Vraag

Beeldkwaliteit v7

  • 13 January 2021
  • 72 reacties
  • 4377 Bekeken


Toon eerste bericht

72 reacties

staat uw V7 decoder op de resolutie in op 3840 x 2160p60

Decoder staat idd op deze resolutie.

@Djagri  Staat in de handleiding van Samsung voor het model QE65QN85AAT

Gebruik de knop Home om de Smart Hub homepage weer te geven.

Druk op de knop "Home" en selecteer "Settings" (instellingen).

Kies uit het menu-onderdeel "Picture" (beeld) de optie "Expert Settings" (geavanceerde instellingen).

Navigeer naar de "HDR+ Mode" (HDR+-modus).

Druk op de knop Enter om “HDR+ Mode” (HDR+-modus) in te schakelen.

 

 

Met de beste wil vd wereld maar er staat geen hdr+ modus bij expertinstellingen.

 

Reputatie 2
Badge +1

Goed, ik blijf hier dus mee verveeld zitten. De beeldkwaliteit is in vergelijking met mijn vorige box abominabel te noemen. Ik heb ook even de streamingdiensten vergeleken: de streamz app op de decoder geeft een veel lagere kwaliteit (en ook schokken), terwijl de streamz app op mijn tv zelf haarscherp en vloeiend is.

Kan het aan de hdmi kabel liggen? Ik heb nu gewoon de kabel van de vorige box ingeplugd. Of is de nieuwe kabel een hogere spec (mss hdmi 2.1?). Eerst even hier checken of iemand dat weet, want is is nogal een gedoe om kabels te wisselen in mijn setup :)

heb je de gebruikershandleiding dan niet meer van de TV dan zou je daar ook eens kunnen kijken of er instellingen zijn voor HDR 

Want in de handleiding  → OSNDVBEUA-7.2.0_EM_OSCAR_EU_DUT_210910.0.pdf (samsung.com)

(handleidingen + firmware update → QE65QN85AAT | Samsung Service NL) had ik vlug eens in de pdf gezocht op HDR en er waren wel enkele hits, heb wel niet alles in detail gelezen.

Ik heb boven een oude HD ready tv van samsung met ook een v7 en daar wel goed beeld dus ligt het louter aan HD uitschakelen volgens mij op tv of decoder maar zoals we weten gaat dit jammer genoeg niet 

Reputatie 2
Badge +1

@Martin  merci, zat een beetje verborgen in mijnopeningspost :) Vorige box was bij nader inzien ook een v6, en geen v5 zoals vermeld. Kan dat ook dat probleem geven, want de v6 was ook al 4k ultra hd als ik het goed heb? Is er ergens te lezen welke hdmi kabel er bij welke decoder geleverd wordt? 

Nu, ik ga in ieder geval deze namiddag proberen de bijgeleverde kabel in te pluggen.

Je zou natuurlijk de beide V7 decoders kunnen omwisselen als test.

De V6 is inderdaad ook een UHD decoder net als de V7, maar je kunt maar best toch eens proberen door de originele bijgeleverde V7 HDMI kabel eens te gebruiken, je weet maar nooit hé!

Net geprobeerd, maar geen merkbare verbetering. Maar ik mag hierop uitmaken dat bvb jij wel haarscherp beeld hebt met de v7 decoder? Mocht iemand dezelfde tv (lg cx) en decoder als mij hebben, enlighten me, want momenteel heb ik er dik spijt van dat ik mijn decoder gewisseld heb.

Wij hebben net het zelfde probleem. Nieuwe LG cx6la tv en nieuwe decoder van proximus. Het beeld is niet altijd even vloeiend. Netflix kijken doe je best met de app op de tv zelf want de beeldkwaliteit van netflix op de decoder van proximus is echt slecht! Wij dachten ook super goed beeld te hebben, maar zijn ook teleurgesteld:-(

Reputatie 6
Badge +3

Zoals Martin inderdaad vermeld, word best de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt om het beste resultaat te krijgen.

Reputatie 5
Badge +3

Raar dat je de HDR functie op de TV niet kan uitschakelen, op mijn 4K Samsung kan dit wel.

Natuurlijk zou het op de decoder ook moeten kunnen ingesteld worden.

je kunt dit inderdaad niet op alle TV’s

Reputatie 2
Badge +1

@YorickP  heb ik net geprobeerd, maar geen verbetering helaas.

Het zou me verbazen als het zou werken.het zou willen zeggen dat ik 2 'kapotte' decoders heb gekregen en 1 goede. Ik kan het natuurlijk altijd eens proberen.😉

Ja, ik weet het, maar ik geef alleen maar mee wat ik allemaal zou ondernemen in zo’n geval. 

Reputatie 2
Badge +1

Goed, ik heb nog een paar dingen getest en uitgezocht.

Eerste wat mij opvalt: op disney+ kan je de aangeboden resolutie van de film die je kiest zien. Voor bvb Soul heb ik op de disney+ app die op de tv zelf zit de aanduiding dat de film in 4K Ultra HD + Dolby vision is. Kijk ik naar dezelfde film op de disney+ app op de decoder, dan wordt die als ‘HD’, zonder de Dolby Vision, aangeduid. De beeldkwaliteit is er dan ook maar naar.

De tv zelf geeft aan dat het kanaal waar de decoder op zit aangesloten 2160px + HDR is. 
Wat zie ik dan over het hoofd?

Ik heb nog een tweede v7-decoder boven staan, aan een gewone full hd tv. Ik prpbeer deze avond eens de boxen te wisselen en te kijken wat dat geeft. 

van Dolby Vision staat hier ook iets → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

Reputatie 1

Mijn ouders hebben identiek hetzelfde probleem met hun Philips Oled tv en de nieuwe v7 decoder. Het beeld is te donker en minder scherp dan met de vorige v5 compact decoder. HDR kun je ook niet uitschakelen op de tv. Dus Proximus aub breng een update uit op de decoder zodat je HDR kan uitschakelen.

 

Geeft ook niet anders dan foutmeldingen de decoder: p130, p134. Eerst gaat het scherm vd zender op zwart en dan de foutmelding. Zappen naar een adnere zender helpt niet want gaat ook op zwart en dat gaat zomaar door totdat uiteindelijk de modem bbox3 spontaan heropstart. Modem zo al 10 keer spontaan heropgestart, was het zat dus maar weer de v5 geïnstalleerd. Proximus medewerker zegt dat het aan de plc-adapters ligt omdat de v7 daar slecht mee samenwerkt en dat ik het via wifi moet proberen maar dat moet ik nog doen maar als het probleem met die HDR niet opgelost wordt door PX zie ik er het nut niet van in.

Reputatie 2
Badge +1

Met het geluid heb ik geen probleem. Het is het beeld dat me mateloos stoort.  

Ik sluit straks nog eens een v6-decoder aan om te zien of ik het me inbeeld of niet. Is het trouwens mogelijk de v7 terug te wisselen voor een v6?

Als je wilt zeker zijn of de reden te zoeken is bij plc of via wifi (booster bv.) , moet je eerst als test proberen door de decoder rechtstreeks met een utp netwerkkabel aan te sluiten aan de bbox. 

Als je dan het probleem niet meer hebt dan zal het inderdaad iets te maken hebben met je plc’s.

Spontaan herstarten van de bbox valt ook voor als er veel toestellen aan het aan het downloaden/streamen zijn.

Eventueel moet maandag een Prox forummedewerker maar overwegen of het sturen van een technieker nodig is om te onderzoeken/op t lossen

Ook kunnen zij ook uw lijn testen op fouten dan

PS: een utp kabel verbinding is sowieso aangeraden bij een v7 decoder (wat natuurlijk dikwijls moeilijk kan verwezenlijkt worden in huis)

Reputatie 1

Ik kan niet testen met een utp kabel, afstand ts modem en tv is te groot. De lijn is al getest geweest door PX en die bleek in orde.

dat moet nog mogelijk zijn maar dan kunnen de prox forummedewerkers je hierbij verder helpen indien je de v7 zou willen ruilen met een V6

daarom heb ik een utp kabel van 50m klaar liggen  om testen te doen bij problemen :slight_smile:

We zullen dan zien wat de Prox forummedewerkers voorstellen maandag!

Reputatie 2
Badge +1

Hangt er van af als er geen oplossing komt uiteraard :) Ik zie in alle andere topics dat iedereen spreekt over veel beter beeld bij die v7 maar bij mij is dat zeker niet zo.

Reputatie 1

Nog vergeten te melden dat naast het slechter beeld ook het geluid veel stiller is dan met de v5 compact. Volume moet je op 30 zetten voordat je het geluid een beetje kan horen.

 

Zal denk ik wel aan de PLC’s liggen. We hebben nog hele oude die bij de V4 geleverd werden. Die zijn waarschijnlijk niet snel genoeg meer voor de v7. Zouden snellere PLC’s een oplossing kunnen zijn voor de p130 en p134 en a001 foutmeldingen of haalt dat geen fluit uit en is de elektriciteitsleiding de snelheidsbeperkende factor?

Reageer