Inderdaad dan kun je eerst het einde v/d werkzaamheden afwacht want dan zouden ze geen waarschijnlijk ook geen happyhouse technieker sturen om die reden.
- zoals reeds eerder gemeld is het momenteel niet aan de orde een technicus te laten komen, gezien er werkzaamheden worden uitgevoerd; hoe spijtig ik het ook vind
- ik heb meerdere testen uitgevoerd op meerdere plaatsen. Ik heb de indruk dat de downloadsnelheid iets hoger ligt zonder bluetooth dan met. Maar het zou ook een momentopname kunnen zijn. Ik kom toch niet hoger dan 40Mbps. De uploadsnelheid daarentegen lijkt lager zonder bluetooth…
- gezien hogervermelde werkzaamheden kan ik ook geen testen uitvoeren met een gewone vvt ronde telefonie-kabel.
Ik denk dat ik beter wat afwacht, regelmatig controleer en desgevallend een technicus laat komen bij beëindiging van de werken.
Iedereen alleszins bedankt voor de inbreng!
je mag je bbox zelf verplaatsen tov het NTP en aansluiten over een max lengte van max 20 m met de gewone vvt ronde telefonie kabel.
Alles hangt af wat er op het moment via bluetooth gekoppeld is. Wanneer er niets bezig is dan maakt dit inderdaad geen invloed op de metingen. Buiten een happyhouse technieker kan je niet veel meer doen, maar dan mag het probleem niet liggen bij de doorlussing en verplaatsing van de bbox van het aansluitpunt of het moet door Proximus zelf gedaan zijn.
Voor de speedtest uit te voeren schakel ook even bluetooth uit om geen invloed te hebben op de draadloze snelheid. Dat kan het geval zijn wanneer zowel bluetooth als Wi-Fi op dezelfde chip zitten. De doorlussing zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou het signaal normaal gezien onstabiel moeten zijn.
maar dat zou dan toch voor beide metingen het geval moeten zijn dat BT partner speelt.
@vbm anders zoals m_016 en ik zelf ook reeds voorgesteld had, toch eens een happyhouse technieker laten komen voor een analyse.
@vbm het lijkt mij aangewezen dat de situatie ter plaatse eens van naderbij bekeken wordt door een Proximus medewerker, wanneer het u past
https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html
Voor de speedtest uit te voeren schakel ook even bluetooth uit om geen invloed te hebben op de draadloze snelheid. Dat kan het geval zijn wanneer zowel bluetooth als Wi-Fi op dezelfde chip zitten. De doorlussing zou een oorzaak kunnen zijn, maar dan zou het signaal normaal gezien onstabiel moeten zijn.
@vbm wat ik mij nu aan het afvragen ben zou dit iets met het wifi5.0 kanaal kunnen te maken hebben kan je uw wifi5.0 kanaal op je bbox eens op k36 zetten en dan zo eens meten.
http://192.168.1.1 → inloggen als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat
@vbm Dus als ik het nog kan goed volgen,
als je meet met de iphone11 over wifi5.0
als je bij de de booster staat en je meet ook als je bij de bbox staat
dan is je snelheid bij de bbox nog altijd merkelijk lager ?
is dit op wifi5.0 dan dat je verbonden bent als je met de iphone11 de speedtest doet.
ik heb alles reeds losgekoppeld over enkele dagen en de verbindingen over wifi afgesloten, maar het resultaat was hetzelfde.
dat was dan wel met de oude bbox.
Martin, ik heb alles reeds losgekoppeld over enkele dagen en de verbindingen over wifi afgesloten, maar het resultaat was hetzelfde. Ik ga dit niet opnieuw doen, want dat is een hele bedoening, gezien het aantal toestellen…
Zoals reeds eerder gemeld werk ik steeds met Apple producten (imac/ipad/iphone). De tests gebeurden via een Iphone 11 via een app van Ookla, mij verleden jaar aangeraden door een technicus van Proximus (er zijn niet zoveel speedtesten mogelijk via Apple).
Ik heb de tests aan de modem uitgevoerd onmiddellijk in de nabijheid van de bbox (smart)
ook geen ander smartphone die op wifi5.0 werkt om de meting te doen.
Onmogelijk: de modem en de Imac staan op een andere verdieping. Kan u mij antwoord geven op mijn andere vragen: doorsturen printscreen en een verklaring voor de lagere cijfers (die ik gemeten heb) aan de modem.
langs de andere kant kan het moeilijk iets te maken hebben met de bbox aangezien je nu een andere hebt. Maar kun je bv alles wat verbonden is met bbox eens loskoppelen en ook er voor zorgen dat er geen verbinding gemaakt wordt door andere toestellen over wifi met je bbox.
Mss voor alle zekerheid toch nog eens juist specifiëren hoe je juist de speedtest doet met welk toestel en of het via wifi5.0 is of bekabeld om alle misverstanden te vermeiden.
Indien je niet bekabeld kunt meten (wat de beste manier is) met een toestel verbonden rechtstreeks aan de bbox is het best dat je via wifi5.0 meet maar dan wel heel dicht bij de bbox, heb je bv een smartphone die op 5.0 kan de speedtest doen terwijl je naast de bbox staat.
Een kabel verbinden tussen je modem en je PC hangen en zo de speedtest uitvoeren.
Ik wil u een sprintscreen doorsturen van een aantal doorgevoerde tests. Hoe moet ik dat via deze weg doen? Aan de modem gemeten via Speedtest is er geen enkel test hoger dan 30Mbps. Hoe verklaart u trouwens de veel lagere cijfers aan de modem dan aan bvb. de booster e.a.? Kan u mij laten weten hoe ik de speedtest rechtstreeks op de modem kan uitvoeren?
@vbm de snelheid tot op je modem is 85Mbps, dus dit is nog ruim boven wat je graag als minimum wou .
Je kan je speedtest altijd even uitvoeren rechtstreeks op je modem.
Het heeft even geduurd, maar ik moest eerst wachten op de nieuwe modem en wou daarna nog wat speedtests uitvoeren en zien hoe het zat met streaming. Conclusie: de snelheid is wat verhoogd, maar aan de modem geraak ik toch bijna nooit aan 30Mbps of meer; Op alle andere plaatsen (booster, PLC adapter, bridges ligt de snelheid een pak hoger, allez als ge dat hoger kunt noemen (rond 40Mbps). De uploadsnelheden liggen rond de 18Mbps.
Ik stel mij wel volgende vragen: 40 Mbps (modem 30Mbps) is toch nog absoluut niet veel, een minimum van 60 tot 70 Mbps lijkt mij toch redelijk. Ik weet uiteraard ook wel dat de maximale 10 Mbps nooit bereikt wordt. En weer blijft het opmerkelijk dat de snelheid aan de bbox3V+ merkelijk lager ligt dan op de andere plaatsen waar ik getest heb… Volgende opmerking/vraag: mijn bbox staat op de eerste verdieping. Het hoofdaansluitpunt is echter op het gelijkvloers. Ik heb vele jaren geleden een doorlussing laten trekken tussen dit hoofdaansluitpunt naar een telefoonstopcontact op de eerste verdieping (mijn oud bureel). Het is immers onmogelijk de modem te plaatsen bij het hoofdaansluitpunt en ik vermoed dat de lange afstand voor een instabiele verbinding en traag internet zorgt. Als dit zou kloppen dan weet ik niet of dit te verhelpen valt. Hoe dan ook blijft de vaststelling dat de snelheid overal hoger ligt dan aan de bbox...
Enfin aangezien Wenzel toch voorstelt van een modem om te ruilen zullen we maar afwachten en zien hoe het dan verder uitdraait..
@Martin : Op mijn smartphone krijg ik toch wel heel rare resultaten wanneer ik de speedtest app gebruik. Het is altijd mogelijk. Maar wanneer je het op verschillende toestellen hebben dan is het iets anders. Het eerste is altijd een reset van de netwerkinstellingen doen.
Ik heb de nieuwe modem dan laten opsturen. Normaal komt deze morgen via BPost binnen. De oude modem kan je dan terug opsturen met retourlabels die je via mail ontvangt.
Zeker niet vergeten de voedingsadapter ook mee te vervangen.
Na de hard reset is de uitslag nog slechter! Aan de bbox gemeten: 13,5 download 2,44 upload dus even slecht als gisteren…
MAAR: aan de booster nu: 10,5 download en 17,8 upload = vele malen slechter dan voorheen.
Tenslotte in mijn bureel aan mijn Imac: 36,3 download en 19,6 upload: dit blijft zoals vroeger, dus redelijk maar absoluut niet de opgegeven waarden van Proximus. Ik zeg hierbij wel dat ik in mijn bureel wel nog de PLC adapter heb staan.
@Wenzel: toch maar omruilen aub in de hoop dat het dan beter wordt!
@vbm was dit na een harde reset dat je de hogere download gemeten hebt dicht bij de bbox?
anders analyse van een technieker overwegen http://proximus.be/happyhouse
Waarschijnlijk is er toch een defect op die modem als die plotseling lager zakte en daarop bleef. Ik stel voor dat we deze eens omruilen, als het goed is voor jou, @vbm ?