Skip to main content
Vraag

TV stopt regelmatig enkele seconden


We hebben een V6 decoder. Tijdens het TV kijken krijgen we regelmatig een zwart beeld. Het gebeurt op willekeurige momenten, soms enkele seconden, soms een 10-tal seconden. Ik vermoed dat het een probleem met de decoder is, bij de playstation hebben we dit nooit en ook niet wanneer we Netflix kijken. Netflix zonder de Proximus decoder te gebruiken bedoel ik.

Wat kunnen we doen om dit op te lossen? Reset van decoder en modem is al geprobeerd, aansluitingen  ook gecontroleerd.

42 reacties

Forum|alt.badge.img+3

Hoe is de decoder verbonden met de Proximus Modem? Draadloos: Wi-Fi Bridge,Wi-Fi Booster of via het elektriciteitsnet (PLC adapters) of rechtstreeks met een netwerk kabel.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 13 januari 2020

Sorry, dat had ik inderdaad moeten vermelden, is belangrijk: rechtstreeks met een netwerk kabel.


Martin
  • 32667 reacties
  • 13 januari 2020

dat is een fout die al meer gemeld werd omtrent de V6 het enigste wat je kunt doen is decoder en bbox resetten , maar naar wat ik hier al van anderen lees is het niet zeker dat het hiermee opgelost of voor lange tijd beter gezegd opgelost  is hiermee, maar je kunt het best voor alle zekerheid eens proberen .

Decoder stroomloos zetten > bbox resetten via reset knopje achteraan 15 seonden indrukken tot jr leds ziet doven vooraan op de bbox > dan al je terug kunt surfen de v6 decoder resetten als volgt

  1. Druk op de Reset-knop achteraan uw decoder met een puntig voorwerp, zoals een tandenstoker, de punt van een balpen of een paperclip.
  2. Laat de Reset-knop los wanneer het updatescherm op uw tv-toestel verschijnt, ofwel na 15 seconden.
  3. Wacht een dertigtal minuten. Uw decoder zal volledig worden geherinitialiseerd.

Forum|alt.badge.img+3

Of even de HDMI kabel ontkoppelen van de TV en weer insteken. Kijk of je dan terug beeld hebt?


Martin
  • 32667 reacties
  • 13 januari 2020

In sommige gevallen werd gemeld dat dit hielp met de v5 maar dan komt het probleem terug,

Ik denk dat er betere eens bij de Prox specialisten wordt nagevraagd of ze weten wat de oorzaak is van dit terugkerend probleem en wanneer er in dit geval een debug komt,

Zou  interessanter als we een meer doelgerichte methode zouden kennen die zo’n probleem, al is het maar tijdelijk oplost,  dan altijd te moeten herhalen probeer eens dit en probeer eens dat en ook nog eens dit enz.
mss is een bepaalde handeling al genoeg ….
tot de definitieve oplossing er is wel te verstaan.


jonathandr
Forum|alt.badge.img+4
  • Legend
  • 1525 reacties
  • 14 januari 2020

hi, deze bug is gekend bij de v6 en onze tv teams doen hier nog steeds onderzoek naar, een exact tijdstip van bugfix heb ik op dit moment jammer genoeg niet


Martin
  • 32667 reacties
  • 14 januari 2020

Bedankt @jonathandr voor de feedback maar wat is de beste kortste methode om dit probleem tijdelijk op te lossen die de specialisten hiervoor opgeven :

  • alleen  de decoder heropstarten 
  •  of beter alleen decoder resetten
  •  of nog beter bbox en decoder heropstarten /
  • bbox en decoder resetten
  •  of nog alleen de hdmi kabel even uit en terug insteken

 


jonathandr
Forum|alt.badge.img+4
  • Legend
  • 1525 reacties
  • 14 januari 2020

beste optie is om zowel modem als decoder te herstarten


Martin
  • 32667 reacties
  • 14 januari 2020

@jonathandr nogmaals bedankt voor de verdere toelichting.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 25 januari 2020

Intussen al alles gereset, meerdere keren zelfs maar het probleem wordt alleen erger, meer en meer onderbrekingen met zwart scherm.:disappointed:


Martin
  • 32667 reacties
  • 25 januari 2020

Die melding wordt hier af en toe gepost omtrent de V6 decoder.

Mss toch eens een gratis technieker laten langskomen om het te analyseren 

die kun je zelf aanvragen > http://proximus.be/happyhouse 

natuurlijk als dit onderstaande nog altijd niet opgelost is heeft het ook geen zin om een technieker te laten langskomen:

Antwoord Proximus hierop: (14/01/20) 
deze bug is gekend bij de v6 en onze tv teams doen hier nog steeds onderzoek naar,
een exact tijdstip van bugfix heb ik op dit moment jammer genoeg niet
beste optie om dit tijdelijk te verhelpen is om zowel modem als decoder te herstarten


  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 27 januari 2020
Bart Smeets schreef:

Intussen al alles gereset, meerdere keren zelfs maar het probleem wordt alleen erger, meer en meer onderbrekingen met zwart scherm.:disappointed:

 

Ik heb hier hetzelfde probleem en idd na een reset is het erger dan voor de reset?

Zet de decoder eens 20 seconden zonder stroom bij mij kon ik dan een ganse avond tv kijken zonder probleem.


  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 27 januari 2020
jonathandr schreef:

hi, deze bug is gekend bij de v6 en onze tv teams doen hier nog steeds onderzoek naar, een exact tijdstip van bugfix heb ik op dit moment jammer genoeg niet

@jonathandr 

Hebben jullie al een idee waaraan het zou kunnen liggen, HDMI poort, HDCP, een of andere buffer die overloopt, …. ?

 


  • Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 27 januari 2020

Het begint meestal zo’n 10min na opstart. Dan komen er enkele onderbrekingen na mekaar. Meestal ga ik dan wat prutsen aan de netwerk kabel die op de decoder binnenkomt. Met wat geluk valt het beeld dan de rest van de avond niet meer uit. Of die netwerkkabel er iets mee te maken heeft betwijfel ik, ik zou eerder denken een contactprobleem intern dat zich vooral voordoet bij het opwarmen.


Martin
  • 32667 reacties
  • 27 januari 2020

aangezien het een fenomeen is dat door verschillende al gemeld werd ivm de v6 zal het niet aan de utp kabel zelf liggen want niet bij iedereen zal de netwerkkabel slecht zijn of slecht contact maken, maar wat eventueel zou kunnen effect geven (niet zeker) en wat je zou kunnen proberen is van de utp kabel aan je decoder eens te lossen en dan weer terugsteken om te zien of dit voor een tijd helpt.


  • Apprentice
  • 8 reacties
  • 27 januari 2020
Bart Smeets schreef:

Het begint meestal zo’n 10min na opstart. Dan komen er enkele onderbrekingen na mekaar. Meestal ga ik dan wat prutsen aan de netwerk kabel die op de decoder binnenkomt. Met wat geluk valt het beeld dan de rest van de avond niet meer uit. Of die netwerkkabel er iets mee te maken heeft betwijfel ik, ik zou eerder denken een contactprobleem intern dat zich vooral voordoet bij het opwarmen.


Dat heeft niets met de kabel te maken hoor, probeer eens de stroom op de decoder zelf te onderbreken voor 20 seconden, bij mij heeft dit gisteren toch een hele avond gewerkt. (gewoon als test)


Martin
  • 32667 reacties
  • 27 januari 2020

dit is eigenlijk altijd het beste van de decoder te herstarten alleen resetten als het met herstarten niet lukt en dan eventueel na de reset even herstarten, het is altijd een beetje cut-and-try en ook een beetje afhankelijk van het type decoder wat je eigenlijk best doet.


HadewychT
Forum|alt.badge.img+4
  • Community Manager
  • 3341 reacties
  • 27 januari 2020

Het is nog niet helemaal duidelijik waar de oorzaak precies ligt. Het lijkt er wel op dat bepaalde TV-types er meer last van hebben. 

Je kan best ook eens proberen met 

  • een andere HDMI-kabel
  • aansluiting in een andere HSMI-poort op de TV
  •  software update van uw TV-toestel (als dat mogelijk is voor uw TV)

Als dat allemaal niet helpt, kan je toestel vervangen worden door een V5-decoder. 

Je mag ons steeds zoveel mogelijk details doorgeven. Dit kan ons alleen maar helpen bij het zoeken naar een oorzaak

  • hoe zijn modem en decoder met elkaar verbonden (via kabel, draadloos,...)
  • type TV
  • blijft het geluid wel/niet

 


  • Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 7 juni 2020

Intussen zijn we weer wat maanden verder en zitten wij nog steeds met een decoder die regelmatig een zwart beeld geeft. Hoe vordert het met de oplossing?

Ik had de indruk dat het beter was, maar enkele dagen geleden is er een update van de decoder gekomen en is het weer erger geworden.


SamuelD
Forum|alt.badge.img+4
  • Legend
  • 1305 reacties
  • 8 juni 2020

@Bart Smeets Gebruik je de HDMI kabel die bij de V6 decoder is bijgeleverd?


  • Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 8 juni 2020
SamuelD schreef:

@Bart Smeets Gebruik je de HDMI kabel die bij de V6 decoder is bijgeleverd?

Ik veronderstel van wel, is intussen meer dan een jaar geleden dat ik ben overgestapt naar Proximus. Kan ik de originele kabel op een of andere manier herkennen?


SamuelD
Forum|alt.badge.img+4
  • Legend
  • 1305 reacties
  • 8 juni 2020

@Bart Smeets Echt herkennen zal je dat wellicht niet, maar ik kan je wel de technische specificaties bezorgen: 

De bijgeleverde HDMI kabel is een versie 1.4 kabel type "Shielded High Speed HDMI Cable" welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteund.


  • Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 8 juni 2020
SamuelD schreef:

@Bart Smeets Echt herkennen zal je dat wellicht niet, maar ik kan je wel de technische specificaties bezorgen: 

De bijgeleverde HDMI kabel is een versie 1.4 kabel type "Shielded High Speed HDMI Cable" welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteund.

Ik zie nu dat het niet de originele kabel van de V6 decoder is, want er hangt nog een labeltje ‘Telenet decoder’ aan …. 

Op de kabel staat dit:

 


  • Auteur
  • Apprentice
  • 9 reacties
  • 8 juni 2020

Ik heb ook nog deze kabel liggen. Die is dunner, dus leek me minder geshield, maar er staat wel high speed op.

 


Martin
  • 32667 reacties
  • 8 juni 2020

Bij mijn v6 was het metalen gedeelte van de HDMI kabel verguld, bij de v5 en v5-c was dit niet verguld


Reageer