Vraag

TV stopt regelmatig enkele seconden

  • 13 January 2020
  • 42 reacties
  • 3423 Bekeken

We hebben een V6 decoder. Tijdens het TV kijken krijgen we regelmatig een zwart beeld. Het gebeurt op willekeurige momenten, soms enkele seconden, soms een 10-tal seconden. Ik vermoed dat het een probleem met de decoder is, bij de playstation hebben we dit nooit en ook niet wanneer we Netflix kijken. Netflix zonder de Proximus decoder te gebruiken bedoel ik.

Wat kunnen we doen om dit op te lossen? Reset van decoder en modem is al geprobeerd, aansluitingen  ook gecontroleerd.


42 reacties

Reputatie 7
Badge +4

hi, deze bug is gekend bij de v6 en onze tv teams doen hier nog steeds onderzoek naar, een exact tijdstip van bugfix heb ik op dit moment jammer genoeg niet

Reputatie 1

@charlottevh, staat er “High Speed” op de HDMI kabel? Wij kijken al een paar maanden zonder problemen, sinds ik de kabel vervangen heb.

dat is een fout die al meer gemeld werd omtrent de V6 het enigste wat je kunt doen is decoder en bbox resetten , maar naar wat ik hier al van anderen lees is het niet zeker dat het hiermee opgelost of voor lange tijd beter gezegd opgelost  is hiermee, maar je kunt het best voor alle zekerheid eens proberen .

Decoder stroomloos zetten > bbox resetten via reset knopje achteraan 15 seonden indrukken tot jr leds ziet doven vooraan op de bbox > dan al je terug kunt surfen de v6 decoder resetten als volgt

  1. Druk op de Reset-knop achteraan uw decoder met een puntig voorwerp, zoals een tandenstoker, de punt van een balpen of een paperclip.
  2. Laat de Reset-knop los wanneer het updatescherm op uw tv-toestel verschijnt, ofwel na 15 seconden.
  3. Wacht een dertigtal minuten. Uw decoder zal volledig worden geherinitialiseerd.

In sommige gevallen werd gemeld dat dit hielp met de v5 maar dan komt het probleem terug,

Ik denk dat er betere eens bij de Prox specialisten wordt nagevraagd of ze weten wat de oorzaak is van dit terugkerend probleem en wanneer er in dit geval een debug komt,

Zou  interessanter als we een meer doelgerichte methode zouden kennen die zo’n probleem, al is het maar tijdelijk oplost,  dan altijd te moeten herhalen probeer eens dit en probeer eens dat en ook nog eens dit enz.
mss is een bepaalde handeling al genoeg ….
tot de definitieve oplossing er is wel te verstaan.

Reputatie 7
Badge +4

beste optie is om zowel modem als decoder te herstarten

gaat het ook over een v6 decoder

@charlottevh ja dan zou ik eerder natuurlijk richting decoder zelf denken aangezien en nog zijn die deze problemen ondervinden met de v6.
als je decoder rechtstreeks verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox en je hebt bv de bbox en de decoder reeds een reset gegeven dan kun je in feite zelf niet veel meer ondernemen en moet de eventuele oplossing tenslotte door proximus zelf opgezocht worden, enfin we zullen zien wat de mensen van het proximus forumteam zelf eventueel verder als oplossing kunnen voorstellen.

NB: indien je decoder niet rechtstreeks met een netwerkkabel verbonden is aan de bbox dan zou je eventueel als je in de mogelijkheid bent even de decoder met een lange utp netwerkkabel kunnen verbinden die je los tijdelijk over de grond legt ! zo zou je dan de apparatuur die er eventueel zou tussen de bbox en decoder staan kunnen uitsluiten van het optredend probleem.

Dag Martin , inderdaad de decoder is met een netwerkkabel verbonden en ik heb hem al a gereset.Ik zal straks eens kijken of het een high speed hdmi kabel is. Bedankt voor je antwoord

Reputatie 7
Badge +4

@Bart Smeets Gebruik je de HDMI kabel die bij de V6 decoder is bijgeleverd?

Intussen al alles gereset, meerdere keren zelfs maar het probleem wordt alleen erger, meer en meer onderbrekingen met zwart scherm.:disappointed:

Reputatie 6
Badge +3

Hoe is de decoder verbonden met de Proximus Modem? Draadloos: Wi-Fi Bridge,Wi-Fi Booster of via het elektriciteitsnet (PLC adapters) of rechtstreeks met een netwerk kabel.

Die melding wordt hier af en toe gepost omtrent de V6 decoder.

Mss toch eens een gratis technieker laten langskomen om het te analyseren 

die kun je zelf aanvragen > http://proximus.be/happyhouse 

natuurlijk als dit onderstaande nog altijd niet opgelost is heeft het ook geen zin om een technieker te laten langskomen:

Antwoord Proximus hierop: (14/01/20) 
deze bug is gekend bij de v6 en onze tv teams doen hier nog steeds onderzoek naar,
een exact tijdstip van bugfix heb ik op dit moment jammer genoeg niet
beste optie om dit tijdelijk te verhelpen is om zowel modem als decoder te herstarten

Sorry, dat had ik inderdaad moeten vermelden, is belangrijk: rechtstreeks met een netwerk kabel.

Reputatie 6
Badge +3

Of even de HDMI kabel ontkoppelen van de TV en weer insteken. Kijk of je dan terug beeld hebt?

@Bart Smeets Gebruik je de HDMI kabel die bij de V6 decoder is bijgeleverd?

Ik veronderstel van wel, is intussen meer dan een jaar geleden dat ik ben overgestapt naar Proximus. Kan ik de originele kabel op een of andere manier herkennen?

Reputatie 7
Badge +4

@Bart Smeets Echt herkennen zal je dat wellicht niet, maar ik kan je wel de technische specificaties bezorgen: 

De bijgeleverde HDMI kabel is een versie 1.4 kabel type "Shielded High Speed HDMI Cable" welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteund.

@Bart Smeets Echt herkennen zal je dat wellicht niet, maar ik kan je wel de technische specificaties bezorgen: 

De bijgeleverde HDMI kabel is een versie 1.4 kabel type "Shielded High Speed HDMI Cable" welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteund.

Ik zie nu dat het niet de originele kabel van de V6 decoder is, want er hangt nog een labeltje ‘Telenet decoder’ aan …. 

Op de kabel staat dit:

 

Ik heb ook nog deze kabel liggen. Die is dunner, dus leek me minder geshield, maar er staat wel high speed op.

 

Bij mijn v6 was het metalen gedeelte van de HDMI kabel verguld, bij de v5 en v5-c was dit niet verguld

Bedankt @jonathandr voor de feedback maar wat is de beste kortste methode om dit probleem tijdelijk op te lossen die de specialisten hiervoor opgeven :

  • alleen  de decoder heropstarten 
  •  of beter alleen decoder resetten
  •  of nog beter bbox en decoder heropstarten /
  • bbox en decoder resetten
  •  of nog alleen de hdmi kabel even uit en terug insteken

 

Reputatie 7
Badge +4

Kabel eens vervangen en kijken of het probleem verdwijnt (kan eventueel aan de connectoraansluitingen liggen)

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface#HDMI_1.4

 

Het gaat hier ook wel over een v6 decoder en dit problemen komt wel vaker voor! zelfs met de originele HDMI kabel, eventueel de firmware van TV proberen up te daten al helpt dit ook niet bij iedereen.

@jonathandr nogmaals bedankt voor de verdere toelichting.

Ik zal er die “High speed” kabel eens tussen steken en eens kijken of we verschil merken.

Laat het zeker eens weten en hopelijk is het voor u dan wel opgelost hiermee.

Reputatie 1

We zijn intussen een dikke week verder en sinds de High Speed kabel tussen de decoder en de TV zit hebben we nog geen enkele keer zwart beeld gehad. Ik ga niet te hard roepen, maar het ziet er positief uit. Bedankt voor de tip @SamuelD !

Reageer