Skip to main content
Vraag

sms roaming

• 18 January 2025
  • 6 reacties
  • 64 Bekeken

Ik woon aan de grens en krijg zeker dagelijks een sms over de roaming. Ik zou dat willen stopzetten, na wat opzoek werk vond ik hier een topic dat 6 jaar oud is. Daar staat dat je 'GEO NEE' moet sturen naar 8888, maar dat werk dus niet meer.

Heb ook op de site van Proximus gevonden dat je moet bellen naar 6060, maar dat is allemaal in het Frans ??

Misschien dat hier iemand weet wat ik kan/moet doen ?

Groeten, Nick W.

6 reacties

M_016
Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4344 reacties
  • 18 januari 2025

Ik vermoed dat nr (0475 15)6060 inderdaad de Proximus Fr klantendienst is cfr

Contactez notre service client | Proximus

Ik vermoed dat ​@HeidiE in onderstaande

Welkomstbericht grensstreek Nederland | Proximus Forum

dus nr(0475 15)6000 bedoelde

Contacteer onze klantendienst | Proximus

= Best de reactie van een Proximus moderator op dit publieke forum - vanaf maandag  - afwachten

Martin
  • 32738 reacties
  • 18 januari 2025

FYI: 

Uitschakelen kan niet meer, je kunt wel kiezen voor een opt-out via MyProximus en ontvangt dan een alternatieve sms. 

Deze sms vervangt de standaard welkomstsms in geval van opt-out en bevat nog steeds verplichte info over nooddiensten in de EU.

Het kan niet langer geblokkeerd worden door de klant of door een Proximusagent : dit is een verplichting van de Europese Commissie.

• Auteur
  • Apprentice
  • 3 reacties
  • 19 januari 2025

Bedankt aan beide voor jullie hulp 👍

Maar die verplichting van Europa klopt volgens mij niet, aangezien ik die sms niet kreeg toen ik bij Orange was.

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • 1696 reacties
  • 20 januari 2025

M_016
Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • 4344 reacties
  • 20 januari 2025

Veelgestelde vragen over het roamingbeleid van de EU | Shaping Europe’s digital future

Telkens wanneer u de grens oversteekt, moet uw provider u kosteloos een automatisch bericht sturen met uw basale gepersonaliseerde prijsinformatie over de roamingtarieven, inclusief btw, die van toepassing zijn op het initiëren en ontvangen van oproepen, het verzenden van sms-berichten en het gebruik van gereguleerde dataroamingdiensten. Het bericht moet ook informatie bevatten over het beleid inzake redelijk gebruik dat uw provider toepast, bijvoorbeeld als de provider een limiet hanteert voor het volume aan roamingdata dat u mag verbruiken. Daarnaast moet het informatie bevatten over eventuele toeslagen die kunnen worden aangerekend nadat u dat gebruiksvolume hebt opgebruikt.  Het bericht moet informatie bevatten over bepaalde diensten die niet gratis zijn, zoals het bellen van een hotline of klantenservice.

U kunt uw provider laten weten dat u deze informatie niet wenst te ontvangen.

Naast prijsinformatie moet uw provider u altijd meedelen dat bellen naar het uniforme Europese alarmnummer 112 gratis is en hoe u in het land dat u bezoekt via andere middelen toegang tot hulpdiensten kunt krijgen. Het automatische bericht moet een link bevatten naar een website waar u kunt zien welke andere noodcommunicatie beschikbaar is in het land waar u zich bevindt, bijvoorbeeld nood-sms, toepassingen voor noodcommunicatie en vergelijkbare middelen. U ontvangt deze informatie telkens wanneer u naar een ander EU-land reist.

De vraag is in hoeverre ook deze info niet van de EU op vraag van de gebruiker zou mogen uitgeschakeld worden… ?

Het is inderdaad niet denkbeeldig dat “grensarbeiders” en/of “grensbewoners” “horendol” zouden kunnen worden van deze mogelijks continue berichtenstroom 

→ Misschien kunnen bv. juristen van Proximus dienaangaande een formele vraag aan de EU stellen, nee?

• Auteur
  • Apprentice
  • 3 reacties
  • 20 januari 2025

Dat kan dus niet gestopt worden 🤔

EU zou zich beter bezighouden met belangrijke dingen 😱