Vraag

Proximus Android TVbox integreren in Home Assistant

  • 9 May 2023
  • 13 reacties
  • 555 Bekeken

Voor de domotica en smarthome DoeHetZelvers onder ons:

Mijn Proximus TVbox werd automatisch herkend door mijn Home Assistant server als een Android-tv-toestel. Als ik hem echter wil koppelen, dan zou ik een code op mijn scherm moeten krijgen om een remote te koppelen. Alleen… die code krijg ik nooit. Ik heb eens gekeken in de playstore of ik daar een app vind die de koppeling kan voltooien maar daar vind ik niets. Is hier al eerder iemand in geslaagd?

Alvast bedankt


13 reacties

Ter info: Er werd hier vroeger een gelijkaardige vraag gesteld maar of dit al reeds mogelijk is weet ik niet?

Ter info: Er werd hier vroeger een gelijkaardige vraag gesteld maar of dit al reeds mogelijk is weet ik niet?

Die thread gaat vooral over Google Home. Er is er nog wel een andere die over Home Assistant gaat, maar die is 4 jaar oud en toen waren het nog geen Android-boxen, en Home Assistant is zodanig veranderd en kan zoveel meer, dat ik dacht dat het beter was om een nieuwe thread te beginnen om verwarring met verouderde antwoorden te voorkomen. 

@Van voor den Lanckman

Ik heb dit geprobeerd en ik kreeg toch een code op het TV scherm en kon de decoder ‘bedienen’ Zorg er wel voor dat je smartphone waarop Google Home app staat op hetzelfde netwerk is ingesteld  als je decoder(bbox) anders ‘ziet ‘ de app het toestel niet.

Hoop dat dit helpt

Mvg

Artie

 

@Artie 

gewoon om te weten of het iets met de Internet box (bbox4) zou kunnen te maken hebben, heb jij een bbox3 of een bbox4?

@Van voor den Lanckman

Ik heb een bbox v3

Ik heb ook een TV Decoder 7 en een bbox3. Ik heb altijd al de AndroidTV op de een of andere manier willen laten bedienen door homeassistant, maar de enige netwerkverbinding is naar de bbox3 tweede poort die zich in een andere vlan bevindt. Als ik naar de AndroidTV-menu's kijk, kan ik de wifi niet inschakelen omdat deze is aangesloten op de ethernetkabel. Zelfs als ik de ethernetkabel loskoppel, wil ik geen manier vinden om wifi te configureren.
Hoe kan men Google Home gebruiken met een apparaat in een andere vlan ???

Als je de Proximus Android TV box kan integreren in Home assistant, kan je dan direct zenders kiezen?

Bv met 1 druk op een Icoon, direct de zender “Play 7” oproepen? 

Of is er al iemand in geslaagd via TCPIP (of UDP) commandoos de box bedienen?

@Van voor den Lanckman

Ik heb dit geprobeerd en ik kreeg toch een code op het TV scherm en kon de decoder ‘bedienen’ Zorg er wel voor dat je smartphone waarop Google Home app staat op hetzelfde netwerk is ingesteld  als je decoder(bbox) anders ‘ziet ‘ de app het toestel niet.

Hoop dat dit helpt

Mvg

Artie

 

Wel, ik krijg die code dus niet te zien.

Als je de Proximus Android TV box kan integreren in Home assistant, kan je dan direct zenders kiezen?

Bv met 1 druk op een Icoon, direct de zender “Play 7” oproepen? 

Of is er al iemand in geslaagd via TCPIP (of UDP) commandoos de box bedienen?

Awel daarom dat ik wil uitzoeken hoe..., ik wil weten wat en hoe het kan.

Ik ben er in geslaagd een tijd geleden. TV-box hangt op Proximus modem, Home assistant op intern netwerk.

ADB aanzetten op TV-box (via Developper settings - eerst aantal keer op buildnummer drukken bij toestelinformatie, zoals op gsm)

Dan ADB integratie toevoegen in HA

Daarna kan je mediaspeler kiezen via die entiteit, bv. naar Netflix schakelen, of andere zenders kiezen via ADB invoer.

Ik kan de TV-box bijvoorbeeld ook rebooten, wanneer er een probleem is. Dat gaat allemaal veel sneller dan met de afstandsbediening.

Verder heb ik het enige probleem dat ik de TV-box niet meer kan aanzetten sedert de “energiebesparende modus”. Ik krijg het niet uitgeschakeld. Daarvoor kon ik ook de TV-box aan zetten, automatisch naar een zender gaan voor bijvoorbeeld het journaal.

Bv. Script voor reboot:

alias: Tv Proximus reboot
sequence:
  - service: androidtv.adb_command
    data:
      command: reboot
    target:
      device_id: ***
mode: single
icon: mdi:autorenew

 

--

 

@zertyx ADB integratie toevoegen in HA, welke settings gebruik je daar: 

  • ip address van tvbox 
  • type of device: androidtv?
  • welke poort vul je in ? 5555?
  • vul je een path in voor de ADB key?
  • geef je een ip in voor de ADB server? 
  • poort van de ADB server? 5037? 

Op de tv box zit ik in developer mode. Maar in HA krijg ik failed to connect… 
Hopelijk kan jij me verder op weg zetten. 

  • ip address van tvbox : die van de dhcp op de proximus-modem, standaard bij mij 192.168.1.64 (mijn HA zit achter een router die aan de proximus modem hangt, op een subnet 10.0.0.x )
  • type of device: androidtv? ja, integratie Android Debug Bridge, dan Androidtv toevoegen 
  • welke poort vul je in ? 5555? inderdaad 5555

De volgende drie punten herinner ik mij niet, ik heb het niet gedocumenteerd en ik vond ook niets in de diagnostiek van HA; ik denk dus dat ik dat leeg heb gelaten.

  • vul je een path in voor de ADB key? ik herinner het mij niet, dus ik denk leeg gelaten (ik 
  • geef je een ip in voor de ADB server? 
  • poort van de ADB server? 5037? 

@zertyx ADB integratie toevoegen in HA, welke settings gebruik je daar: 

  • ip address van tvbox 
  • type of device: androidtv?
  • welke poort vul je in ? 5555?
  • vul je een path in voor de ADB key?
  • geef je een ip in voor de ADB server? 
  • poort van de ADB server? 5037? 

Op de tv box zit ik in developer mode. Maar in HA krijg ik failed to connect… 
Hopelijk kan jij me verder op weg zetten. 

@stefaanvdk 

  • ip address van tvbox : die van de dhcp op de proximus-modem, standaard bij mij 192.168.1.64 (mijn HA zit achter een router die aan de proximus modem hangt, op een subnet 10.0.0.x )
  • type of device: androidtv? ja, integratie Android Debug Bridge, dan Androidtv toevoegen 
  • welke poort vul je in ? 5555? inderdaad 5555

De volgende drie punten herinner ik mij niet, ik heb het niet gedocumenteerd en ik vond ook niets in de diagnostiek van HA; ik denk dus dat ik dat leeg heb gelaten.

  • vul je een path in voor de ADB key? ik herinner het mij niet, dus ik denk leeg gelaten (ik 
  • geef je een ip in voor de ADB server? 
  • poort van de ADB server? 5037? 

Reageer