Hoe moet ik die dienst stoppen
De juiste weg om deze betalende dienst te stoppen vind je hier.
Het is een zogenaamde dienst van een 'derde partij', waar Proximus niets mee te maken heeft.
Laat ons weten of het gelukt is.
Groeten,
Wim
Wij zijn een uitgever van multimedia-services voor mobiele apparaten (smartphones, tablets), voor het grootste deel videoservices, waarop u zich kunt abonneren.
Deze abonnementen, “M-Commerce” genoemd, laten toe uw multimedia-aankopen te betalen via de factuur van uw mobiel apparaat of via aan afname van uw voorafbetaalde rekening, vanaf uw mobiele terminal.
Onze diensten maken in al deze landen gebruik van hetzelfde model (altijd uitgezonderd bepaalde beperkingen), een model volgens hetwelk een bepaald traject gevolgd wordt vanaf het mobiele internet om een abonnement te onderschrijven.
Zoals u kunt vaststellen wordt de verbruiker nog voor hij/zij zich abonneert geïnformeerd conform de geldende reglementering, zodat er een vrijwillige bevestiging van hem/haar vereist is. Verder sturen we u meteen na het abonneren een SMS om de aankoop te bevestigen.
Om af te melden en antwoorden te krijgen op uw vragen aarzel dan niet om contact met ons op via mail ( serviceclients@wister.fr ) of per telefoon ( 3228084901 prijs van een lokaal gesprek )
Team Wister
Plots kreeg ik een sms van 8841: "Wister, free SMS: you are subscribed tot Porno stars XXXX023 at 9.99EUR/week automaticrenewal. To unscribe: http://s.wister.biz?r=XXO23 . Call: 016270878" Ik had nooit gehoord van Wister en had NOOIT mijn akkoord voor dergelijk abonnement gegeven!!!
Ik belde naar dit call center en zij vertelde me dat er reeds 5 weken 9.99 eur werd aangerekend op mijn Proximus abonnement. Als ik wilde kon ik het wister abonnement stopzetten en ze konden tot maximaal 3 maanden terugbetalen. Ik ging uiteraard akkoord. Bleek dat Wister niet eens mijn mailadres, gsm-nummer of andere gegevens had.
Toen ik aan de contactpersoon van Wister vroeg of ze de "activiteit" op die pornosite kon nagaan, wist ze me enkel te zeggen dat ik éénmalig bij het aangaan van het abonnement een filmpje zou hebben bekeken waarna vervolgens geen verdere activiteit meer werd waargenomen. Tevens wist de contactpersoon van Wister me te vertellen dat andere providers zoals Telenet geen contract met hen wilden aangaan.
Ik heb toen gebeld naar proximus met klacht, maar het enige dat ze konden doen was Wister blokkeren (4 van de 5 betalingen waren echter op de zopas verstreken maand reeds van mijn rekening gegaan).
IK KAN NIET GELOVEN DAT PROXIMUS DIE HET IMAGO HEEFT VAN PROFESSIONELE PROVIDER NOG STEEDS IN ZEE GAAT MET WISTER DIE DUIDELIJK ONEERLIJKE HANDELSPRAKTIJKEN DRIJFT ZONDER DE PRAKTIJKEN VAN DEZE DERDE AANBIEDER IN TWIJFEL TE TREKKEN OF TE ONDERZOEKEN !!!
Proximus is het haar klanten verschuldigd om een onderzoek in te (laten) stellen tegen de praktijken die Wister voert. Geen enkele abonnementshouder is anders nog gerust! Ik hoop dan ook dat Proximus deze post serieus neemt en zich niet verder blind wegsteekt voor dergelijke duidelijke schending van de consumentenbescherming door eraan te blijven meewerken!!!!
Proximus - dat moet gezegd worden - is helaas de slechtste van alle belgische operatoren op dat gebied.
Tim Witters
Kan je ons via Het Proximus Team klantgegevens bezorgen? (telefoonnr, klantnr, contactnr)
En ook wat beknopte info wat er exact gestopt moest worden.
Dan kijken we dit voor je na.
Mvg, Koen
Vooreerst bedankt voor uw reactie, ik heb uw vraag via het gevraagde forum beantwoord.
mvg,
Tim
Heb net gezien dat er reeds 3 weken van Wister op mijn factuur staat en ook al 1 voor volgende factuur geregistreerd staat. Onbegrijpelijk dat dit soort abonnementen zomaar kan worden gefactureerd als er nog nooit iemand van heeft gehoord. Kosten dienen te worden gecrediteerd als je het mij vraagt aangezien er geen enkel ondersteunend document is dat bevestigt dat er iemand hier heeft op ingeschreven. Als er een bewijs is van inschrijving zou ik graag dit bewijs ontvangen anders verwacht ik dat Proximus alle gerelateerde bedragen crediteert.
Marc Van den Eynde
Louter ter info:
Proximus vergemakkelijkt de betaling van diensten aangeboden door derden,
maar is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de aankoop en/of levering van de dienst/product.
De klant dient zich rechtstreeks te richten tot de derde partij, leverancier van de dienst/product,
voor alle eventuele vragen of klachten en om desgevallend een factuur te bekomen.
Gegevens van derden zijn beschikbaar op hun website
of op www.proximus.be/mcommerce voor m-commerce of www.proximus.be/interactiviteit voor interactieve tv.
- Maar!
"De klant dient zich rechtstreeks te richten tot de derde partij, leverancier van de dienst/product, voor alle eventuele vragen of klachten" ;
dit laatste is niet correct, (cfr. link wetgeving hieronder) kan/mag de klant zich ook tot Proximus wenden en
dient Proximus de klacht door te spelen aan de betrokken dienstenleverancier
https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/wetgeving/nationaal-kader/koninklijk-besluit-van-12-december-2018-houdende-vaststelling-van-de-verplichtingen-die-van-toepassing-zijn-inzake-verstrekking-van-betalende-diensten-bedoeld-in-artikel-116-1-2-van-de-wet-van-13-juni-2005-betreffende-de-elektronische-communicatie-belgisc -
Proximus dient conform de wetgeving u bijstand te verlenen in uw vraag aan het betrokken bedrijf
om de dienstverlening stop te zetten (zelfs retroactief)Indien je in de kou zou blijven staan, kun je beroep doen op de ombudsdienst telecom
> http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36Desgevallend de facturatie betwisten en deze tijdelijk laten schorsen
NL document kun je daar downloaden, de link geef ik je hier mee
> https://www.ibpt.be/public/files/nl/22724/KB_van%2012%20december_2018_Artikel_116_1_WEC.pdf -
Indien u zou ingetekend hebben via een SMS en/of een SMS-nr op uw aanrekening is vermeld
kunt u een SMS naar het betrokken nr sturen met als tekst STOP om te zien of dit een oplossing biedt.
Werd je gefactureerd voor diensten door derden (hier als voorbeeld MobiTeacher )
Maar de uitleg geldt uiteraard ook voor andere diensten:
Een mogelijke oorzaak kan in een app liggen, die toegang heeft tot berichten = SMS’sen versturen
en je zo kan inschrijven op andere diensten zoals MobiTeacher, met als enige bedoeling van de maker van die app
inkomsten te generen voor elke “nieuwe klant “ die ingeschreven wordt op MobiTeacher.
Soms kan het gewoon door in een gratis app te klikken op een reclamebanner en
je zo ongewild ingeschreven werd op andere diensten.
Het is altijd aangewezen om enkel apps te installeren van de officiële app stores:
Google Play Store of de App Store van Apple.
Je kan altijd je apps controleren of er geen kwaadaardige app zit die ongewild inschrijft op betalende diensten
met Malwarebytes: https://www.malwarebytes.com/ios/ of
voor Android: https://www.malwarebytes.com/android/
NB: Het is niet noodzakelijk dat MobiTeacher er zelf voor verantwoordelijk is.
Op hun FAQ van MobiTeacher staat er ook dit;
You visited one of our promotional pages and clicked on the subscription button.
This was followed by a confirmation SMS sent to your phone.
Betaalnummers Betaalsms en Diensten door derden Ter info:
- https://www.proximus.be/support/nl/id_sscr_3rd_party/particulieren/support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/bij-wie-kunt-u-terecht-over-diensten-door-derden.html
- https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/myproximus-en-facturen/factuur-en-betalingen/klacht-over-uw-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html
- https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bar_3rd_sms/particulieren/support/mobiele-telefonie/sms-en-mms-en/sms-en/betaalsms-en-stopzetten-en-betaalnummers-blokkeren.html
Opgepast! dat geld dan ook voor vervoertickets, parkeertickets die ook geblokkeerd worden.
Best zelf contact opnemen met wister
8442 | WISTER | support.be@wister.eu | +32 2 425 82 52 |
wister | WISTER | serviceclients@wister.fr | +32 2 425 82 52 |
PS: zie ook uitleg voor diensten door derden “fuzeforge” >
https://nl.forum.proximus.be/mobiele-telefonie-13/fuzeforge-49036
Digital Virgo is een Frans bedrijf dat betaalsystemen ontwikkelt voor applicaties, games voor de mobiele markt en is volkomen legitiem:
https://www.digitalvirgo.com/expertise/monetization/
Er zijn sommige bedrijven die in games misbruik maken van de technologie van Digital Virgo om geld binnen te rijven.
Je kan best de apps scannen met malwarebytes: https://www.malwarebytes.com/ios/ en voor Android toestellen: https://www.malwarebytes.com/android/ zoals hierboven reeds vermeld werd.
Volgens Fuzeforge moet je eerst op een advertentie geklikt hebben en vervolgens moest je 2 keer bevestigen dat je een abonnement wou afsluiten, nadien nog de voorgegeven PIN code ingetypt en op confirm geklikt te hebben.
Zie hier: https://store.fuzeforge.co.uk/faq?remident_process=ident&remident=1&error_code=80&error_desc=Enrichment+failed#area-10874359
(Punt: Can you please explain why I got subscribed).
Voor 1 november 2019 was het enkel noodzakelijk om op een advertentie te klikken en op confirm.
Enkel wanneer die bevestigende sms er niet is gekomen kan je spreken over fraude.
Je kan altijd jouw gegevens laten wissen volgens de AVG (GDPR) regelgeving dit wordt besproken in hun algemene voorwaarden en door een e-mail te versturen naar:
service-rgpd@digitalvirgo.com
Er is ook zogenaamde gratis trial periode, mss kan dan ook het probleem zijn dat deze automatisch is overgegaan naar een betalend abonnement!?.
Beste,
Martin heeft hierboven een volledig antwoord gegeven.
Het spijt me dat je dit zo hebt moeten ondervinden.
Is er ondertussen contact geweest met Wister ?
mvg, Tina
Persoonlijk heb ik het toch wel een beetje moeilijk met de vaststelling dat proximus betalingen aan derden vergemakkelijkt. Dit leidt tot ongezonde toestanden. Toch zeker als die derden het niet te nauw nemen met de regels van het algemeen fatsoen. Ik kan nog begrijpen dat proximus betalingen aanvaardt om in bepaalde steden te parkeren. Daar zijn de spelregels duidelijk. En zal er ook wel een contractuele afspraak zijn gemaakt. Maar onlangs zag ik het voorbeeld van een spelletje beschikbaar op het net. Van wie speelde werden de gegevens onderschept en doorgegeven voor betaling aan proximus. Voor mij is dit over de rode lijn. Ik hoop dat alle verantwoordelijken van Proximus die kinderen of kleinkinderen hebben zulke zaken ooit persoonlijk mogen ondervinden.
Het is wel altijd best van eerst zelf contact op te nemen met deze dienst en het is niet noodzakelijk dat zij gaan dwars liggen of niet willen terugbetalen als het de aanrekening ten onrechte gebeurd is, tenzij zij het anders kunnen bewijzen.
En als het niet in orde komt of je weet dat dit ten onrechte gebeurd is, dient Proximus conform de wetgeving u bijstand te verlenen in uw vraag aan het betrokken bedrijf
om bv de dienstverlening stop te zetten (zelfs retroactief)
Indien je in de kou zou blijven staan, kun je beroep doen op de ombudsdienst telecom
> http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36
Desgevallend de facturatie betwisten en deze tijdelijk laten schorsen
NL document kun je daar dowloaden, de link geef ik je hier mee
> https://www.ibpt.be/public/files/nl/22724/KB_van%2012%20december_2018_Artikel_116_1_WEC.pdf
als je een sms ontvangt van deze oplichters .
in de sms staat het telefoon nr 024258252 vermeld . dit nr in tikken en terug sms’en je krijgt direct 3 berichten terug dat het gecanceld is. niks moeten mailen of bellen en klaar.
Heb contact gehad met wister en de oplossing blijkt heel simpel. SMS STOP (in hoofdletters) naar 8442 en dan krijgt U een SMS terug
QUOTE
“Hallo, uw abonnement op de dienst Amatube Trial is beeindigd. Met vriendelijke groet. De customer Service Wister
had nog nooit gehoord van Amatube
Heb contact gehad met wister en de oplossing blijkt heel simpel. SMS STOP (in hoofdletters) naar 8442 en dan krijgt U een SMS terug
QUOTE
“Hallo, uw abonnement op de dienst Amatube Trial is beeindigd. Met vriendelijke groet. De customer Service Wister
Was het maar altijd zo simpel hé om die diensten door derden onmiddellijk stop te zetten
En krijg je ook uw geld terug dat ze ondertussen aangerekend hebben via Proximus?
Beste,
Ik heb sms gekregen van Wister, 4,99 euro maar ik heb mij nergens van Wister geregistreerd want ik hoor dat voor het eerste keer, er is nu 4,99 euro op m'n factuur van Proximus gerekend, en ik wil het zo snel snel mogelijk stop zetten. Natuurlijk wil ik m'n 4,99 euro terug.
Met vriendelijke groeten Yasin Altan
deze m-comm zal pas in maart op je aanrekening staan.
We hebben dossier 50203524 opgemaakt.
De dossierbeheerder gaat het nodige doen en zal je contacteren.
Groeten
Tina
deze m-comm zal pas in maart op je aanrekening staan.
We hebben dossier 50203524 opgemaakt.
De dossierbeheerder gaat het nodige doen en zal je contacteren.
Groeten
Tina
Beste, ik heb mijn betaling stop gezet ik had met Wister via mail contact gehad en m'n betaling is stop gezet. Maar ze hebben gezegt dat ze mij niet terug kunnen betalen.
Mvg Yasin Altan
de terugbetaling verloopt via je proximus rekening..; de dossierbeheerder houdt je op de hoogte.
groeten
tina
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.