Vraag

Teletekst op Afstandsbediening V5


Tot voor woensdag kregen wij altijd via de knop Teletekst (rechts onderaan) op de afstandsbediening rechtstreeks een ondertiteling van het programma (pagina 888). Nu krijgen wij een beeld om de taal te kiezen en dan OK of de optie om naar de teletekst te gaan. Dan komt bij elke zender de ondertiteling tevoorschijn. Ik krijg dat alleen weg via dezelfde weg om de  ondertiteling aan te zetten. Nog iemand dit probleem?


45 reacties

Ik heb hetzelfde aan de hand. (V5 met HardDisk)

Vermoedelijk is dit niet meer dan het gevolg van een software update, niet dat het handig is, integendeel. Als het kan teruggedraaid worden: graag!

Ik heb een V6 en een V5C decoder en de laatste schijnbare firmware update maakt van de keuze voor ondertiteling een complete zooi! Er zit compleet geen logica in en per default staat die ondertiteling dus altijd op “aan”? of wat? verder ook een keuze voor “Nederlands CC”, is dat een fonetische computervertaling zoals op YouTube misschien? om die ondertitels nu aan/uit te zetten moet men nu door verschillende hoepels springen waarvan niet duidelijk is waar men zal uitkomen en waarvan men eigenlijk niet weet waarvoor ze bedoeld zijn … bagger  … sommige programmeurs hebben schijnbar te veel tijd omhanden? Wat was er nu zooo verkeerd om gewoon op de oude “teletext” knop te drukken om dat ding aan/uit te zetten? djeezes! 

PS .. op de afstandsbediening van de V6 heb ik geen CH+/CH- … en P doet juist niks … 

Is er nergens een beleidsnota die het nieuwe gedrag van de afstandsbediening fatsoenlijk documenteert? Nu is het gebruik enkel belachelijk ingewikkeld! 

 

je kunt altijd de V5 decoder laten omruilen voor een V5C decoder als je v5 een huurdecoder is.

Reputatie 7
Badge +1

Tja, toch die zenders op die ik dagelijks (!) teletekst raadpleeg.
Hoe je het draait of keert, het is een bron van informatie die wegvalt; ongeacht of we die met velen en dikwijls raadplegen.
Daarnaast zijn er een aantal zenders die de meesten onder ons  nooit bekijken (tenzij bij het post per post zappen) en die toch aangeboden blijven.

Nu spreek ik ober aanbod, maar teletekst is volgens mij niet onderdeel van een aanbod want wordt meegezonden door de zender in kwestie, het is daarentegen een functionaliteit. Het is immers een functie van je TV. Zoveel jaar geleden kocht je een TV met of zonder teletekst, met of zonder stereo, enzovoort.

@GeertC Weet je al iets meer. Ben niet de enige. Kan een bug zijn want heeft altijd gewerkt. Wanneer was de laatste software update ? Hoor het wel, zal wel over het weekend gaan 🤔😉🤗

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg die banner met keuze voor teletekst niet eens op NPO1

Qua ondertitel keuze heb ik <auto> <uitgeschakeld> en <AD CC>
Via de <OK> knop kan ik ook ondertitels kiezen en krijg ik dezelfde keuzes voorgeschoteld.

 

 

@Mutlie Heb het bij mij geprobeerd. Op AD CC gezet en bevestigd. Daarna de teletekst knop en de banner naar teletekst komt te voorschijn. Nederlands en Nederlands CC was bij zender Een 🤗

 Klopt!

Bedankt voor de tip! 👍
Op ARD/ZDF moest ik <Duits> kiezen

Alleen, hoe moet een mens dat nu weten? In het algemeen staan de ondertitels toch op <auto> en wijzigt men die instelling niet eens (ik toch niet). 😒

Misschien moet ik voor vaderdag eens een kristallen bol vragen ?  😜

Martin

Ik ben al zeker één van die klanten die van PX geen bericht heeft gekregen over hun v5 naar v5c, omruilen, hoezo? Van wie moet het initiatief komen? En dan een refurbished krijgen? Hier heeft nog recent iemand gepost dat zijn “nieuwe” ter vervanging V5c ouder was dan zijn oude decoder :joy:
 

De optie om de taal te kiezen heb ik nog niet nuttig kunnen gebruiken, werkt die optie wel of zijn er voor dat programma toevallig geen ondertitels beschikbaar? En die 3 opties hierboven: voor alle zenders in het systeemmenu heb ik niet geprobeerd, maar ik weet dat die optie ertussen staat. Via de zender of de opname krijg ik die keuzes niet (toch niet dat ik al gezien heb)

En het topic gaat m.i niet alleen over ondertitels, ook over gewone teletekst.

Onze Vlaamse televisie biedt geen teletekst meer aan, behalve nog ondertitels. (RTB heb ik geen idee van) Maar andere zenders bieden wel nog nuttige (en minder nuttige) info via teletekst aan. Bijv het nieuws, lokale en actuele weer in vakantiegebieden, uitslagen van de olympische spelen, de NBA, de NHL, …. kijk maar eens naar NL1, NL2, ARD, ....
En ja, we weten dat ook op internet dat is terug te vinden :stuck_out_tongue_winking_eye: maar dat is naast de kwestie.


Maar daar gaat het niet over. Wil je teletekst, moet je via dat extra keuze scherm, soms eerst terug naar tv dan terug naar teletekst om je keuze te kunnen maken want het werkt niet helemaal perfect, en af en toe is dan ¾ van het scherm gewoon proximus-gepatenteerd-blauw en is slechts ¼ zichtbaar. Spijtig dat het nu net niet lukt, anders stond hieronder de foto.

Overigens komt teletekst mee met de uitzending en heeft Proximus daar geen zeg in. Die medewerker van de helpdesk vertelt ook eens iets. :confused:

 

Wij hebben software versie NTE 9.17.12.6 op onze V5 met harde schijf, dus toch duidelijk een recentere versie dan die van u.

Reputatie 5
Badge +2

Tot voor woensdag kregen wij altijd via de knop Teletekst (rechts onderaan) op de afstandsbediening rechtstreeks een ondertiteling van het programma (pagina 888). Nu krijgen wij een beeld om de taal te kiezen en dan OK of de optie om naar de teletekst te gaan. Dan komt bij elke zender de ondertiteling tevoorschijn. Ik krijg dat alleen weg via dezelfde weg om de  ondertiteling aan te zetten. Nog iemand dit probleem?

Dit is door de laatste nieuwe software update. U moet de taal selecteren en dan zouden de ondertitels zichtbaar moeten zijn.

Reputatie 5
Badge +2

@Mutlie De knop teletekst werd alleen gebruikt om de teletekstpagina 888 te raadplegen voor ondertitel. Daardoor dat dit nu veranderd is naar de ondertitel menu.

@Michael V 
Hoe weet u hoe ik de teletekst knop gebruik? Buitenlandse zenders sturen heus nog teletekst mee met hun uitzendingen, weerpagina’s sport, nieuws, fait divers, noem maar op,.

Maar u (proximus) vind dat wij alleen naar Eén en VTM (mogen?) kijken of wat?

Ik verwijs naar de post van Martin hierboven waar hij uitlegt hoe je de ondertitels op 3 manieren kan aanpassen. PX vind dat er zomaar een 4e manier moet toegevoegd? Waarom?

En als PX meent te weten hoe welke toets wordt gebruikt, vraag ik me af hoe de GDPR wordt toegepast?

PS .. op de afstandsbediening van de V6 heb ik geen CH+/CH- … en P doet juist niks … 

Is er nergens een beleidsnota die het nieuwe gedrag van de afstandsbediening fatsoenlijk documenteert? Nu is het gebruik enkel belachelijk ingewikkeld! 

 

 

Waarbij bestaande functionaliteit (ondertitels inschakelen volgens 3 manieren) wordt aangevuld met een extra mogelijkheid, terwijl een andere (voor mij nuttige - ben ik dan alleen?) functionaliteit (teletekst dus) gewoon wordt tenietgedaan omdat iemand dat nodig vind?


Zwijgen we nog over de communicatie hoe de abonnees dat kunnen vernemen. Waar staat dit gedocumenteerd buiten dit topic, als ik vragen mag?

 

Reputatie 7
Badge +1

Tja, toch die zenders op die ik dagelijks (!) teletekst raadpleeg.
Hoe je het draait of keert, het is een bron van informatie die wegvalt; ongeacht of we die met velen en dikwijls raadplegen.
Daarnaast zijn er een aantal zenders die de meesten onder ons  nooit bekijken (tenzij bij het post per post zappen) en die toch aangeboden blijven.

Nu spreek ik ober aanbod, maar teletekst is volgens mij niet onderdeel van een aanbod want wordt meegezonden door de zender in kwestie, het is daarentegen een functionaliteit. Het is immers een functie van je TV. Zoveel jaar geleden kocht je een TV met of zonder teletekst, met of zonder stereo, enzovoort.

@GeertC Weet je al iets meer. Ben niet de enige. Kan een bug zijn want heeft altijd gewerkt. Wanneer was de laatste software update ? Hoor het wel, zal wel over het weekend gaan 🤔😉🤗

@GeertC Zie bovenstaand. Weet je al iets meer en hoe wordt dit standaard voor elke zender hetzelfde opgelost. Alvast bedankt 😉🤔🤗

Reputatie 7
Badge +1

Tja, toch die zenders op die ik dagelijks (!) teletekst raadpleeg.
Hoe je het draait of keert, het is een bron van informatie die wegvalt; ongeacht of we die met velen en dikwijls raadplegen.
Daarnaast zijn er een aantal zenders die de meesten onder ons  nooit bekijken (tenzij bij het post per post zappen) en die toch aangeboden blijven.

Nu spreek ik ober aanbod, maar teletekst is volgens mij niet onderdeel van een aanbod want wordt meegezonden door de zender in kwestie, het is daarentegen een functionaliteit. Het is immers een functie van je TV. Zoveel jaar geleden kocht je een TV met of zonder teletekst, met of zonder stereo, enzovoort.

@GeertC Weet je al iets meer. Ben niet de enige. Kan een bug zijn want heeft altijd gewerkt. Wanneer was de laatste software update ? Hoor het wel, zal wel over het weekend gaan 🤔😉🤗

@GeertC Zie bovenstaand. Weet je al iets meer en hoe wordt dit standaard voor elke zender hetzelfde opgelost. Alvast bedankt 😉🤔🤗

Geachte PX medewerkers. We zijn weer 13 dagen verder en nog geen antwoord. Is het zo moeilijk om te zeggen wat de reden hiervan is en het weer terug op het vorige goed werkende teletekst terug te zetten. Alvast bedankt voor het positieve antwoord. Groetjes Antoon 🤗👍

Reputatie 7
Badge +1

Tot voor woensdag kregen wij altijd via de knop Teletekst (rechts onderaan) op de afstandsbediening rechtstreeks een ondertiteling van het programma (pagina 888). Nu krijgen wij een beeld om de taal te kiezen en dan OK of de optie om naar de teletekst te gaan. Dan komt bij elke zender de ondertiteling tevoorschijn. Ik krijg dat alleen weg via dezelfde weg om de  ondertiteling aan te zetten. Nog iemand dit probleem?

Als ik op de knop Teletekst (rechts onderaan) druk van de afstandsbediening komt de optie om naar de teletekst te gaan niet meer tevoorschijn. Heb de decoder gereset en probleem blijft hetzelfde. Heb V5 decoder met harde schijf. Heeft iemand ook dit probleem of is mijn afstandsbediening stuk. Al de andere knoppen werken nog.

Reputatie 7
Badge +3

@Antoon1 

Ondervind je dit op alle zenders?

 

Geert

heb je dat op alle zenders (die nog de ondertiteling via Teletekst geven)  anders best eens de decoder resetten.

Je decoder resetten | Proximus

Reputatie 2

Ik heb hetzelfde probleem met V5 met harddisk. Reeds enkele malen reset gedaan maar blijft hetzelfde. Met mijn V5 zonder HD geen probleem.

Reputatie 7
Badge +1

@Antoon1

Ondervind je dit op alle zenders?

 

Geert

@GeertC. Op alle zenders. Maar vreemde is wel, Play7 ondersteund teletekst niet en dit geeft hij wel aan 🤔

Reputatie 7
Badge +3

@Antoon1 

Maar je krijgt wel ondertitteling via de OK - knop?

 

Geert

Reputatie 7
Badge +1

@Antoon1

Maar je krijgt wel ondertitteling via de OK - knop?

 

Geert

@GeertC. Alles komt erop. Gesproken taal en ondertitels. Behalve linksonder naar teletekst is weg. Dit heeft altijd gewerkt. Sinds een week of 4 is dit verdwenen.

Sinds een paar dagen heb ik geen teletekst mogelijkheid meer op NPO1, NPO3, ARD en ZDF, de teletekstknop gaat (zoals hoger beschreven) naar de taal/ondertitels keuze en that’s it. NPO2 heeft nog wel de teletekst modus.
Ik heb nergens gelezen dat NPO/ARD/ZDF geen teletekst meer uitzend.

Ergens vind ik dat de abonnementsprijs wel stijgt, maar de functionaliteit vermindert.

(mijn decoder: V5 met harde schijf)
 

Reputatie 7
Badge +1

Sinds een paar dagen heb ik geen teletekst mogelijkheid meer op NPO1, NPO3, ARD en ZDF, de teletekstknop gaat (zoals hoger beschreven) naar de taal/ondertitels keuze en that’s it. NPO2 heeft nog wel de teletekst modus.
Ik heb nergens gelezen dat NPO/ARD/ZDF geen teletekst meer uitzend.

Ergens vind ik dat de abonnementsprijs wel stijgt, maar de functionaliteit vermindert.

(mijn decoder: V5 met harde schijf)
 

@Mutlie Heb hetzelfde. Heb ook een V5 decoder met harde schijf. Bij mij zelfs ook alle Vlaamse zenders. Bij jou ook 🤔

Tja, toch die zenders op die ik dagelijks (!) teletekst raadpleeg.
Hoe je het draait of keert, het is een bron van informatie die wegvalt; ongeacht of we die met velen en dikwijls raadplegen.
Daarnaast zijn er een aantal zenders die de meesten onder ons  nooit bekijken (tenzij bij het post per post zappen) en die toch aangeboden blijven.

Nu spreek ik over “aanbod”, maar teletekst is volgens mij niet onderdeel van een “aanbod” want wordt meegezonden door de zender in kwestie, het is daarentegen een “functionaliteit”. Het is immers een functie van je TV. Zoveel jaar geleden kocht je een TV met of zonder teletekst, met of zonder stereo, enzovoort.

Ik kom even terug op mijn vorige post
Wat vroeger gold over het tv aanbod (het toestel), geldt nu ook nog

Surf maar eens naar Coolblue, kies een TV en druk op CTRL+”F” en tik “telet”, wedden dat je op het woordje “teletext” of “teletekst” terechtkomt?

 

 

 


 

Moet ik hier in aanvulling op ander topics nog herhalen  dat de TV-gids van Proximus wel eens fouten bevat? Teletekst van de zender is dan ook nuttig, want die is bijgewerkt.

Reageer