Vraag

decoder V5 compact hangt of loopt vast of bevriest

  • 7 January 2024
  • 106 reacties
  • 2484 Bekeken

Sinds enkele maanden blijft mijn decoder hangen of loopt volledig vast. Het enige wat helpt is stroom er af en terug opstarten wat natuurlijk lastig is als je midden in een film zit.

Vorige vrijdag besloot ik dan naar de proximus shop in Heist op den berg te rijden om te melden dat de decoder regelmatig problemen had. Het enige wat ik bereikte was dat de winkelbediende een nota stuurde naar proximus die mij later terug zou opbellen wat dan ook gebeurde. Ik was niet de enige want voor mij waren er nog 2 klanten met hetzelfde probleem die ook telefoon mochten verwachten.

Meer dan 22 minuten heb ik aan de telefoon gehangen. Eerst bij nummer 1 waar ik mijn verhaal voor de 2e keer mocht doen en die mij zou doorverbinden. Bij nummer 2 mocht ik voor de 3e keer nogmaals alles vertellen, waarna ik zou doorverbonden worden. Bij nummer 3 mocht ik voor de 4e keer alles nog eens uitleggen. De dame zou mijn lijn testen, die was in orde volgens haar. Daarna moest ik de decoder eens afzetten en terug opzetten. Ook daar was volgens haar geen probleem. Ze vroeg of ik nu tv had. Uiteraard had ik op dat moment tv. Nu zal het wel in orde zijn vertelde ze mij. Ik had mijn twijfels maar merkte dat ze toch niet verder wou helpen. Ik had in het verleden al alles gedaan: meermaals de bbox en decoder zonder spanning gezet en terug opgestart.

Nog geen 2 dagen later op zondag middag, weer van hetzelfde, het beeld bleef weer hangen. Ik mocht op alle knopjes van de afstandsbediening drukken, zoals gewoonlijk niets hielp. Dan maar weer de stekker uit de decoder. Na opstart werkte dat onding alsof er niets aan de hand was. Hoe lang ???? wie zal het weten.

Is er bij proximus niemand die dat wil oplossen? Waarvoor dient een proximus shop als ze zelf niets kunnen doen dan alleen je telefoonnummer doorgeven.

Liefst een antwoordje van een proximus medewerker aub.


106 reacties

@Mariavlgls

Ik heb je aansluiting uitgemeten, de kwaliteit van het signaal is goed.

Heb je zowel de modem (de bbox3) als de decoder (het toestel bij de tv) al eens herstart?

Je b-box 3V+ modem herstarten (youtube.com)

Je V5 compact TV Box herstarten (youtube.com)

 

Geert

Beste Geert, in mijn vraag staat duidelijk dat ik de bbox en de decoder de laatste maanden al meermaals terug herstart heb (dwz van de stroom gehaald en terug opgestart). Dit heb ik ook reeds 3 keer aan de telefoon gemeld en ook aan de bediende in de PX winkel.. Dit is een tijdelijke en zeer vervelende oplossing als je midden in een film aan het kijken bent.

De decoder heeft jaren goed gewerkt. Sinds een aantal maanden komt dit probleem meermaals voor.

Hoe dikwijls moet ik dit nog melden? Blijkbaar ben ik niet de enige die dit probleem heeft. De 2 klanten voor mij in de PX winkel hadden dit ook en in de antwoorden hierboven lees ik dat ook.

Mvg, Maria

Reputatie 4
Badge +1

Algemeen, en in afwachting van echte ingrepen van Proximus. zoals vervangen decoder of modem.

Plaats je decoder op zijn zijde of met het front naar beneden op de kast of waar hij ook staat.

De interne luchtstroming is nu beter, en de onderdelen in het kastje warmen minder op (vooral de printplaat wort zo beter gekoeld). Zo zal het langer duren voor de klachten optreden. Als de bediening via IR gebeurt, op de zijde , indien via radiogolven op zijn front leggen.

Dit is een eigen ervaring van enkele weken  met een V5c

Reputatie 7
Badge +3

@GeertC 
Ik heb geen V5c maar het valt me toch op dat (voorlopig?) -al- 6 leden hetzelfde probleem hier beschrijven.
Waarschijnlijk zijn er nog meer mensen die storingen bellen omdat ze dit forum niet kennen. Geef toe, procentueel zijn er hier weinig posters  en nog veel minder “vaste”.
Misschien houdt de telefonische (en andere?) helpdesk dit statistisch bij? Zo ja, kan je dat misschien opvragen want ergens wijst dat mogelijks op een (slijtage) probleem met de V5c of de software?

 

deze oproepen worden inderdaad gemonitord, tot hiertoe hebben we nog geen melding gekregen dat dit algemeen zou zijn betreffende de software op de v5 compact decoders.

 

Geert

Reputatie 6
Badge +2

Neen, dat hebben ze nog nooit gedaan. Het probleem is ook een beetje dat je als klant telkens bij iemand anders uitkomt, dat iedereen wel zijn best wil doen, maar dat niemand een overzicht van de problemen heeft. En dan gokken ze maar een beetje. Zo van, dat helpt soms. En sommigen lezen een fiche af.  Niemand trekt zich iets aan van mijn probleem. Is er daar een strategie om de problemen met een v5c aa n te pakken? Ik weet 100% zeker dat ik niet de enige ben hé.  En alle energie gaat naar de v8 of v10, ik weet dat niet hé. 

Idem. Meestal rond 21.30 uur. Een jaar of zo geleden al eens hetzelfde probleem gehad, toen enkel bij het bekijken van vtm opnames, nu idd zowel live als bij opnames, altijd rond zelfde uur. Niet elke dag, maar sinds enkele weken toch regelmatig.

Hier idem dito en al sinds een aantal weken dat dit gebeurt. Eerst dacht ik dat het altijd rond 20u50 was maar ondertussen gebeurt het compleet random. Als men verder blijft prutsen zonder de V5C uit te zetten krijgt men plots het fameuze rood/magenta scherm. De decoder uit/aan zetten is al wat helpt. Toch wel vervelend!

Die V5C gaat niet zo vlug defect hier staat er al ene van als de V5C uitgekomen is, ‘k weet zelf al niet meer in welk jaar dit was!
Maar dat sluit uiteraard niet uit dat een toestel ook vroeg kan defect gaan, daar zeggen ze dan tegen dat is er ene die op een maandag gemaakt is ;-)

Reputatie 6
Badge +2

De levensduur van een decoder v5c (zoals ten andere heel veel andere dingen) volgt de wet van Gauss. Simpel uitgelegd zijn er weinig defecten in het begin, het aantal defecte decoders stijgt in de loop der jaren volgens een bepaalde kromme,  na een bepaalde tijd zijn er 50% dood en vervangen. Dat gebeurt op de gemiddelde leeftijd. Daarna neemt het aantal dode decoders weer af totdat ze allemaal dood zijn. Wat Proximus zeker zou mogen kennen is de gemiddelde leeftijd. Op basis van zulke kromme kan men beslissen wanneer een v5c niet meer moet verdeeld worden en vervangen door een v7 liefst zonder 4 pagina's fouten. Ik zit misschien met mijne decoder in het gebied waar ze rap dood zijn, en Martin heeft meer chance en zit in het deel waar ze langer leven. Ik weet niet of de mijne op een maandag is gemaakt, maar ik denk dat hij in Frankrijk is gemaakt.

Noteer dat de gemiddelde leeftijd van de Belgen ongeveer 80 jaar is.  Zijt ge vroeger dood dan hebt ge malchace, leef je langer dan heb je geluk. In Afrika is dat misschien 55 jaar omdat de levensomstandigheden veel slechter zijn. 

Dit is een tussendoortje omdat er niet veel op tv is.

@HadewychT beste dank voor het opvolgen, recent geen problemen meer gehad. Heb niets veranderd aan de installatie. Hopen maar!

FWIW … de V6 is de beste decoder die ik ooit gehad heb, zero problemen! maar de schrik van Huawei heeft ‘m denk ik de das om gedaan 😂

Mijn V5C heeft buiten de occasionele “freeze” eigenlijk ook weinig problemen, en die “freeze” situatie is verminderd maar niet helemaal weg … 

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb de decoder het ganse WE zodanig opgesteld dat de warmte beter kan afvoeren, zoals voorgesteld door Fonz. Het beeld is niet bevroren en de decoder is niet gestopt. Het zal wel een kwestie van hitte zijn. Hij wordt wel veel minder warm in stand-by, dus gevaar voor brand is er niet direct.  

Een medewerkster van Proximus heeft me beloofd deze namiddag terug te bellen. Ik zal die dame eens haar mening vragen daarover.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@wimvhwh @Evy_01 @Regulus @Michael_0118  Ik heb dit voor jullie doorgestuurd voor verder onderzoek. 

Reputatie 2
Badge

Ook hier regelmatig hetzelfde probleem: scherm bevriest en enkel heropstarten van de decoder lost dit op. Tot de volgende keer… Ook heropstarten van de modem is een oplossing van korte duur...

Reputatie 7
Badge +3

@jowantje 

eveneens aan hetzelfde team gevraagd een reset op de netwerkkaart van je aansluiting te doen.

 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

@Mariavlgls Ik heb je lijn nog eens nagekeken en daar is geen duidelijke reden voor het vastlopen van je decoder te zien.  

Zou het kunnen dat je modem (B-box) al van 2016 is ? Sinds wanneer heb je deze decoder ?

Als deze ook al zo oud is, kan ik je nieuwe toestellen opsturen, en anders kan ik eventueel een technieker ter plaatse sturen als je dat liever hebt. 

Ook hier blokkeert de v5c regelmatig bij het herbekijken (opname of via Replay in tv-menu). De laatste week bijna dagelijks. Herstarten heb ik uiteraard al gedaan, dit is trouwens de enige manier om de decoder opnieuw aan de praat te krijgen. 

Ik weet niet of herstarten van de BBOX3v+ iets kan uitmaken, want het lijkt me straf dat bij een hapering in netwerk/internet de decoder gewoon vastloopt. Dan is dit toch slecht gemaakt. De decoder is vrij recent nog vervangen omwille van haperingen (van V5c opnieuw naar v5c trouwens). Ik snap niet dat men niet sneller een recenter model geeft aan mensen die hier problemen mee hebben, ik heb hier toen uren en uren voor aan de lijn gehangen. Heb ook geen zin om nu opnieuw naar de helpdesk te bellen, want verder dan ‘kan je eens herstarten, ha het werkt terug, dus opgelost’ kom je toch meestal niet. Frustrerend die telefonische support.

Geen idee wat ik nog kan doen om een andere decoder te krijgen, want volgens mij ligt het duidelijk aan die decoders.

 

Exact hetzelfde probleem hier sinds enkele dagen.
Ook met de V5c decoder.
Voorheen was een gelijkaardig probleem enkel bij terugkijken (TV replay) of bij bekijken van opgenomen programma’s, dat lijkt nu opgelost.
Maar nu blokkeert/bevriest de decoder dus gewoon midden in een ‘live’ programma…
Enkel stroom af en terug aan en opnieuw opstarten en software laden en … helpt om verder te kunnen kijken.
Benieuwd hoelang dit zal duren alvorens hiervoor een oplossing wordt gevonden.

Reputatie 2

hier ook dat probleem

FYI: Dat moet ik wel uit ondervinding bevestigen dat de V5C een zeer stabiele decoder is.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Volgens wat ik hier zie is er maar 1 decoder van Proximus, vandaar dat ik dat niet voorgesteld heb. Het zal een andere oplossing zijn die ze in de living gebruiken. Het zal in dat geval geen uitsluitsel geven. 

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon De reset is ondertussen gebeurd. Bij vele klanten heeft dit probleem al verholpen. Hopelijk bij u ook. 

En dankjewel om zo attent te zijn om de anderen niet te willen vernoemen 😄

De v5 decoder met harde schijf draait op zich ook heel stabiel. Ben benieuwd hoe lang ik nog van deze decoder gebruik kan/mag maken totdat deze op initiatief van Proximus vervangen wordt door een nieuwe TV Box wegens “end of life” van de v5 decoders.

Reputatie 3
Badge +1

Idem. Meestal rond 21.30 uur. Een jaar of zo geleden al eens hetzelfde probleem gehad, toen enkel bij het bekijken van vtm opnames, nu idd zowel live als bij opnames, altijd rond zelfde uur. Niet elke dag, maar sinds enkele weken toch regelmatig.

Reputatie 6
Badge +2

Moest ik het weten zou ik het zeggen. Alleszins, herstarten van de v5c helpt telkens voor enkele dagen maar nooit definitief. En ik wens toch een oplossing die enkele jaren goed gaat. 

Er is al eens een happy house of zo iets geweest, en die vindt geen fouten. 

Maar nog 5 jaar sukkelen ga ik niet doen. Genoeg is genoeg. En dat gezaag van de helpdesk "we gaan nog eens alles herstarten" ben ik ook beu. Zeker die Hollandse madame die ik amper verstond en dan moest ik telkens vragen wat ze vertelde, waarop ze uiteindelijk zei dat ik te veel praatte en dat zij het wel wist hoe het op te lossen. Nee dus!

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Algemeen, en in afwachting van echte ingrepen van Proximus. zoals vervangen decoder of modem.

Plaats je decoder op zijn zijde of met het front naar beneden op de kast of waar hij ook staat.

De interne luchtstroming is nu beter, en de onderdelen in het kastje warmen minder op (vooral de printplaat wort zo beter gekoeld). Zo zal het langer duren voor de klachten optreden. Als de bediening via IR gebeurt, op de zijde , indien via radiogolven op zijn front leggen.

Dit is een eigen ervaring van enkele weken  met een V5c

Dat is blijkbaar bij mij het enige dat helpt. Het is nu toch al 3 of 4 dagen dat ik de decoder zo zet en hij is nog niet gestopt. Bedankt voor de tip!

Oei, toch te vroeg gesproken. Weer gestopt. Ik zal morgen eens bellen naar de helpdesk om te vragen om de decoder te vervangen.

 

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Na de voetbal heb ik de modem dan toch maar eens gereset, voor het ogenblik speelt die wel. De vraag is hoe lang. 

De waarden die ik meet noem ik normaal: in wifi op een drietal meter van de modem heb ik een ping van 8 ms (dat is nog nooit zo rap geweest),  28 mb up en 78 down voor een abonnement 100/30. 

Reageer