Vraag

decoder V5 compact hangt of loopt vast of bevriest

  • 7 January 2024
  • 102 reacties
  • 2343 Bekeken

Sinds enkele maanden blijft mijn decoder hangen of loopt volledig vast. Het enige wat helpt is stroom er af en terug opstarten wat natuurlijk lastig is als je midden in een film zit.

Vorige vrijdag besloot ik dan naar de proximus shop in Heist op den berg te rijden om te melden dat de decoder regelmatig problemen had. Het enige wat ik bereikte was dat de winkelbediende een nota stuurde naar proximus die mij later terug zou opbellen wat dan ook gebeurde. Ik was niet de enige want voor mij waren er nog 2 klanten met hetzelfde probleem die ook telefoon mochten verwachten.

Meer dan 22 minuten heb ik aan de telefoon gehangen. Eerst bij nummer 1 waar ik mijn verhaal voor de 2e keer mocht doen en die mij zou doorverbinden. Bij nummer 2 mocht ik voor de 3e keer nogmaals alles vertellen, waarna ik zou doorverbonden worden. Bij nummer 3 mocht ik voor de 4e keer alles nog eens uitleggen. De dame zou mijn lijn testen, die was in orde volgens haar. Daarna moest ik de decoder eens afzetten en terug opzetten. Ook daar was volgens haar geen probleem. Ze vroeg of ik nu tv had. Uiteraard had ik op dat moment tv. Nu zal het wel in orde zijn vertelde ze mij. Ik had mijn twijfels maar merkte dat ze toch niet verder wou helpen. Ik had in het verleden al alles gedaan: meermaals de bbox en decoder zonder spanning gezet en terug opgestart.

Nog geen 2 dagen later op zondag middag, weer van hetzelfde, het beeld bleef weer hangen. Ik mocht op alle knopjes van de afstandsbediening drukken, zoals gewoonlijk niets hielp. Dan maar weer de stekker uit de decoder. Na opstart werkte dat onding alsof er niets aan de hand was. Hoe lang ???? wie zal het weten.

Is er bij proximus niemand die dat wil oplossen? Waarvoor dient een proximus shop als ze zelf niets kunnen doen dan alleen je telefoonnummer doorgeven.

Liefst een antwoordje van een proximus medewerker aub.


102 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Vandaag was het weer van dat hé,  de derde dag na het resetten van de modem. Het wordt echt onmogelijk.

Zelf kan je inderdaad niets meer zelf ondernemen, de oplossing zal van PX zelf moeten komen!

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon Ik zie van hieruit niet onmiddellijk een duidelijke reden. Als het ok is voor u zou ik een technieker willen sturen voor verder nazicht. 

Misschien de domste opmerking van allemaal, maar werkt de B-BOX foutloos?
Ik heb het alleszins nog niet voorgehad op mijn oude b-BOX3 (van 2014) dat de beveiliging naar low ging na een reset.

Reputatie 6
Badge +2

Volgens mij werkt de bbox eerder normaal, ik heb ooit de firewall van de bbox op low gezet zodat

meer data kon passeren . Maar bij het resetten van de bbox komt de firewall terug naar medium. 

 

👍 Ik had het verkeerd begrepen dan.

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon Mag ik een afspraak boeken voor een technieker ? 

Reputatie 6
Badge +2

@Cvanloon Ik zie van hieruit niet onmiddellijk een duidelijke reden. Als het ok is voor u zou ik een technieker willen sturen voor verder nazicht. 

Dat is juist het probleem dat niemand van Proximus het probleem juist door heeft. We zijn nu even ver als een drietal jaar geleden, toen had ik met  een andere v5c hetzelfde probleem. En ik zie verschillende klanten met een gelijkaardig probleem. De technicus die enkele jaren geleden is geweest en die toch wel wist waarover het ging vond geen probleem. Er is ook geen probleem als het goed werkt. Dat is juist het probleem. Ik heb weinig goesting om weer de discussie te voeren met Proximus over de prijs van zulke interventie. De regel was : de interventie van een technicus is betalend  als het probleem veroorzaakt is door de klant. De technicus zei mij dat ik er niets aan kon doen, maar dat hij toch zou factureren omdat hij een zelfstandige is. Daar heb ik begrip voor, maar Proximus heeft geen begrip voor mijn standpunt. Ik betaal nu 115 € per maand, ik ben van mening dat ze me voor die prijs wel een deftig werkend systeem mogen leveren. En geen rommel die alle drie dagen in panne valt. Mijn voorstel ': ik wil wel een gratis technicus of een nieuwe v5c.

Dit is begrijpelijk maar brengt me tot volgende vraag: is de kabel tussen de modem (mits daar niets aan scheelt) en decoder in orde?
Dat 2 dezelfde toestellen hetzelfde defect vertonen is niet onmogelijk, maar hoe groot is de kans dat je er zo ook 2 na mekaar hebt terwijl de V5c een goede reputatie heeft?

Bij mij is reeds alles vervangen behalve het onderdeel dat steeds het probleem geeft  namelijk de modem (tv box).

Vervangen is de bbox3, alle kabels, zelfs inmiddels een nieuw tv toestel. Niets helpt. 

Ik lees bij alle identieke problemen dat haast nergens de modem is vervangen terwijl toch steeds dat toestel vastloopt en moet herstart worden. Volgens mij worden ze op een of andere manier (van hogerhand?) tegengewerkt om die toestellen te vervangen en laten ze de klanten liever maar wat aanmodderen.

Reputatie 6
Badge +2

Bij mij loopt wel de decoder vast denk ik, dat kan uiteraard veroorzaakt worden door de modem bbox3. Het is alleszins de decoder die gestart moet worden om verder te. Kunnen kijken.  Maar ik dacht : als  de modem onderbreekt dan zou ook het internet moeten onderbreken. Dat is moeilijk vast te stellen , maar ik heb al wel eens een ganse avond tv gekeken via internet, en zie daar geen onderbreking. Één avond is natuurlijk ook weer geen bewijs. 

@Cvanloon

Het is wel zo dat via de bbox het TV signaal voor je decoder een andere weg volgt dan je Internetsignaal dus kan het inderdaad goed zijn dat je Internet nog goed werkt als er toch onderbrekingen zijn op je TV signaal.

Het is ook zo dat er op het Internetsignaal gecontroleerd wordt of er datapakketjes ontbreken en worden ze opnieuw gestuurd (TCP protocol) in dit geval is bij het TV signaal is dit niet het geval (UDP protocol).

Reputatie 6
Badge +2

Dit is begrijpelijk maar brengt me tot volgende vraag: is de kabel tussen de modem (mits daar niets aan scheelt) en decoder in orde?
Dat 2 dezelfde toestellen hetzelfde defect vertonen is niet onmogelijk, maar hoe groot is de kans dat je er zo ook 2 na mekaar hebt terwijl de V5c een goede reputatie heeft?

Ik heb die kabel eens vervangen, ik vrees door een ouder exemplaar. Ik weet niet waar die goede reputatie eigenlijk vandaan komt, in één topic zijn er al verschillende klanten die er blijkbaar problemen mee hebben. 

@Cvanloon

Ja maar,  je zegt het eigenlijk zelf “in één topic zijn er al verschillende klanten “  hoeveel procent is dat van het totaal aantal klanten die er om zeggens totaal geen problemen mee hebben!
Het forum geeft altijd een vertekend beeld want het zijn alleen de probleem gevallen die het forum bereiken (op een paar uitzonderingen na).

Ik spreek nu wel voor mijn eigen geval , en vanaf de V5C uitgekomen is tot nu toe geen problemen met de V5C, wat uiteraard nog niet betekend dat voor de volle 100% van de V5C bezitters er geen enkel zou tussen zitten die wel al problemen gehad heeft.

Reputatie 6
Badge +2

Proximus zou zich dus toch mogen de vragen stellen :

- hoeveel klanten werken met een v5c?

- hoeveel klanten daarvan hebben problemen?

- hoe kunnen we de situatie van de probleemgevallen verbeteren?

Ik kan niet blijven aanvaarden dat Proximus voor mij geen oplossing kan vinden. Ze duwen mij een beetje naar de uitgang. 

Hoe was ook weer de slogan van GB een hele tijd geleden:  miljoenen klanten moet men verdienen. Voor mij is de situatie met Proximus eerder negatief, voor u niet. Ooit was Belgacom een organisatie van ingenieurs, nu is Proximus gewoon een instelling die vooral heel veel geld moet verdienen. Ik zou zeggen : vind het juiste evenwicht.

Reputatie 6
Badge +2

Algemeen, en in afwachting van echte ingrepen van Proximus. zoals vervangen decoder of modem.

Plaats je decoder op zijn zijde of met het front naar beneden op de kast of waar hij ook staat.

De interne luchtstroming is nu beter, en de onderdelen in het kastje warmen minder op (vooral de printplaat wort zo beter gekoeld). Zo zal het langer duren voor de klachten optreden. Als de bediening via IR gebeurt, op de zijde , indien via radiogolven op zijn front leggen.

Dit is een eigen ervaring van enkele weken  met een V5c

Dat is blijkbaar bij mij het enige dat helpt. Het is nu toch al 3 of 4 dagen dat ik de decoder zo zet en hij is nog niet gestopt. Bedankt voor de tip!

Oei, toch te vroeg gesproken. Weer gestopt. Ik zal morgen eens bellen naar de helpdesk om te vragen om de decoder te vervangen.

 

 

 

 

@Cvanloon laat zeker weten of het zo in orde blijft.

@KRIFO De B-box zorgt ervoor dat het juiste signaal naar je decoder en naar het netwerk gestuurd wordt. Hiervoor wordt een specifiek pad gebruikt voor je decoder (een ander pad dan voor je internetverbinding). Als hier iets fout loopt heeft dat wel degelijk invloed op je beeld en kan het dus wel helpen om deze ook eens te herstarten. Dit probleem heeft niet met het type van je decoder te maken. De V5c is zeker nog een goed model dat stabiel draait. 

Hoewel het nog niet zo heel lang geleden is dat je lijnkaart herstart werd, zal ik dit voor de zekerheid ook opnieuw laten doen. 

voor @Mariavlgls is dat dit jaar nog gebeurd en zal dit normaalgezien geen verschil geven. 

Bedankt @HadewychT . Sinds de herstart van de lijnkaart kan ik toch al een weekje zonder haperingen kijken naar de TV. Maar toch blijf ik het een ontwerpfout vinden dat de V5C vastloopt als er iets met het netwerk is. Mijn GSM stopt toch ook niet met werken als het signaal even wegvalt?

En dat de V5C een degelijk toestel is, ik weet niet, als ik die een week of twee niet heropstart reageert hij zo traag als iets, precies een Windows computer van 5 jaar oud 😂

Toch nog maar eens melden dat ik gisteravond opnieuw een vastloper had! Die V5C wordt wel bijzonder heet, ik kon die bijna niet vastnemen, ik had dit hiervoor ook al opgemerkt! Misschien valt hij dus gewoon uit omdat hij oververhit is? Dit geeft me toch ook maar weinig vertrouwen. En dan raadt men aan om die ‘s nachts te laten aanstaan…

@HadewychT Hopelijk kan ik vroeg of laat toch eens een nieuwer model krijgen dat hopelijk iets energiezuiniger werkt en dus misschien minder heet wordt. De laatste nieuw snufjes hoeven allemaal niet voor mij, maar zoals het er nu aan toe gaat heb ik toch ook maar weinig vertrouwen in die V5C! Kunnen jullie kijken wat mogelijk is? 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb de decoder het ganse WE zodanig opgesteld dat de warmte beter kan afvoeren, zoals voorgesteld door Fonz. Het beeld is niet bevroren en de decoder is niet gestopt. Het zal wel een kwestie van hitte zijn. Hij wordt wel veel minder warm in stand-by, dus gevaar voor brand is er niet direct.  

Een medewerkster van Proximus heeft me beloofd deze namiddag terug te bellen. Ik zal die dame eens haar mening vragen daarover.

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Ondertussen heeft de dame van Proximus gebeld zoals beloofd en dat is positief. Voor de rest had ze ook geen voorstel. Ik kan mij niet inbeelden dat Proximus dit probleem nog niet kent. Mijn besluit staat wel vast : als die decoder goed blijft verder werken dan is alles OK, als die terug zijn kuren krijgt schakel ik over naar een andere provider.

Reputatie 7
Badge +4

@KRIFO Het is zeker niet de bedoeling dat eender welk toestel zo warm wordt. Dit heeft niet te maken met het type decoder, maar eerder met het feit dat het toestel onvoldoende kan ventileren owv van slijtage, slechte standplaats,…

Ik zal uw decoder vervangen. Heb je dan het liefste terug hetzelfde model, of toch een V7, maar dan ben je je opnames kwijt die langer dan 60 dagen bewaard zijn. 

@Cvanloon Dit is geen probleem dat gekend is met 1 mogelijke oorzaak. De oorzaak ligt vaak op verschillende plaatsen. Als uw decoder ook té warm wordt kunnen we deze zeker ook (nog) eens omwisselen. Maar als ik me niet vergis, had je dit probleem eerder ook met een V7 of V6 ? 

@KRIFO Het is zeker niet de bedoeling dat eender welk toestel zo warm wordt. Dit heeft niet te maken met het type decoder, maar eerder met het feit dat het toestel onvoldoende kan ventileren owv van slijtage, slechte standplaats,…

Ik zal uw decoder vervangen. Heb je dan het liefste terug hetzelfde model, of toch een V7, maar dan ben je je opnames kwijt die langer dan 60 dagen bewaard zijn. 

@Cvanloon Dit is geen probleem dat gekend is met 1 mogelijke oorzaak. De oorzaak ligt vaak op verschillende plaatsen. Als uw decoder ook té warm wordt kunnen we deze zeker ook (nog) eens omwisselen. Maar als ik me niet vergis, had je dit probleem eerder ook met een V7 of V6 ? 

Dag @HadewychT 

Het toestel staat in een open kast naast de tv, dus voldoende ventilatie denk ik. Ik kan alleen maar hopen dat een nieuwer model energiezuiniger werkt en dus hopelijk minder heet wordt. Ik zou er dan ook voor opteren om voor het nieuwste model V7 te gaan. Dat van die oude opnames is geen probleem, daar kan ik mee leven. En mocht je tegelijk fiber kunnen fixen, graag,want kabel ligt reeds drie weken binnen en is aangesloten en getest, doch na telefonisch contact met Proximus bleek aansluiting nog niet mogelijk 😏 Ik kan het maar proberen hé 😁

Reputatie 6
Badge +2

 

@Cvanloon Dit is geen probleem dat gekend is met 1 mogelijke oorzaak. De oorzaak ligt vaak op verschillende plaatsen. Als uw decoder ook té warm wordt kunnen we deze zeker ook (nog) eens omwisselen. Maar als ik me niet vergis, had je dit probleem eerder ook met een V7 of V6 ? 

Had ik problemen met een V6? Ik heb begrepen dat Proximus niet echt geloofd heeft in die V6, hij werd dan ook een paar jaar geleden  rap afgevoerd en vervangen door een V7.

Maar die had toen nog heel veel problemen en werd dan weer vervangen door een V5C. Die nu weer problemen geeft.

Eigenlijk sukkel ik zo al een aantal jaar van een goede V5 (ik begrijp wel dat de HD bij velen voor problemen zorgde) naar een V5C, naar een V6 waarin Proximus niet geloofde, naar een V7 met 4 pagina's problemen, nog eens een V7 met altijd dezelfde problemen, terug naar een V5C die na ongeveer 18 maanden  weer voor problemen zorgt. 

En ik heb de indruk dat door de warmte van de decoder beter af te voeren hij ook beter werkt. Wat niet betekent dat die goed werkt de hele tijd : bvb soms verdwijnen de ondertitels van de 888 en ik ben wel hardhorig, sorry daarvoor,  vandaag was er een systeemfout bij het afspelen van een opname. 

En ik heb ook niet de indruk dat de helpdesk van Proximus me tijdens al die jaren goed heeft geholpen. Veel verder dan herstarten of resetten komen ze niet. Maar dat heb ik dan al zelf een aantal keren gedaan. Mijn temperatuurprobleem van nu is niet voorgesteld door de helpdesk maar door een klant van u. 

En maandag was het dan weer die lieve Hollandse dame die ik een drietal jaren geleden ook al niet goed verstond. Maar toen beweerde ze wel dat ze het allemaal wel wist, en dat ik minder moest praten, nu zei ze dat ze het ook niet wist. Ze heeft dus vorderingen gemaakt maar het helpt me natuurlijk niet vooruit. 

Er is al eens een technicus geweest, maar die vond ook niets. Ik had wel een aangenaam gesprek met die man,  sindsdien begrijp ik beter het probleem van de helpdesk. 

Als u mij dus nog eens een decoder wilt opsturen : doe maar hé. Dat is snel geïnstalleerd. Met dank! 

Nog een dom voorstel : doe zoals mijn huisdokter, die heeft van mij een globaal medisch dossier. Doet dat ook voor mijn proximusabonnement. Ik wil daar wel 10 € voor betalen.

 

FWIW … de V6 is de beste decoder die ik ooit gehad heb, zero problemen! maar de schrik van Huawei heeft ‘m denk ik de das om gedaan 😂

Mijn V5C heeft buiten de occasionele “freeze” eigenlijk ook weinig problemen, en die “freeze” situatie is verminderd maar niet helemaal weg … 

Reageer