Vraag

decoder V5 compact hangt of loopt vast of bevriest

  • 7 January 2024
  • 102 reacties
  • 2346 Bekeken

Sinds enkele maanden blijft mijn decoder hangen of loopt volledig vast. Het enige wat helpt is stroom er af en terug opstarten wat natuurlijk lastig is als je midden in een film zit.

Vorige vrijdag besloot ik dan naar de proximus shop in Heist op den berg te rijden om te melden dat de decoder regelmatig problemen had. Het enige wat ik bereikte was dat de winkelbediende een nota stuurde naar proximus die mij later terug zou opbellen wat dan ook gebeurde. Ik was niet de enige want voor mij waren er nog 2 klanten met hetzelfde probleem die ook telefoon mochten verwachten.

Meer dan 22 minuten heb ik aan de telefoon gehangen. Eerst bij nummer 1 waar ik mijn verhaal voor de 2e keer mocht doen en die mij zou doorverbinden. Bij nummer 2 mocht ik voor de 3e keer nogmaals alles vertellen, waarna ik zou doorverbonden worden. Bij nummer 3 mocht ik voor de 4e keer alles nog eens uitleggen. De dame zou mijn lijn testen, die was in orde volgens haar. Daarna moest ik de decoder eens afzetten en terug opzetten. Ook daar was volgens haar geen probleem. Ze vroeg of ik nu tv had. Uiteraard had ik op dat moment tv. Nu zal het wel in orde zijn vertelde ze mij. Ik had mijn twijfels maar merkte dat ze toch niet verder wou helpen. Ik had in het verleden al alles gedaan: meermaals de bbox en decoder zonder spanning gezet en terug opgestart.

Nog geen 2 dagen later op zondag middag, weer van hetzelfde, het beeld bleef weer hangen. Ik mocht op alle knopjes van de afstandsbediening drukken, zoals gewoonlijk niets hielp. Dan maar weer de stekker uit de decoder. Na opstart werkte dat onding alsof er niets aan de hand was. Hoe lang ???? wie zal het weten.

Is er bij proximus niemand die dat wil oplossen? Waarvoor dient een proximus shop als ze zelf niets kunnen doen dan alleen je telefoonnummer doorgeven.

Liefst een antwoordje van een proximus medewerker aub.


102 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Volgens wat ik hier zie is er maar 1 decoder van Proximus, vandaar dat ik dat niet voorgesteld heb. Het zal een andere oplossing zijn die ze in de living gebruiken. Het zal in dat geval geen uitsluitsel geven. 

Reputatie 6
Badge +2

Ik ga zeker eens wat meer opvolgen door alle problemen te noteren. Maar het blijft voor het moment wel mijn eigen systeem : de stroom van de proximus decoder gaat er 's avonds af.

Ik heb dus maar 1 decoder van Proximus, niet verder ongerust over zijn.

De tv in mijn living is via een oeroude decoder verbonden met de kabel van Telenet. Ik dacht dat "verbonden met een kabeltje met de tv-kabel" wel duidelijk zou zijn. Ik beken, het is een raar systeem. Maar dat is niet erg. Het werkt. Het was niet direct mijn bedoeling om reclame te maken voor de concurrent, maar het is nu gebeurd. Ik ga geen 5€ korting meer vragen, beloofd.

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon De reset is ondertussen gebeurd. Bij vele klanten heeft dit probleem al verholpen. Hopelijk bij u ook. 

En dankjewel om zo attent te zijn om de anderen niet te willen vernoemen 😄

De v5 decoder met harde schijf draait op zich ook heel stabiel. Ben benieuwd hoe lang ik nog van deze decoder gebruik kan/mag maken totdat deze op initiatief van Proximus vervangen wordt door een nieuwe TV Box wegens “end of life” van de v5 decoders.

Reputatie 6
Badge +2

Ik denk niet dat een reset van de netwerkkaart veel helpt, want op 10 minuten is mijn tv al twee keer bevroren. Het lijkt dus veel erger dan vroeger. Ik zal het dan deze avond in het oog houden. Laat ons nu eens goed afspreken : dat gesukkeld duurt nu al Ik denk een jaar of vijf. Als Proximus binnen de week  daar niets aan doet neem ik zelf wel initiatief.

Het lijkt mij bijgevolg meer aan de decoder dan aan de lijn te liggen.

Reputatie 6
Badge +2

Moest ik het weten zou ik het zeggen. Alleszins, herstarten van de v5c helpt telkens voor enkele dagen maar nooit definitief. En ik wens toch een oplossing die enkele jaren goed gaat. 

Er is al eens een happy house of zo iets geweest, en die vindt geen fouten. 

Maar nog 5 jaar sukkelen ga ik niet doen. Genoeg is genoeg. En dat gezaag van de helpdesk "we gaan nog eens alles herstarten" ben ik ook beu. Zeker die Hollandse madame die ik amper verstond en dan moest ik telkens vragen wat ze vertelde, waarop ze uiteindelijk zei dat ik te veel praatte en dat zij het wel wist hoe het op te lossen. Nee dus!

 

 

 

 

Ook een goed functionerende decoder geraakt ooit EOL. Benieuwd of het team een nieuwe decoder voorstelt en of  dat dan alle problemen oplost.
 

Dat is bijlange niet zeker dat het met een nieuwe decoder zal opgelost zijn, wetende dat het al 5 jaar bezig is, ik zou zeker ook de bbox eens resetten als dit al lang niet meer gebeurd is, al denk dat PX dit toch ook al zal voorgesteld hebben, enfin je weet maar nooit.

Reputatie 6
Badge +2

Proximus heeft de netwerkkaart gereset denk ik, en daarna zag ik dat de modem opnieuw aan het starten was. Voor de rest blijf ik er nu af en heb nog een week geduld, als ik dan nog een fout heb weet ik al wat ik ga doen.

Aangezien ik reeds alles heb gedaan wat PX vroeg en uw laatste antwoord aan mij geen antwoord was, maar een vaststelling, neem ik aan dat ik "voortaan maar tevreden moet zijn met het probleem en ermee moet leren leven". Dat had je van in het begin ook zo kunnen antwoorden. 

Bedankt voor de moeite om het probleem niet op te lossen. 

Proximus heeft de netwerkkaart gereset denk ik, en daarna zag ik dat de modem opnieuw aan het starten was. Voor de rest blijf ik er nu af en heb nog een week geduld, als ik dan nog een fout heb weet ik al wat ik ga doen.

Maar heeft PX dan nog nooit gevraagd om de bbox te resetten, ik veronderstel toch van wel?

Reputatie 6
Badge +2

Neen, dat hebben ze nog nooit gedaan. Het probleem is ook een beetje dat je als klant telkens bij iemand anders uitkomt, dat iedereen wel zijn best wil doen, maar dat niemand een overzicht van de problemen heeft. En dan gokken ze maar een beetje. Zo van, dat helpt soms. En sommigen lezen een fiche af.  Niemand trekt zich iets aan van mijn probleem. Is er daar een strategie om de problemen met een v5c aa n te pakken? Ik weet 100% zeker dat ik niet de enige ben hé.  En alle energie gaat naar de v8 of v10, ik weet dat niet hé. 

Reputatie 6
Badge +2

Na de voetbal heb ik de modem dan toch maar eens gereset, voor het ogenblik speelt die wel. De vraag is hoe lang. 

De waarden die ik meet noem ik normaal: in wifi op een drietal meter van de modem heb ik een ping van 8 ms (dat is nog nooit zo rap geweest),  28 mb up en 78 down voor een abonnement 100/30. 

Je internetsnelheid ziet er inderdaad goed uit. 

Ben ook benieuwd of het zal goed blijven.

Is je decoder eigenlijk rechtstreeks verbonden met een utp netwerkkabel aan de bbox direct?

Reputatie 6
Badge +2

Ja, met het kabeltje geleverd door Proximus.

Reputatie 6
Badge +2

Ook een goed functionerende decoder geraakt ooit EOL. Benieuwd of het team een nieuwe decoder voorstelt en of  dat dan alle problemen oplost.
 

Ja alles gaat ooit kapot. Ik vind hier toevallig het ticketje dat ik gekregen heb toen ik de vorige decoders terug stuurde, dat was op 16/08/2022, mijn huidige decoder is dus ongeveer 18 maanden hier geïnstalleerd . Dat vind ik eigenlijk niet zo oud. 

Die V5C gaat niet zo vlug defect hier staat er al ene van als de V5C uitgekomen is, ‘k weet zelf al niet meer in welk jaar dit was!
Maar dat sluit uiteraard niet uit dat een toestel ook vroeg kan defect gaan, daar zeggen ze dan tegen dat is er ene die op een maandag gemaakt is ;-)

Reputatie 6
Badge +2

De levensduur van een decoder v5c (zoals ten andere heel veel andere dingen) volgt de wet van Gauss. Simpel uitgelegd zijn er weinig defecten in het begin, het aantal defecte decoders stijgt in de loop der jaren volgens een bepaalde kromme,  na een bepaalde tijd zijn er 50% dood en vervangen. Dat gebeurt op de gemiddelde leeftijd. Daarna neemt het aantal dode decoders weer af totdat ze allemaal dood zijn. Wat Proximus zeker zou mogen kennen is de gemiddelde leeftijd. Op basis van zulke kromme kan men beslissen wanneer een v5c niet meer moet verdeeld worden en vervangen door een v7 liefst zonder 4 pagina's fouten. Ik zit misschien met mijne decoder in het gebied waar ze rap dood zijn, en Martin heeft meer chance en zit in het deel waar ze langer leven. Ik weet niet of de mijne op een maandag is gemaakt, maar ik denk dat hij in Frankrijk is gemaakt.

Noteer dat de gemiddelde leeftijd van de Belgen ongeveer 80 jaar is.  Zijt ge vroeger dood dan hebt ge malchace, leef je langer dan heb je geluk. In Afrika is dat misschien 55 jaar omdat de levensomstandigheden veel slechter zijn. 

Dit is een tussendoortje omdat er niet veel op tv is.

Normaal gezien zouden ze wel de V5C decoders kunnen vervangen door een V7, maar nu willen ze die V5C volgens mij nog behouden voor zij die (al dan niet veel) problemen ondervinden en er zelf om vragen van terug een V5C te krijgen, mss zal de V5C sneller verdwijnen eens de V7C ook meer in de omloop komt of als de problemen altijd maar worden, wie weet?
Ik heb ook meer en meer de indruk dat de klachten al veel minder geworden zijn, ik heb bvb ook nog geen problemen met de V7.

Reputatie 3
Badge +1

De v5c wordt enkel nog aangesloten op nieuwe Proximus lijnen zonder internet en bij alle nieuwe scarlet klanten. Vervanging decoder bij een Proximus lijn met internet zou het toch altijd een v7 moeten worden tenzij de klant uitdrukkelijk vraagt achter een v5c. Productiejaar v5c en v7 kan je ook altijd terugvinden onderaan de decoder op de label.

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb ooit wel een tweetal keren een v7 gekregen, maar dat was toen echt niet te doen. Misschien is het aantal problemen ondertussen verminderd van 4 naar een halve pagina. Eigenlijk zouden ze een product maar mogen installeren als die foutvrij zijn. 

Vervanging decoder bij een Proximus lijn met internet zou het toch altijd een v7 moeten worden . 

Maar dat is toch nog niet altijd het geval blijkbaar zelfs als de klant niet terug om een V5C vraagt!

 

Ik heb ooit wel een tweetal keren een v7 gekregen, maar dat was toen echt niet te doen. Misschien is het aantal problemen ondertussen verminderd van 4 naar een halve pagina. Eigenlijk zouden ze een product maar mogen installeren als die foutvrij zijn. 

Wat allemaal de oorzaak is van het niet functioneren is niet altijd zo duidelijk, ik verwachte ook problemen, maar tot mijn verbazing werkt die zelfs feilloos bij mij en hopelijk blijft dit ook zo ;-)

Reputatie 6
Badge +2

Na de reset van de modem op aanraden van Martin heb ik twee avonden zonder bevriezing van de v5c kunnen kijken. De reset van de modem heeft ook de firewall van de modem terug op medium ipv op low gezet, en dat zorgt niet voor problemen. Hopen nu maar dat het blijft duren.

Reageer