Vraag

Tot wanneer fiber aanvragen?

  • 13 January 2022
  • 9 reacties
  • 394 Bekeken

dag allemaal, dag medewerker van Proximus,

ik had een mevrouw van Proximus aan de lijn die een afspraak wil maken om onze woning aan te sluiten op de nieuwe glasvezelkabel. 

Momenteel komt dit niet goed uit. Hoeveel tijd hebben we om hierover na te denken? Is de installatie tijdelijk gratis en zo ja, tot wanneer? Tot wanneer blijven de oude kabels in gebruik?

Bedankt!


9 reacties

in afwachting dat een Prox forummedewerker reageert 

zie → Sluit jouw woning aan op fiber - Supersnel internet | Proximus

→ Veelgestelde vragen over fiber | Proximus

 

Bedankt, Martin, maar ik heb voor zover ik weet alle informatie op de website doorzocht (ook die info die jij doorgaf), een geen concreet antwoord op bovenstaande vragen gevonden.

  1. Hoeveel tijd hebben we om hierover na te denken?
  2. Is de installatie tijdelijk gratis en zo ja, tot wanneer?
  3. Tot wanneer blijven de oude kabels in gebruik?

Dat laat ik aan een Proximus forummedewerker om daar een officieel antwoord op te geven want de installatie is inderdaad tijdelijk gratis en de oude kabels blijven zeker nog in gebruik want iemand die geen fiber kiest kan nog verder over telefoniekabel,
(en die zullen tenslotte eerst moeten verwittigd worden dat koper onbruikbaar wordt en dan zal de fiber aansluiting ook niet meer gratis zijn), tot Proximus zal beslissen om dit af te schaffen, maar om een juiste tijd/periode op te geven, dat zal voor een Proximus forummedewerker zijn die dit mss nog eerst ook moet opvragen bij de bevoegde dienst.

Reputatie 7
Badge +4

FYI in afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker

De installatie is in principe gratis in de periode van de glasvezelinstallatiewerken op het publieke domein (straat), uiteraard zijn ook nadien tijdelijke acties dienaangaande niet onmogelijk

Proximus heeft de intentie het kopernetwerk uit te schakelen +/- 5 jaar na de installatie van glasvezel in de betrokken regio/lokaal netwerk, wijzigingen dienaangaande zijn evenwel ook hier niet uitgesloten 

 

 

FYI in afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker

De installatie is in principe gratis in de periode van de glasvezelinstallatiewerken op het publieke domein (straat), uiteraard zijn ook nadien tijdelijke acties dienaangaande niet onmogelijk

Proximus heeft de intentie het kopernetwerk uit te schakelen +/- 5 na de installatie van glasvezel in de betrokken regio/lokaal netwerk, wijzigingen dienaangaande zijn evenwel ook hier niet uitgesloten 

 

 

Bedankt alvast voor de info. Waarvoor staat die 5? 5 maanden, of 5 jaar, of wat anders ;-)? Bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

Sorry 5 jaar zie extract hierboven jaarverslag Proximus (de eerste kopernetwerken gaan er in principe vanaf maart 2022 uit Brussel Anspach bv.)

Sorry 5 jaar zie extract hierboven jaarverslag Proximus (de eerste kopernetwerken gaan er in principe vanaf maart 2022 uit Brussel Anspach bv.)

ik moet sorry zeggen, ik had het niet goed gelezen! Bedankt!

louter nog wat bijkomende info: → De versnelde uitrol van fiber | Proximus Groep

Ons plan is om het bestaande kopernetwerk in een bepaalde zone binnen de 5 jaar na de start van de fiberinstallatiewerken te deactiveren. In sommige gevallen kan de uitfasering van koper sneller gebeuren, bijvoorbeeld wanneer er wegwerkzaamheden gepland zijn in een gebied waar al fiber aanwezig is. Dat is zowel efficiënt als kostenbesparend. Bovendien geven we jaarlijks 500 ton koper een tweede leven door het te recycleren.

Nog wat uitleg omtrent Fiber: → Optische vezel / Fiber info | Proximus Forum

Reputatie 7
Badge +3

@LieveL Let er wel op dat als je er tijdens deze campagne voor kiest om over te schakelen op fiber, de installatie ter waarde van € 350 gratis is. Mocht je er nu niet op ingaan, en binnen 2 à 3 jaar (bij de uitfasering van koper) toch nog willen overschakelen naar fiber, de installatie wel betalend zal zijn. Groetjes, Antonella

Reageer