Vraag

decoder V5 compact hangt of loopt vast of bevriest

  • 7 January 2024
  • 102 reacties
  • 2357 Bekeken

Sinds enkele maanden blijft mijn decoder hangen of loopt volledig vast. Het enige wat helpt is stroom er af en terug opstarten wat natuurlijk lastig is als je midden in een film zit.

Vorige vrijdag besloot ik dan naar de proximus shop in Heist op den berg te rijden om te melden dat de decoder regelmatig problemen had. Het enige wat ik bereikte was dat de winkelbediende een nota stuurde naar proximus die mij later terug zou opbellen wat dan ook gebeurde. Ik was niet de enige want voor mij waren er nog 2 klanten met hetzelfde probleem die ook telefoon mochten verwachten.

Meer dan 22 minuten heb ik aan de telefoon gehangen. Eerst bij nummer 1 waar ik mijn verhaal voor de 2e keer mocht doen en die mij zou doorverbinden. Bij nummer 2 mocht ik voor de 3e keer nogmaals alles vertellen, waarna ik zou doorverbonden worden. Bij nummer 3 mocht ik voor de 4e keer alles nog eens uitleggen. De dame zou mijn lijn testen, die was in orde volgens haar. Daarna moest ik de decoder eens afzetten en terug opzetten. Ook daar was volgens haar geen probleem. Ze vroeg of ik nu tv had. Uiteraard had ik op dat moment tv. Nu zal het wel in orde zijn vertelde ze mij. Ik had mijn twijfels maar merkte dat ze toch niet verder wou helpen. Ik had in het verleden al alles gedaan: meermaals de bbox en decoder zonder spanning gezet en terug opgestart.

Nog geen 2 dagen later op zondag middag, weer van hetzelfde, het beeld bleef weer hangen. Ik mocht op alle knopjes van de afstandsbediening drukken, zoals gewoonlijk niets hielp. Dan maar weer de stekker uit de decoder. Na opstart werkte dat onding alsof er niets aan de hand was. Hoe lang ???? wie zal het weten.

Is er bij proximus niemand die dat wil oplossen? Waarvoor dient een proximus shop als ze zelf niets kunnen doen dan alleen je telefoonnummer doorgeven.

Liefst een antwoordje van een proximus medewerker aub.


102 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@wimvhwh @Evy_01 @Regulus @Michael_0118  Ik heb dit voor jullie doorgestuurd voor verder onderzoek. 

Reputatie 4
Badge +1

Algemeen, en in afwachting van echte ingrepen van Proximus. zoals vervangen decoder of modem.

Plaats je decoder op zijn zijde of met het front naar beneden op de kast of waar hij ook staat.

De interne luchtstroming is nu beter, en de onderdelen in het kastje warmen minder op (vooral de printplaat wort zo beter gekoeld). Zo zal het langer duren voor de klachten optreden. Als de bediening via IR gebeurt, op de zijde , indien via radiogolven op zijn front leggen.

Dit is een eigen ervaring van enkele weken  met een V5c

Algemeen, en in afwachting van echte ingrepen van Proximus. zoals vervangen decoder of modem.

Plaats je decoder op zijn zijde of met het front naar beneden op de kast of waar hij ook staat.

De interne luchtstroming is nu beter, en de onderdelen in het kastje warmen minder op (vooral de printplaat wort zo beter gekoeld). Zo zal het langer duren voor de klachten optreden. Als de bediening via IR gebeurt, op de zijde , indien via radiogolven op zijn front leggen.

Dit is een eigen ervaring van enkele weken  met een V5c

Sorry, Maar mijn decoders en routers staan hier al jaaaaren op grote transistor koelvinnen , zowel boven als onder, als passieve luchtkoeling. Ik werd hier daarvoor destijds weggelachen … het helpt om ze koeler te houden maar het helpt geen donder tegen het vastlopen van het beeld. 

@Mariavlgls Is het probleem opgelost met je nieuwe modem ? 

Ik was blij dat het probleem weg was …. tot ik vanmorgen naar de zevende dag keek. Het beeld bevroor weer na een tweetal weken goed gewerkt te hebben. Voor de zekerheid een minuutje of tien gewacht, maar helaas … stroom er af en terug opstarten was de enige optie.

Een ander probleempje wat ik heb is dat ik een nieuwe smart tv heb gekocht maar ik kan de apps (vtmgo, vrtmax, goplay enz… niet vinden / installeren. is dit een probleem met proximus of met mijn tv. Ik heb een toestel met VIDAA systeem.

 

Mvg, Maria

Een ander probleempje wat ik heb is dat ik een nieuwe smart tv heb gekocht maar ik kan de apps (vtmgo, vrtmax, goplay enz… niet vinden / installeren. is dit een probleem met proximus of met mijn tv. Ik heb een toestel met VIDAA systeem. 

Je TV moet ook aangesloten zijn op het internet via Wifi of via netwerkkabel met de bbox.
Dit heeft niks te maken met je V5-compact decoder (waar je trouwens geen apps op kunt installeren, wel op de V7 decoder), maar heeft te maken met het OS systeem van je smart TV

 

@Mariavlgls 

bijvoorbeeld voor VRTMAX:

Tv-app

Kijk je graag VRT MAX rechtstreeks op je televisietoestel? Dat kan met de tv-app.
VRT MAX bestaat als tv-app voor:

· Android TV: hiervoor heeft je TV Android TV 9 of hoger nodig.
· Apple TV: hiervoor heeft je tvOS 15 of hoger nodig.
· Samsung TV: hiervoor heb je een model nodig van 2018 of later.
· LG TV: hiervoor heb je een model nodig van 2018 of later.
· De meest recente tv-boxen van Telenet, Proximus, Orange en TADAAM.

Casten met Chromecast of AirPlay

Ondersteunt jouw televisietoestel of decoder de tv-app niet? Niet getreurd, met Apple AirPlay en Google Chromecast kan je ook op het grote scherm kijken.

Dankzij een externe Chromecast die je in je toestel plugt, kan je via de app op je tablet of smartphone al je favoriete programma’s laten afspelen op je tv. Sommige Smart TV’s beschikken over een ingebouwde castfunctie, dan heb je geen extern apparaat meer nodig. Als je tv beschikt over een AirPlayfunctie, kan je ook gemakkelijk streamen naar je tv via de website (in de Safari-browser) of de iOS-app.

VRT MAX werkt niet correct in browsers van Smart TV's. We raden dus bovenstaande manieren aan om op je tv-scherm te kijken.

@Mariavlgls 

Met de v5(compact) kan je geen aps installeren.

Raadpleeg de handleiding van je smart-tv. Overigens moet die dan wel op internet zijn aangesloten.

@Mariavlgls

mss helpt dit je ook verder ivm de vidaa App Store , alhoewel ik denk dat dit niet direct het probleem is, laat in ieder geval weten of het je lukt om apps te installeren of dat je bepaalde foutmelding krijgt bv.

Er zijn twee manieren om de Vidaa App Store te vinden op je Smart TV:

1. Op het startscherm:

  • De Vidaa App Store is meestal te vinden op het startscherm van je Smart TV.
  • Zoek naar een pictogram met de tekst "App Store" of "Apps".

2. In het instellingenmenu:

  • Als je de Vidaa App Store niet op het startscherm kunt vinden, kun je deze vinden in het instellingenmenu.
  • Open het instellingenmenu en zoek naar een optie met de tekst "Apps" of "App Store".
  • Selecteer deze optie om de Vidaa App Store te openen.

@ HadewychT

@Mariavlgls Is het probleem opgelost met je nieuwe modem ? 

Ik was blij dat het probleem weg was …. tot ik zondag naar de zevende dag keek. Het beeld bevroor weer na een tweetal weken goed gewerkt te hebben. Voor de zekerheid een minuutje of tien gewacht, maar helaas … stroom er af en terug opstarten was de enige optie.

Een ander probleempje wat ik heb is dat ik een nieuwe smart tv heb gekocht maar ik kan de apps (vtmgo, vrtmax, goplay enz… niet vinden / installeren. is dit een probleem met proximus of met mijn tv. Ik heb een toestel met VIDAA systeem.

 

Mvg, Maria

VIDAA heeft een aparte App Store, vind je dan geen enkele andere app ook, als dit het geval is klopt er iets niet met je TV want dit heeft niks met PRoximus te maken. Dus kijk eens of je bv of je een of andere app wel kunt installeren. Je moet natuurlijk ook een internet verbinding hebben met je TV, dit kan mogelijks via een utp netwerkkabel gebeuren of via een draadloze WiFi verbinding, heb je geen gebruikershandlijding bij uw TV gekregen’

Reputatie 7
Badge +4

@Regulus Bij u is er geen duidelijke oorzaak gevonden. Ondervind je nog problemen ? 

@Evy_01 Bij u zien we dat de decoder de laatste herstart gebeurde bij een opname. Dit is een gekend probleem waaraan gewerkt wordt. 

@wimvhwh We zien dat uw decoder al enkele weken niet herstart werden. Is het probleem opgelost bij u ? 

@Michael_0118 Bij u zien we verlies op de verbinding tussen je modem en decoders. Kan je eens testen met een (andere) rechtstreekse kabel op een andere poort van de modem ? 

Je hebt 4 gele poorten achteraan op je modem. Deze zijn per 2 aangesloten op een ander kaartje. Als de decoder nu aangesloten is op poort 1 of 2 kan je dus best testen op poort 3 of 4. 

@Mariavlgls Kan je ook eens testen met een andere lan-kabel tussen je modem en decoder op een andere poort ? 

Reputatie 3
Badge +1

Bedankt alvast voor de info! Ik heb een aantal weken geen problemen gehad, en nu dan 2 keer (waaronder vanavond) op korte tijd. Inderdaad beide keren tijdens een opname, waardoor ik weer moest zoeken en doorspoelen tot het punt waar ik was, omdat dit ook gereset werd bij het herstart. 

@HadewychT beste dank voor het opvolgen, recent geen problemen meer gehad. Heb niets veranderd aan de installatie. Hopen maar!

Reputatie 7
Badge +4

@Evy_01 Uw kaart was redelijk recent nog herstart, maar ik laat dit voor de zekerheid toch opnieuw doen. Dit zal deze namiddag nog gebeuren. 

@ HadewychT

LAN kabel vervangen en op een andere poort aangesloten, ook de HDMI kabel uit voorzorg vervangen en op een andere tv ingang aangesloten.


Ik las bij de opmerking van Evy_01dat zij het probleem had bij bekijken van een opname. Ik denk dat het ook bij mij zo was, alleszins de laatste keer en een aantal keren in het verleden waar ik zeker van ben, waarbij ik ook moest doorspoelen naar het moment waarbij alles blokkeerde.

 

Mvg, Maria

Reputatie 6
Badge +2

Mijn v5c blokkeert zo ook nu en dan, om de 2 a 3 dagen. En dan moet hij telkens herstart worden. Om dat te vermijden zet ik die decoder elke avond gewoon uit. En start hem terug op als ik hem nodig heb . Opgelost is dat wel niet, maar ik kan er zo met leven. Hij valt niet uit op een onverwacht moment.

Maar het is wel goed voor het milieu en het verbruik ;-)

Ook hier blokkeert de v5c regelmatig bij het herbekijken (opname of via Replay in tv-menu). De laatste week bijna dagelijks. Herstarten heb ik uiteraard al gedaan, dit is trouwens de enige manier om de decoder opnieuw aan de praat te krijgen. 

Ik weet niet of herstarten van de BBOX3v+ iets kan uitmaken, want het lijkt me straf dat bij een hapering in netwerk/internet de decoder gewoon vastloopt. Dan is dit toch slecht gemaakt. De decoder is vrij recent nog vervangen omwille van haperingen (van V5c opnieuw naar v5c trouwens). Ik snap niet dat men niet sneller een recenter model geeft aan mensen die hier problemen mee hebben, ik heb hier toen uren en uren voor aan de lijn gehangen. Heb ook geen zin om nu opnieuw naar de helpdesk te bellen, want verder dan ‘kan je eens herstarten, ha het werkt terug, dus opgelost’ kom je toch meestal niet. Frustrerend die telefonische support.

Geen idee wat ik nog kan doen om een andere decoder te krijgen, want volgens mij ligt het duidelijk aan die decoders.

 

Ter info:
Niet noodzakelijk de decoder en ook bijlange niet zeker dat het met een V7 decoder zal beter zijn, recent komen hier meldingen van vastlopen en moet soms de lijnkaart door proximus gereset worden.

Je kan altijd al eerst proberen door de de bbox (Internet box) eens te resetten 

→ Reset je b-box/Internet box 

Reputatie 7
Badge +4

@KRIFO De B-box zorgt ervoor dat het juiste signaal naar je decoder en naar het netwerk gestuurd wordt. Hiervoor wordt een specifiek pad gebruikt voor je decoder (een ander pad dan voor je internetverbinding). Als hier iets fout loopt heeft dat wel degelijk invloed op je beeld en kan het dus wel helpen om deze ook eens te herstarten. Dit probleem heeft niet met het type van je decoder te maken. De V5c is zeker nog een goed model dat stabiel draait. 

Hoewel het nog niet zo heel lang geleden is dat je lijnkaart herstart werd, zal ik dit voor de zekerheid ook opnieuw laten doen. 

voor @Mariavlgls is dat dit jaar nog gebeurd en zal dit normaalgezien geen verschil geven. 

FYI: Dat moet ik wel uit ondervinding bevestigen dat de V5C een zeer stabiele decoder is.

Reputatie 7
Badge +4

@KRIFO De reset is ondertussen gebeurd. Kan je het verder testen en indien je toch nog problemen ondervindt, zowel je modem (evt wifi) en decoder afzetten en in die volgorde ook terug opstarten (telkens wachten totdat alle lichtjes terug branden voordat je het volgende toestel opstart)

Reputatie 6
Badge +2

Het is al jaren dat de v5c  bij velen regelmatig bevriest en dan moet herstart worden. Ik heb daarom al eens de v6 gehad en dat was niet veel beter. Toen stelde Proximus een v7 voor, dat was in de tijd dat die nog 4 pagina's problemen had. Dat allemaal op aanraden van de helpdesk die er ook niets van kent. Ik bel hen zelfs niet meer, ik weet toch wat ze gaan vertellen.  Bij mij werkte de v7 dus ook niet goed, terug naar de goede oude  v5c die weer bevriest ..... Ongeveer een jaar geleden heb ik de firewall van de modem op low gezet in de hoop dat de data beter zou doorstromen. Ik denk dat de onderbrekingen dan minder frequent waren, maar het is niet zeker. Maar de vaststelling is gewoon dat Proximus er niet in slaagt om voor mij ! een deftig systeem af te leveren. Een systeem zonder fouten, voldoende getest op allerlei mogelijke manieren. Een systeem waarvoor men graag 115 € per maand betaalt.

In onze living staat een tweede tv waar mijn vrouw naar kijkt. Met een decoder verbonden door middel van een kabeltje met de tv-kabel.Dat systeem werkt al 15 jaar en ik heb die decoder misschien 2 keer moeten herstarten. Het is een ouderwetse decoder die 10 keer volumineuzer is dan mijn moderne mini v5c, maar die werkt altijd. Behalve als de kuisvrouw de stofzuiger aansluit op de stekker van de decoder. Het is ten andere vandaag de dag dat men het huispersoneel eens speciaal mag bedanken.

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon Het is al een tijdje geleden dat de kaart waarop uw lijn aangesloten is herstart is. Ik laat ze vandaag eens herstarten. Kan je opvolgen of dit een verschil geeft ? 

je zou de decoders ook eens van plaats kunnen verwisselen om te zien of het probleem mee verhuist met de v5C decoder.

Reageer