Skip to main content

Vanaf 15 maart start Proximus geleidelijk met de verdeling van een gloednieuwe TV Box. De nieuwe box staat garant voor een nog betere gebruikservaring en bevat enkele belangrijke nieuwigheden, zoals de geïntegreerde wifi 6-technologie. Hij verbruikt bovendien zo'n 20 tot 40% minder energie.

Krachtige en energiezuinige box, met geïntegreerde wifi 6-technologie

De nieuwe box is compacter en nog performanter dan zijn voorgangers, door de krachtigere hardware. Het RAM-geheugen van 3 GB, de integratie van de laatste chiptechnologie en de nieuwste versie van het Androidbesturingssysteem resulteren in vloeiender wisselen tussen applicaties en over het algemeen in een aangenamere en betere gebruikerservaring.

Het toestel is bovendien gemaakt uit gerecycleerd plastic en is zo'n 40% kleiner dan zijn voorgangers, waardoor hij ook minder plastic bevat, het transport efficiënter en milieuvriendelijker wordt, en het energieverbruik lager ligt. Met een vermogen van 12W verbruikt de TV Box, afhankelijk van het gebruikspatroon, zo'n 20 tot 40% minder elektriciteit. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voordeliger voor de portemonnee van de klant.

Verder bevat het toestel geïntegreerde wifi 6-technologie. Dankzij die nieuwe optie kan de klant ervoor kiezen het toestel draadloos te verbinden met zijn of haar thuisnetwerk, zonder externe booster. Voor een optimale en stabiele tv-ervaring blijft een bekabelde verbinding wel aangeraden.

Praktisch: geleidelijke uitfasering van oudere modellen

De nieuwe TV Box wordt vanaf 15 maart geleidelijk verdeeld. In eerste instantie gebeurt dat voor nieuwe aansluitingen, maar gaandeweg zullen ook oudere modellen bij bestaande klanten gratis worden vervangen door het nieuwste model. Dit is een geleidelijk proces; klanten worden individueel geïnformeerd over de 'swap'.

*Er is een eenmalige omruilkost van €49 voor wij zijn decoder wil omruilen. 

Wie niet kan wachten en meteen wil genieten van de allernieuwste en krachtigste TV Box, kan dit – mits betaling van een omruilkost – aanvragen via het Pickx-menu op zijn tv-toestel, de klantendienst of in één van de Proximus-shops.

*De éénmalige omruilkost valt weg als je geabonneerd bent op één van de volgende de tv-optie(s) Pickx All Stars, Pickx All Stars & Sports of Disney+.

Als je al een Android TV Box hebt, raden we niet aan om deze te wisselen naar de Android TV Box met wifi. Onze Android TV Box is nog nieuw.  Maar voor degenen die dat wel willen: het kan. De éénmalige omruilkost valt echter niet weg in dit geval.

Een nieuw tv-platform in de backend voor een nóg betere ervaring

Ook achter de schermen werkt Proximus onophoudelijk aan het verbeteren van de kijkervaring. Zo start het binnenkort met de transformatie naar een nieuw tv-platform in de backend. Het nieuwe platform is moderner, flexibeler en meer toekomstbestendig, en brengt verschillende concrete verbeteringen voor de klant met zich mee. Wie bijvoorbeeld thuis een opgenomen programma begint te kijken, zal dat later ergens anders op de gsm of tablet kunnen hervatten. In de toekomst zullen klanten ook een profiel kunnen aanmaken voor elke kijker, voor een meer gepersonaliseerde ervaring.

Momenteel zit het tv-platform nog in een testfase. Binnenkort worden nieuwe klanten automatisch op het nieuwe platform geconnecteerd. Voor bestaande klanten zal de migratie naar het nieuwe platform geleidelijk aan gebeuren. Het volledige proces zal ongeveer 2 jaar duren.

De nieuwe TV Box is de krachtigste en meest performante box die we ooit hebben uitgebracht, volledig in lijn met onze positionering als premium brand. Daarnaast hielden we bij de ontwikkeling van deze nieuwe box ook rekening met het milieu: met zijn kleiner formaat, gerecycleerd plastic en lager energieverbruik zorgt de TV Box ook op dat vlak voor vooruitgang. Tegelijkertijd blijven we investeren in ons tv-platform, om onze klanten een naadloze kijkervaring te bieden op al hun schermen.

______________________________________________________________

Jim Casteele Consumer Market Lead

  •  15 maart 2024: HadewychT PX Community Manager
    Het klopt inderdaad dat dit tegen betaling (49€) mogelijk zal zijn vanaf 28 maart
    als je een goed werkende decoder door dit model wilt vervangen. 

  • Energieverbruik van de verschillende decoders  & hier
  •  

Heeft de v7c dan wel degelijk de mogelijkheid voor een geheugenkaartje?
Dan had ik je toch goed begrepen. Martin heeft de USB poort voor.
 


Martin je antwoorde dat sommigen hem gebruiken om een toestel op te laden maar dan bedoel je waarschijnlijk de USB poort en niet de poort voor het geheugenkaartje veronderstel ik? M.v.g. Lieve


Jammer, zou een mooie oplossing zijn voor de opnames die nu plots zonder verwittiging verdwijnen, met de vorige box werd je tenminste nog verwittigd wanneer het werd verwijdert, ik heb al enkele malen gezocht waar je de datum/moment van verwijdering kan zien bij een opnamen maar vind het nergens terug. bedankt voor de reactie Patrick, M.v.g. Lieve


Is die nieuwste software er al op de v7c? 


@Godelieve.van.landeghem 

Er zijn er die hem gebruiken om een toestel mee op te laden.


Het antwoord zal kort zijn. Niets.
Proximus zal dat poortje niet activeren voor de gebruiker en zeker niet om films e.d. te bewaren. (copyright)


Gaat de nieuwe wifibox wel Netflix 5.1 audio doorgeven? Iemand al ervaring mee?


Ter info:

Ik zit hier in Frankrijk bij iemand die een vergelijkbare decoder heeft van “ Free “ , deze heeft ook een usb3 aansluiting die kan gebruikt worden om een disk of stick aan te sluiten met eigen beeldmateriaal.

Op deze decoder zijn de VRTmax en NPO apps geinstalleerd zonder problemen.

Assistance Free - Lire le contenu d'un périphérique de stockage USB sur ma Freebox

 

Dit zijn de snelheden die men hier haalt in een afgelegen dorpje.


TJa, Frankrijk he.
Volgens hogerstaande afbeelding (bijlage bij de V7 (c )? ) heeft de Belgische decoder USB2.0 aan boord en nog geen USB3. Er staan op dit forum ook enkele posts/topics dat apps installeren niet dat is. 
En de abonnementsprijs zal in Frankrijk ook wel minder zijn ook.


En het nut voor de doorsnee gebruiker van zowel het één als het ander?

Met een mini toetsenbord kan je sneller en makkelijker tekst ingeven

 

Typ jij jouw brieven dan op de decoder en een office programma?
Loont het de moeite om speciaal een toetsenbord aan te schaffen of dat van je desktop iedere keer te verhuizen om ergens (meestal eenmalig) in te loggen? En daarvoor dat speciaal gekocht toetsenbord uit te halen en terug op te bergen om een zeldzame keer een beetje tekst in te typen? Vooropgesteld dan nog dat het toetsenbord wordt herkend en werkt. Al geprobeerd?


V7 wordt in mijn ogen te vroeg verstuurd mits niet alle bestaande functionaliteiten reeds beschikbaar zijn. Opnames langer dan 60 dagen bewaren kan niet, maar zou in de toekomst wel mogelijk zijn, maar mits we de v7 door onze strot worden geramd, je krijgt hem of je wil of niet, kunnen we lange termijn-opnames niet meer zien


Jammer, zou een mooie oplossing zijn voor de opnames die nu plots zonder verwittiging verdwijnen, met de vorige box werd je tenminste nog verwittigd wanneer het werd verwijdert, ik heb al enkele malen gezocht waar je de datum/moment van verwijdering kan zien bij een opnamen maar vind het nergens terug. bedankt voor de reactie Patrick, M.v.g. Lieve

Idd, heb er ook achter liggen zoeken. Heel vervelend dat je geen melding meer krijgt v opnames die binnenkort verdwijnen. 
 

Kan je nog opnames langer bewaren ?? Vind het nergens terug.

de tips via instellingen zijn een lachertje, weinig en veel nuttige info krijg je niet.


Nee met de v7(c) decoder kun je geen opnames langer bewaren.


@HadewychT @GeertC 

Misschien kan de suggestie doorgegeven worden voor de V7/V7c dat de “laatste kans”-opnames duidelijker zichtbaar zijn als zijnde opnames die bijna verwijderd zullen worden.

@Michael V Is deze suggestie doorgegeven? Zou een fijne toevoeging zijn.


@rsca_rsca Elke collega geeft de dingen door die ze zien en die voor verbetering kunnen zorgen. Echter niet elk voorstel kan toegevoegd worden of soms kan het ook lang duren wegens er belangrijkere dingen voor gaan.


Nee met de v7(c) decoder kun je geen opnames langer bewaren.

Sedert een week ook niet meer met de V5c


Inderdaad bij mij stond dit vermeld op de factuur van april (2024)

Wel nog met de V5 (decoder met harde schijf)

ivm de beschikbaarheid van de opname’s beperkt tot de 60 dagen, wat zal dat te weeg brengen in de toekomst, misschien minder en minder opnemen, voordeel: mindere belasting voor de servers van Proximus op termijn, ik neem ook niet al te veel meer op omdat het toch weg is na 60 dagen, ik lees dan liever een boek.


Wij slagen er toch altijd gemakkelijk in om onze opnames (momenteel 42 of 43) binnen de 60 dagen te bekijken.
Ik zie niet in waarom dat  niet zou lukken, tenzij je er de voorkeur aan geeft een boek te lezen uiteraard. Een kwestie van prioriteiten. Maar dan is de vraag: waarom nog opnemen?


Ik lees hier: In alle geval , ik heb nu een v7c.100x beter- snelheid : snelle reactie op commando's - beeldkwaliteit  4k-scherm wordt gedetecteerd en beeld wordt hieraan aangepast.- ook in Eco modus is opstart snel genoeg.

Dan wordt het ook eens tijd om vanaf september de v7c te verdelen onder de kijkers met een V7. Ik merk al op dat de V7 trager opstart, ik zie een zwart scherm met een rode cirkel soms die maar blijft draaien tijdens het opstarten, dat mag voor €145 per maand, wel wat sneller!

Dus conclusie, Proximus, verdeel gewoon die V7c voor wie hem nog niet heeft onder de abonnee’s, €145 per maand per klant, is ook mooi verdiend.



Mij hebben ze laten weten dat ze de v7c niet gaan aanrekenen 😉. Maar goed ook, vind dat logisch ook.
Betalen al genoeg en huur en dergelijke meer.
En ja, die cirkel bij de V7 had ik zeer vaak ook als ik te snel ging ofzo of programma vooruit spoelde, daarom dat ik absoluut de nieuwe box wilde hebben 😉.


Hopelijk heb ik nog niet het ´nieuwe´ tv-platform want momenteel is het Drama met grote D!! Dat ze maar snel omschakelen. 

Of het ligt aan de tv-box, maar daar zal ik nog lang op kunnen wachten vrees ik… heb een v7 (denk ik)…

 

wat de problemen ook veroorzaakt, FIX it!!


Gewoon ter info:

Als je nu problemen ondervindt met VOD en opnames zou het wel kunnen dat het nog niet opgelost is want twee dagen geleden heeft een PX moderator op het forum geschreven: 
Dat er algemene problemen waren met de tv backend ivm Opnames en VOD en dat de PX achterliggende diensten er alles aan doen om dit op te lossen. 


Laatste dagen erger maar is altijd al wisselend issue geweest. Niet reageren op zappen, traag laden van opnames ... Het is vaak wel iets... Nu weer 3€ erbij per maand voor iets dat niet optimaal werkt is gewoon weer jammer


In feite zouden het niet altijd deze met de oudste decoder alleen mogen zijn, want je kunt evengoed miserie hebben met een recentere decoder en dan is het mss ook het moment om te kunnen uitvissen of de V7c dan wel performanter is en minder gevoelig voor problemen.

En het is nog altijd de vraag of er dan minder v7c issues zullen komen, hopelijk van niet maar dat zullen we hier dan wel vlug opmerken ;-)


De V7 en V7c zullen met dezelfde firmware werken. Qua werking zal er dus geen verschil zijn. 

@Andy_043 Wanneer krijg je die draaiende cirkel ? Je kan eventueel al eens testen of het een verschil maakt als je via instellingen (tandwieltje in hoofdmenu) naar energiebeheer kijkt en dat uitzet waardoor je decoder 

Het grootste verschil is inderdaad het feit dat er ingebouwde wifi is waardoor je dus geen booster meer nodig hebt als je je decoder niet kan verbinden met de modem via een kabel. 

Het andere verschil is de behuizing die kleiner is en het lagere verbruik. 

 


Het belangrijkste punt dat zou moeten wijzigen, is de bewaartijd van opnames. Dit was vroeger OK, met mogelijkheid tot bewaren van x uur tot 1 jaar lang, maar is met de V7nu al jaren een loze belofte.


Reageer