Nieuwe TV Box V7C die nog krachtiger, compacter en energiezuiniger is

  • 13 March 2024
  • 68 reacties
  • 2488 Bekeken

Vanaf 15 maart start Proximus geleidelijk met de verdeling van een gloednieuwe TV Box. De nieuwe box staat garant voor een nog betere gebruikservaring en bevat enkele belangrijke nieuwigheden, zoals de geïntegreerde wifi 6-technologie. Hij verbruikt bovendien zo'n 20 tot 40% minder energie.

Krachtige en energiezuinige box, met geïntegreerde wifi 6-technologie

De nieuwe box is compacter en nog performanter dan zijn voorgangers, door de krachtigere hardware. Het RAM-geheugen van 3 GB, de integratie van de laatste chiptechnologie en de nieuwste versie van het Androidbesturingssysteem resulteren in vloeiender wisselen tussen applicaties en over het algemeen in een aangenamere en betere gebruikerservaring.

Het toestel is bovendien gemaakt uit gerecycleerd plastic en is zo'n 40% kleiner dan zijn voorgangers, waardoor hij ook minder plastic bevat, het transport efficiënter en milieuvriendelijker wordt, en het energieverbruik lager ligt. Met een vermogen van 12W verbruikt de TV Box, afhankelijk van het gebruikspatroon, zo'n 20 tot 40% minder elektriciteit. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voordeliger voor de portemonnee van de klant.

Verder bevat het toestel geïntegreerde wifi 6-technologie. Dankzij die nieuwe optie kan de klant ervoor kiezen het toestel draadloos te verbinden met zijn of haar thuisnetwerk, zonder externe booster. Voor een optimale en stabiele tv-ervaring blijft een bekabelde verbinding wel aangeraden.

Praktisch: geleidelijke uitfasering van oudere modellen

De nieuwe TV Box wordt vanaf 15 maart geleidelijk verdeeld. In eerste instantie gebeurt dat voor nieuwe aansluitingen, maar gaandeweg zullen ook oudere modellen bij bestaande klanten gratis worden vervangen door het nieuwste model. Dit is een geleidelijk proces; klanten worden individueel geïnformeerd over de 'swap'.

*Er is een eenmalige omruilkost van €49 voor wij zijn decoder wil omruilen. 

Wie niet kan wachten en meteen wil genieten van de allernieuwste en krachtigste TV Box, kan dit – mits betaling van een omruilkost – aanvragen via het Pickx-menu op zijn tv-toestel, de klantendienst of in één van de Proximus-shops.

*De éénmalige omruilkost valt weg als je geabonneerd bent op één van de volgende de tv-optie(s) Pickx All Stars, Pickx All Stars & Sports of Disney+.

Als je al een Android TV Box hebt, raden we niet aan om deze te wisselen naar de Android TV Box met wifi. Onze Android TV Box is nog nieuw.  Maar voor degenen die dat wel willen: het kan. De éénmalige omruilkost valt echter niet weg in dit geval.

Een nieuw tv-platform in de backend voor een nóg betere ervaring

Ook achter de schermen werkt Proximus onophoudelijk aan het verbeteren van de kijkervaring. Zo start het binnenkort met de transformatie naar een nieuw tv-platform in de backend. Het nieuwe platform is moderner, flexibeler en meer toekomstbestendig, en brengt verschillende concrete verbeteringen voor de klant met zich mee. Wie bijvoorbeeld thuis een opgenomen programma begint te kijken, zal dat later ergens anders op de gsm of tablet kunnen hervatten. In de toekomst zullen klanten ook een profiel kunnen aanmaken voor elke kijker, voor een meer gepersonaliseerde ervaring.

Momenteel zit het tv-platform nog in een testfase. Binnenkort worden nieuwe klanten automatisch op het nieuwe platform geconnecteerd. Voor bestaande klanten zal de migratie naar het nieuwe platform geleidelijk aan gebeuren. Het volledige proces zal ongeveer 2 jaar duren.

De nieuwe TV Box is de krachtigste en meest performante box die we ooit hebben uitgebracht, volledig in lijn met onze positionering als premium brand. Daarnaast hielden we bij de ontwikkeling van deze nieuwe box ook rekening met het milieu: met zijn kleiner formaat, gerecycleerd plastic en lager energieverbruik zorgt de TV Box ook op dat vlak voor vooruitgang. Tegelijkertijd blijven we investeren in ons tv-platform, om onze klanten een naadloze kijkervaring te bieden op al hun schermen.

______________________________________________________________

Jim Casteele Consumer Market Lead

  •  15 maart 2024: HadewychT PX Community Manager
    Het klopt inderdaad dat dit tegen betaling (49€) mogelijk zal zijn vanaf 28 maart
    als je een goed werkende decoder door dit model wilt vervangen. 

  • Energieverbruik van de verschillende decoders  & hier
  •  

68 reacties

Zoals aangegeven door PX, raden ze natuurlijk nog altijd aan van best de v7c te verbinden via een utp kabel indien mogelijk (wat ook logisch is trouwens) , maar voor diegenen die nu  niet anders kunnen dan via een wifi booster te werken, omdat de de modem bv. in een ander kamer staat, dan sparen ze een wifi booster uit aangezien da v7c direct via wifi kan verbinden. 

De internet box (bbox4) ondersteunt wifi-6,  maar zelfs al heb je een bbox3 dan kan de v7c ook verbinding maken via wifi via deze bbox3.

Maar dan wel via booster waarschijnlijk

En of dat dan beter is en een v7c omruil rechtvaardigt? Want dat was de bedoeling van mijn vraag.

Stel dat je bbox nu in de garage staat waar PX lijn toekomt en je hebt een v7 decoder staan in je living , maar  er ligt geen netwerkkabel vanuit je garage naar de living,  dan gebruik je hiervoor een wifi booster die je in de living bij je decoder en TV zet, om met een utp kabel je decoder met de booster te verbinden. Nu wil je bv de V7 vervangen door een v7c, dan heb je die booster niet meer nodig aangezien de V7c net zoals je booster een wifi verbinding kan maken met je bbox. 
Maar als je V7 decoder nu goed werkt (zoals het bij het geval is) dan heb je niet direct noodzakelijk een V7c vandoen.

Reputatie 7
Badge +4

@Mutlie De V7c heeft inderdaad een ingebouwde wifi-ontvanger die de booster overbodig maakt om je decoder draadloos aan te sluiten. Dit kan zowel op de B-box 3V+ als de internetbox. Enkel de internetbox (+) ondersteunt wifi 6. 

Je kan de V7c ook nog altijd via LAN aansluiten natuurlijk. 

Het heeft inderdaad geen zin om je V7 te vervangen door een V7c als die nog goed werkt. 

Reputatie 3
Badge

Bij mij zit praktisch alles aangesloten via utp.

Ooit zei ik yes; alles draadloos maar utp was beter,  betere stabiliteit daarmee is toch terug alles utp. 

 

Heeft er al iemand in een proxi shop zelf kunnen vragen of je al de nieuwe box kan meekrijgen? 

@Mutlie De V7c heeft inderdaad een ingebouwde wifi-ontvanger die de booster overbodig maakt om je decoder draadloos aan te sluiten. Dit kan zowel op de B-box 3V+ als de internetbox. Enkel de internetbox (+) ondersteunt wifi 6. 

Je kan de V7c ook nog altijd via LAN aansluiten natuurlijk. 

Het heeft inderdaad geen zin om je V7 te vervangen door een V7c als die nog goed werkt. 

Maar dat laatste gaat net gebeuren (mijn 2cts)

En mensen met een goed werkende bb3 met booster kunnen gaan denken dat ze zomaar wifi6 ondersteuning krijgen die de booster overbodig maakt.

De booster zal in veel gevallen niet overbodig zijn want velen hebben deze wifi booster niet alleen nodig om de decoder draadloos te kunnen aansluiten maar ook omdat de wifi te zwak is dus zal de V7C deze wifi booster niet kunnen uitsluiten. 

Precies dat probeer ik nu al de hele tijd over te brengen!

Voor al diegenen die de booster als station gebruiken om een decoder aan te sluiten is het wel een goede oplossing want dan sluiten ze niet alleen een booster uit maar ook in geval ze deze booster moeten huren ook nog eens de huur per maand.

Reputatie 7
Badge +4

@Mutlie Inderdaad. Het is niet de bedoeling dat er geen boosters meer gebruikt gaan worden. Ze zullen nog altijd nodig zijn als versterker voor de wifi in sommige huizen. Het is enkel voor het aansluiten van de decoder zelf dan dat er geen aparte booster meer nodig zal zijn. 

Het heeft inderdaad geen zin om je V7 te vervangen door een V7c als die nog goed werkt. 

Maar dat laatste gaat net gebeuren (mijn 2cts)

Vandaar dat ik ook al op verschillende posts van mensen die de V7 willen omruilen, geantwoord heb dat dit niet de bedoeling is en niet veel meerwaarde heeft. 

Reputatie 3
Badge

Ik heb besloten om toch de nieuwe decoder niet te nemen. Eens goed zitten brainstormen enz… Er zit idd bitter weinig verschil in tussen beide decoders en vroeg of laat zullen ze die wel gratis geven dan, dus ik wacht wel effe.
En ik heb zelf wat bekeken op mijne V7 box en ik heb daar de eco stand uitgezet, dat helpt alvast een klein stukje.
Ik ga wachten als de V8 uit is binnen x tal jaar zeker dat dat zal zijn? Zal dan aanschaffen.
Alleeja, als ik ondertussen niet bij telenet zit want ik zit met het grote probleem dat ik fiber nog niet heb en er is zelfs nog 0,00 sprake van ook, een ramp is het.
 

Reputatie 7
Badge +2

Ik vind het erg dat je als je al 10 jaar klant bent en je decoder stuk gaat (V5) deze omgeruild wordt naar een V5c, terwijl er al nieuwere decoders mee gegeven worden aan nieuwe klanten. Dat was eind vorig jaar.

Deze V7c zou trouwens een goede oplossing zijn voor ons probleem: de lijn komt binnen op een plek die te ver staat van de decoder. Onze wifi booster moeten we dus telkens verplaatsen van de bureau naar de living als we de decoder willen gebruiken. Anders moeten we bijbetalen voor een booster. Dat is al te gek want dat is weer eens extra huur per maand.

Het is al duur genoeg want ik betaal nu al 119.98EUR per maand. Internet fiber, TV basic, vaste lijn en 2 GSMs). De TV optie eruit halen om bvb te kijken via de websites van de zenders is geen optie, want dan moet ik de vaste lijn apart betalen en dat is duurder. De vaste lijn is nodig omdat er slechte GSM ontvangst is in mijn appartement. De packs beantwoorden dus niet zo goed aan onze behoeften. En als je dan achteraan blijft staan wanneer een decoder stuk gaat om toch weer een oudere te krijgen, dan word ik echt wel boos.

 

Er zijn er nu wel al die een V7c decoder als omruiling voor een defecte decoder gekregen hebben, maar als je wilt omruilen als die niet defect is dan moet er een omruilkost van 49€ betaalde worden. Mss zal die omruilkost binnenkort ook wel wegvallen want ik denk dat dit juist gevraagd wordt juist om te vermijden dat nu direct massaal iedereen zal zijn decoder willen omruilen voor die V7c (zelfs die met een V7 decoder)!

Pas op,  als de wifi niet sterk genoeg binnenkomt op de plek waar je V7c zou staan dan zal je toch nog een booster nodig hebben tussenin om er voor te zorgen dat de V7c genoeg wifi signaal ontvangt!

Bijkomende info van een Fr PX medewerker:
"Enkele kleine verduidelijkingen: 
Allereerst, de commerciële uitwisseling, dat wil zeggen als u al een andere decoder heeft dan de nieuwe en u wilt deze wijzigen, zal pas mogelijk zijn vanaf 28 maart.
Daarnaast zal de uitwisseling van de V7 naar de V7c altijd betalend zijn, zelfs als u voorwaarden heeft met betrekking tot de bundels (actieve Disney+ of All Stars-opties in uw producten)

Toch  een vraag bij deze.

Kan de nieuwe TV box verbinding maken met elk wifi  netwerk of moet dit specifiek de wifi van de bbox of internetbox zijn?

Mvg 

Artie

 

 

Of je nu een nieuwe V7c decoder via wifi aansluit of een V7 decoder via wifi (wifi booster) aansluit dat maakt geen verschil uit. 

Je kan de V7/V7c achter een eigen router aansluiten zoals hier beschreven wordt kan het wel nodig zijn om de decoder eens achter de internet box te hangen om de decoder terug werkende te krijgen .

Reputatie 1
Badge

Er zijn er nu wel al die een V7c decoder als omruiling voor een defecte decoder gekregen hebben, maar als je wilt omruilen als die niet defect is dan moet er een omruilkost van 49€ betaalde worden. Mss zal die omruilkost binnenkort ook wel wegvallen want ik denk dat dit juist gevraagd wordt juist om te vermijden dat nu direct massaal iedereen zal zijn decoder willen omruilen voor die V7c (zelfs die met een V7 decoder)!

Pas op,  als de wifi niet sterk genoeg binnenkomt op de plek waar je V7c zou staan dan zal je toch nog een booster nodig hebben tussenin om er voor te zorgen dat de V7c genoeg wifi signaal ontvangt!

Bijkomende info van een Fr PX medewerker:
"Enkele kleine verduidelijkingen: 
Allereerst, de commerciële uitwisseling, dat wil zeggen als u al een andere decoder heeft dan de nieuwe en u wilt deze wijzigen, zal pas mogelijk zijn vanaf 28 maart.
Daarnaast zal de uitwisseling van de V7 naar de V7c altijd betalend zijn, zelfs als u voorwaarden heeft met betrekking tot de bundels (actieve Disney+ of All Stars-opties in uw producten)

Gratis swap of niet als je Disney+ hebt ? Ik zie van wel in deze post:

Nieuwe TVbox | Proximus Forum

 

 

Dat is wel verwarrend inderdaad want er staat oude TV box omruilen naar een nieuwe 

  1. Wat valt er onder de noemer “oude TV box” wordt de V7 decoder ook als een oude TV box beschouwd  of alleen de V6/v5 /v5c (evt de V4 ) ,  want zie ook punt 2. hieronder
  2. Bestellen via de Shop op je decoder gaat al niet op de V7 decoder.

Dus zou het heel nuttig zijn dan dat hier een PX Moderator uitsluitsel geeft zodat er geen verwarring kan bestaan!

 

Reputatie 2
Badge

Gaat de nieuwe wifibox wel Netflix 5.1 audio doorgeven? Iemand al ervaring mee?

Er is op dit gebied geen enkel verschil tussen de v7 en v7c.

Reputatie 2
Badge

Er is op dit gebied geen enkel verschil tussen de v7 en v7c.

Dan is dit een gemiste kans van proximus.

@pinophai

Normaal staat je audio instelling ingesteld als volgt (best eens controleren):

V 7 Decoder Ga naar instellingen:
Instellingen toestel
Apparaat voorkeuren
Weegave en geluid
Geavanceerde geluidsinstellingen
optie automatisch gerapporteerde indelingen  staat standaard actief

Een PX moderator kan mss meer info geven ivm met het probleem Netflix 5.1 audio weergave op je V7 decoder.

PS: hier heeft iemand ook dit probleem beschreven en hoe het evt op te lossen is :

Decodeur V7 - Netflix ne propose pas piste 5.1 | Proximus Fr.Forum

Reputatie 2
Badge

@pinophai

Normaal staat je audio instelling ingesteld als volgt (best eens controleren):

V 7 Decoder Ga naar instellingen:
Instellingen toestel
Apparaat voorkeuren
Weegave en geluid
Geavanceerde geluidsinstellingen
optie automatisch gerapporteerde indelingen  staat standaard actief

Een PX moderator kan mss meer info geven ivm met het probleem Netflix 5.1 audio weergave op je V7 decoder.

PS: hier heeft iemand ook dit probleem beschreven en hoe het evt op te lossen is :

Decodeur V7 - Netflix ne propose pas piste 5.1 | Proximus Fr.Forum

Bij mij staat daar enkel “Gamemode toestaan” en is ON

@pinophai

Normaal staat je audio instelling ingesteld als volgt (best eens controleren):

V 7 Decoder Ga naar instellingen:
Instellingen toestel
Apparaat voorkeuren
Weegave en geluid
Geavanceerde geluidsinstellingen
optie automatisch gerapporteerde indelingen  staat standaard actief

Een PX moderator kan mss meer info geven ivm met het probleem Netflix 5.1 audio weergave op je V7 decoder.

PS: hier heeft iemand ook dit probleem beschreven en hoe het evt op te lossen is :

Decodeur V7 - Netflix ne propose pas piste 5.1 | Proximus Fr.Forum

Bij mij staat daar enkel “Gamemode toestaan” en is ON

@pinophai  was een tussenstap vergeten :

V 7 Decoder Ga naar instellingen:
Instellingen toestel > OK
Apparaat voorkeuren > OK
Weegave en geluid > OK
Geavanceerde geluidsinstellingen > OK
Indeling selecteren > OK
automatisch gerapporteerde indelingen  > OK

Maar het is niet zeker dat het zal helpen want het kan ook aan de HDMI handshaking liggen met je TV zoals uitgelegd hier > Decodeur V7 - Netflix ne propose pas piste 5.1 | Proximus Fr.Forum

Een fijn Paasweekend.

 

Reputatie 3
Badge +1

Beste Martin,

Kan jij mij soms vertellen waarvoor het geheugenkaart poortje op de zijkant dient en wat je er mee kan doen, het zou prachtig zijn mocht je het kunnen gebruiken om er films enz. op te zetten die je langer bij wilt houden? M.v.g. Lieve

Het antwoord zal kort zijn. Niets.
Proximus zal dat poortje niet activeren voor de gebruiker en zeker niet om films e.d. te bewaren. (copyright)

Reageer