Vraag

Beeldkwaliteit v7

  • 13 January 2021
  • 72 reacties
  • 4295 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Even een vraagje voor zij die kunnen vergelijken. Ik heb gisteren mijn nieuwe v7-android box ontvangen en onmiddellijk aangesloten aan mijn LG CX 55. Zelfde poort, zelfde hdmi kabel. Wat me meteen opvalt is dat de beeldkwaliteit behoorlijk lager lijkt dan van mijn andere box (v5). Zijn er ergens instellingen aan de tv of de box die ik over het hoofd zie? HDR wordt doorgegeven, resolutie box staat op auto (reeds een paar andere resoluties geprobeerd maar geen verbetering te merken).

Het lijkt me toch dat een 4K-decoder schitterend beeld zou moeten geven op dergelijke high-end televisie, maar op dit moment lijkt me dat heel pover.


72 reacties

EN de beeldinstellingen op je TV zelf heb je die al eens bekeken

Hoe pas ik de beeldinstellingen van mijn LG tv aan

Help bibliotheek: (Video) LG Smart TV - Aanpassen van Beeldinstellingen | LG Nederland

Reputatie 2
Badge +1

@Martin  Ja hoor, al een hoop settings daar proberen aan te passen maar lijkt niet echt te beteren. De settings stonden overigens hetzelfde als de v5-box, die me op het eerste zicht toch duidelijker scherper beeld gaf. Ik ben vooral benieuwd of anderen op dezelfde manier kunnen vergelijken en ook die indruk toegedaan zijn. Of wie dit uiteindelijk kunnen oplossen heeft :)

ik weet dat er zijn die klagen over slecht beeld wegens HDR die niet kan uitgezet worden op de V7

Als je op je TV HDR uitzet wordt het dan niet beter.

Reputatie 2
Badge +1

Probleem lijkt dat je die HDR opd e tv (lg cx-serie) ook niet uit kunt schakelen. Eender welke setting ik daar probeer, blijven mijn beeldmodi allemaal op HDR staan. 

En ik weet heel zeker dat het beeld veel scherper was op mijn v5-box, mijn huisgenoten beamen dat nu.

Reputatie 2
Badge +1

Goed, ik blijf hier dus mee verveeld zitten. De beeldkwaliteit is in vergelijking met mijn vorige box abominabel te noemen. Ik heb ook even de streamingdiensten vergeleken: de streamz app op de decoder geeft een veel lagere kwaliteit (en ook schokken), terwijl de streamz app op mijn tv zelf haarscherp en vloeiend is.

Kan het aan de hdmi kabel liggen? Ik heb nu gewoon de kabel van de vorige box ingeplugd. Of is de nieuwe kabel een hogere spec (mss hdmi 2.1?). Eerst even hier checken of iemand dat weet, want is is nogal een gedoe om kabels te wisselen in mijn setup :)

Je moet inderdaad de meegeleverde HDMI kabel gebruiken, daar was ik eigenlijk vanuit gegaan dat je de bijgeleverde HDMI kabel bij de V7 had gebruikt, maar ik had het eigenlijk moeten aanstippen.

want de oude kabel van de v5 brengt inderdaad beeldproblemen mee als je die gebruikt voor de V7

bijgeleverde HDMI kabel is van het type "Shielded High Speed HDMI Cable"
welke 2160p60 with Rec. 2020 en HDR (en ARC) ondersteunt.

Reputatie 2
Badge +1

@Martin  merci, zat een beetje verborgen in mijnopeningspost :) Vorige box was bij nader inzien ook een v6, en geen v5 zoals vermeld. Kan dat ook dat probleem geven, want de v6 was ook al 4k ultra hd als ik het goed heb? Is er ergens te lezen welke hdmi kabel er bij welke decoder geleverd wordt? 

Nu, ik ga in ieder geval deze namiddag proberen de bijgeleverde kabel in te pluggen.

De V6 is inderdaad ook een UHD decoder net als de V7, maar je kunt maar best toch eens proberen door de originele bijgeleverde V7 HDMI kabel eens te gebruiken, je weet maar nooit hé!

Reputatie 2
Badge +1

Net geprobeerd, maar geen merkbare verbetering. Maar ik mag hierop uitmaken dat bvb jij wel haarscherp beeld hebt met de v7 decoder? Mocht iemand dezelfde tv (lg cx) en decoder als mij hebben, enlighten me, want momenteel heb ik er dik spijt van dat ik mijn decoder gewisseld heb.

Reputatie 6
Badge +3

Zoals Martin inderdaad vermeld, word best de bijgeleverde HDMI kabel gebruikt om het beste resultaat te krijgen.

Reputatie 2
Badge +1

@YorickP  heb ik net geprobeerd, maar geen verbetering helaas.

Reputatie 2
Badge +1

Goed, ik heb nog een paar dingen getest en uitgezocht.

Eerste wat mij opvalt: op disney+ kan je de aangeboden resolutie van de film die je kiest zien. Voor bvb Soul heb ik op de disney+ app die op de tv zelf zit de aanduiding dat de film in 4K Ultra HD + Dolby vision is. Kijk ik naar dezelfde film op de disney+ app op de decoder, dan wordt die als ‘HD’, zonder de Dolby Vision, aangeduid. De beeldkwaliteit is er dan ook maar naar.

De tv zelf geeft aan dat het kanaal waar de decoder op zit aangesloten 2160px + HDR is. 
Wat zie ik dan over het hoofd?

Ik heb nog een tweede v7-decoder boven staan, aan een gewone full hd tv. Ik prpbeer deze avond eens de boxen te wisselen en te kijken wat dat geeft. 

van Dolby Vision staat hier ook iets → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

Reputatie 2
Badge +1

Met het geluid heb ik geen probleem. Het is het beeld dat me mateloos stoort.  

Ik sluit straks nog eens een v6-decoder aan om te zien of ik het me inbeeld of niet. Is het trouwens mogelijk de v7 terug te wisselen voor een v6?

dat moet nog mogelijk zijn maar dan kunnen de prox forummedewerkers je hierbij verder helpen indien je de v7 zou willen ruilen met een V6

Reputatie 2
Badge +1

Hangt er van af als er geen oplossing komt uiteraard :) Ik zie in alle andere topics dat iedereen spreekt over veel beter beeld bij die v7 maar bij mij is dat zeker niet zo.

Reputatie 3
Badge +1

Beste,dat de scherpte veel lager ligt met een v7 ligt niet aan de HDMI kabel 

maar aan het feit dat men HDR niet kan uitschakelen,heb ook dat probleem met mijn lg nanocel tv

ook heb ik nog een oudere panasonic 4K tv die nog geen HDR aan boord heeft en daar heb ik dat probleem niet

dus Proximus schakel die HDR uit,beeld is op sd zenders met die HDR niet om aan te zien,

Klopt inderdaad, daarom dat ik aangegeven had ook om in de TV zelf eens te kijken of HDR kan uitgezet worden maar blijkbaar kan dit ook niet!

 

Reputatie 2
Badge +1

In navolging tot wat Koen hierboven zegt nog verder op onderzoek geweest. Dat Disney+ geen 4K Ultra HD in de app geeft, is blijkbaar omdat die app dat nog niet ondersteunt op deze box. Beetje sneu als je dan toch een 4K decoder + 4K TV hebt. De native app op mijn tv geeft echter wel 4K door.

Maar blijkbaar heeft de Netflix-app op de decoder wel de mogelijkheid om 4K door te sturen. Dus heb ik even getest, mijn Netflix-abo tijdelijk overgezet naar een premium abonnement, en inderdaad: mooi 4K beeld uit de v7-decoder. Ik heb wel het idee dat de native netflix app op mijn tv het beeld vloeiender doorgeeft, maar dat is dan een andere discussie. Het beeld zelf is zoals het hoort te zijn.

Het lijkt dus inderdaad aan die HDR te liggen, die noch op de tv, noch op de decoder uitschakelbaar is. Maar ik zal dus zeker niet de enige zijn met dit probleem.  En het is wel degelijk een probleem, want zoals gezegd zorgt dit ervoor dat mijn oude v6-box veel scherper beeld geeft dan de v7 op mijn tv.

Dus: 2 problemen met 2 relatief eenvoudige oplossingen zou ik denken:

  • Zorg ervoor dat HDR uitschakelbaar is via de decoder. Zolang er niet voldoende geschikte content is, is dit eigenlijk overbodig en in mijn geval zelfs storend.
  • Zorg ervoor dat de Disney+ app 4K aan kan. Gezien dit standaard in hun abonnement zit, zou er toch moeten van kunnen geprofiteerd worden. 
     

Net geprobeerd, maar geen merkbare verbetering. Maar ik mag hierop uitmaken dat bvb jij wel haarscherp beeld hebt met de v7 decoder? Mocht iemand dezelfde tv (lg cx) en decoder als mij hebben, enlighten me, want momenteel heb ik er dik spijt van dat ik mijn decoder gewisseld heb.

Wij hebben net het zelfde probleem. Nieuwe LG cx6la tv en nieuwe decoder van proximus. Het beeld is niet altijd even vloeiend. Netflix kijken doe je best met de app op de tv zelf want de beeldkwaliteit van netflix op de decoder van proximus is echt slecht! Wij dachten ook super goed beeld te hebben, maar zijn ook teleurgesteld:-(

Reputatie 5
Badge +3

Raar dat je de HDR functie op de TV niet kan uitschakelen, op mijn 4K Samsung kan dit wel.

Natuurlijk zou het op de decoder ook moeten kunnen ingesteld worden.

je kunt dit inderdaad niet op alle TV’s

Reputatie 2
Badge

Begrijp ik het goed dat de V7 decoder altijd 4K HDR output geeft , ook voor SDR content?

Reputatie 1

Mijn ouders hebben identiek hetzelfde probleem met hun Philips Oled tv en de nieuwe v7 decoder. Het beeld is te donker en minder scherp dan met de vorige v5 compact decoder. HDR kun je ook niet uitschakelen op de tv. Dus Proximus aub breng een update uit op de decoder zodat je HDR kan uitschakelen.

 

Geeft ook niet anders dan foutmeldingen de decoder: p130, p134. Eerst gaat het scherm vd zender op zwart en dan de foutmelding. Zappen naar een adnere zender helpt niet want gaat ook op zwart en dat gaat zomaar door totdat uiteindelijk de modem bbox3 spontaan heropstart. Modem zo al 10 keer spontaan heropgestart, was het zat dus maar weer de v5 geïnstalleerd. Proximus medewerker zegt dat het aan de plc-adapters ligt omdat de v7 daar slecht mee samenwerkt en dat ik het via wifi moet proberen maar dat moet ik nog doen maar als het probleem met die HDR niet opgelost wordt door PX zie ik er het nut niet van in.

Als je wilt zeker zijn of de reden te zoeken is bij plc of via wifi (booster bv.) , moet je eerst als test proberen door de decoder rechtstreeks met een utp netwerkkabel aan te sluiten aan de bbox. 

Als je dan het probleem niet meer hebt dan zal het inderdaad iets te maken hebben met je plc’s.

Spontaan herstarten van de bbox valt ook voor als er veel toestellen aan het aan het downloaden/streamen zijn.

Eventueel moet maandag een Prox forummedewerker maar overwegen of het sturen van een technieker nodig is om te onderzoeken/op t lossen

Ook kunnen zij ook uw lijn testen op fouten dan

PS: een utp kabel verbinding is sowieso aangeraden bij een v7 decoder (wat natuurlijk dikwijls moeilijk kan verwezenlijkt worden in huis)

Reageer