Vraag

Problemen met proximus tv na plaatsen sma omvormer.

  • 6 October 2019
  • 78 reacties
  • 2502 Bekeken

Sinds het plaatsen van mijn zonnepanelen met een sma omvormer model sunny boy sb3.0-1AV-41 heb ik problemen met mijn tv stream. Er komt altijd een blauw scherm met de tekst 'er is een onverwachts probleem', als ik dan een zender nr boven ga heb ik terug beeld. Als de utp kabel uitrek van de omvormer is het probleem weg. Iemand die hier nog problemen mee heeft? Installatie is een bbox3 van technicolor en een decoder v6. Voor de rest is er geen probleem met het internet, het probleem doet zich enkel voor bij de tv.

This topic has been closed for comments

78 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Kan je eens proberen om jouw zonnepanelen in DMZ te plaatsen? Eerdere vergelijkbare problemen met SMA Sunny Boy waren hierdoor opgelost. Op hun website vind je meer info over DMZ etc.
Op moment dat die in DMZ zit, ook nog even proberen met alles rechtstreeks op de bbox aan te sluiten als het niet direct helpt.
Reputatie 7
Badge +3
Is jouw modem hiervoor al eens vervangen? Zoniet, kan je dan even het voor jou gemakkelijkste UPS access punt doorsturen? UPS Point Locator
Dan stuur ik eerst hiervoor een nieuwe modem op naar dat punt. De oude mag je daar dan ook terugbrengen in een doos.
Zeker ook de stroomadapter vervangen, kans bestaat dat die het niet meer haalt.
Reputatie 7
Badge +4

We zijn nog steeds in gesprek met de specialisten en krijgen van hen die extra vragen voor testen door. De uitval die je had tijdens het testen zonder switch was nog steeds een blauw beeld met die melding van het verbindingsscherm, of was het zwart beeld,… ?

Zijn de decoder en de SMA dan aangesloten met een rechtstreekse lankabel die bij de toestellen geleverd was, of via kabels die in de muur ingewerkt zijn en extra stopcontactjes dus, of zelfgemaakte kabels ? 

De modem heeft een upgrade gehad van hieruit waardoor die nu de laatste firmware heeft.  

 

Meer info vind je eventueel ook nog op : https://www.sma-sunny.com/en/service-tip-what-if-the-connection-to-sunny-portal-doesnt-work/ en 

https://manuals.sma.de/EDMM-10/en-US/967285899.html

 

Routers and network switches:

  • Routers and network switches for Fast Ethernet with a data transfer rate of at least 100 Mbit/s. All network components used must support version 2 or version 3 (IGMPv2 or IGMPv3) of the IGMP protocol. Do not use an IGMP Snooping Switch as per RFC 4541.

Ik vermoed dat ze bij Proximus ondertussen instellingen veranderd hebben (of mss ander firmware gepusht op je bbox) en ze het daarmee willen uittesten om te zien of het nu wel lukt als je niet meer in DMZ werkt.Neen, ik heb het misschien niet duidelijk verwoord maar de omvormer moet wel degelijk in DMZ staan. De bedoeling van mijn vraag was om uit te sluiten dat de switch voor problemen zorgt.

Ik probeer dit deze avond eens, laat het dan wel weten.
Reputatie 7
Badge +4

@niemke85  heeft de laatste software op zijn decoder, dus daar zit het probleem niet @Martin .

 

in een proximus shop worden er geen decoders omgeruild die wordt opgestuurd en maandag als de proximus forummedewerkers hier terug langskomen kunnen ze u hiermee verder helpen/verder info geven.

OK, bedankt Martin!

Onverwachts probleem is eerder een verbindingsprobleem, zoals je al aangehaald hebt dat je die krijgt enkel als je de sma aangesloten hebt.

software versie kun je zelf opvragen als volgt:

• druk op [menu] van de afstandsbediening
[Instellingen] en druk op [ok]
•  [systeem] + druk [ok]
•  [systeem info] + druk [ok]
    en daar kun je o.a. de software versie aflezen 

Reputatie 7
Badge +4

 

in een proximus shop worden er geen decoders omgeruild die wordt opgestuurd en maandag als de proximus forummedewerkers hier terug langskomen kunnen ze u hiermee verder helpen/verder info geven.

OK, bedankt Martin!


hi, ik doe het nodige om je hiervoor de v7 toe te sturen ter swap

Beide zitten nu rechtstreeks op de router
Tot zover geen problemen
Uitgevallen
Dus komt het erop neer dat :
  • je het probleem wel hebt als de decoder en sma met utp kabel rechtstreeks verbonden zijn met een utp kabel aan de bbox3/T terwijl de switch los gekoppeld is en het geen rol speelt of de sma werkt met DHCP (automatische IP toekenning van de bbox3) of op een vast IP adres staat buiten de dhcp range van de bbox3 , dus bv op 192.168.1.130 ingesteld staat.
  • dat je het probleem niet hebt als de sma niet aangesloten wordt.
❗️ Het zou best ook eens door de Proximus medewerkers doorgegeven worden aan hun specialisten ter zake. ❗️
Idem
Uitgevallen
Dus komt het erop neer dat :
  • je het probleem wel hebt als de decoder en sma met utp kabel rechtstreeks verbonden zijn met een utp kabel aan de bbox3/T terwijl de switch los gekoppeld is en het geen rol speelt of de sma werkt met DHCP (automatische IP toekenning van de bbox3) of op een vast IP adres staat buiten de dhcp range van de bbox3 , dus bv op 192.168.1.130 ingesteld staat.
  • dat je het probleem niet hebt als de sma niet aangesloten wordt.
❗️ Het zou best ook eens door de Proximus medewerkers doorgegeven worden aan hun specialisten ter zake. ❗️

Via een switch of rechtstreeks, als de omvormer op mijn netwerk komt is er een probleem.
Omvormer niet aangesloten, geen problemen met wat dan ook.
Voor DMZ moet je naar de firewall gaan in de bbox zijn interface op http://192.168.1.1
mss kun je als het hiermee ook niet opgelost geraakt ook eens het probleem voorleggen op het http://userbase.be forum want als ik mij goed herinner waren er daar ook al meer topics over, zoals ik er al ene hierboven meegeven heb
Reputatie 7
Badge +3

@niemke85 De testen die je eerder gedaan hebt, was dit met alle andere randapparatuur afgeschakeld? Dus enkel omvormer en decoder met een rechtstreekse kabel op de modem? 

Kan je ook de Wifi module van de SMA volledig uitzetten? Van hieruit lijkt deze actief op het eerste zicht, maar is overbodig als het bekabeld is.

Kan je eens proberen om jouw zonnepanelen in DMZ te plaatsen? Eerdere vergelijkbare problemen met SMA Sunny Boy waren hierdoor opgelost. Op hun website vind je meer info over DMZ etc.
Op moment dat die in DMZ zit, ook nog even proberen met alles rechtstreeks op de bbox aan te sluiten als het niet direct helpt.

Hij staat als dmz ingesteld...

Hallo,

 

ik moet mij jammer genoeg toevoegen aan de lijst van gebruikers die dit probleem ook voorhebben sedert mijn installatie met zonnepanelen en SMA Sunnyboy omvormer. Hopelijk is hier nu snel een oplossing voor want de ervaring bij het TV kijken is allesbehalve wat je verwacht.

Aangezien dit probleem voorvalt bij verschillenden met een SMA omvormer dan lijkt het toch dat er een probleem met hun SMA is.

Maar de proximus forummedewerkers kunnen altijd bij de bevoegde dienst eens de vraag stellen ogf het probleem reeds gekend is!

Is jouw modem hiervoor al eens vervangen? Zoniet, kan je dan even het voor jou gemakkelijkste UPS access punt doorsturen? UPS Point LocatorDan stuur ik eerst hiervoor een nieuwe modem op naar dat punt. De oude mag je daar dan ook terugbrengen in een doos.
Zeker ook de stroomadapter vervangen, kans bestaat dat die het niet meer haalt.

Ik heb hem reeds eens vervangen door een nieuwe bb3v3+, maar probleem was er nog steeds...

Aangezien dit probleem voorvalt bij verschillenden met een SMA omvormer dan lijkt het toch dat er een probleem met hun SMA is.

Maar de proximus forummedewerkers kunnen altijd bij de bevoegde dienst eens de vraag stellen ogf het probleem reeds gekend is!

Ik denk net van niet. Onze SMA omvormer werkt perfect. Nog nooit een netwerkstoring op gehad. Het is de V6 decoder die ergens verkeerd op reageert. Geen enkel ander toestel in het netwerk reageert verkeerd op die SMA omvormer. De V5 mini decoders werken wel perfect samen. Als het echt aan die SMA lag, gaven er wel meer toestellen storing. 

Ik had deze week geprobeerd om via Parental control de omvormer alleen toestemming te geven om snachts op het netwerk te komen. Zonder effect. De V6 decoder blijft hier toch verkeerd op reageren. Pas als de SMA niet meer ingeplugd is, werkt de V6 naar behoren. 

Voor DMZ moet je naar de firewall gaan in de bbox zijn interface op http://192.168.1.1
mss kun je als het hiermee ook niet opgelost geraakt ook eens het probleem voorleggen op het http://userbase.be forum want als ik mij goed herinner waren er daar ook al meer topics over, zoals ik er al ene hierboven meegeven heb

Op userbase kan ik precies niets zetten, nogtans de registratie enzo gedaan... Vreemd

ja je hebt gelijk ik had niet aan die V6 gedacht die vervelende bugs kent en niet meer gecommercialiseerd wordt.
Dan zou mss beter iemand van Proximus forumteam even natrekken of ze je V6 kunen omruilen voor een V7 decoder.

Hallo,

 

ik moet mij jammer genoeg toevoegen aan de lijst van gebruikers die dit probleem ook voorhebben sedert mijn installatie met zonnepanelen en SMA Sunnyboy omvormer. Hopelijk is hier nu snel een oplossing voor want de ervaring bij het TV kijken is allesbehalve wat je verwacht.

heb jij ook een V6 decoder?