Vraag

decoder V5 compact hangt of loopt vast of bevriest

  • 7 January 2024
  • 101 reacties
  • 2230 Bekeken

Sinds enkele maanden blijft mijn decoder hangen of loopt volledig vast. Het enige wat helpt is stroom er af en terug opstarten wat natuurlijk lastig is als je midden in een film zit.

Vorige vrijdag besloot ik dan naar de proximus shop in Heist op den berg te rijden om te melden dat de decoder regelmatig problemen had. Het enige wat ik bereikte was dat de winkelbediende een nota stuurde naar proximus die mij later terug zou opbellen wat dan ook gebeurde. Ik was niet de enige want voor mij waren er nog 2 klanten met hetzelfde probleem die ook telefoon mochten verwachten.

Meer dan 22 minuten heb ik aan de telefoon gehangen. Eerst bij nummer 1 waar ik mijn verhaal voor de 2e keer mocht doen en die mij zou doorverbinden. Bij nummer 2 mocht ik voor de 3e keer nogmaals alles vertellen, waarna ik zou doorverbonden worden. Bij nummer 3 mocht ik voor de 4e keer alles nog eens uitleggen. De dame zou mijn lijn testen, die was in orde volgens haar. Daarna moest ik de decoder eens afzetten en terug opzetten. Ook daar was volgens haar geen probleem. Ze vroeg of ik nu tv had. Uiteraard had ik op dat moment tv. Nu zal het wel in orde zijn vertelde ze mij. Ik had mijn twijfels maar merkte dat ze toch niet verder wou helpen. Ik had in het verleden al alles gedaan: meermaals de bbox en decoder zonder spanning gezet en terug opgestart.

Nog geen 2 dagen later op zondag middag, weer van hetzelfde, het beeld bleef weer hangen. Ik mocht op alle knopjes van de afstandsbediening drukken, zoals gewoonlijk niets hielp. Dan maar weer de stekker uit de decoder. Na opstart werkte dat onding alsof er niets aan de hand was. Hoe lang ???? wie zal het weten.

Is er bij proximus niemand die dat wil oplossen? Waarvoor dient een proximus shop als ze zelf niets kunnen doen dan alleen je telefoonnummer doorgeven.

Liefst een antwoordje van een proximus medewerker aub.


101 reacties

Hopelijk kunnen de Proximus medewerkers je morgen verder helpen.
Als dat nog niet is gebeurd kan je alvast zorgen dat je forumprofiel is bijgewerkt .Dat doe je zo:
Terwijl je aangemeld bent rechtsboven op je avatar klikken (de “M” dus). De met “privé” aangeduide tekstvelden kunnen enkel Proximus medewerkers bekijken. In het vak “Ticket” kun je ook nog bijkomende informatie zetten als je dit wil.
Klik tenslotte onderaan op “sla wijzigingen op” en laat hier weten dat dit gebeurd is.

 

@Mariavlgls

Ter info:

Het is al geruime tijd dat er geen decoders of bboxen meer kunnen omgeruild worden in de PX shops, het aan de PX medewerkers (zowel op de helpdesk 080022800 alsook hier op het forum) om te beslissen of het noodzakelijk  een decoder om te ruilen en die dan op te sturen via Bpost en de retourlabels om de oude decoder gratis terug te sturen via Bpost worden dan per mail bezorgd.

PS: morgen komen de PX medewerkers hier terug langs, daarom noteer je best in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd zou zijn want ik vermoed dat dit reeds gebeurd is). In het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden. Privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op". Meldt het hier zodra dit gebeurd is.

  • Mss ook best hier vermelden hoe je decoder verbonden is aan de bbox, of het rechstreeks is met een utp netwerkkabel of dat het via andere draadloze oplossingen gebeurt.
  • Je spreekt hier alleen van heropstarten, maar heb je de bbox en decoder al eens gereset ook.

BBOX RESETTEN = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.
of zie ook → Reset je b-box/Internet box | Proximus

als je terug kunt surfen dan 

Decoder Resetten → Je TV Box resetten | Proximus

 

Exact hetzelfde probleem hier sinds enkele dagen.
Ook met de V5c decoder.
Voorheen was een gelijkaardig probleem enkel bij terugkijken (TV replay) of bij bekijken van opgenomen programma’s, dat lijkt nu opgelost.
Maar nu blokkeert/bevriest de decoder dus gewoon midden in een ‘live’ programma…
Enkel stroom af en terug aan en opnieuw opstarten en software laden en … helpt om verder te kunnen kijken.
Benieuwd hoelang dit zal duren alvorens hiervoor een oplossing wordt gevonden.

Reputatie 2

hier ook dat probleem

Gewoon afwachten tot morgen om te horen wat de PX moderatoren als oplossing kunnen aanbieden.

Reputatie 3
Badge +1

Idem. Meestal rond 21.30 uur. Een jaar of zo geleden al eens hetzelfde probleem gehad, toen enkel bij het bekijken van vtm opnames, nu idd zowel live als bij opnames, altijd rond zelfde uur. Niet elke dag, maar sinds enkele weken toch regelmatig.

Idem. Meestal rond 21.30 uur. Een jaar of zo geleden al eens hetzelfde probleem gehad, toen enkel bij het bekijken van vtm opnames, nu idd zowel live als bij opnames, altijd rond zelfde uur. Niet elke dag, maar sinds enkele weken toch regelmatig.

Hier idem dito en al sinds een aantal weken dat dit gebeurt. Eerst dacht ik dat het altijd rond 20u50 was maar ondertussen gebeurt het compleet random. Als men verder blijft prutsen zonder de V5C uit te zetten krijgt men plots het fameuze rood/magenta scherm. De decoder uit/aan zetten is al wat helpt. Toch wel vervelend!

Reputatie 7
Badge +3

@Mariavlgls 

Ik heb je aansluiting uitgemeten, de kwaliteit van het signaal is goed.

Heb je zowel de modem (de bbox3) als de decoder (het toestel bij de tv) al eens herstart?

Je b-box 3V+ modem herstarten (youtube.com)

Je V5 compact TV Box herstarten (youtube.com)

 

Geert

@Mariavlgls

Ik heb je aansluiting uitgemeten, de kwaliteit van het signaal is goed.

Heb je zowel de modem (de bbox3) als de decoder (het toestel bij de tv) al eens herstart?

Je b-box 3V+ modem herstarten (youtube.com)

Je V5 compact TV Box herstarten (youtube.com)

 

Geert

Beste Geert, in mijn vraag staat duidelijk dat ik de bbox en de decoder de laatste maanden al meermaals terug herstart heb (dwz van de stroom gehaald en terug opgestart). Dit heb ik ook reeds 3 keer aan de telefoon gemeld en ook aan de bediende in de PX winkel.. Dit is een tijdelijke en zeer vervelende oplossing als je midden in een film aan het kijken bent.

De decoder heeft jaren goed gewerkt. Sinds een aantal maanden komt dit probleem meermaals voor.

Hoe dikwijls moet ik dit nog melden? Blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem heeft. De 2 klanten voor mij in de PX winkel hadden dit ook en in de antwoorden hierboven lees ik dat ook.

Mvg, Maria

Reputatie 7
Badge +3

@Mariavlgls 

We zullen via een expert dienst een reset laten uitvoeren op de netwerkkaart. 

Van zodra dit uitgevoerd is geef ik je dit door via het forum en zullen we verder opvolgen of er nog onderbrekingen zijn.

 

Geert

Reputatie 2
Badge

Ook hier regelmatig hetzelfde probleem: scherm bevriest en enkel heropstarten van de decoder lost dit op. Tot de volgende keer… Ook heropstarten van de modem is een oplossing van korte duur...

@GeertC 
Ik heb geen V5c maar het valt me toch op dat (voorlopig?) -al- 6 leden hetzelfde probleem hier beschrijven.
Waarschijnlijk zijn er nog meer mensen die storingen bellen omdat ze dit forum niet kennen. Geef toe, procentueel zijn er hier weinig posters  en nog veel minder “vaste”.
Misschien houdt de telefonische (en andere?) helpdesk dit statistisch bij? Zo ja, kan je dat misschien opvragen want ergens wijst dat mogelijks op een (slijtage) probleem met de V5c of de software?

TBI: software zal het zeker niet zijn want dan zou ik het ook al moeten voorgehad hebben. 

Of gebeurt bij jou straks of morgen 😉


Ik opperde maar een mogelijkheid of 2.

Reputatie 7
Badge +3

@Mariavlgls 

de reset werd door de expert-dienst uitgevoerd, heb je nog onderbrekingen vastgesteld op je digitale tv?

 

Geert

Reputatie 7
Badge +3

@jowantje 

eveneens aan hetzelfde team gevraagd een reset op de netwerkkaart van je aansluiting te doen.

 

Geert

Reputatie 7
Badge +3

@GeertC 
Ik heb geen V5c maar het valt me toch op dat (voorlopig?) -al- 6 leden hetzelfde probleem hier beschrijven.
Waarschijnlijk zijn er nog meer mensen die storingen bellen omdat ze dit forum niet kennen. Geef toe, procentueel zijn er hier weinig posters  en nog veel minder “vaste”.
Misschien houdt de telefonische (en andere?) helpdesk dit statistisch bij? Zo ja, kan je dat misschien opvragen want ergens wijst dat mogelijks op een (slijtage) probleem met de V5c of de software?

 

deze oproepen worden inderdaad gemonitord, tot hiertoe hebben we nog geen melding gekregen dat dit algemeen zou zijn betreffende de software op de v5 compact decoders.

 

Geert

@Mariavlgls

de reset werd door de expert-dienst uitgevoerd, heb je nog onderbrekingen vastgesteld op je digitale tv?

 

Geert

Het probleem deed zich niet dagelijks voor. Na enkele uren reeds vragen of het probleem zich nog voordeed is een beetje voorbarig. Zodra ik deze storing weer heb, laat ik het via deze weg zeker weten.

Mvg, Maria

@jowantje

eveneens aan hetzelfde team gevraagd een reset op de netwerkkaart van je aansluiting te doen.

 

Geert

Vandaag zondag 14 jan om 14.40 hr weer vastgelopen. Via de online test bleek mijn internetverbinding alsook het thuisnetwerk TV box in orde. Toch is mijn tv beeld momenteel (15.00 hr) nog steeds vastgelopen.
Wanneer gaat het probleem nu eens structueel aangepakt worden.

Ik ga dadelijk de decoder voor de zoveelste keer terug opstarten.

PS het is een kabelverbinding rechtstreeks van de bbox naar de decoder. Deze 2 toestellen staan 20 cm van elkaar, naast het tv toestel.
Maria.

@Mariavlgls

de reset werd door de expert-dienst uitgevoerd, heb je nog onderbrekingen vastgesteld op je digitale tv?

 

Geert

Het probleem deed zich niet dagelijks voor. Na enkele uren reeds vragen of het probleem zich nog voordeed is een beetje voorbarig. Zodra ik deze storing weer heb, laat ik het via deze weg zeker weten.

Mvg, Maria

 

Zondag 14 jan om 14.40 hr weer vastgelopen. Via de online test bleek mijn internetverbinding alsook het thuisnetwerk TV box in orde. Toch is mijn tv beeld momenteel (15.00 hr) nog steeds vastgelopen.
Wanneer gaat het probleem nu eens structueel aangepakt worden.

Ik ga dadelijk de decoder voor de zoveelste keer terug opstarten.

Het is een kabelverbinding rechtstreeks van de bbox naar de decoder. Deze 2 toestellen staan 20 cm van elkaar, naast het tv toestel.

PS: Dit is zondag 14 jan reeds gemeld maar tot vandaag nog geen antwoord meer ontvangen.


Maria.

Reputatie 7
Badge +4

@Mariavlgls Ik heb je lijn nog eens nagekeken en daar is geen duidelijke reden voor het vastlopen van je decoder te zien.  

Zou het kunnen dat je modem (B-box) al van 2016 is ? Sinds wanneer heb je deze decoder ?

Als deze ook al zo oud is, kan ik je nieuwe toestellen opsturen, en anders kan ik eventueel een technieker ter plaatse sturen als je dat liever hebt. 

@Mariavlgls Ik heb je lijn nog eens nagekeken en daar is geen duidelijke reden voor het vastlopen van je decoder te zien.  

Zou het kunnen dat je modem (B-box) al van 2016 is ? Sinds wanneer heb je deze decoder ?

Als deze ook al zo oud is, kan ik je nieuwe toestellen opsturen, en anders kan ik eventueel een technieker ter plaatse sturen als je dat liever hebt. 

 

Ik heb even in mijn bankrekening gekeken. In 2016 is er op mijn vorige adres een technieker langs geweest om een defect toestel te vervangen. Deze man heeft toen 2 toestellen vervangen. Ik vermoed dat het de b-box en de decoder zijn geweest. Er werd toen ca 100 euro aangerekend.

Opnieuw vervangen lijkt mij de zekerste optie, alleen ik vraag mij af of er dan alweer kosten aan verbonden zijn. Een technieker sturen kan uiteraard ook, maar het probleem op mijn toestel is niet van dagdagelijkse aard en de lijn en decoder is reeds meermaals vanuit PX nagekeken, telkens zonder een duidelijke reden. Ik vrees dat die man niet veel gaat vinden.

Sinds nieuwjaar heb ik een nieuw tv toestel. Dat kan niet het probleem zijn daar mijn oude tv het probleem ook al regelmatig had.

Mvg, Maria

Reputatie 7
Badge +4

@Mariavlgls Ik heb om te beginnen je modem omgeruild. Deze zal morgen thuis geleverd worden. Als dat niet voldoende blijkt, zullen we ook je decoder omruilen. 

Hier vind je meer info over het beheren van je wifi. Je kan je huidige wifi-gegevens opslaan in My Proximus zodat die automatisch overgenomen worden door je nieuwe modem. 

Reputatie 7
Badge +4

@Mariavlgls Is het probleem opgelost met je nieuwe modem ? 

Voorlopig niet meer voorgehad maar we zijn pas terug van een weekje aan de kust. De tv heeft dan uiteraard niet opgestaan. Ik volg het in ieder geval nog op.

Mvg, Maria 

Reageer