Skip to main content

Sinds enkele maanden loopt mijn V5c decoder ongeveer 2x per week vast.  Dan volg ik de procedure aan/uit knop min 10 sec uit en herstarten.  Deze is rechtstreeks verbonden met kabel aan de B-boxV3+. Ook de B box V3+ heb ik reeds heropgestart maar ik merk geen verbetering.  Het enige dat ik nog niet heb gedaan is reset toepassen op de V5c decoder, maar zal dit helpen?  Hoe komt het dat de decoder telkens vast loopt, bij mijn vorige model V5 heb ik dit nooit tegengekomen.

Je bent de enige niet die dit meldt dat hun V5C vastloopt, tot hiertoe heb ik dit probleem nog niet voorgehad met mijn V5C.

zie→ decoder V5 compact hangt of loopt vast of bevriest | Proximus Forum

De PX moderatoren kunnen (morgen) eventueel eens de lijnkaart resetten waarop je aangesloten bent. 


@Martin , wat word hier bedoeld met resetten van de lijnkaart?  is dit nog iets anders dan DLM (Dynamic Line Management system) ?    ik heb nog geen reactie gekregen van de PX moderatoren.


@Dirk vdk

Dit is niet het zelfde als de DLM maar is de lijnkaart bij Proximus waar je bbox /Internetbox mee verbonde is.

wordt je decoder ook heet? zie de reactie van KRIFO hier → decoder V5 compact wordt heet en loopt vast | Proximus Forum

  • Bijkomende reactie van Cvanloon:
    Ik heb de decoder het ganse WE zodanig opgesteld dat de warmte beter kan afvoeren, zoals voorgesteld door Fonz. Het beeld is niet bevroren en de decoder is niet gestopt. Het zal wel een kwestie van hitte zijn. Hij wordt wel veel minder warm in stand-by, dus gevaar voor brand is er niet direct.  
    Een medewerkster van Proximus heeft me beloofd deze namiddag terug te bellen. Ik zal die dame eens haar mening vragen daarover.

@Martin , wat word hier bedoeld met resetten van de lijnkaart?  is dit nog iets anders dan DLM (Dynamic Line Management system) ?    ik heb nog geen reactie gekregen van de PX moderatoren.

 


@Martin ,  bedankt voor uw reactie. De decoder heeft inderdaad wel warm….maar staat in open ruimte op de kast. Als we inderdaad de V5c decoder op zijn zijde moeten plaatsen om de warmte af te voeren dan is er toch iets misgelopen in de ontwikkeling van betere en zuinige decoders.  Zal iemand van de PX moderatoren hier automatisch reageren of moet ikzelf nog ergens info meegeven?                                        @Martin,  @Cvanloon   kan het resetten van de decoder helpen of niet? 


@Dirk vdk  

@Martin ,  Als we inderdaad de V5c decoder op zijn zijde moeten plaatsen om de warmte af te voeren dan is er toch iets misgelopen in de ontwikkeling van betere en zuinige decoders. 

Dat is maar de laatste tijd dat er ineens geklaagd wordt van vastlopen van de V5C, wij hebben hier thuis een V5C decoder vanaf de periode dat die uitgebracht werd en daar hebben nog geen problemen mee ondervonden die staat in de tv kast achter de TV gewoon horizontaal opgesteld en staat warm maar niet heet.

@Martin ,  kan het resetten van de decoder helpen of niet? 

Dat is een moeilijke vraag, hangt gewoon af van wat de reden is van het vastlopen, als het echt door een component is in de decoder of doordat hij te heet loopt dan heeft dit geen zin, en ook niet als de lijnkaart ervoor zou tussen zitten. Maar dit moet je u zich niet aantrekken mijn principe is probeer het gewoon en dan zien we wel als het iets uitmaakt.
Het is eigenlijk beter dat je dan beide reset de bbox (internet box) en de decoder, door eerst de decoder stroomloos te zetten en dan de bbox resetten. Als je terug kunt surfen dan reset je uw decoder.

@Martin ,  Zal iemand van de PX moderatoren hier automatisch reageren of moet ikzelf nog ergens info meegeven? 

Het is gewoon een kwestie dat de PX moderatoren hier je bericht oppikken en
omdat de PX forummedewerkers u zouden kunnen verder helpen en meer informatie geven:
Noteer in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is).
In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. uw vraag vermelden indien je dit wenst.
Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". 
Meldt het hier zodra dit gebeurd is.


@Martin , mijn Forumprofiel was reeds ingevuld ( heb gemeente nog aangevuld + omschrijving in veld “ticket” geplaatst


@Dirk vdk Ik laat de lijnkaart resetten. Dit zou in de loop van de namiddag in orde moeten zijn. Je zal dan even je internetverbinding verliezen. Hou ons gerst op de hoogte of dit het probleem verholpen heeft. 


@HadewychT ,  wat betekend dit juist “de lijnkaart resetten” ?  is dit gelinkt aan gelinkt aan een setting die gebeurd in de centrale of iets typisch voor de V5C decoder ?   vroeger heeft Martin me uitleg gegeven over DLM, maar dit had meer te maken met snelheid internet, dus de lijnkaart resetten heeft hier wellicht niets mee te zien ?  


In feite kan je het een beetje vergelijken met je bbox resetten want de bbox kan evengoed de reden zijn van het vastlopen van een decoder en de lijnkaart is een stap verder in de richting Proximus toe, dit is een lijnkaart die in de demultiplexer zit waar je bbox eigenlijk op aangesloten is.


@HadewychT , je had me gevraagd om u op de hoogte te houden ( enkele weken terug had je een reset uitgevoerd van mijn lijnkaart ). Alles verliep goed tot afgelopen weekend. Zowel zat 30/3 als zon 30/3 is de decoder s’avonds opnieuw vastgelopen  ( gisteren was ok).


De enige manier voor mij om wat comfortabel te kijken is er voor te zorgen dat de v5c niet te warm wordt, al de rest zoals herstarten of resetten van decoder, modem, netwerkkaart, .... helpt niet. Dat betekent dat er meer ruimte moet zijn tussen de onderkant van de decoder en het vlak waarop hij staat. Raar maar voor mij waar. 

 


@Dirk vdk Dankjewel voor je feedback. Is dit ondertussen nog gebeurd ? Dan kijken we dit verder na. 


@HadewychT , zoals beloofd hou ik u verder op de hoogte. De laatste maanden waren aanvaardbaar...maar sinds enkele weken moet ik terug dagelijks de V5c decoder herstarten.  Volgens mij is warmte hier niet altijd de oorzaak….soms gebeurt het reeds na 30 min.  Is er nog geen beter type uit ?  met de vroegere V5 had ik dit probleem niet , kan ik deze opnieuw installeren?                                       Kan het gebruik van TVreply hier mee te maken hebben?  als we een programma herstarten?  


Een recentere type  is de v7 decoder, maar om 100% zeker te zijn dat het dan opgelost is zal afhangen van waar het probleem komt, zit de oorzaak (fout) in de v5C decoder dan zal het inderdaad beter zijn van de decoder te vervangen. 
Maar omdat je vraagt “Kan het gebruik van TV-reply hier mee te maken hebben”, moet ik dan hier uit concluderen dat je het niet voorhebt bij live kijken en alleen bij uitgesteld en naar opnames kijken? 

Indien dit het geval is zal het niet iets met warmte of met je decoder te maken hebben!

In verband van je oude v5 decoder in dienst te zetten dit zou je wel kunnen overwegen om te kunnen vaststellen of het probleem zich dan nog voordoet. Maar om hem blijvend te gebruiken heeft weinig zin aangezien PX die gelijdelijk aan bij ierderen uit dienst zet wegens de uitfasering van de V5 decoders.

@HadewychT , zoals beloofd hou ik u verder op de hoogte. De laatste maanden waren aanvaardbaar...maar sinds enkele weken moet ik terug dagelijks de V5c decoder herstarten.  Volgens mij is warmte hier niet altijd de oorzaak….soms gebeurt het reeds na 30 min.  Is er nog geen beter type uit ?  met de vroegere V5 had ik dit probleem niet , kan ik deze opnieuw installeren?                                       Kan het gebruik van TVreply hier mee te maken hebben?  als we een programma herstarten?  

 


@Dirk vdk Je hebt je decoder heropgestart maar de modem nog niet zie ik. Het beste bij problemen is 1 ste modem (internetbox) heropstarten, als deze terug opgestart is hetzelfde met de decoder. Zou je dit eens kunnen testen?


@Michael V ,  toch wel  ...maar had dit vergeten te melden.  Als het me teveel werd heb ik voor de zekerheid ook de BBox heropgestart.  Bij de aanmaak van dit probleem ( 7 mnd terug) heb ik dit ook vermeld - zie copy hieronder

Kan het eventueel met de functie “herhalen” te maken hebben “ TVreplay” ? of totaal niet...

 


ik zou toch zeker ook eens » resetten indien je dit nog niet geprobeerd hebt.


Martin,  de reden waarom ik de vraag stelde  of het gebruik van “TV replay” er iets meet te maken zou hebben was simpelweg…..omdat ik op het forum een gelijkaardig item had gevonden, maar ook zonder een pasklaar antwoord https://nl.forum.proximus.be/topic/show?tid=58890&fid=7


@Dirk vdk Uit de testen blijkt nochtans datg de opstart niet doorgelopen is. Dus zoals Martin aanraad zou ik een reset uitvoeren van de internetbox.


@Michael V ,  om zeker te zijn .  Uw vraag was ivm een heropstart.

 

Martin heeft inderdaad vermeld om eventueel een reset te doen op de TV decoder ( dit zal ik eens proberen)  of is het best voor beide toestellen ( ook de Bbox, of niet nodig ) →  brengt dit geen nadelen met zich mee?


Dat zal wel geen nadelen bijbrengen, alleen als je instellingen zelf veranderd zou hebben in je bbox, je dan deze instellingen na een reset opnieuw moet invoeren.

De beste methode als je beide reset is als volgt:

  1. zet de decoder eerst volledig stroomloos via zijn schakelaar of door zijn netstekker uit te trekken.
  2. Dan je bbox » resetten
  3. Als je terug kunt surfen, dan Je Decoder resetten

@Martin , ik heb het nu enkele dagen opgevolgd….en inderdaad ik kan nu bevestigen dat de decoder altijd vastloopt bij “herstarten” / TV replay.   Enkele dagen terug had je het volgende vermeld “

  • Een recentere type  is de v7 decoder, maar om 100% zeker te zijn dat het dan opgelost is zal afhangen van waar het probleem komt, zit de oorzaak (fout) in de v5C decoder dan zal het inderdaad beter zijn van de decoder te vervangen. 
  • Maar omdat je vraagt “Kan het gebruik van TV-reply hier mee te maken hebben”, moet ik dan hier uit concluderen dat je het niet voorhebt bij live kijken en alleen bij uitgesteld en naar opnames kijken? 
  • Indien dit het geval is zal het niet iets met warmte of met je decoder te maken hebben!”

Dus wellicht heb je gelijk en heeft het dus met een fout in de decoder te maken.  Ik wilde eerst hiervan zeker zijn voordat ik een reset zal uitvoeren. 


 We zullen zien wat de PX moderatoren nog voorstellen wat er verder nog kan aan gedaan worden.

@Martin , ik heb het nu enkele dagen opgevolgd….en inderdaad ik kan nu bevestigen dat de decoder altijd vastloopt bij “herstarten” / TV replay.   Enkele dagen terug had je het volgende vermeld “

  • Een recentere type  is de v7 decoder, maar om 100% zeker te zijn dat het dan opgelost is zal afhangen van waar het probleem komt, zit de oorzaak (fout) in de v5C decoder dan zal het inderdaad beter zijn van de decoder te vervangen. 
  • Maar omdat je vraagt “Kan het gebruik van TV-reply hier mee te maken hebben”, moet ik dan hier uit concluderen dat je het niet voorhebt bij live kijken en alleen bij uitgesteld en naar opnames kijken? 
  • Indien dit het geval is zal het niet iets met warmte of met je decoder te maken hebben!”

Dus wellicht heb je gelijk en heeft het dus met een fout in de decoder te maken.  Ik wilde eerst hiervan zeker zijn voordat ik een reset zal uitvoeren. 

 


@Dirk vdk Een reset van je toestellen, zoals hierboven al voorgesteld, kan er inderdaad voor zorgen dat alles terug werkt zoals het hoort. Dit kan normaalgezien niet voor problemen zorgen. Je modem haalt de gegevens voor de wifi en de verbinding terug automatisch op. Als je instellingen in je modem aangepast hebt, kan je deze eerst opslaan in Proximus+ zodat deze juist terug ingeladen worden. 

Als dat allemaal niet helpt, kunnen we bekijken of we best iemand ter plaatse sturen of toestellen vervangen. 


Reageer