Skip to main content
Sinds het plaatsen van mijn zonnepanelen met een sma omvormer model sunny boy sb3.0-1AV-41 heb ik problemen met mijn tv stream. Er komt altijd een blauw scherm met de tekst 'er is een onverwachts probleem', als ik dan een zender nr boven ga heb ik terug beeld. Als de utp kabel uitrek van de omvormer is het probleem weg. Iemand die hier nog problemen mee heeft? Installatie is een bbox3 van technicolor en een decoder v6. Voor de rest is er geen probleem met het internet, het probleem doet zich enkel voor bij de tv.
Voor DMZ moet je naar de firewall gaan in de bbox zijn interface op http://192.168.1.1

mss kun je als het hiermee ook niet opgelost geraakt ook eens het probleem voorleggen op het http://userbase.be forum want als ik mij goed herinner waren er daar ook al meer topics over, zoals ik er al ene hierboven meegeven heb
@niemke85 Kan je nog eens testen door zowel de decoder en de omvormer rechttstreeks op de modem te plaatsen en de switch er tussen uit te laten ?
Dus komt het erop neer dat :


  • je het probleem wel hebt als de decoder en sma met utp kabel rechtstreeks verbonden zijn met een utp kabel aan de bbox3/T terwijl de switch los gekoppeld is en het geen rol speelt of de sma werkt met DHCP (automatische IP toekenning van de bbox3) of op een vast IP adres staat buiten de dhcp range van de bbox3 , dus bv op 192.168.1.130 ingesteld staat.
  • dat je het probleem niet hebt als de sma niet aangesloten wordt.

❗️ Het zou best ook eens door de Proximus medewerkers doorgegeven worden aan hun specialisten ter zake. ❗️
@niemke85

Ook al eens tijdelijk geprobeerd om beide zowel decoder alsook de sma met utp kabel rechtstreeks aan de bbox3/T aan te sluiten.



Je zegt als ik de utp uittrek van de sam is het probleem van de baan wil je hiermee zeggen dat je dan direct beeld krijgt net zoals swapt van zender.

Als het dit is wat je bedoelt kun je hierdoor wel eens verkeerde conclusies trekken, want als je swapt is het beeld ook terug goed, en als je bv de utp kabel zou uittrekken van de decoder en direct terug steken zou je waarschijnlijk ook terug goed beeld hebben!


Na een tijdje komt het beeld vanzelf terug als ik de kabel loskoppel van de omvormer en dan heb ik niet meer de problemen. Ik kan ook direct swappen van zender en dan heb ik ook beeld en bestaat het probleem ook niet meer. Beide al rechtstreeks aangesloten op de router...
@niemke85

Ook al eens tijdelijk geprobeerd om beide zowel decoder alsook de sma met utp kabel rechtstreeks aan de bbox3/T aan te sluiten.



Je zegt als ik de utp uittrek van de sam is het probleem van de baan wil je hiermee zeggen dat je dan direct beeld krijgt net zoals swapt van zender.

Als het dit is wat je bedoelt kun je hierdoor wel eens verkeerde conclusies trekken, want als je swapt is het beeld ook terug goed, en als je bv de utp kabel zou uittrekken van de decoder en direct terug steken zou je waarschijnlijk ook terug goed beeld hebben!
Dergelijke storing kan duiden op een slechte verbinding van de decoder met Internet.



Hoe is de decoder verbonden met Internet?

WiFi, netwerkkabel, powerline..?



Een powerline kan beïnvloed worden door aangesloten toestellen dus zeker een omvormer.


Verbonden via utp... Ik ben geen fan van draadloos...
De V6 decoder heb je ook al gerest dan?

want ik vraag mij af of het geen toeval is dat je denkt dat het sedert het aansluiten van de sma is, want het probleem met de v6 die je beschrijft en dat het beeld terug in orde komt na het zappen naar andere zender is hier nog gemeld geweest.



NB: Als je een vast ip instelt op de sma neem je best een ip adres buiten de ip adressen die de bbox uitdeelt dus als je bv 192.168.1.130 neemt of hoger is dit ook.



Is de decoder en de sma aangesloten met utp netwerkkabel aan de bbox3/T


Ja ook al een reset gedaan, ik denk dit gewoon omdat als de kabel uitrek van de omvormen is het probleem van de baan. Beide met utp aangesloten op bbox, omvormer via switch en tv ook via switch, maar reeds rechtstreeks geprobeerd op de bbox aantesluiten (tv dan) propleem hetzelfde... Ip buiten range ook al geprobeerd...
Dergelijke storing kan duiden op een slechte verbinding van de decoder met Internet.



Hoe is de decoder verbonden met Internet?

WiFi, netwerkkabel, powerline..?



Een powerline kan beïnvloed worden door aangesloten toestellen dus zeker een omvormer.
De V6 decoder heb je ook al gerest dan?

want ik vraag mij af of het geen toeval is dat je denkt dat het sedert het aansluiten van de sma is, want het probleem met de v6 die je beschrijft en dat het beeld terug in orde komt na het zappen naar andere zender is hier nog gemeld geweest.



NB: Als je een vast ip instelt op de sma neem je best een ip adres buiten de ip adressen die de bbox uitdeelt dus als je bv 192.168.1.130 neemt of hoger is dit ook.



Is de decoder en de sma aangesloten met utp netwerkkabel aan de bbox3/T
Reeds herstart en reset gedaan, werkt met auto configuratie voor ip. Reeds eens afgezet en een vast ip adres gegeven. Probleem blijft zich voordoen... Sma ook al als dmz gezet, probleem blijft zich voor doen...
Tot zover geen problemen
Heb je de bbox3 al eens herstart door de spanning 5 sec te onderbreken.

werkt die sma met een vast ip adres



zie ook eens naar deze uitleg hier

> https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&p=800775#p685513

Ik dacht nochtans uit voorgaande berichten verstaan te hebben dat het probleem zich enkel en alleen voordoet als de sma aangesloten is en anders niet, of is er ondertussen ieys veranderd?


Vrijdag alles getest en nergens fouten opgekregen. Met alles getest bedoel ik alles 1 voor 1 aangesloten heb na dat dat omvormer en tv gelijk in de router zaten, switches getest... Kortom sinds vrijdag 16u geen problemen gehad tot nu deze avond rond 18u, dan zag ik dat mijn decoder geluid had maar geen beeld als ik op het bakje op de tv knop duwde. Decoder der eens van de stroom gedaan en weer aangezet en daar was het probleem terug. Toch mss een slechte decoder? 

 

Geluid maar geen beeld komt meestal voor doordat er iets misloopt tussen je decoder en televisie toestel. Heb je nagekeken dat de HDMI tussen decoder en tv goed is aangesloten? Om dit te verhelpen kan je eens alle toestellen op je tv loskoppelen (dus alle hdmi kabels aan je tv eens uittrekken) en vervolgens je tv 10 min volledig zonder stroom laten (stekker uittrekken). Hierna kan je vervolgens alles terug aansluiten en zou je terug beeld en geluid moeten hebben. 


Vrijdag alles getest en nergens fouten opgekregen. Met alles getest bedoel ik alles 1 voor 1 aangesloten heb na dat dat omvormer en tv gelijk in de router zaten, switches getest... Kortom sinds vrijdag 16u geen problemen gehad tot nu deze avond rond 18u, dan zag ik dat mijn decoder geluid had maar geen beeld als ik op het bakje op de tv knop duwde. Decoder der eens van de stroom gedaan en weer aangezet en daar was het probleem terug. Toch mss een slechte decoder? 


Ik heb het nog eens doorgegeven voor verder nazicht 😉
Uitgevallen
Idem
Uitgevallen

@SamuelD bedankt,

Inderdaad ik had het juist nog eens overlopen, maar dat van de V6 en enkel geluid zonder beeld was toch probleem dat een tijdje terug veel gemeld werd voor de v6, er is wel een software update verschenen voor de v6 die dit oploste, naar hetgeen ik gelezen heb, mss heeft@niemke85 deze laatste software nog niet op haar decoder, nee?


Beide zitten nu rechtstreeks op de router
Kan je voor een uur werken met enkel decoder en omvormer aangesloten (dus geen switches oid), omvormer in DMZ, en doorgeven wanneer je welke problemen precies had?

Dit gaat sowieso verder nagekeken moeten worden, het is voor de ingenieurs momenteel moeilijk om na te gaan wat er precies gebeurt aangezien de switches etc terug aangesloten worden, daar deze voor problemen zouden kunnen zorgen.
Probleem blijft hetzelfde...
Ik vermoed dat ze bij Proximus ondertussen instellingen veranderd hebben (of mss ander firmware gepusht op je bbox) en ze het daarmee willen uittesten om te zien of het nu wel lukt als je niet meer in DMZ werkt.



Neen, ik heb het misschien niet duidelijk verwoord maar de omvormer moet wel degelijk in DMZ staan. De bedoeling van mijn vraag was om uit te sluiten dat de switch voor problemen zorgt.
Ik vermoed dat ze bij Proximus ondertussen instellingen veranderd hebben (of mss ander firmware gepusht op je bbox) en ze het daarmee willen uittesten om te zien of het nu wel lukt als je niet meer in DMZ werkt.