Wij wonen/werken in het dorpje Saint Jacques 5 km buiten Trois Ponts in het Waalse gedeelte. Wij hebben al die jaren (20 Jaar) een zeer trage internet verbinding en zeer traag is nog maar voorzichtig uitgedrukt. De verbinding lag op 27 Maart op 4.6 . Een dame van proximus kon me niet verder helpen, noteerde gelukkig wel over een mogelijke mobiele oplossing, waarover men gaat terug bellen. Omdat het zo traag was heb ik nog eens contact gezocht en kon een werknemer de snelheid opschroeven tot een verbinding van 12, terwij glasvezel maar liefst ±106 is. Het ligt aan de koperen kabel koper in de grond zegt men. Jammer dat er bij gemeentes etc. weinig communicatie is anders hadden ze 3 jaar geleden bij het leggen van nieuwe elektra kabels en waterleiding in het hele parc, ook glasvezel kabel kunnen meeleggen. Maar… mijn brandende vraag is, waarom moet ik wel het volle pond betalen voor een internet verbinding van bijna niets? wij hebben 2 internet verbindingen: 1 privé/kantoor en ook in de straat een internet verbinding (dus ook 2 abonnementen) voor onze groepsaccommodatie, waar de klanten ook altijd klagen over een zeer trage verbinding. Graag zouden wij een oplossing zien voor een snelle verbinding, en als er echt niets aan te doen is 1/6 deel betalen voor de verbindingen. Misschien heeft iemand anders nog een tip? andere bedrijven heeft geen zin met de koperen kabel in de grond, er moet iets anders komen ;)
Alleen iemand van proximus zelf (die komen pas maandag terug langs op het forum) kunnen natrekken of er iets op de planning staat voor de nabije toekomst, om je verbinding ipv ADSL op VDSL (of glasvezel!) te kunnen zetten.
Ik veronderstel dat je op een trage ADSL of mss op een trage VDSL lijn zit wat ver van de centrale!
Nu word er soms ook door Proximus een oplossing aangeboden met een 4G/DSL gateway te plaatsen waardoor je snelheid ook kan verhoogd worden. Dit kan natuurlijk ook maar als de 4G ontvangst in je buurt voldoende is. zo heb je ook de Flybox van Orange die op 4G werkt
Als er geen kabel ligt kan je ook geen beroep doen op de alternatieven zoals TN of www.tadaam.be
Enfin als je een officieel antwoord wilt of er op korte termijn iets kan gedaan worden voor u zal u de uitleg maandag van Proximus moeten afwachten.
louter ter info: Via deze kaarten kun je natrekken of de ontvangst van bv 4G goed is >
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_map_network/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-4g-of-3g/kaart-met-het-netwerkbereik.html
>
https://omgeving.vlaanderen.be/zoek-zendantennes-op-de-kaart
De EU directive is duidelijk 30 Mbps 100% dekking en 100 Mbps 50% dekking
maar het BIPT stelt in zijn verslaggeving reeds enige jaren dat enerzijds
de hogere overheid sinds 2013 geen universele dienstleverancier meer aangeduid heeft
en anderzijds er ook niet direct een probleem stelt (p.13), weliswaar wordt hierbij nog steeds
enkel rekening gehouden met een totaal voorbijgestreefde “functionele” internettoegang van 1 Mbps
https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/universele-dienst/mededeling-van-de-raad-van-het-bipt-van-27-december-2019-met-betrekking-tot-de-monitoring-van-de-universele-dienst-op-telecommunicatiegebied-2019
Andere forumleden gaan u ook wel nog meer achtergrond informatie kunnen geven, als ze hier je post opmerken.
Maar voor u is het belangrijkste wat proximus op korte termijn kan aanbieden als oplossing
Dag Martin, alvast bedankt voor de antwoorden, na 20 jaar traag internet kunnen die paar dagen er ook nog wel bij ;) en wacht ik tot maandag. 3g/4g is hier ook niet snel, op sommige plekken überhaupt niet te ontvangen. Maar… hier hebben we in ieder geval iets aan. Groetjes Con
Ter info:
Voor Saint_Jacques 4980 Trois-Ponts vind ik via onderstaande adsl(2+) gegarandeerde Proximus internetsnelheden van 10/1 Mbps
Werd bovenstaand vermelde 4 Mbps snelheid gemeten via utp/ethernet kabel (LAN) of via WiFi?
Indien u over een Bbox3 type Sagem beschikt misschien best met onderstaande link Sagemtool 0.13 eens een detail overzicht van uw aansluiting maken, de belangrijkste parameters zijn:
current/maximum bit rate down/up in Mbps
noise margin down/up in dB
Misschien bij de Proximus medewerkers best aandringen op nazicht situatie én de vooruitzichten m..b.t. de migratie van uw aansluiting van adsl naar vdsl (hogere snelheden)
Ik vermoed dat een oplossing type “Tessares” = xdsl&4G voor u niet direct een oplossing is gezien de mindere Proximus dekking 4G op uw locatie
Ik zie wel dat er normaal wel een behoorlijke 4G dekking is van Orange en derhalve een internet@home Flybox oplossing in principe enig soelaas zou kunnen brengen (4G dekking op adres uitstekend)
Vermits de dichtstbijzijnde Orange en Telenet/Base antennes (Bergeval) zich op dezelfde locatie bevinden zou Tadaam (internet & TV) eveneens een mogelijk (en nog beter) alternatief kunnen bieden
http://www.sites.bipt.be/# (overzicht antennesites België)
Ik zie dat er op dit ogenblik blijkbaar ook geen breedband internetaanbod is van VOO op uw locatie en in principe zit u dus +/- in hetzelfde schuitje als o.a. de auteur van onderstaand forum-bericht
Mijn advies is en blijft zoals hierboven in dergelijke situaties (link) om indien nodig klacht neer te leggen bij de ombudsman telecommunicatie en desgevallend de verantwoordelijke minister (P.De Backer VLD) en de leden van bevoegde kamercommissie (economie, consumentenbescherming en digitale agenda) aan te schrijven
Vermits de regulator en de wetgever tot op heden hebben nagelaten zich in regel te stellen met de EU breedbandrichtlijnen (o.a. 30 Mbps 100% dekking) is het voor organistaie zoals testaankoop en unizo in principe mogelijk class actions tegen de Belgische staat in te leiden
Misschien hoeft het evenwel het niet zover te komen … succes
P.S. @ Martin Trois Ponts is wel gelegen in Wallonië ...
https://geoportail.wallonie.be/catalogue/3de9790e-529f-431f-ac4f-e86d827bde8e.html
inderdaad maar die link voor vlaanderen had ik meegegeven ook voor anderen ter info die dit lezen en dat je meer achtergrond informatie ging meegeven had ik ook vermeld wat bij deze gebeurd is
ik had die linken gewoon al meegegeven voor anderen die dit ook lezen als info
en daarom had ik ook vermeld in vorige post
Andere forumleden gaan u ook wel nog meer achtergrond informatie kunnen geven, als ze hier je post opmerken.
wat bij deze door u ook gebeurd is
maar wat mij persoonlijk veel meer interesseert is het antwoord van proximus met een oplossing op korte termijn
ik had die linken gewoon al meegegeven voor anderen die dit ook lezen als info
en daarom had ik ook vermeld in vorige post
Andere forumleden gaan u ook wel nog meer achtergrond informatie kunnen geven, als ze hier je post opmerken.
wat bij deze door u ook gebeurd is
maar wat mij persoonlijk veel meer interesseert is het antwoord van proximus met een oplossing op korte termijn
- De ROP-kast (hoek Parc de Saint-Jacques) tbv VDSL2 en HDTV voor Saint Jacques is alvast actief.
- Als u, gemeten langs de weg, op minder dan 1,5km (tot +/-2km indien ROP reeds uitgerust is met Longreach VDSL) moeten beschikbaar zijn voor 2TV (waarvan minimum 1 HD).
- Belangrijk:
NIET alle adressen waar er VDSL2 beschikbaar is zijn als dusdanig gekend in de checkdatabase van Proximus (foutmarge van enkel .
Check daarom zeker enkele adressen van uw naaste buren en indien bij hen positief mag u ervan uitgaan dat het een databasefout is waardoor u tenonrechte nog op ADSL staat.
… voor deze en ander xdsl-klanten/locaties die spijtig genoeg nog geen 30 Mbps-aanbod hebben …
&
ik moet bovenstaande blijkbaar corrigeren Orange biedt 4G op de antenne locatie Bergeval, Telenet/Base blijkbaar nog niet ...dus vervalt ook Tadaam voorlopig als eventueel alternatief
Enkele checks bevestigen dat de ROP (hoek Parc de Saint Jacques) die Saint Jacques bedient van VDSL2 en dito HD is alsvast actief.
Indien u op 1,5km (zelfs +/- 2km indien ROP reeds uitgerust voor longreach) van bewuste ROP woont, gemeten langs de weg, zou er bij ook VDSL moeten beschikbaar zijn.
NIET alle adressen zijn exact gekend in de checkdatabase (kleine foutmarge van enkele . Check daarom eveneens uw naaste buren hun adres op HD beschikbaarheid & Speed als’t bij hen positief is mag u ervan uitgaan dat het voor u ook mogelijk is.
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
NB: hier zie je de types van bbox’en > klik hier
Als de 4 gele ethernet poorten aaneengesloten naast elkaar staan dan is het een bbox3 van technicolor, bij de bbox3 van sagemcom staan die 2 per 2 aaneengesloten
Het is wel een B-Box3 modem, maar er staat geen sagemcom op, codes lukt helaas niet. Er is informatie om eens voor te leggen aan proximus of een andere aanbieder, bedankt
Ok, nu benieuwd wat de feedback zal zijn van de proximus specialisten van de bevoegde dienst!
Kan u inschatten hoe groot de afstand is tot de ROP die actief via glasvezel, geïnstalleerd op de hoek van Parc de Saint Jacques , schuin tegenover Le gîte Danisa?
nb: in genoemde gîte geeft de check: 3 HDTV en 45Mbps
hij kan toch reeds op de ROP aangesloten zijn longreach aangezien de 12Mbps en is het mss gewoon een kwestie dat de DLM nog zijn werk niet gedaan heeft.
anders ook eens proberen om de DLM te triggeren door een automatische lijntest uit te voeren als volgt:
- - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
- houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
- Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
NB: als je de melding krijgt dat je het resultaat op de decoder gaat zien daar moet je u niks van aantrekken want dit gebeurt toch niet.
Max DLM snelheid is dan wel 30 Mbps.
ik denk hooguit 500meter
Zelfs als de kabel vanaf de ROP een grote omweg maakt (bv. totaal 1000m) zal de DLM(zie uitleg Martin) of de technieker uw snelheid wellicht kunnen verdubbelen. Uiteraard gemeten direct op de modem via UTP kabelke. Via Wifi kan de snelheid snel halveren op >10m en/of betonmuren.
hier > https://nl.forum.proximus.be/internet-10/zeer-trage-internetverbinding-49984#post647998
juist voor test gebeld, in afwachting. Krijg ik daar automatiscgh bericht van?
Binnenshuis (punt Bergeval)geeft het overzicht totaal geen verbinding van mobiel internet https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_map_network/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-4g-of-3g/kaart-met-het-netwerkbereik.html
Internet of things geeft het 3G aan
laptop geeft volgende snelheid nu aan:
Ethernet 1,0 Gbps
Wifi varierend tussen 39 en 113 Mbps
juist voor test gebeld, in afwachting. Krijg ik daar automatiscgh bericht van?
nee als je de automatische lijntest gedaan hebt moet je gewoon eens met een laptop of pc verbonden met een netwerkkabel aan je bbox3 eens de speedtest doen > https://pxs.speedtestcustom.com/ om te zien welke snelheid je nu haalt.
laptop geeft volgende snelheid nu aan:
Ethernet 1,0 Gbps
Wifi varierend tussen 39 en 113 Mbps
Dat is je snelheid binnen het huis.
Je bent met 1Gbps verbonden met je router via kabel.
Dat heeft niets te maken met de verbinding met Proximus.
ping 15 ms Download 7.3 Mbps
Jitter 1 ms Upload 0.4
en met kabel (vorige was wifi):
ping 13 ms Download 7.1 Mbps
Jitter 1 ms Upload 0.4 Mbps
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.