Skip to main content

Ik kreeg voor de tweede maal een mail van proximus waarin mij aanbevolen wordt over te schakelen naar smart wifi. Om eerlijk te zijn : ze beginnen slecht met "Dag Mijn Voornaam". Nu spreek ik nogal wat mensen aan met hun voornaam, mijn vrienden, goede buren, familie. Maar met Proximus heb ik een relatie "leverancier - klant" . Ik zal in mijn profiel mijn voornaam dan maar best vervangen door "Mijnheer".

Over de mail zelf. Men zegt dat mijn bbox een serieuze boost heeft gekregen. Wat betekent dat? Ik zou nu ook een goede wifi krijgen in alle kamers in functie van mijn verbruik. Ik versta dat niet. Zo zou ik nog wat kunnen doorgaan. 

Maar wat is smart wifi nu echt, en wat zijn de voordelen?

Ik begreep ooit dat smart wifi nog maar een SSID zou zijn en voor mij de frequentieband zou kiezen. Nu kies ik 5 Mhz omdat het signaal dank zij een repeater nog voldoende sterk is en sneller is, in jawel mijn luie zetel. Ga ik naar de plaats waar een tv staat en een pc, dan heb ik geen wifi nodig want verbonden met een kabel. Ga ik naar het toilet of naar de keuken dan heb ik geen wifi nodig, ook niet in de slaapkamer. 

Eigenlkjk zou ik de technische voordelen doorheen alle reklame willen zien.

Bedankt voor uw nuttige informatie.

De bedoeling van het topic dat ik gestart heb was gewoon om proximus  aan te sporen om hun  communicatie over One SSID  (en misschien voor andere dingen) wat leesbaarder te maken, en wat minder aan marketing te doen. En ik geef toe, het topic is wat uitgelopen. En proximus zal zijn manier van communicatie  niet aanpassen omdat ik dat vraag, dat weet ik wel.

Ze zouden aan hun klanten op een verstaanbare manier moeten uitleggen waarom we beter opteren voor One SSID . Maar ze sleuren er allerlei zaken bij die ik niet begrijp. 

Over een tweede proximus tv-aansluiting ben ik nog wat aan het denken, het zou ook kunnen zonder tweede decoder. Ik zal misschien daarover eens een topic maken. Maar het is niet zo dringend

 


In het begin was het inderdaad zo dat dit bij sommigen automatisch zonder overwriting gebeurd is, werd hier ook door proximus uitgelegd.
Achteraf hebben zijn ze dan overgestapt naar de formule om de klanten te verwittigen en ze zelf konden kiezen om Onne SSID activeren.


Ik merk in ieder geval geen verschil met mijn bbox3v+ zoals hierboven reeds vermeld.


Je moet de B-Box 3 zelf richten. Hoe te richten moet je al weten waar de interne antennes zich bevinden. 


In my proximus zie ik nu plots een downloadsnelheid van 85.3 Mbps, det is heel wat meer dan wat er vroeger stond (72.5). Toch een stevige boost?


Dat heeft daar niks mee te maken is de DLM (automatisch lijnmeetsysyteem) die je op een hoger VDSL2 snelheid heeft kunnen zetten.
Mijn snelheid is bij mij de zelfde gebleven na deze “BOOST” :relaxed:


@Martin : Ik spreek nog over de B-Box v3. Deze heb ik in bezit. Het model van Sagemcom. Over de B-Box v3+ kan ik niets overzeggen. @Cvanloon :  Je hebt enkel maar een boost wanneer je een hogere snelheid haalt wanneer je draadloos verbonden bent.


Die boost zou ook kunnen willen zeggen dat je anders manueel zou moeten kiezen tussen 5.0 en 2.4 en het nu automatisch de beste prestatie gekozen wordt ...


Boost wil eigenlijk zeggen een verbetering/versnelling. Dat is toch wanneer je het wil vertalen. Maar jouw stelling is wel correct dat je niet meer manueel moet verbinden met de sneller 5,0 Ghz band. Het blijft toch wel dubbelzinnig omdat het niet correct wordt verklaard door Proximus.


@Martin @Cvanloon :  Je hebt enkel maar een boost wanneer je een hogere snelheid haalt wanneer je draadloos verbonden bent.

Zo had ik het ook begrepen, maar de gehaalde draadloze snelheden blijven in dezelfde omstandigheden gemeten zowat ongeveer dezelfde als voor de zogezegde stevige boost.

Of er nu automatisch gekozen wordt voor 2.4 of 5.0 Mhz zie ik persoonlijk niet echt als een voordeel.

Het wordt dus de deleteknop voor het proximusbericht.


Kan ook moeilijk anders je twee wifi radio’s deze van 5.0 en 2.4 blijven tenslotte het zelfde wifi vermogen uitzenden alleen is het zo dat er nu door de bbox wat slimmer met de apparaten onderhandeld om het beste van beide radio’s te kiezen dus blijven de snelheden  op 5.0 of 2.4 identiek deze zelfde als vroeger.


@Cvanloon : OneSSID wordt jammer genoeg automatisch gepusht en ingeschakeld door Proximus op jouw B-Box 3. @Martin : Mensen worden ook een beetje misleid zij denken, wij gaan nog hogere snelheden krijgen dan ter voren wat onmogelijk is. Wanneer mensen nog manueel verbonden waren met de 5,0 Ghz en ineens OneSSID wordt ingeschakeld moet je terug connectie maken met de SSID van de 2,4 Ghz band.


Dit staat wel goed aangegeven op de proximus site en video filmpje, ook in het bericht dat gestuurd wordt en ook hier al in verschillende topics uitgelegd geweest .

Maar of iedereen dit gaat opzoeken op de site of dat ieder hier op het forum komt zoeken en of iedereen het bericht gekregen heeft, is wat anders, want velen denken dat er een probleem is met wifi-5.0 op hun bbox, dat die niet meer werkt.


Ik kreeg wel die mail over de slimme wifi, daarin stond dat mijn wifi-modem door een recente update extra slim is geworden, en dat ik die mogelijkheid nog enkel moet activeren. En ze leggen uit hoe dat moet gebeuren, maar tot hiertoe zie ik nog de normale wifi-verbindingen waaronder public wifi. Het zou volgens de mail toch op mijn initiatief zou moeten gebeuren. We zien wel hé.

Op 192…….. staat dat One SSID disable is en dat ik nog altijd 2.4 en 5.0 Ghz heb. Wat waar is. 

En in de praktijk heb ik ook voor beide frekwenties een ext dank zij de repeater. nodig. Eigenlijk zouden ze beter hun wifi wat sterker maken dan is dat gedoe met repeater niet meer nodig.


in die mail moest ik op een link klikken om te activeren, is die methode dan mss veranderd dat weet ik dus niet?

Aan public wifi zal er ook niks veranderen met One SSID.


Ja klopt, klikken op een link in hun mail. Maar ik heb op delete geklikt.


@Martin : Bij mij gebeurde dit automatisch zonder dat ik dit bevestigd had.  Ik had het zelf ontdekt in de web interface dat het aanstond en heb het doen uitgeschakeld. Er is wel een verschil in de uitleg in de mail als wat er op de website staat van Proximus. Op de website is het duidelijker.

@Cvanloon : Public Wi-Fi staat volledig los van One SSID. Dat is gewoon jouw draadloos verbinding die gedeeld wordt als publieke hotspot voor voorbijgangers.


@Cvanloon

Als ik deze hele topic herlees, denk ik dat je 2 problemen aanhaalt die je apart moet bekijken.

  • het probleem van de “Smart-Wifi” en jouw eigen repeater
  • het probleem om een 2de TV aan te sluiten op Proximus

Gezien je zelf zegt dat je over geen goed WiFi signaal beschikt (ondanks de repeater), denk ik dat je voor de 2de decoder moet uitkijken naar een stel Powerlines.

Via Wifi zal je blijven sukkelen (je zegt het zelf: een slecht signaal kan je niet “boosten”: 2 keer nul blijft nul).

Op die powerline sluit je de 2de decoder aan, die je kan huren bij Proximus (aan verminderde prijs), in ieder geval een stuk goedkoper dan hiervoor een apart Telenet abonnement te moeten nemen. Bijkomend voordeel is dat je alle (cloud) opnames op beide plaatsen kan bekijken / programmeren.

 

Wat betreft de smart wifi.

Gezien je een “repeater” hebt die beide banden apart “repeat” doe je waarschijnlijk geen voordeel om de “One SSSID” te activeren.

Jouw 30€ repeatertje zal hiermee wellicht niet overweg kunnen.

Maar er zijn wel repeaters waarbij je zelf het SSSID van het uitgezonden signaal kan aanpassen. Als dat bij jouw repeater het geval is, kan je de B-box3 op “One SSID” zetten, maar het uitgestuurde signaal 2 verschillende SSSID’s geven. Hiermee kan je dus nog altijd kiezen of je op 2.4 GHz of 5 GHz wilt verbinden (zelfs wanneer het “inkomende” SSSID van de Bbox voor 2.4 GHz en 5 GHz hetzelfde is).

Er zijn ook repeaters de “crossband repeating” ondersteunen. Als dat bij jouw repeater het geval is, dan gaat de repeater met de B-box op 2.4 GHz verbinden als jij met de smartphone op 5 GHz met de repeater verbonden bent (of omgekeerd).

Voordeel: de snelheid wordt niet gehalveerd (wat wel het geval is als je dezelfde band gebruikt).

 

Ik zou dus niet zomaar het “One SSSID” idee afwimpelen, en uitzoeken wat in jouw geval het beste werkt...


- wat gebeurt er met mijn zelf aangekochte repeater, die zendt nu twee signalen uit op beide frekwenties, en ik kies de snekste. 

- ik heb  nu 2 tv, een op proxiimus en een op telenet. Beide werken goed, maar mijn oplossing is duur. Ik zou beide tv op proximus kunnen doen werken met een tweede decoder. Maar dit vergt een redelijk lange kabel of een draadlize verbinding met de decoder. Maar ik stel redelijk vaak vast dat de draadloze verbinding al eens uitvalt. Het signaal is dan te zwak en de repeater versterkt niks tot niks. Voor het surfen is dat niet erg, maar de tv die uitvalt is niet zo prettig. Ik had een beetje gerekend op de aangekondigde boost van de bbox, maar dat zit er niet in.

Vermits er nog steeds 2 signalen worden uitgezonden, maar onder 1 naam zou je repeater die ook gewoon allebei nog moeten versterken zoals voordien. Het is nu enkel de modem die zelf beslist wat het beste signaal is om dat ogenblik op dat punt te gebruiken.

Als ik je wifi-signaal hier test zie ik niet onmiddellijk problemen. Misschien kan je eens testen met onze app Home optimizer en deze tips ivm wifi nakijken of je iets kan verbeteren aan je wifi-signaal.  Het is voor ons ook moeilijk om vanop afstand te zien of je 2de TV zeker goed zal werken via een draadloos signaal. Maar de home optimizer kan je daar miscchien toch al meer info over geven.

Als het op bepaalde momenten van de dag goed werkt, en op andere momenten niet, kan je ook eens proberen ontdekken of er op dat ogenblik iets kan zijn dat als stoorzender zou kunnen werken, vb bepaalde electrische toestellen zoals lampen, …, die dan gebruikt worden.

Wat betreft uw snelheid, us lijn staat wel degelijk op 100Mbps. Kan je eens een snelheidstest doen via kabel met deze test : https://www.proximus.be/nl/id_cr_speedtest/particulieren/r-orphans/test-en-optimaliseer-je-internetsnelheid.html


Bedankt voor het antwoord. Wat ik wel las is dat de bbox nu kleine problemen doorstuurt en hopelijk worden ze opgelost. Dat is prima.

Toch twee practische vragen : 

- wat gebeurt er met mijn zelf aangekochte repeater, die zendt nu twee signalen uit op beide frekwenties, en ik kies de snekste. 

- ik heb  nu 2 tv, een op proxiimus en een op telenet. Beide werken goed, maar mijn oplossing is duur. Ik zou beide tv op proximus kunnen doen werken met een tweede decoder. Maar dit vergt een redelijk lange kabel of een draadlize verbinding met de decoder. Maar ik stel redelijk vaak vast dat de draadloze verbinding al eens uitvalt. Het signaal is dan te zwak en de repeater versterkt niks tot niks. Voor het surfen is dat niet erg, maar de tv die uitvalt is niet zo prettig. Ik had een beetje gerekend op de aangekondigde boost van de bbox, maar dat zit er niet in.


het enigste dat proximus nog overgehouden, heeft als draadloze oplossing voor het aansluiten van hun decoders is hun “wi-fi booster”

https://www.proximus.be/nl/id_cr_wifibooster/particulieren/toestellen/toestellen-voor-internet-en-tv/toestellen-voor-tv/wi-fi-booster.html

normaal beslist de de bbox smart wifi met repeater over welke wifi band de beste performances heeft, niet alle toestellen werken hiermee goed samen daarom dat proximus ook voorzien heeft dat je “one ssid” kunt uitzetten via zijn user interface http://192.168.1.1 ,als je hiermee problemen ondervindt.

Je repeater blijft de twee wifibanden binnen krijgen 2.4 en 5.0 maar nu hebben ze dezelfde SSID naam vandaar de term “One SSID”


Een booster : wat is dan het echte verschil met een repeater. Ik zie een booster een beetje als een versterker, maar als er niks binnen komt, komt er ook niks uit. Nul maal 10 is nul. Mijn repeater kostte 30 euro, eenmalig, met twee jaar waarborg, en het huren van een booster kost 30 euro per jaar. 


Als je repeater voor u naar behoren werkt dan heeft het geen zin om een wifi booster te huren.


Mijn repeater werkt naar behoren, maar enkele keren per dag geeft die repeater niets omdat er niets aankomt. Ge kunt daarmee niet naar tv zien.  De enige juiste oplossing is dat Proximus wat beter zijn best doet zou ik zeggen. Eigenlijk heb ik een abonnement dat maximum 100 Mbps belooft, in de praktijk is dat een goede 70. In MyProximus spreken ze van 72.5 Mbps. Dat is wel bijna 30 % minder dan wat ze laten doorschemeren. Ze spreken van 100 en geven 70. Hoeveel mensen hebben dan dat woord maximum gelezen? En velen tuimelen daar ook in vrees ik. Zouden ze bij Proximus  al aan 80 komen ipv 70 zonder onderbreking dan zou ik ook niet twijfelen. En dan is er die mail van gisteren over smart wifi: die zegt dat de bbox een boost krijgt, boost stond in het vetjes. Wat is dat dan hé. Ik hoopte dat ze dan dichter zouden komen in de buurt van hun fameuze 100, maar neen. Het is bijna pure reklame. Juridisch is het allemaal correct uiteraard.  70 is OK als ge zegt maximum 100. 


boost heeft inderdaad niks de maken met je lijnsnelheid hangt gewoon af van de lengte/verzakking van je lijn, en de minimum  lijnsnelheid die proximus garandeert (dus wat je minimum moet halen) kun je gewoon opvragen op http://proximus.be/internetsnelheid en soms kan de DLM (automatisch lijn meetsysteem) een hogere lijnsnelheid aanbieden indien de stabiliteit van u en anderen die op de zelfde distributiekabel zitten als niet in het gedrang komen.


Reageer