Ondertussen, vandaag 19 november 2024, steekt er een brief in de bus, dat ik dringend fiber moet nemen want anders zal men mij in april 2025 helemaal afsnijden van het netwerk want de koperleidingen worden dan definitief uitgefaseerd.
Naar de ervaring die ik het laatste jaar op velerlei manieren ondervonden heb, vraag ik me af hoe men nog verder mij de stuipen op het lijf zal jagen.
Trouwens, de syndicus weet van geen enkel probleem en ik ga er vanuit dat niet de gemeente noch de provincie dwars liggen wat men me al enkele malen heeft willen wijs maken.
Ik kijk uit naar een oplossing maar ik vrees al langer hoe meer het ergste. Het gaat hier trouwens niet alleen om mij dan ook om 18 andere gezinnen die hier het slachtoffer zijn of worden.
Dag @DanPae op dit moment staat er als streefdatum: ‘Einde aanleg fiber infrastructuur in het gebouw: 31-05-2025’ Onze achterliggende dienst zal je voorlopig geen onnodige briefwisseling meer verzenden, onze excuses voor het ongemak. Groetjes, Heidi