Vraag

Smart wifi

  • 31 January 2020
  • 35 reacties
  • 2825 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2

Ik kreeg voor de tweede maal een mail van proximus waarin mij aanbevolen wordt over te schakelen naar smart wifi. Om eerlijk te zijn : ze beginnen slecht met "Dag Mijn Voornaam". Nu spreek ik nogal wat mensen aan met hun voornaam, mijn vrienden, goede buren, familie. Maar met Proximus heb ik een relatie "leverancier - klant" . Ik zal in mijn profiel mijn voornaam dan maar best vervangen door "Mijnheer".

Over de mail zelf. Men zegt dat mijn bbox een serieuze boost heeft gekregen. Wat betekent dat? Ik zou nu ook een goede wifi krijgen in alle kamers in functie van mijn verbruik. Ik versta dat niet. Zo zou ik nog wat kunnen doorgaan. 

Maar wat is smart wifi nu echt, en wat zijn de voordelen?

Ik begreep ooit dat smart wifi nog maar een SSID zou zijn en voor mij de frequentieband zou kiezen. Nu kies ik 5 Mhz omdat het signaal dank zij een repeater nog voldoende sterk is en sneller is, in jawel mijn luie zetel. Ga ik naar de plaats waar een tv staat en een pc, dan heb ik geen wifi nodig want verbonden met een kabel. Ga ik naar het toilet of naar de keuken dan heb ik geen wifi nodig, ook niet in de slaapkamer. 

Eigenlkjk zou ik de technische voordelen doorheen alle reklame willen zien.


35 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt voor uw nuttige informatie.

De bedoeling van het topic dat ik gestart heb was gewoon om proximus  aan te sporen om hun  communicatie over One SSID  (en misschien voor andere dingen) wat leesbaarder te maken, en wat minder aan marketing te doen. En ik geef toe, het topic is wat uitgelopen. En proximus zal zijn manier van communicatie  niet aanpassen omdat ik dat vraag, dat weet ik wel.

Ze zouden aan hun klanten op een verstaanbare manier moeten uitleggen waarom we beter opteren voor One SSID . Maar ze sleuren er allerlei zaken bij die ik niet begrijp. 

Over een tweede proximus tv-aansluiting ben ik nog wat aan het denken, het zou ook kunnen zonder tweede decoder. Ik zal misschien daarover eens een topic maken. Maar het is niet zo dringend

 

Reputatie 6
Badge +2

@Cvanloon

Als ik deze hele topic herlees, denk ik dat je 2 problemen aanhaalt die je apart moet bekijken.

  • het probleem van de “Smart-Wifi” en jouw eigen repeater
  • het probleem om een 2de TV aan te sluiten op Proximus

Gezien je zelf zegt dat je over geen goed WiFi signaal beschikt (ondanks de repeater), denk ik dat je voor de 2de decoder moet uitkijken naar een stel Powerlines.

Via Wifi zal je blijven sukkelen (je zegt het zelf: een slecht signaal kan je niet “boosten”: 2 keer nul blijft nul).

Op die powerline sluit je de 2de decoder aan, die je kan huren bij Proximus (aan verminderde prijs), in ieder geval een stuk goedkoper dan hiervoor een apart Telenet abonnement te moeten nemen. Bijkomend voordeel is dat je alle (cloud) opnames op beide plaatsen kan bekijken / programmeren.

 

Wat betreft de smart wifi.

Gezien je een “repeater” hebt die beide banden apart “repeat” doe je waarschijnlijk geen voordeel om de “One SSSID” te activeren.

Jouw 30€ repeatertje zal hiermee wellicht niet overweg kunnen.

Maar er zijn wel repeaters waarbij je zelf het SSSID van het uitgezonden signaal kan aanpassen. Als dat bij jouw repeater het geval is, kan je de B-box3 op “One SSID” zetten, maar het uitgestuurde signaal 2 verschillende SSSID’s geven. Hiermee kan je dus nog altijd kiezen of je op 2.4 GHz of 5 GHz wilt verbinden (zelfs wanneer het “inkomende” SSSID van de Bbox voor 2.4 GHz en 5 GHz hetzelfde is).

Er zijn ook repeaters de “crossband repeating” ondersteunen. Als dat bij jouw repeater het geval is, dan gaat de repeater met de B-box op 2.4 GHz verbinden als jij met de smartphone op 5 GHz met de repeater verbonden bent (of omgekeerd).

Voordeel: de snelheid wordt niet gehalveerd (wat wel het geval is als je dezelfde band gebruikt).

 

Ik zou dus niet zomaar het “One SSSID” idee afwimpelen, en uitzoeken wat in jouw geval het beste werkt...

In het begin was het inderdaad zo dat dit bij sommigen automatisch zonder overwriting gebeurd is, werd hier ook door proximus uitgelegd.
Achteraf hebben zijn ze dan overgestapt naar de formule om de klanten te verwittigen en ze zelf konden kiezen om Onne SSID activeren.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Bij mij gebeurde dit automatisch zonder dat ik dit bevestigd had.  Ik had het zelf ontdekt in de web interface dat het aanstond en heb het doen uitgeschakeld. Er is wel een verschil in de uitleg in de mail als wat er op de website staat van Proximus. Op de website is het duidelijker.

@Cvanloon : Public Wi-Fi staat volledig los van One SSID. Dat is gewoon jouw draadloos verbinding die gedeeld wordt als publieke hotspot voor voorbijgangers.

Reputatie 6
Badge +2

Ja klopt, klikken op een link in hun mail. Maar ik heb op delete geklikt.

in die mail moest ik op een link klikken om te activeren, is die methode dan mss veranderd dat weet ik dus niet?

Aan public wifi zal er ook niks veranderen met One SSID.

Reputatie 6
Badge +2

Ik kreeg wel die mail over de slimme wifi, daarin stond dat mijn wifi-modem door een recente update extra slim is geworden, en dat ik die mogelijkheid nog enkel moet activeren. En ze leggen uit hoe dat moet gebeuren, maar tot hiertoe zie ik nog de normale wifi-verbindingen waaronder public wifi. Het zou volgens de mail toch op mijn initiatief zou moeten gebeuren. We zien wel hé.

Op 192…….. staat dat One SSID disable is en dat ik nog altijd 2.4 en 5.0 Ghz heb. Wat waar is. 

En in de praktijk heb ik ook voor beide frekwenties een ext dank zij de repeater. nodig. Eigenlijk zouden ze beter hun wifi wat sterker maken dan is dat gedoe met repeater niet meer nodig.

Dit staat wel goed aangegeven op de proximus site en video filmpje, ook in het bericht dat gestuurd wordt en ook hier al in verschillende topics uitgelegd geweest .

Maar of iedereen dit gaat opzoeken op de site of dat ieder hier op het forum komt zoeken en of iedereen het bericht gekregen heeft, is wat anders, want velen denken dat er een probleem is met wifi-5.0 op hun bbox, dat die niet meer werkt.

Reputatie 6
Badge +3

@Cvanloon : OneSSID wordt jammer genoeg automatisch gepusht en ingeschakeld door Proximus op jouw B-Box 3. @Martin : Mensen worden ook een beetje misleid zij denken, wij gaan nog hogere snelheden krijgen dan ter voren wat onmogelijk is. Wanneer mensen nog manueel verbonden waren met de 5,0 Ghz en ineens OneSSID wordt ingeschakeld moet je terug connectie maken met de SSID van de 2,4 Ghz band.

Kan ook moeilijk anders je twee wifi radio’s deze van 5.0 en 2.4 blijven tenslotte het zelfde wifi vermogen uitzenden alleen is het zo dat er nu door de bbox wat slimmer met de apparaten onderhandeld om het beste van beide radio’s te kiezen dus blijven de snelheden  op 5.0 of 2.4 identiek deze zelfde als vroeger.

Reputatie 6
Badge +2

@Martin @Cvanloon :  Je hebt enkel maar een boost wanneer je een hogere snelheid haalt wanneer je draadloos verbonden bent.

Zo had ik het ook begrepen, maar de gehaalde draadloze snelheden blijven in dezelfde omstandigheden gemeten zowat ongeveer dezelfde als voor de zogezegde stevige boost.

Of er nu automatisch gekozen wordt voor 2.4 of 5.0 Mhz zie ik persoonlijk niet echt als een voordeel.

Het wordt dus de deleteknop voor het proximusbericht.

Reputatie 6
Badge +3

Boost wil eigenlijk zeggen een verbetering/versnelling. Dat is toch wanneer je het wil vertalen. Maar jouw stelling is wel correct dat je niet meer manueel moet verbinden met de sneller 5,0 Ghz band. Het blijft toch wel dubbelzinnig omdat het niet correct wordt verklaard door Proximus.

Die boost zou ook kunnen willen zeggen dat je anders manueel zou moeten kiezen tussen 5.0 en 2.4 en het nu automatisch de beste prestatie gekozen wordt ...

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Ik spreek nog over de B-Box v3. Deze heb ik in bezit. Het model van Sagemcom. Over de B-Box v3+ kan ik niets overzeggen. @Cvanloon :  Je hebt enkel maar een boost wanneer je een hogere snelheid haalt wanneer je draadloos verbonden bent.

Dat heeft daar niks mee te maken is de DLM (automatisch lijnmeetsysyteem) die je op een hoger VDSL2 snelheid heeft kunnen zetten.
Mijn snelheid is bij mij de zelfde gebleven na deze “BOOST” :relaxed:

Reputatie 6
Badge +2

In my proximus zie ik nu plots een downloadsnelheid van 85.3 Mbps, det is heel wat meer dan wat er vroeger stond (72.5). Toch een stevige boost?

Ik merk in ieder geval geen verschil met mijn bbox3v+ zoals hierboven reeds vermeld.

Reputatie 6
Badge +3

Je moet de B-Box 3 zelf richten. Hoe te richten moet je al weten waar de interne antennes zich bevinden. 

ik heb dat ook al geprobeerd door de bbox te richten, want er wordt beweerd dat die zou moeten verticaal staan voor het beste resultaat maar ik ondervindt geen verschil. Anders moet je het ook eens proberen.

Reputatie 6
Badge +2

Ben akkoord, marketing is het juiste woord. En we zijn nu al met twee die niet alles verstaan van die proximusmail. Ik begon al schrik te krijgen. 

De repeater die ik gebruik kan ook als AP werken, maar dat vergt uiteraard een kabel. 

Misschien de laatste vraag : ik vermoed dat er in de bbox wel een antenne zit, moet je die bbox richten, of is dat omnidirectioneel? 

kan je dan niet met een access point werken maar dan moet je een coax kunnen leggen tot aan het accesspoint om daar je decoder aan te sluiten

Reputatie 6
Badge +3

De Wi-Fi booster van Proximus kan werken als access point dit wil zeggen dat er 2 nieuwe draadloze netwerken gecreëerd worden 1 op de 2,4 Ghz en de andere op de 5,0 Ghz en als Wi-Fi extender/repeater. Dus eigenlijk met jouw extender heb je de Wi-Fi booster niet nodig. De Wi-Fi booster komt ook van Technicolor en is de opvolger van de Wi-Fi bridge ook gemaakt door dezelfde fabrikant. Smart Wi-Fi is meer marketing want wanneer het draadloos signaal al heel zwak is gaat je niet eens betere Wi-Fi snelheden halen door One-SSID (smart Wi-Fi) in te schakelen. De beste plek van de repeater moet zijn op de plek waar je nog net een voldoende draadloze signaal hebt, anders kan er onvoldoende versterkt worden. Repeaters met externe MIMO antennes werken het beste. Dit voordeel: ik krijg nu een slimme wifi die zich overal in huis aanpast aan mijn verbruik slaat echt nergens op. Die boost haal je enkel maar wanneer je over een voldoende snelle netwerk chip beschikt en ook hun Wi-Fi booster of een eigen repeater/extender.

Reputatie 6
Badge +2

Ze kunnen het allemaal wel goed uitleggen. Daar kan ik mij soms druk over maken! 

Hout vasthouden : ik kan met Proximus doen wat moet, maar mijn tweede tv die op Telenet staat (enkel digibox), die werkt ook goed. Ik zou ze natuurlijk allebei graag op hetzelfde systeem zetten, dat is goedkoper, maar ja, die paar onderbrekingen van de wifi laten dat niet toe. En ik wil geen 10 meter kabel leggen. En geen muren afbreken hé. Misschien dat de onderbrekingen op 2.4 Mhz er niet zouden zijn, maar dan is de snelheid wel lager. 

Maar eigenlijk is draadloos toch minder zeker dan kabel. 

 

Bij Telenet zijn ze even slim :wink:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-het-slimste-wifi-systeem-van-telenet/

Reputatie 6
Badge +2

De speedtest is wel OK, ping 9 Download 76.3 upload 14.5

Met de home optimizer heb ik al uren gezocht naar de beste plaats van mijn repeater. En ik weet dat ik niet alle tips volg. 

Mijn oorspronkelijke vraag was wat de betekenis is van een aantal dingen die in de mail staan :

Zo las ik :  Daarom gaven wij je modem een stevige boost

Voor mij betekent een stevige boost dat mijn signaal beter wordt, sterker, maar dat zie ik niet. Het is hetzelfde signaal als voorheen. Niet sterker en niet zwakker. Niet sneller of trager. Maar nog altijd met nu en dan een onderbreking zodat het niet voldoende betrouwbaar is om het te gebruiken voor een tv.

En verder : ik krijg nu een slimme wifi die zich overal in huis aanpast aan mijn verbruik. Wat betekent dat eigenlijk? Ik heb daar al wat over nagedacht en ik versta nog altijd niet wat Proximus daarmee bedoelt.

En nog : automatisch de beste frequentie kiest voor een stabiele maximale snelheid wanneer je van de ene kamer naar de andere wandelt, Dat versta ik nog, ik zal zelf niet meer moeten kiezen voor 2.4 of 5.0 Mhz. Maar ik zet hem in mijn luie zetel altijd op  5 MHz (het signaal is zwakker maar de snelheid is beter)

Ten slotte : je toelaat gelijktijdig op verschillende toestellen te surfen met een optimale snelheid. Ik begrijp wel dat ik gelijktijdig op verschillende toestellen kan surfen (wat ik niet doe, maar ja) . Dat wist ik eigenlijk al wel. Wat ik niet weet is : wat is de optimale snelheid. 

Ik beschouw zulke berichten eerder als een heel klein beetje nuttige informatie en veel te veel reklame.

 

Reageer