Skip to main content
Antwoord

Apple TV - Pickx app - opnames

• August 14, 2025
  • 13 reacties
  • 136 Bekeken

Goeiedag,

Ik ben recent volledig overgeschakeld op de Pickx app maar ik heb wel een probleem als ik een opname plan.  Het plannen lukt perfect, maar afspelen wil hij vaak niet doen op de Pickx app.  Er komt ook geen melding of zo...gewoon blijft op laden staan. Als ik dit via de Pickx app op mijn telefoon zie, dan zie ik idd. kan alleen via je decoder bekeken worden;

Hiervoor heb ik al 2x naar de klantendienst gechat maar dat is hopeloos, behalve halve beledigingen en herstart komt daar echt niets uit.
Ik heb hier en daar gelezen (in oudere berichten op dit forum) dat dit voor bepaalde zenders nog altijd een probleem is .  Zou het dan niet mogelijk zijn dat Proximus dat ergens zegt/toont/documenteert op hun site wat er wel en niet kan met de Apple TV Pickx app. Want ik vind dit wel vervelend dat ik nu niet kan kijken naar de opnames die ik maak op bepaalde zenders (het is zender specifiek vb Nat Geo lukt, BBC niet). Of dat ze dit in orde brengen qua rechten bij deze zenders of zo.

Weet iemand op dit forum wat er juist kan of niet kan bij opnames en welke zenders er problemen geven.  Of heeft niemand dit probleem?

Mvg,

Erik 

Beste antwoord door Martin

Ik ben inderdaad zelf in de war geraakt, je kan met pickx-web en pickx-app versie de opnames programmeren/opnemen maar daarom inderdaad niet altijd bekijken via pickx-web en pickx-app versie op smartphone en tablet

Op de zenderlijsten** staat dit ook aangegeven voorde pickx app:

Ik ben wel niet 100% zeker maar het zou goed kunnen dat dit ook geldt voor pickx-app op Apple TV, maar als dit zo zou zijn zou dit toch op die lijst ook moeten vermeld staan!

**zenderlijsten

Er kunnen geen reacties meer worden geplaatst op dit onderwerp.

13 reacties

Martin
  • August 14, 2025

FYI: er zijn inderdaad nogal wat problemen gemeld met Apple TV,  om er één te geven zie bv. deze topic → Apple TV en Proximus Pickx | Proximus Forum

• Auteur
  • Rising star
  • August 14, 2025

Dag Marin, bedankt voor de snelle reactie.

Die had ik idd. ook gelezen, maar zou toch graag hebben dat de informatie van welke zenders wel opgenomen kunnen worden door de Apple TV Pickx app en welke niet duidelijk vermeld wordt ergens.  Natuurlijk zou ik graag hebben dat dit normaal werkt zoals met de decoder, maar een rechten probleem kan idd een hinderpaal zijn.  Als dit dan zo is, is het me toch niet teveel gevraagd dat ze dit ergens vermelden of zeggen wat er kan en wat niet met de Apple TV Pickx App.    Ze positioneren dit zelf als alternatief voor hun decoder, zouden ze ook dezelfde functionaliteit moeten bieden.

Mvg,

Erik 

Martin
  • August 14, 2025

@ErikCh En als je die opnames die je gemaakt hebt niet kunt bekijken op je Apple TV, kan je ze dan ook niet bekijken via http://tv.pickx.be  want ik vind het al raar dat je ze wel zou kunnen opnemen als je ze wegens rechten niet zou kunnen bekijken, en zeker als je ze op http://tv.pickx.be zou wel kunnen bekijken dan is het volgen mij weer te wijten aan de pickx Apple TV problemen.

• Auteur
  • Rising star
  • August 14, 2025

Nee, daar staat ook dat je,de opname enkel via de decoder kan bekijken.

Normaal heb ik geen of weinig problemen met de app op AppleTV.

Alleen met die opnames, en ook het feit dat dit er hier weer geen info over te vinden is bij Proximus of bij hun klantendienst

Martin
  • Antwoord
  • August 14, 2025

Ik ben inderdaad zelf in de war geraakt, je kan met pickx-web en pickx-app versie de opnames programmeren/opnemen maar daarom inderdaad niet altijd bekijken via pickx-web en pickx-app versie op smartphone en tablet

Op de zenderlijsten** staat dit ook aangegeven voorde pickx app:

Ik ben wel niet 100% zeker maar het zou goed kunnen dat dit ook geldt voor pickx-app op Apple TV, maar als dit zo zou zijn zou dit toch op die lijst ook moeten vermeld staan!

**zenderlijsten

• Auteur
  • Rising star
  • August 15, 2025

Idd… hier staat dit, maar mocht iets duidelijker zijn. 😄

Forum|alt.badge.img
  • Rising star
  • August 20, 2025

De beperkingen op de Pickx op AppleTV zijn verschillend dan die op smartphone: er zijn minder beperkingen (alle zenders kunnen bvb. bekeken worden, en van de meeste ook de opnames), maar er zijn wel nog altijd zaken die niet kunnen, zoals opnames van NatGeo bekijken. Het zou goed zijn mocht het overzicht van Proximus dit correct vermelden, want nu is er geen enkele manier om te weten wat wel of niet kan op AppleTV Pickx. Op de website van Proximus beperken ze zich tot een heel vage omschrijving in de aard van ‘er zijn bijna geen verschillen tussen Pickx op AppleTV en op de Android tv box’, maar daar ben je als klant niet veel mee als net dat éne verschil voor jou belangrijk is...

• Auteur
  • Rising star
  • August 20, 2025

Tsja...dat zou idd. goed zijn dat ze ten minste ook bij de klantendienst op de hoogte zijn van de verschillen…. 
Nu blijft nog de vraag wanneer ze eindelijk dit op gelijke voet met de app in de decoder zouden kunnen krijgen ook eens.  Zou de nieuwe Pick app voor het vernieuwde platform dit wel ondersteunen?

Martin
  • August 20, 2025

Dat zal daar volgens mij niks mee te maken hebben, eerder de zenders zelf die beperkingen/auteursrechten opleggen. 
Het maakt het zo ook heel moeilijk, zelfs op de decoder waar bv van een bepaalde zender wel de uitzending kan bekeken en opgenomen worden, maar dan bepaalde uitzendingen op die zelfde zender weer niet mogen opgenomen worden.

• Auteur
  • Rising star
  • August 20, 2025

Ja het is een rechten probleem, maar stap terug waarom is dan via decoder wel OK om op te nemen en terug te spelen voor de rechten en niet voor de app op Apple TV….dit zouden ze technisch toch OK moeten krijgen dat de rechterhouder er geen problemen mee heeft.  Nogmaal ze stellen zelf vaak voor om te kijken via de app op Android box of Apple TV dus … zouden bij Proximus ook de rechten moeten aanpassen.  

Martin
  • August 20, 2025

Zo simpel is dit ook weer niet, het is niet PX alleen die beslist 

kort samengevat:
Het verschil komt vooral doordat zenders/rechtenhouders strengere voorwaarden stellen aan "apps" (Apple TV, Android TV, Smart TV) dan aan de officiële Proximus TV Box. Proximus moet dat contractueel en technisch afdwingen, en daardoor krijg jij als klant soms een ander aanbod per toestel.

Zo bijvoorbeeld:
Voor de Proximus TV Box (V5/V6/V7) gelden doorgaans bredere rechten omdat dit het “klassieke” tv-platform is waar Proximus volledige controle over heeft.

Voor Apple TV worden sommige zenders/uitgevers strenger, omdat dat als een “OTT-app” (over-the-top) wordt beschouwd → en daar gelden vaak beperktere rechten.

Er is ook een technisch verschil:
TV Box van Proximus: volledig door Proximus beheerd, met DRM en beveiliging die voldoet aan alle eisen van contentaanbieders. Hierdoor geven zenders sneller toestemming voor opname of replay.

Apple TV:  draaien op een open ecosysteem waar Proximus minder controle over heeft (bv. jailbreak-risico, screenrecording, minder strikte DRM). Rechtenhouders zijn daar vaak huiverig voor → dus beperken ze opname of replay.

Dan heb je nog de streamrechten op cloudopnames:

Op de Proximus TV Box worden opnames in de Proximus-cloud opgeslagen, maar strikt gekoppeld aan jouw account.

Op Apple TV kan Proximus technisch gezien wel dezelfde cloud gebruiken, maar sommige rechtenhouders geven alleen toestemming voor opnames via het “gecontroleerde toestel” (de officiële decoder).

• Auteur
  • Rising star
  • August 20, 2025

Dat van je rechten klopt zeker, maar het vertrouwen van de OTT app vs eigen platform kan Proximus technisch mitigeren

Vb : DRM die ze gebruiken op de TV Box kunnen ze normaal gezien ook gebruiken binnen de context van  de OTT app. De TV Box (van Technicolor dacht ik) gebruikt veelal ViaAccess ORCA VO-DRM en dat werkt perfect ook binnen tvOS /iOS en Android.

Er zullen idd. wel een paar zaken zijn die minder te controleren zijn binnen de OTT app omgeving….maar ik denk toch dat Proximus een beetje meer moeite kan doen voor zijn klanten op dit gebied.

DaisyS
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator
  • August 20, 2025

@ErikCh De uitleg die ​@Martin geeft is volledig hoe de situatie in mekaar zit. Over die rechten hebben wij helaas zelf niks te beslissen en ligt dat of bij de zenders of de auteurs. Dit is ook de reden waarom sommige programma’s niet herstart kunnen worden of enkel wanneer het programma nog speelt ipv gedurende 7 dagen. Ik zal je feedback meenemen en doorgeven.