TV krijgt geen IP adres via DHCP

  • 14 December 2020
  • 13 reacties
  • 433 Bekeken

Ik heb een TV Samsung UE40F6510. Als ik die verbind met de BBox3 (ongeacht of dit via WiFI of via kabel is) krijg ik geen IP adres toegewezen. Als ik verbind met een andere router (met kabel) krijg ik onmiddellijk een IP adres binnen binnen het twee andere routers geprobeerd, en enkel bij de BBox krijg ik geen adres. Ik heb al geprobeerd met verschillende UTP kabels, en geprobeerd op verschillende ethernet poorten van de modem.

Als ik op de TV een fixed IP adres instel heb ik wel verbinding met internet.

Ik heb op aanraden van Belgacom de modem al gereset zonder succes.

En Proximus spijkert de modem zodanig toe dat je zelfs de simpelste acties zoals het bekijken van een log om te zien of de Bbox wel een DHCP request krijgt is niet mogelijk.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er ergens een limiet is van het aantal adressen dat de modem uitdeelt, maar dan zou een reset eigenlijk moeten helpen.

Suggesties ?


This topic has been closed for comments

13 reacties

  1. surf naar http://192.68.1.1  Log in op de modem met het gebruikerswachtwoord (dat zich onder of aan de achterkant van de b-box modem bevindt). Selecteer User als gebruikersnaam en voer het Gebruikerswachtwoord in. Het wordt aangegeven onder of achteraan de modem. Klik vervolgens op de knop Verbinden.
  2. Op de homepagina van de modem kun je de lijst met aangesloten en actieve apparaten bekijken. kijk daar eens of je TV een  IP adres gekregen heeft

Neen, daar is de TV niet te zien. Daarom zou je dus de dhcp logs moeten kunnen bekijken.

Hoe staat de instelling op je tv vraagt die via dhcp een ip adres

en als je een vast ip instelt voor je tv zie je het dan wel in de bbox staan 

Op de TV kan je instellen

  1. of je wired of wireless wilt. 
  2. of je je adres via dhcp wil of zelf instellen. Als ik dhcp vraag krijg ik een link local adres, (ongeacht of ik wired of wireless probeer), wat betekent dat de dhcp server geen adres gegeven heeft. Als ik zelf instel (zowel ip adres als dns server), dan krijg ik wel een adres.
Reputatie 1

@Jan_028  U schrjft: “… krijg ik een link local adres...” Is dat uw terminolgie of ziet u dat zo op de TV? Is dat een adres onder vorm van fe80::1234:abcd:1234… of iets in de aard van 192.168.x.y ?

normaal is dit 192.168.1.x 

@Jan_028 heb je eigenlijk al eens de bbox herstart of desnoods gereset (bij reset moet je wel de instellingen die u zelf ingesteld hebt in de bbox weer terug invoeren)

@JeanDoet : zie https://en.wikipedia.org/wiki/Link-local_address

Als een PC een adres aanvraagt maar er geen krijgt geeft hij zichzelf een adres. Het adres dat je PC zichzelf toekent is van de vorm 169.254.x.x. In de praktijk kan je daar niets mee doen tenzij je een klein netwerke met uitsluitend link local adressen zou opstellen, en dan nog zou het nut uiterst beperkt zijn.

 

@Martin,

ja hoor, zelf meer dan me lief is.

 

Reputatie 1

@Jan_028 Ah ja, juist!  Dat 169.54.X.X in IPv4 “link local” werd en wordt genoemd was ik vergeten. Bij “link local” denk ik meteen aan “FE80::…..” uit de IPv6 wereld. Verontschuldigingen voor de veroorzaakte verwarring...

Toch even ter bijkomende info:
zoals uit andere topics schijnt er wel een probleem te zijn met de DHCP van de bbox3 en wordt om die reden aangeraden van een vast IP adres op je toestellen zelf in te stellen.

Reputatie 4
Badge +1

zoals uit andere topics schijnt er wel een probleem te zijn met de DHCP van de bbox3 en wordt om die reden aangeraden van een vast IP adres op je toestellen zelf in te stellen.

 

Als dat een gekend probleem is, waarom wordt het dan niet opgelost? Dat moeten wij als klant zomaar aanvaarden?? En zelf voor een oplossing zoeken (zoals vast IP).

Nog een reden meer om te pleiten voor vrije routerkeuze ( in plaats van de ISP rommel :frowning2: ) . Dan is de klant baas over zijn eigen lokaal netwerk :relaxed: .

philippe_d schreef:
Als dat een gekend probleem is, waarom wordt het dan niet opgelost? 

Dat zal aan de betrokken Prox Specialisten moeten gevraagd worden!

Gisteren een nieuwe modem ontvangen van Proximus en dit probleem is opgelost. Yay !

Als het mogelijk is kan je even de software versie uitlezen  je nieuwe modem

  • Softwareversie

    8c.514A

  • GUI-versie

    7.4.2.0

  • Hardwareversie

    1.0

  • Data Pump-versie

    A2pv6F039y3.d26u