Vraag

Haperend beeld TV


Hi,

Het beeld van onze tv hapert nu al een tijdje (alle zenders). Decoder was draadloos aan router verbonden via Ruckus toestellen. Na testen van utp kabel rechtstreeks van router aan decoder was beeld wel ok. Intussen Ruckus vervangen door Booster, in hoop dat dat de connectie zou verhelpen.

Toch niet, beeld blijft haperen. Alles al eens gereset zoals beschreven in de stappen. Booster op slechts 2,5m verwijdert van router (b box 3). UTP kabel werkt wel, maar geen oplossing (het oog wil ook wat). Zeer frustrerend :)

Wie kan ons helpen?


33 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je op de Wi-Fi bridge het zet op AP is het wel degelijk een access point met eigen SSID. Station is wanneer je het wil gebruiken om aan te sluiten op jouw decoder als draadloze netwerkkaart. Ik was inderdaad verkeerd het moet wel degelijk op access point staan op de booster voor te dienen als AP en station is hetzelfde als bij de bridge. Bedankt voor de correctie..

 

 

nee ik wilde maar bewijzen dat het klopt wat Prox hier vroeger over geschreven heeft en dat er een verschil is tussen “station” en “AP” en dat dit niet het zelfde betekend zoals je dacht , want anders zou station en AP maar één stand zijn en geen twee.

Automatisch wil zeggen dat de Booster zelf detecteert hoe je hem wilt gebruiken door al dan niet een utp kabel aan te sluiten aan de ethernetpoort enz… Al is het beter van zelf een stand te kiezen aangezien de booster niet altijd juist reageert in automatische stand als bv je signaal om één of andere reden wegvalt bv op je ethernet kabel die je zou bv aangesloten hebben ….

Reputatie 6
Badge +3

Theoretisch klopt dit wel maar wanneer op auto gaat hijzelf bepalen of het station,AP,repeater is dus maar 3 verschillende modi. Je gaat ook nooit in de webinterface zijn staan dat het op auto staat.

je hebt tenslotte toch 4 standen (station/AP/repeater/auto)

Reputatie 6
Badge +3

Ik kan het ook niet testen omdat ik enkel een bridge heb.

ja en ik kan het zelf niet uittesten want ik heb geen wifi booster

Reputatie 6
Badge +3

Dan staat het fout op de website van Proximus want station staat exact onder access point vermeld bij de booster. Daarop heb ik mij gebaseerd. Bij de bridge is station wat jij omschrijft gewoon dienen als een externe draadloze netwerkkaart.

als er via wifi op de bbox niet genoeg signaal binnenkomt op de booster wel maar dan ga jij er van uit dat station inderdaad AP wilt zeggen, nochtans is er vroeger door iemand van proximus een uitleg gegeven geweest (bekomen door de specialisten) dat in stand station de booster zijn verbinding maakt via wifi en de booster alleen een signaal uitgeeft op zijn ethernetaansluiting en niet via wifi en in stand AP die gevoed wordt uiteraard via zijn ethernet poort om wifi uit te geven op 2.4 en 5.0  dus juist het omgekeerde van station in feite !

Reputatie 6
Badge +3

Het kan ook zijn dat om de decoder te laten werken een UTP kabel verbonden moet zijn met de bbox3 of een powerline adapter (plc via het electriciteitsnet) met de booster, dan verlies je 1 UTP poort. Of eerst een WPS pairing doen tussen booster en bbox3. Om de decoder te laten werken. Wanneer je een wijziging doet moet je ook een herstart doen.

na op station station te zetten heb je de booster dan eerst eens herstart

Hi, door het toestel op 'station' te zetten kreeg de decoder geen verbinding meer. Was dus niet de oplossing.

Familievandesype, wat stel je concreet voor? Ik vrees dat ik je niet helemaal volg :)

ik heb nochtans al een andere uitleg gelezen voor Station maar die zou ik eerst eens weer moeten terugvinden

Reputatie 6
Badge +3

Volgens de handleiding op Proximus komt station overeen met access point voor de booster zie hier : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_led/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/controlelampjes-van-proximus-toestellen/controlelampjes-op-uw-wi-fi-booster.html Bij access point kan je de Wi-fi een andere naam geven dan de SSID die je kan terugvinden in de bbox3 webinterface. Wil je versterken dan moet het op auto,repeater staan. Maar het klopt wel dat je op een manier nog je booster moet kunnen verbinden met je bbox voor jouw decoder. Je kan bijvoorbeeld enkel de 2,4 G band naam aanpassen. Voor de Wi-fi bridge heb je gelijk Martin daar moet het op station staan om je decoder bedraad te verbinden met jouw decoder. De bridge werkt enkel op 5G.

@Patrickv Ik heb altijd begrepen dat Station gebruikt wordt als je op je booster enkel een utp verbinding wilt maken (bv een decoder aansluiten /pc ….) dus als je hem niet wilt gebruiken voor wifi.

Hi,

 

Ik kan de SSID niet wijzigen, staat in het grijs:

Denken jullie dat ik de booster dan best op ‘Station’ zet?

Hi,

Bedankt opnieuw! Ik zal eerst proberen de SSID te wijzigen, zo is het onderscheid inderdaad al duidelijk.

ik dacht juist dat “station” was om enkel een decoder aan te sluiten en dus niet om de booster als wifi versterker te gebruiken en als AP gebruik je  hem ook voor wifi !

Reputatie 6
Badge +3

Je zou ook de SSID naam kunnen aanpassen van de booster zo heb je onderscheid tussen de niet versterkte Wi-Fi van je bbox3 en die van de booster. Maar wanneer het op auto staat verbind je eigenlijk met het versterkte signaal van je huidige Wi-Fi verbinding. Het is pas wanneer je het op Access point (blijkbaar is het station bij de booster) zet dat je apart nieuw draadloos netwerk maakt. Je moet gaan naar Config zowel bij 5G als bij 2,4G.

Hi,

Het is gelukt in te loggen op de booster, en ik zie 2 apparaten die verbonden zijn met de booster: een macbook en iphone (heb MAC adressen vergeleken). Hoe zorg ik er nu voor dat deze toestellen connectie maken met de router ipv de booster?

 

Op de booster kan ik via ‘MAC filter’ op 2.4ghz en 5 ghz MAC adressen blacklisten, is dat de oplossing?

 

je zou nog het vlugst eens kunnen alle apparaten afsluiten behalve de booster, zodat alleen de decoder nog verbinding maakt met het lokaal netwerk en als het zich nog voordoet moet je al niet gaan uitvissen welk apparaat de eventuele oorzaak kan zijn en als het niet meer voorvalt kun je apparaat per apparaat inschakelen om te zien of het zich dan opeens wel weer voordoet.

Reputatie 6
Badge +3

Normaal gezien zou je ook op de booster moeten kunnen inloggen om te kijken welke apparaten daar op verbonden zijn. Het MAC adres en het wachtwoord om in te loggen op de webinterface kan je terugvinden op een sticker. Het IP adres kan je ook te weten komen door het MAC adres te controleren met het IP adres in de webinterface van bbox. Normaal gezien zou dit moeten overeenkomen wat er te zien is op de webinterface want de huidige SSID worden versterkt. Tenzij dat er met WPS verbonden is met de booster zelf.

Het zou dan bijna een apparaat moeten zijn dat ook verbinding maakt via de booster want het probleem bestaat niet als de decoder  bedraad is maar wel via wifi van booster.

Reputatie 6
Badge +3

Ik wou gewoon zeker zijn dat je wel degelijk een reset had uitgevoerd. Wat bij deze bevestigd is. Je gaat eens moeten kijken welke toestellen er allemaal draadloos verbonden zijn vooral in de nabijheid van de booster.Je kan zien welke apparaten er aangesloten zijn op jouw bbox zowel bedraad als draadloos door in te loggen op de webinterface. Wi-Fi en ethernet. Je zal even het MAC adres moeten noteren en dit verifiëren met al jouw toestellen de naam van het toestel noteren en dit ingeven als friendly name door in de interface te klikken op een verbonden apparaat en dan op ok drukken om op te slaan. Dan kan je stelselmatig een apparaat uitschakelen en kijken of je nog storingen hebt. Ik geef toe het is wel arbeidsintensief om te doen.

Met stoorzender werd hier bedoelt dat je wifi zou kunnen gestoord worden bv als je gebruik maakt van de drukke 2.4 wifi band dan kan kun je gestoord worden naburige wifi signalen van buren maar bv ook van een micro golf oven  en bij 5.0 wifi kan dit bv ook gebeuren als je in de nabijheid van een weer radar woont, het kunnen ook toestellen in huis zijn.
Maar met een gewone wifi analyzer kan je niet alles detecteren en heb je eerder een spectrumanalyzer nodig.

Hi 'familievandesype', die procedure die je linkt bedoel ik. Het was een effectieve reset van alle toestellen, op volgorde, die ik uitgevoerd heb. Ik vermoed ook een stoorzender, door in te loggen op de modem zag ik nochtans geen dubbele ip adressen. Is er een of andere tool doe dit kan checken? 

PS: bedankt trouwens, jullie zijn zeer behulpzaam!

Reageer