Skip to main content
Vraag

Stopzetting Public wifi-optie  Vanaf 1 december 2025

• August 5, 2025
  • 11 reacties
  • 991 Bekeken

Martin

Vanaf 1 december 2025 verdwijnt de optie Public wifi, waarmee u automatisch verbinding kunt maken met de beveiligde openbare  wifi-hotspots van Proximus.
Onze verontschuldigingen voor het ongemak.
Niet tevreden? U kunt op elk ogenblik uw abonnement gratis
 opzeggen op www.proximus.be/opzeggen of via de klantendienst

Melding via SMS:
Zoals vermeld op uw factuur van augustus 2025, herinneren we u eraan dat de optie Public wifi, waarmee u automatisch verbinding kunt maken met beveiligde openbare wifi-toegangspunten van Proximus, vanaf 1 december 2025 verdwijnt. Onze excuses voor het ongemak.

Je kan natuurlijk als alternatief gebruik maken gratis openbare wifi netwerken.  
Er zijn apps en websites (zoals WiFi Map) waarmee je gratis wifi-hotspots in je omgeving kunt opsporen.
Houd er wel rekening mee dat deze wifi-netwerken meestal niet aan dezelfde veiligheidseisen voldoen als privéverbindingen en dat het gebruik ervan voor gevoelige activiteiten afgeraden wordt.
→ Veilig surfen op openbaar wifi-netwerk | Proximus 
              |→  Je Eigen VPN Server (zelf) Instellen 

11 reacties

• Rising star
  • August 6, 2025

Dat is slecht nieuws. Dat is een dienst die mijn gezin frequent gebruikt in ons tweede verblijf. Waarom verdwijnt dit ? Dat de nieuwe fiber bbox dit niet kan aanbieden, zoals ik al gelezen heb, lijkt me echt onjuist.  Als de dienst dan vermindert, met hoeveel vermindert dan de prijs ?  Of is dit een verdoken prijsstijging ?  Wat is dan een oplossing om enkele weken per jaar over een verbinding te beschikken, zonder een tweede, dure, connectie aan te sluiten ?

Luc.M
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • August 7, 2025

@Michaelj  

Vanaf 1 december 2025 verdwijnt de optie Public Wi-Fi.

De klant kan nadien gebruik maken van lokale hotspots of via zijn mobiele gegevens van zijn mobiel abonnement connecteren aan het 4G/5G netwerk.

• Rising star
  • August 7, 2025

@Luc.M 

Bedankt Luc.

Alle kinderen van mijn gezin hebben goedkopere mobiele 3G/4G annementen bij andere service providers. Dus is jouw oplossing voor onze usecase niet echt een oplossing, tenzij ik me vergis.

Forum|alt.badge.img+2
  • Grand Master
  • August 7, 2025

Dit is gewoon het afbouwen van de dienstverlening. Wat is de volgende stap?

Stopzetten van de opslag in de cloud?

Martin
  • Auteur
  • August 7, 2025

Dat is voor de cloud inderdaad ook zo, → zie mijn andere post hierover dat ik geplaatst heb ter zelfde tijd met deze hier.

• Rising star
  • August 9, 2025

Bestaat er een mobiele data service, die ik kan toevoegen aan mijn proximus pack, voor een aanvaardbare prijs, voor enkele tientallen GB en slechts enkele weken per jaar ?

Martin
  • Auteur
  • August 9, 2025

mobiele abonnementen vind je hier → Gsm abonnementen 

Je kan het abonnement ook altijd stopzetten op het moment dat je het niet meer nodig heeft.

Je kan natuurlijk met een Pay and Go werken waar je kunt herladen 

dan blijft je belkrediet 1 jaar geldig vanaf 6€ herladen maar als je data bijwilt kun je kiezen voor 10, 15, of 25€

Dan blijft ook je belkrediet 1 jaar geldig e, je data geldig voor één maand.

• Rising star
  • August 9, 2025

Bedankt, maar 25€ voor 5gb voor een gezin enkele weken per jaar is echt geen oplossing voor mijn behoefte (op z'n zachts uitgedrukt, om beleefd te blijven). Ik zal een andere oplossing moeten zoeken.  Ideeën voor redelijke deals zeker welkom.

Martin
  • Auteur
  • August 9, 2025

Je kan ook ook een mobiel abonnement kiezen https://www.proximus.be/nl/gsm-abonnement en dan opzeggen, maar er zullen wel nog anderen reageren die u kunnen verder helpen. Of je moet een kijken of zoeken naar sites die de verschillende providers vergelijken bv.:https://www.gsmabonnementen.be/ .

Mutlie
  • August 9, 2025

Ik dacht dat Mobile Vikings een data sim (zonder belminuten) van 8GB aanbiedt voor 15 euro. (geldigheidsduur?)
Dit zijn geen tientallen GB maar als je een smartphone hebt met een dubbel sim slot en dan een hotspot opzet kan dit misschien een oplossing zijn?

Forum|alt.badge.img+4
  • Expert
  • August 9, 2025

Cfr Martin:

Concreet kan u bv. op een datum A uw mobiel abonnement B (laten) aanpassen naar een abonnement C en kan u op datum D (laten) terugzetten naar uw initieel mobiel abonnement B

De verrekening van de betrokken abonnementskosten B en C verloopt pro rata (t.t.z. x dagen voor abo B en y dagen voor abo C)