Vraag

TV stopt regelmatig enkele seconden

  • 13 January 2020
  • 42 reacties
  • 3424 Bekeken

We hebben een V6 decoder. Tijdens het TV kijken krijgen we regelmatig een zwart beeld. Het gebeurt op willekeurige momenten, soms enkele seconden, soms een 10-tal seconden. Ik vermoed dat het een probleem met de decoder is, bij de playstation hebben we dit nooit en ook niet wanneer we Netflix kijken. Netflix zonder de Proximus decoder te gebruiken bedoel ik.

Wat kunnen we doen om dit op te lossen? Reset van decoder en modem is al geprobeerd, aansluitingen  ook gecontroleerd.


42 reacties

Heb je dit topic en de erin vermelde oplossingen al eens doorlezen?

En waarschijnlijk overbodige vraag, maar om zeker uit te sluiten of achteraf achter te komen.
Kan het aan de tv liggen? Heb je ander beeld zoals bijv het (tv) instellingen menu of beeld van aangesloten randapparatuur (bijv computer)?

Beste

Ik heb een nieuwe Tv merk Tcl aangeschaft.Na een goede 3 weken is gisteren ook het scherm meermaals uitgevallen.Heb een nieuwe hdmi kabel aangeschaft voor 4k en Hdr en nog valt het scherm onverwachts uit.Merkwaardig dat dit na enkele weken gebeurt.

@charlottevh ja dan zou ik eerder natuurlijk richting decoder zelf denken aangezien en nog zijn die deze problemen ondervinden met de v6.
als je decoder rechtstreeks verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox en je hebt bv de bbox en de decoder reeds een reset gegeven dan kun je in feite zelf niet veel meer ondernemen en moet de eventuele oplossing tenslotte door proximus zelf opgezocht worden, enfin we zullen zien wat de mensen van het proximus forumteam zelf eventueel verder als oplossing kunnen voorstellen.

NB: indien je decoder niet rechtstreeks met een netwerkkabel verbonden is aan de bbox dan zou je eventueel als je in de mogelijkheid bent even de decoder met een lange utp netwerkkabel kunnen verbinden die je los tijdelijk over de grond legt ! zo zou je dan de apparatuur die er eventueel zou tussen de bbox en decoder staan kunnen uitsluiten van het optredend probleem.

Dag Martin , inderdaad de decoder is met een netwerkkabel verbonden en ik heb hem al a gereset.Ik zal straks eens kijken of het een high speed hdmi kabel is. Bedankt voor je antwoord

je moet inderdaad wel in ieder geval de bij de v6 bijgeleverd shielded High speed HDMI kabel gebruiken, vergeet ik soms erbij te vermelden omdat het natuurlijk ook niet alle beeld problemen oplost, maar wil daarom zeker niet zeggen dat het niet belangrijk is deze te gebruiken!

Reputatie 1

@charlottevh, staat er “High Speed” op de HDMI kabel? Wij kijken al een paar maanden zonder problemen, sinds ik de kabel vervangen heb.

@charlottevh ja dan zou ik eerder natuurlijk richting decoder zelf denken aangezien en nog zijn die deze problemen ondervinden met de v6.
als je decoder rechtstreeks verbonden is met een netwerkkabel aan de bbox en je hebt bv de bbox en de decoder reeds een reset gegeven dan kun je in feite zelf niet veel meer ondernemen en moet de eventuele oplossing tenslotte door proximus zelf opgezocht worden, enfin we zullen zien wat de mensen van het proximus forumteam zelf eventueel verder als oplossing kunnen voorstellen.

NB: indien je decoder niet rechtstreeks met een netwerkkabel verbonden is aan de bbox dan zou je eventueel als je in de mogelijkheid bent even de decoder met een lange utp netwerkkabel kunnen verbinden die je los tijdelijk over de grond legt ! zo zou je dan de apparatuur die er eventueel zou tussen de bbox en decoder staan kunnen uitsluiten van het optredend probleem.

gaat het ook over een v6 decoder

Ja 

gaat het ook over een v6 decoder

 

 

Ik heb dit probleem ook maar ik vind de oplossing niet meteen hier op deze pagina.

 

@Bart Smeets  Geen probleem, het zal waarschijnlijk wel de originele kabel zijn.
Het voornaamste is dat het bij u gelukt is op deze manier want het is niet bij iedereen die een v6 heeft opgelost door een high speed kabel te plaatsen. 

Reputatie 1

Sorry @Martin, ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Zou kunnen, ik heb het er niet op geschreven toen ik die kabel heb gekregen en is intussen meer dan een jaar dat we Px klant zijn. Ik dacht dat een HDMI kabel een HDMI kabel was en heb die kabel die aan de TV zat gewoon laten zitten toen ik mijn Telenet decoder uitgetrokken heb.

bedankt voor de feedback, dat is heel goed nieuws, is dat dan de originele HDMI kabel die bij de V6 decoder stak dat je gebruikt hebt nu.

Reputatie 1

We zijn intussen een dikke week verder en sinds de High Speed kabel tussen de decoder en de TV zit hebben we nog geen enkele keer zwart beeld gehad. Ik ga niet te hard roepen, maar het ziet er positief uit. Bedankt voor de tip @SamuelD !

Laat het zeker eens weten en hopelijk is het voor u dan wel opgelost hiermee.

Ik zal er die “High speed” kabel eens tussen steken en eens kijken of we verschil merken.

Het gaat hier ook wel over een v6 decoder en dit problemen komt wel vaker voor! zelfs met de originele HDMI kabel, eventueel de firmware van TV proberen up te daten al helpt dit ook niet bij iedereen.

Reputatie 7
Badge +4

Kabel eens vervangen en kijken of het probleem verdwijnt (kan eventueel aan de connectoraansluitingen liggen)

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_multimedia_interface#HDMI_1.4

 

Bij mijn v6 was het metalen gedeelte van de HDMI kabel verguld, bij de v5 en v5-c was dit niet verguld

Ik heb ook nog deze kabel liggen. Die is dunner, dus leek me minder geshield, maar er staat wel high speed op.

 

@Bart Smeets Echt herkennen zal je dat wellicht niet, maar ik kan je wel de technische specificaties bezorgen: 

De bijgeleverde HDMI kabel is een versie 1.4 kabel type "Shielded High Speed HDMI Cable" welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteund.

Ik zie nu dat het niet de originele kabel van de V6 decoder is, want er hangt nog een labeltje ‘Telenet decoder’ aan …. 

Op de kabel staat dit:

 

Reputatie 7
Badge +4

@Bart Smeets Echt herkennen zal je dat wellicht niet, maar ik kan je wel de technische specificaties bezorgen: 

De bijgeleverde HDMI kabel is een versie 1.4 kabel type "Shielded High Speed HDMI Cable" welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteund.

@Bart Smeets Gebruik je de HDMI kabel die bij de V6 decoder is bijgeleverd?

Ik veronderstel van wel, is intussen meer dan een jaar geleden dat ik ben overgestapt naar Proximus. Kan ik de originele kabel op een of andere manier herkennen?

Reputatie 7
Badge +4

@Bart Smeets Gebruik je de HDMI kabel die bij de V6 decoder is bijgeleverd?

Intussen zijn we weer wat maanden verder en zitten wij nog steeds met een decoder die regelmatig een zwart beeld geeft. Hoe vordert het met de oplossing?

Ik had de indruk dat het beter was, maar enkele dagen geleden is er een update van de decoder gekomen en is het weer erger geworden.

Reputatie 7
Badge +4

Het is nog niet helemaal duidelijik waar de oorzaak precies ligt. Het lijkt er wel op dat bepaalde TV-types er meer last van hebben. 

Je kan best ook eens proberen met 

  • een andere HDMI-kabel
  • aansluiting in een andere HSMI-poort op de TV
  •  software update van uw TV-toestel (als dat mogelijk is voor uw TV)

Als dat allemaal niet helpt, kan je toestel vervangen worden door een V5-decoder. 

Je mag ons steeds zoveel mogelijk details doorgeven. Dit kan ons alleen maar helpen bij het zoeken naar een oorzaak

  • hoe zijn modem en decoder met elkaar verbonden (via kabel, draadloos,...)
  • type TV
  • blijft het geluid wel/niet

 

Reageer