Vraag

Surround sound in 2021

  • 8 September 2021
  • 14 reacties
  • 1496 Bekeken

Hallo,

 

ik heb een vraag in verband met surround sound.

Ik overweeg om een soundbar aan te kopen.

Het leuke aan een soundbar is de surround sound mogelijkheden die een soundbar kan geven.

Als je bijvoorbeeld naar netflix kijkt dan is dit opgenomen in Dolby Digital. De soundbar kan daarmee overweg en geeft vloeiend surround.

 

Mijn vraag is:

Voor de decoders van proximus V4 / V5/ V6 /V7 in welk formaat geven die anno 2021 geluid.

Is dit PCM-Stereo of Dolby digital?

De bedoeling is in feite heel simpel. ik zou graag surround willen luisteren als naar een gewone film of een gewoon programma kijk op VRT of VTM. 

En dus dé vraag: is dit mogelijk met deze Proximus decoders. ik wil gewoon vermijden dat ik een surround systeem koop (soundbar + 2 luidsprekers gecontroleerd door de soundbar) en dat de soundbar geen gebruik maakt van de achterste 2 luidsprekers.

 

Als ik het goed begrijp: Bij PCM zal de soundbar enkel geluid afspelen op de soundbar en niet de achterste luidsprekers

 

Verder: als de decoder dolby digatl uitzend als ik naar VTM kijk (en de zender heeft het programma in pcm-stereo opgenomen. Hoe zal dat geluid er dan uitkomen op de soundbar ? Enkel de soundbar of ook een gedeelte op de achterste luidsprekers ?

 

De soundbar wat ik dacht te kopen is een Sonos Beam of Arc.

 

 

 


14 reacties

Ter info : 
V7 specificaties | Proximus Forum

ook afhankelijk natuurlijk hoe de zenders uitzenden 

TBI: Je TV Box op je audiosysteem aansluiten | Proximus

 

Dank voor Je snelle respons. Graag wat uitleg over de mogelijkheid pcm of dolby als zenders dat in stereo uitzenden en of er dan geluid waar te nemen is of de rearspeakers. Dit is vooralsnog nergens gedocumenteerd. 

Inderdaad op hun site vind ik het ook niet direct terug, mss kan een prox forummedewerker meer info verstrekken als de draad hier opgenomen wordt.

Reputatie 7
Badge +4

@SergioB ik vraag dit even na bij onze tv teams en kom terug naar je met hun antwoord

Reputatie 7
Badge +4

@SergioB Onze decoders ondersteunen Dolby Audio.  Het Dolby Logo wordt weergegeven in de info banner als Dolby actief is op dit kanaal en in dit programma is.

Slechts een deel van de kanalen wordt naar ons verzonden met Dolby Audio. Zelfs als Dolby Audio door het kanaal wordt geleverd, betekent dit niet dat de inhoud 5.1 is, dit kan nog steeds 2.0 (stereo) zijn. Dit is programma afhankelijk en wordt bepaald door omroep.

Op sommige surroundsystemen kunt u de stream manipuleren om geluid op de achterluidsprekers te hebben, zelfs als er slechts 2.0 wordt ontvangen.  Dit zal dan alleen opgeschaalde audio zijn door het geluidssysteem en geen audio die is ontworpen voor de achterluidsprekers.    

Dolby is te vinden op de volgende kanalen               

National Geographic FR HD

TCM FR HD

Action HD

CNN HD

Gulli HD

TV5 HD

AB3 HD

TLC FR HD

MTV HD

Nat Geo Wild FR HD

C8

Discovery FR HD

Discovery NL HD

Vide FR HD

Crime

AB Explore HD

Animal Planet HD

Be1

Be Series

Be Cine

Cine Plus

Cine Plus Frisson

Cine Classic

TF1 HD

Beste, 

Wij beschikken over Sonos systeem ( playbase en 2 play 1 als surround )  en decoder v7. 

Wanneer we netflix en disney plus via decoder bekijken werkt ons surround systeem perfect ! 

Wanneer we de gewone zenders bekijken hebben we nooit geluid uit onze surrpund boxen. 

Iemand enig idee hoe we dit oplossen ? 

Als ik geluid inst. op decoder niet op automatisch zet komt er wel geluid uit achterste boxen echter is dit geen surround meer. 

Alvast bedankt voor uw feedback

dit is nog een probleem met de V7 decoder , er zijn er ook  hier die soms melden dat ze bij  kijken bvb naar sommige opnamen, geen klank hebben maar wel als de v7 op stereo ingesteld staat.

ik heb een vraag : mijn TV is verbonden met een HDMI kabel naar mijn soundbar.  Vorige week had ik perfect geluid uit de soundbar via Proximus TV en Netflix - Disney+ en ineens is alle geluid weg.  Bij elke post Proximus TV en betaalzenders.   Als ik de soundbar afzet, dan krijg ik terug geluid via de TV boxen.  Als ik soundbar terug aanzet, is terug alle geluid weg ??  Hoe komt het dat dit een week werkte en dan ineens alles weg is, zonder ik de instellingen aanpas ?  Wie weet raad ?

kan je niet via HDMI ARC werken !

De decoder met de TV verbinden via de HDMI kabel die bijgeleverd was met de v7 decoder en dan via HDMI ARC je tv verbinden met de HDMI van de soundbar.

heb ik gedaan.  En ik had de eerste week geluid via de soundbar en nu sinds 2de week niets meer.  Heb alle draden al verstoken, alle instellingen nagekeken op tv en decoder.  Het is het nieuwste model (7) van decoder.  Ik snap er niets meer van.

Via hdmi en via zo een geluidskabel (optical) ook niets …

 

decoder naar HDM1 van TV en van TV HDM13/ARC naar soundbar

en geen geluid via bar, alleen TV

zucht ...

heb je de decoder al eens herstart en desnoods eens gerest of dit mss helpt.

Hoe herstart je toestellen voor internet en tv? | Proximus

heb ik ook gedaan

ik had nu net 2weken geluid uit men soundbar en sinds gisteren niet meer … ik vind het zo raar dat ik een tijd wel heb en een tijd nix meer heb.  

 

Bij een decoder v5 kan je voor audio bij instellingen kiezen tussen: stereo, Dolby Digital en Dolby Digital Plus. Ervaart iemand met bijvoorbeeld extra speakers achteraan (aanvullend op een soundbar met subwoofer) een verschil bij het kijken naar tv-series of films wanneer er gekozen wordt voor Dolby Digital of Dolby Digital Plus? Want ik heb begrepen dat bij praatprogramma’s en dergelijke extra speakers achteraan geen nut hebben.

Vraag voor andere Proximus-klanten die tv kijken met soundbar via een decoder: op welk volume zetten jullie de soundbar doorgaans bij normaal gebruik? Uiteraard is er bij sommige zenders een verschil in geluid waardoor je waarschijnlijk het volume wat lager zet. Hier staat de Samsung-soundbar tussen 11 en 15 op 100.

Reageer