Beantwoord

Slimme wifi ! wat te doen ?

  • 22 February 2020
  • 46 reacties
  • 4103 Bekeken

Geachte , 

Tot voor de activatie van de slimme WiFi kon den we op de slaapkamer op onze tweede televisie kijken !

Ik gebruik de draadloze ruckus en had geen probleem tot de activate van de slimme WiFi !

Wat te doen ?

Met vriendelijke groeten 

icon

Beste antwoord door Martin 25 February 2020, 09:06

Bekijk origineel

46 reacties

probeer eens van je ruckus eens te herstarten/resetten

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ruckus_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-ruckus-resetten.html

Als het niet lukt zet slimme wifi op je bbox3 weer uit op de volgende manier
(tot iemand met een oplossing komt om je ruckus te laten werken op wifi ssid= wifi-2.4-xxxx als slimme wifi actief staat)

gewoon via de bbox3 zijn web GUI http://192.168.1.1 
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID" deactiveren,
door te klikken op de One SSSID banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID (slimme wifi genaamd) uitgeschakeld,

en kan je altijd achteraf op de zelfde manier terug actief zetten

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin best de wifi van de modem terug synchronizeren met die van de booster; zie https://www.proximus.be/manuals/nl/handleiding/particulieren/internet/netwerk-uitbreiding/wi-fi-booster/installatie#/wi-fi-tot-modem

 

@Valentino46 Als de wifi booster het signaal van de modem kan ontvangen is het goed, als het niet direct lukt kan je inderdaad eens proberen om de wifi booster dichter bij de b-box 3 te plaatsen.

 

@mappeldoorn  Op welke toestellen ervaar je de snelheid problemen? Op verschillende toestellen , kan je mij het type en model / merk van het toestel waar je minder snelheid zou hebben sinds de activatie van slimme wifi ? 

Reputatie 7
Badge +4

@mappeldoorn  Ik zie dat je sinds zondag 01/03 op een ander wifi kanaal staat op de 2.4 ghz , heb je sinds zondag 01/03 nog problemen gehad?  

@Filip_039 Ik zie de laatste week geen verbrekingen of fouten op je wifi , heb je sinds je laatste post nog problemen gehad? 

@Sheva Volgens wat ik kan uitmaken was de wifi ook niet ideaal voor de aanpassing naar smart wifi ? Op welk toestel merk je problemen? Hoe ver ben je van de modem (b-box3) verwijderd? 

 

@philippe_d  Ruckus werkt met zijn eigen wifi en gebruikt de wifi van de modem (b-box3) niet , dus one SSID of smart wifi zal hier geen effect op mogen hebben.

De 5.0 band is verdwenen sinds de slimme wifi

dit is normaal zowel de 2.4 als de 5.0 band wordt uitgezonden onder de zelfde wifi-2.4-xxxx naam

daarom dat je bvb op toestellen (smartphone enz….) die vroeger werkten met wifi netwerknaam wifi-5.0-xxxx nu moet instellen op de ssid  wifi naam = wifi-2.4-xxxx 

Er wordt dan automatisch verbinding gemaakt door de bbox met de juiste optimale band , dit is althans de theorie !

Ok merci

Reputatie 6
Badge +3

@philippe_d  : Bij Ruckuss heb je het AP dat je verbind met jouw B-BOX dat gepaired (wanneer je binnen en paar seconden op de sync toetsen drukt) is met de Ruckus ontvanger waarop jouw decoder aangesloten is en dat is een totaal eigen draadloos netwerk. Want je moet pairen tussen beide Ruckussen. Klopt dat Ruckuss enkel werkt op 5 Ghz.Enkel de Wi-Fi Bridge of Wi-Fi booster maken gebruik van het standaard draadloos netwerk van de B-Box 3.

 

 

Hier ook enorm traag internet en ook regelmatig geen internet na de update naar slimme wifi :frowning2:

Slimme wifi = zeer traag en/of geen internet :rage: een verbetering kun je dit niet noemen.

 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_ruckus_install/particulieren/support/televisie/tv-thuis-installeren/draadloze-tv-wifi-booster-plc/installatie-van-de-ruckus.html

 

het is natuurlijk mogelijk om dit uit te zetten maar in feite zou je eerst moeten kunnen de oorzaak opsporen. 
BV is je snelheid de zelfde gebleven als je via een netwerkkabel verbonden bent met laptop bv ….
Is het op al je draadloze toestellen het geval dat je wifi nu trager geworden is want sommige toestellen regeren inderdaad hier niet goed op, daarom heb ik het ook moeten uitzetten.

op toestellen waar je vroeger op wifi 5.0 werkte moet je nu ook instellen op ssid wifi-2.4-xxxx

Als je een wifi booster hebt ook dan deze opnieuw synchroniseren.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb mij vergist met de auto provisioning knop (achterzijde) zie volgende handleiding: https://www.handleidi.ng/ruckus-wireless/mediaflex-7811/handleiding?p=1

eigenlijk moet je niks speciaal doen alles gebeurd automatisch tussen zender ontvanger 

Bedankt Martin ,

Heb de slimme WiFi gedeactiveerd en we kunnen terug tv kijken !

Als je problemen hebt met smart wifi (= One SSID) dan is het best van One SSID op je bbox te deactiveren, heb dit ook moeten doen wegens wifi problemen.

kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI http://192.168.1.1 
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID" deactiveren:
klik op de One SSID banner en dan op "OK".

(NB: zelfde methode om One SSID  te activeren)

Smart wifi geactiveerd. Wil deze nu deactiveren en lukt niet. Het lukt men dus niet om van 5GHZ naar 2.4 GHZ te gaan? Iemand tips?

Ik heb dit zojuist gedaan hoop dat het probleem opgelost is. 
Het lampje 5.0 op mijn booster brand moet dat niet 2.4 zijn. 

Témoin lumineux WPS Wi-Fi

Lampjes 2.4 of 5 zullen oplichten:

  • permanent wanneer een apparaat is verbonden met de wifi van de Wi-Fi Booster.
  • knippert wanneer een apparaat de wifi van de Wi-Fi Booster gebruikt.

Afhankelijk van de toestellen (GSM, computer, enz.) zal de indicator 2.4 of 5 oplichten.

==========================================================================

Als dit lampje uit blijft wanneer u zich in de buurt van de Wi-Fi Booster met uw toestel verplaats. 
Uw toestel bleef waarschijnlijk verbonden met de wi-fi van de b-box.
Dan moet u  wi-fi op uw toestel deactiveren en vervolgens weer activeert.
Uw toestel moet dan verbinding maken met de wifi van de Wi-Fi Booster en een van de 2.4 of 5 lampjes moet gaan branden.

als het niet lukt na de beschreven methode hierboven toe te passen (na reset van de bbox) dan kan een Proximus forummedewerker dit voor je regelen.

Sinds een paar weken moest ik een up date doen en moest ik alle toestellen nar 2.4 overzetten sindsdien valt mijn WiFi konstant weg.

ik heb ook een booster maar daar brand het lampje van 5.0 ipv 2.4 heb al een terug verbinding gemaakt met modem maar het blijft hetzelfde. 
ik hoop dat jullie kunnen oplossen.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin  in sommige gevallen kan het nodig zijn om de one SSID te deactiveren, het is echter niet de bedoeling om die direct te gaan deactiveren als er ergens iets mis gaat op de wifi. De One SSID of de smart wifi heeft als bedoeling de wifi ervaring te verbeteren. Het is dus best geval per geval te bekijken waarom de one SSID problemen geeft.

 

@Valentino46  Waarschijnlijk had je de wifi booster nog niet terug ingesteld sinds je modem naar smart-wifi is gezet. Je booster moet namelijk opnieuw worden verbonden met de b-box3 wanneer de smart wifi actief staat.

 

@lucAS035188 Ruckus heeft normaal geen invloed op de one SSID  (smart-wifi) werking , aangezien de ruckussen hun eigen 5.0 Ghz signaal uitzenden. 

ik weet inderdaad dat je niet altijd de smart wifi moet uitzetten en eerst moet proberen om de oorzaak te vinden, maar net als bij mij heb ik toestellen die er slecht op reageren en daarom moet ik hem wel uitzetten.

 

@Valentino46  Waarschijnlijk had je de wifi booster nog niet terug ingesteld sinds je modem naar smart-wifi is gezet. Je booster moet namelijk opnieuw worden verbonden met de b-box3 wanneer de smart wifi actief staat.

 

@SamuelD is het dan voldoende om die booster eens spanningsloos te zetten 

Moet die ingesteld worden in dezelfde kamer. 
Booster staat in de living en modem in de hal ongeveer 10 m uit elkaa

Beste 

 

Na het uitvoeren van de slimme modem link is mijn internet snelheid erg gedaald en zeer langzaam 

is dit aan te passen en wat is het probleem 

Reputatie 7
Badge +4

@Kurt A Ik heb je wifi nagekeken en je 2.4GHz verbinding is niet goed. Het probleem ligt dus niet bij je Smart Wifi. 

Er zijn toestellen die te ver van je B-box gebruikt worden. De verbinding tussen je booster en modem is ook niet optimaal. Het signaal wordt gestoord door een stoorzender. Dit kunnen allerlei electronische toestellen zijn (verlichting, andere draadloze toestellen, microgolfoven, omvormer zonnepanelen, draadloze camera’s,...)

Kan je aan de hand van onderstaande tips een bekijken of je het signaal kan verbeteren ? Indien het op die manier niet lukt kan er een afspraak gemaakt worden met een technieker. 

Hier vind je alvast meer info over hoe je je wifi kan verbeteren via My Proximus

10 tips om je wifi te verbeteren

Uitleg Smart Wifi

iPad,iPhone en MacBook 

Reageer