Vraag

Smart wifi

  • 31 January 2020
  • 35 reacties
  • 2838 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 7
Badge +4

- wat gebeurt er met mijn zelf aangekochte repeater, die zendt nu twee signalen uit op beide frekwenties, en ik kies de snekste. 

- ik heb  nu 2 tv, een op proxiimus en een op telenet. Beide werken goed, maar mijn oplossing is duur. Ik zou beide tv op proximus kunnen doen werken met een tweede decoder. Maar dit vergt een redelijk lange kabel of een draadlize verbinding met de decoder. Maar ik stel redelijk vaak vast dat de draadloze verbinding al eens uitvalt. Het signaal is dan te zwak en de repeater versterkt niks tot niks. Voor het surfen is dat niet erg, maar de tv die uitvalt is niet zo prettig. Ik had een beetje gerekend op de aangekondigde boost van de bbox, maar dat zit er niet in.

Vermits er nog steeds 2 signalen worden uitgezonden, maar onder 1 naam zou je repeater die ook gewoon allebei nog moeten versterken zoals voordien. Het is nu enkel de modem die zelf beslist wat het beste signaal is om dat ogenblik op dat punt te gebruiken.

Als ik je wifi-signaal hier test zie ik niet onmiddellijk problemen. Misschien kan je eens testen met onze app Home optimizer en deze tips ivm wifi nakijken of je iets kan verbeteren aan je wifi-signaal.  Het is voor ons ook moeilijk om vanop afstand te zien of je 2de TV zeker goed zal werken via een draadloos signaal. Maar de home optimizer kan je daar miscchien toch al meer info over geven.

Als het op bepaalde momenten van de dag goed werkt, en op andere momenten niet, kan je ook eens proberen ontdekken of er op dat ogenblik iets kan zijn dat als stoorzender zou kunnen werken, vb bepaalde electrische toestellen zoals lampen, …, die dan gebruikt worden.

Wat betreft uw snelheid, us lijn staat wel degelijk op 100Mbps. Kan je eens een snelheidstest doen via kabel met deze test : https://www.proximus.be/nl/id_cr_speedtest/particulieren/r-orphans/test-en-optimaliseer-je-internetsnelheid.html

het komt vooral op neer dat bij roaming (wanneer je u verplaats in huis bvb met je smartphone of ander portabler toestel) dat het wifi signaal automatisch wordt overgeschakeld naar de wifi band die de beste prestaties levert in overleg met de bbox. 

Reputatie 6
Badge +2

Dat kan ik eigenlijk allemaal niet goed meer volgen, maar ja dat is mijn schuld natuurlijk. 

Boost kan 5 dingen betekenen volgen ecosia oa “Het harder zetten van een (onderdeel van een) signaal”. Zie maar https://www.encyclo.nl/begrip/boost

Dus voor mij betekent een bbox boosten dat het signaal dat er uit komt beter is. 

boost heeft inderdaad niks de maken met je lijnsnelheid hangt gewoon af van de lengte/verzakking van je lijn, en de minimum  lijnsnelheid die proximus garandeert (dus wat je minimum moet halen) kun je gewoon opvragen op http://proximus.be/internetsnelheid en soms kan de DLM (automatisch lijn meetsysteem) een hogere lijnsnelheid aanbieden indien de stabiliteit van u en anderen die op de zelfde distributiekabel zitten als niet in het gedrang komen.

Reputatie 6
Badge +2

Mijn repeater werkt naar behoren, maar enkele keren per dag geeft die repeater niets omdat er niets aankomt. Ge kunt daarmee niet naar tv zien.  De enige juiste oplossing is dat Proximus wat beter zijn best doet zou ik zeggen. Eigenlijk heb ik een abonnement dat maximum 100 Mbps belooft, in de praktijk is dat een goede 70. In MyProximus spreken ze van 72.5 Mbps. Dat is wel bijna 30 % minder dan wat ze laten doorschemeren. Ze spreken van 100 en geven 70. Hoeveel mensen hebben dan dat woord maximum gelezen? En velen tuimelen daar ook in vrees ik. Zouden ze bij Proximus  al aan 80 komen ipv 70 zonder onderbreking dan zou ik ook niet twijfelen. En dan is er die mail van gisteren over smart wifi: die zegt dat de bbox een boost krijgt, boost stond in het vetjes. Wat is dat dan hé. Ik hoopte dat ze dan dichter zouden komen in de buurt van hun fameuze 100, maar neen. Het is bijna pure reklame. Juridisch is het allemaal correct uiteraard.  70 is OK als ge zegt maximum 100. 

Als je repeater voor u naar behoren werkt dan heeft het geen zin om een wifi booster te huren.

Reputatie 6
Badge +2

Een booster : wat is dan het echte verschil met een repeater. Ik zie een booster een beetje als een versterker, maar als er niks binnen komt, komt er ook niks uit. Nul maal 10 is nul. Mijn repeater kostte 30 euro, eenmalig, met twee jaar waarborg, en het huren van een booster kost 30 euro per jaar. 

het enigste dat proximus nog overgehouden, heeft als draadloze oplossing voor het aansluiten van hun decoders is hun “wi-fi booster”

https://www.proximus.be/nl/id_cr_wifibooster/particulieren/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv/toestellen-voor-tv/wi-fi-booster.html

normaal beslist de de bbox smart wifi met repeater over welke wifi band de beste performances heeft, niet alle toestellen werken hiermee goed samen daarom dat proximus ook voorzien heeft dat je “one ssid” kunt uitzetten via zijn user interface http://192.168.1.1 ,als je hiermee problemen ondervindt.

Je repeater blijft de twee wifibanden binnen krijgen 2.4 en 5.0 maar nu hebben ze dezelfde SSID naam vandaar de term “One SSID”

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt voor het antwoord. Wat ik wel las is dat de bbox nu kleine problemen doorstuurt en hopelijk worden ze opgelost. Dat is prima.

Toch twee practische vragen : 

- wat gebeurt er met mijn zelf aangekochte repeater, die zendt nu twee signalen uit op beide frekwenties, en ik kies de snekste. 

- ik heb  nu 2 tv, een op proxiimus en een op telenet. Beide werken goed, maar mijn oplossing is duur. Ik zou beide tv op proximus kunnen doen werken met een tweede decoder. Maar dit vergt een redelijk lange kabel of een draadlize verbinding met de decoder. Maar ik stel redelijk vaak vast dat de draadloze verbinding al eens uitvalt. Het signaal is dan te zwak en de repeater versterkt niks tot niks. Voor het surfen is dat niet erg, maar de tv die uitvalt is niet zo prettig. Ik had een beetje gerekend op de aangekondigde boost van de bbox, maar dat zit er niet in.

Reputatie 7
Badge +4

Dag Constant, bedankt voor je berichtje.

Voor meer info over de smart wifi kan je hier terecht: Klik hier

Alsook op ons forum kan je van onze mede forum gebruikers volgende info terugvinden: Klik hier, zo kan je beslissen of dit je aanspreekt.

Reageer