Beantwoord

Slimme wifi ! wat te doen ?

  • 22 February 2020
  • 46 reacties
  • 4103 Bekeken


Toon eerste bericht

46 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Valentino46 Heb jij nog problemen met het wifi signaal? Welke toestellen er problemen had in aan @mappeldoorn gevraagd. 

ik heb problemen met de ipad iphone en macbook 

Reputatie 1

zelfde probleem, snelheid wifi enorm vertraagd sinds slimme wifi is geactiveerd:frowning2: , reeds terug uitgeschakeld, probleem blijft bestaan, reeds een reset gedaan van bbox3, geen oplossing.

Voor de activering van de slimme wifi, was dit nochtans uitstekend. Wie heeft een oplossing?

Resetten of terug naar fabrieksinstellingen, geeft volgens mij hetzelfde resultaat of niet?

Kunnen jullie allemaal even screenshots delen van een speedtest vlakbij de modem + op de gebruikelijke plek?

Reputatie 6
Badge +2

Geachte , 

Tot voor de activatie van de slimme WiFi kon den we op de slaapkamer op onze tweede televisie kijken !

Ik gebruik de draadloze ruckus en had geen probleem tot de activate van de slimme WiFi !

Wat te doen ?

 

De reden dat dit gebeurt is de volgende:

De ruckus (WiFi bridge) werkt alleen op 5GHz.

Bij activatie van Smart WiFi krijgt jouw netwerk maar één naam meer (zelfde naam voor zowel 2.4 GHz als 5 GHz). Hierbij heeft Proximus gekozen om de 2.4 GHz SSSID te gebruiken voor de “One SSSID”.

Hierdoor is de ruckus zijn verbinding verloren (naam van het 5 GHZ netwerk bestaat niet meer).

 

Het advies om “One SSSID” uit te zetten is het mijns inziens het verkeerde advies! Hiermee gaan alle voordelen verloren van de Smart WiFi.

 

Het correcte advies is om de ruckus opnieuw te “koppelen” met de B-box3:

  • druk gedurende 2 seconden op de WPS knop op de B-box3.
  • druk, binnen de 2 minuten, 2 seconden op de WPS knop op WiFi bridge.
  • wacht tot de lampjes (op de B-box en de WiFi bridge) stoppen met knipperen.

Probleem opgelost!

Begrijp ik toch niet goed, als slimme wifi niet ingeschakeld is, en je sluit de ruckus die aan de bbox staat, aan met een utp kabel op je bbox aan, dan zendt die een ssid op 5GHz uit wat de andere ruckus aan de ontvangst kant ontvangt,

Als je nu slimme wifi inschakelt dan verandert die SSID op 5GHz van de ruckus toch niet, en blijft die toch gewoon werken, precies of er niks veranderd is, met de ruckus aan de andere kant ?

Als je een probleem ondervindt bij overschakelen naar slimme wifi dan is het inderdaad een verkeerd advies om zo maar slimme wifi uit te schakelen en is dit enkel maar nodig al je een toestel hebt die niet goed overweg kan hiermee en het probleem niet opgelost krijgt. 

waarschijnlijk sta je op een ander 2.4 wifi kanaal nadat je smart wifi uitgeschakeld hebt t.o.v. vroeger 

eens de  http://www.speedtestcustom.com doen op verschillende kanalen , kanaal 1 of 6 of 11 

 

@philippe_d  Ruckus werkt met zijn eigen wifi en gebruikt de wifi van de modem (b-box3) niet , dus one SSID of smart wifi zal hier geen effect op mogen hebben.

Dat is inderdaad ook wat ik dacht, ik vermoed dat Philippe het over de Proximus wifi booster heeft of iets in die zelfde aard.

Reputatie 1

 Wifi 2.4 GHz

Wifi 5 GHz

dit zijn mijn snelheden nu, vroeger had ik op beiden een download van 76 Mbps

 

Is dit met het zelfde toestel en dicht bij de bbox gemeten.

@Filip_039 Sinds wanneer precies heb je deze problemen? 

Martin sinds ik SSID heb uitgeschakeld heb ik geen problemen meer

 

dit zijn mijn metingen 

@mappeldoorn Heb je de slimme wifi dan ook al uitgeschakeld?

Reputatie 1

2 weken geleden heb ik een update gehad van Proximus & ook de mail ontvangen, mijn Wifi was reeds gewijzigd naar de slimme wifi zonder mijn toedoen, het ging van geen kanten sindsdien, er waren momenten dat ik op de wifi niet kon zelfs. Heb toen de slimme wifi gedeactiveerd, had dan wel terug verbinding maar mijn snelheid was dus aanzienlijk verlaagd, alles geprobeerd, resetten, kanalen wijzigen, Bbox3 in & uitschakelen, niets helpt:frowning2:

 

@WenzelR nee dit is ingeschakeld

 

Reputatie 1

@SamuelD de wifi snelheid is nog niet gewijzigd sindsdien, nog steeds minder snel dan voordien, de wifi 5.0 werkt nog altijd niet naar 

behoren & is bij momenten zéér traag, Morgen heb ik een Happy House-bezoek door een technicus.

Ik hoop op een oplossing.

Bedankt voor je berichtje.

grts

Filip

Mijn WiFi netwerk valt niet meer weg maar is wel trager als mijn 4G netwerk

Die twee staan ook los van elkaar, je moet bv vergelijken wat je snelheid van je internet is als je aangesloten bent met een netwerkkabel van bv je laptop met de bbox en dan bv zien hoeveel je snelheid is over wifi op de 2.4 wifi bande en op de 5.0 wifi band en dit terwijl je dicht bij de bbox staat.

deze ochtend weer even gemeten het is dramatisch 

 

macbook pro 

@mappeldoorn is dit direct via de wifi van je bbox dat je meet en wat is je snelheid als je smart wifi  uitzet om zeker te zijn dat het al dan niet aan slimme wifi gelegen is want ik had ook lage snelheden met smart wifi in dienst en zelf af en toe onderbrekingen.

smart wifi uitzetten, gewoon via de bbox3 zijn web GUI http://192.168.1.1 
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID" deactiveren,
door te klikken op de One SSSID banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID (slimme wifi genaamd) uitgeschakeld,

en kan je altijd achteraf op de zelfde manier terug actief zetten

 

Reageer