Vraag

Haperend beeld TV


Hi,

Het beeld van onze tv hapert nu al een tijdje (alle zenders). Decoder was draadloos aan router verbonden via Ruckus toestellen. Na testen van utp kabel rechtstreeks van router aan decoder was beeld wel ok. Intussen Ruckus vervangen door Booster, in hoop dat dat de connectie zou verhelpen.

Toch niet, beeld blijft haperen. Alles al eens gereset zoals beschreven in de stappen. Booster op slechts 2,5m verwijdert van router (b box 3). UTP kabel werkt wel, maar geen oplossing (het oog wil ook wat). Zeer frustrerend :)

Wie kan ons helpen?


33 reacties

heeft je booster daar voldoende ontvangst waar hij staat.

het je al eens een speedtest → https://pxs.speedtestcustom.com/ 
gedaan als je bv met een laptop verbonden bent aan de booster via een utp kabel.

betekenis controle lampjes op de booster 
→  klik hier

Als je de bbox en booster gerest hebt en de decoder werkt zonder probleem met utp kabel moet het inderdaad in de booster te zoeken zijn

Reputatie 6
Badge +3

Moest je jouw Ruckussen HD nog niet ingeleverd hebben zou je de reset procedure kunnen uitvoeren:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ruckus_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-ruckus-resetten.html 

 

maar wel verdacht dat het met beide niet werkt

Reputatie 6
Badge +3

Dan denk ik eerder aan een stoorzender. Normaal gezien na een reset van een Ruckus zouden de storingen moeten ophouden. Dat is meestal het geval wanneer het duimpicoontje niet blijft branden. Dan is er geen goede kwaliteit.

Natuurlijk  op 5.0 is de kans al minder op storingen of mss in de buurt van een weer radar

Hi,

 

Lampjes van de booster zijn allemaal groen, staat ook gewoon dicht bij de router (zonder muur tussen).

Ruckus toestellen terug naar boven halen is uiteraard geen optie: out with the old, in with the new ;) + zelfde probleem.

 

Intussen geen verbeteringen, beeld blijft maar haperen.

Reputatie 6
Badge +3

Heel vreemd want je zegt dat je geen probleem hebt wanneer bedraad verbonden. Dan is het enkel de de booster die te verdenken is of een stoorzender. Want moest je het probleem ook dan hebben, dan ligt het aan de decoder zelf. Wat bedoel je precies met reset? Gewoon de aan en uit schakelaar gebruiken is gewoon heropstarten. Voor resetten moet je deze procedure volgen:  https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_dcd_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-decoder-resetten.html

Ruckus is nog kwalitatief beter dan de voorgaande Wi-Fi bridge de voorloper van de booster.

 

ja een reset van de decoder zal waarschijnlijk niet veel helpen want dan zou hij ook last hebben bekabeld maar het ruikt inderdaad  meer naar een stoorzender

Hi 'familievandesype', die procedure die je linkt bedoel ik. Het was een effectieve reset van alle toestellen, op volgorde, die ik uitgevoerd heb. Ik vermoed ook een stoorzender, door in te loggen op de modem zag ik nochtans geen dubbele ip adressen. Is er een of andere tool doe dit kan checken? 

PS: bedankt trouwens, jullie zijn zeer behulpzaam!

Met stoorzender werd hier bedoelt dat je wifi zou kunnen gestoord worden bv als je gebruik maakt van de drukke 2.4 wifi band dan kan kun je gestoord worden naburige wifi signalen van buren maar bv ook van een micro golf oven  en bij 5.0 wifi kan dit bv ook gebeuren als je in de nabijheid van een weer radar woont, het kunnen ook toestellen in huis zijn.
Maar met een gewone wifi analyzer kan je niet alles detecteren en heb je eerder een spectrumanalyzer nodig.

Reputatie 6
Badge +3

Ik wou gewoon zeker zijn dat je wel degelijk een reset had uitgevoerd. Wat bij deze bevestigd is. Je gaat eens moeten kijken welke toestellen er allemaal draadloos verbonden zijn vooral in de nabijheid van de booster.Je kan zien welke apparaten er aangesloten zijn op jouw bbox zowel bedraad als draadloos door in te loggen op de webinterface. Wi-Fi en ethernet. Je zal even het MAC adres moeten noteren en dit verifiëren met al jouw toestellen de naam van het toestel noteren en dit ingeven als friendly name door in de interface te klikken op een verbonden apparaat en dan op ok drukken om op te slaan. Dan kan je stelselmatig een apparaat uitschakelen en kijken of je nog storingen hebt. Ik geef toe het is wel arbeidsintensief om te doen.

Het zou dan bijna een apparaat moeten zijn dat ook verbinding maakt via de booster want het probleem bestaat niet als de decoder  bedraad is maar wel via wifi van booster.

Reputatie 6
Badge +3

Normaal gezien zou je ook op de booster moeten kunnen inloggen om te kijken welke apparaten daar op verbonden zijn. Het MAC adres en het wachtwoord om in te loggen op de webinterface kan je terugvinden op een sticker. Het IP adres kan je ook te weten komen door het MAC adres te controleren met het IP adres in de webinterface van bbox. Normaal gezien zou dit moeten overeenkomen wat er te zien is op de webinterface want de huidige SSID worden versterkt. Tenzij dat er met WPS verbonden is met de booster zelf.

je zou nog het vlugst eens kunnen alle apparaten afsluiten behalve de booster, zodat alleen de decoder nog verbinding maakt met het lokaal netwerk en als het zich nog voordoet moet je al niet gaan uitvissen welk apparaat de eventuele oorzaak kan zijn en als het niet meer voorvalt kun je apparaat per apparaat inschakelen om te zien of het zich dan opeens wel weer voordoet.

Hi,

Het is gelukt in te loggen op de booster, en ik zie 2 apparaten die verbonden zijn met de booster: een macbook en iphone (heb MAC adressen vergeleken). Hoe zorg ik er nu voor dat deze toestellen connectie maken met de router ipv de booster?

 

Op de booster kan ik via ‘MAC filter’ op 2.4ghz en 5 ghz MAC adressen blacklisten, is dat de oplossing?

 

Reputatie 6
Badge +3

Je zou ook de SSID naam kunnen aanpassen van de booster zo heb je onderscheid tussen de niet versterkte Wi-Fi van je bbox3 en die van de booster. Maar wanneer het op auto staat verbind je eigenlijk met het versterkte signaal van je huidige Wi-Fi verbinding. Het is pas wanneer je het op Access point (blijkbaar is het station bij de booster) zet dat je apart nieuw draadloos netwerk maakt. Je moet gaan naar Config zowel bij 5G als bij 2,4G.

ik dacht juist dat “station” was om enkel een decoder aan te sluiten en dus niet om de booster als wifi versterker te gebruiken en als AP gebruik je  hem ook voor wifi !

Hi,

Bedankt opnieuw! Ik zal eerst proberen de SSID te wijzigen, zo is het onderscheid inderdaad al duidelijk.

Hi,

 

Ik kan de SSID niet wijzigen, staat in het grijs:

Denken jullie dat ik de booster dan best op ‘Station’ zet?

@Patrickv Ik heb altijd begrepen dat Station gebruikt wordt als je op je booster enkel een utp verbinding wilt maken (bv een decoder aansluiten /pc ….) dus als je hem niet wilt gebruiken voor wifi.

Reputatie 6
Badge +3

Volgens de handleiding op Proximus komt station overeen met access point voor de booster zie hier : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_led/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/controlelampjes-van-proximus-toestellen/controlelampjes-op-uw-wi-fi-booster.html Bij access point kan je de Wi-fi een andere naam geven dan de SSID die je kan terugvinden in de bbox3 webinterface. Wil je versterken dan moet het op auto,repeater staan. Maar het klopt wel dat je op een manier nog je booster moet kunnen verbinden met je bbox voor jouw decoder. Je kan bijvoorbeeld enkel de 2,4 G band naam aanpassen. Voor de Wi-fi bridge heb je gelijk Martin daar moet het op station staan om je decoder bedraad te verbinden met jouw decoder. De bridge werkt enkel op 5G.

ik heb nochtans al een andere uitleg gelezen voor Station maar die zou ik eerst eens weer moeten terugvinden

Hi, door het toestel op 'station' te zetten kreeg de decoder geen verbinding meer. Was dus niet de oplossing.

Familievandesype, wat stel je concreet voor? Ik vrees dat ik je niet helemaal volg :)

na op station station te zetten heb je de booster dan eerst eens herstart

Reputatie 6
Badge +3

Het kan ook zijn dat om de decoder te laten werken een UTP kabel verbonden moet zijn met de bbox3 of een powerline adapter (plc via het electriciteitsnet) met de booster, dan verlies je 1 UTP poort. Of eerst een WPS pairing doen tussen booster en bbox3. Om de decoder te laten werken. Wanneer je een wijziging doet moet je ook een herstart doen.

Reageer