Skip to main content

Grote e-mail providers, zoals Gmail (Google) en Outlook/Hotmail  verplichten OAuth2 als authentificatie methode, kwestie van beveiliging. Proximus heeft deze verplichting niet
Mijn instellingen:

Aangezien alles werkt, voorlopig geen probleem.
Maar gaat dit wijzigen? (en aangekondigd worden?)
Zou hier een verband zijn met Outlook 2013 en de problemen die hier al eens gerapporteerd worden?

ik denk dit ook want ik had dit trouwens al in bepaalde berichten over mailproblemen met outlook 2013 aangehaald dat voor Microsoft mailaccounts nu OAuth2 verplicht werd voor inkomende en uitgaande mail bij (Gmail was dat al vroeger het geval).

NB: trouwens voor thunderbird moet je dit ook doen en gewoon de instelling veranderen naar OAuth2, dan werkt nog zomaar niet…..

[...]

NB: trouwens voor thunderbird moet je dit ook doen en gewoon de instelling veranderen naar OAuth2, dan werkt nog zomaar niet…..

Sorry, maar die laatste zin is me niet duidelijk.
Zeg je nu “best wijzigen, maar het (OAuth2) werkt nog niet”?
Of iets anders?

Als ik bv van mijn hotmail.com mailaccount in Thunderbird  gewoon de instelling naar OAuth2 inschakelde werkte dit toch nog niet. In een ander live.be mailaccount stond de optie OAuth2 er zelfs niet bij.

Ik heb dan gewoon mijn microsoft mail accounts eerst gewist (wat geen probleem geeft aangezien ik toch al in IMAP werk) en de accounts opnieuw aangemaakt en het werkte dan wel.

NB: Toen ik naar de gmail accounts ging kijken daar stond tot mijn grote verwondering reeds OAuth2 in de instellingen zonder dat ik die zelf veranderd heb!

Bij mijn weten stelt Proximus zich tevreden met het TLS 1.2 protocol. Maar OAuth2 blijft nog mogelijk natuurlijk. Het probleem met oudere mailclients is dat ze enkel TLS 1.1 aan boord hebben dus moet men patches of upgrades zien te vinden. BTW in Windows kan men in de low level netwerk instellingen aanvinken welke versies van TLS men wil toelaten en daar staat zelfs de toenmalige beta 1.3 tussen.

De oude Eudora mail client heeft nog een GitHub patch gekregen naar 1.2 en werkt dus nog steeds met Proximus mail maar kent geen OAuth2 en dus voor Gmail en dergelijke is het baggeren met speciale toelatingen op Google. Overschakelen op thunderbird is aangewezen als algemene cliënt, zeker nu versie 128 uitgerold wordt.

Je uitleg is, alhoewel juist, ietwat (te) technisch.
Voor velen zou gewoon overstappen naar Thunderbird inderdaad een openbaring zijn. Ik gebruik TB al vele vele jaren en vind het nog altijd het beste mailprogramma.

Hopelijk brengt TB versie 128 een oplossing voor het regelmatig moeten invoeren van het paswoord voor mijn microsoft accounts sedert ik OAuth2!
ben benieuwd!

Ik heb versie 128, maar heb het niet nodig in Thunderbird in te loggen met mijn Microsoft account. Bedoel je Outlook? Hotmail?

Maar aangezien Gmail ook met OAuth2 werkt - en zonder enig probleem in Thunderbird- durf ik vermoeden dat het geen Thunderbird issue is maar een extra Microsoft beveiliging.

heb jij dan nog geen bericht gekregen van microsoft dat je binnenkort geen toegang meer zult hebben als je de beveiliging niet aanpast, of bedoel je dat je met OAuth2 nog niet (herhaaldelijk) heb moeten opnieuw inloggen 

gebruik je ook respectievelijk “smtp.office365.com” & “outlook.office365.com” als mailservers?

Sedert ik TB 128 heb ik toch nog niet moeten opnieuw inloggen toeval of niet wie weet!

heb jij dan nog geen bericht gekregen van microsoft dat je binnenkort geen toegang meer zult hebben als je de beveiliging niet aanpast, of bedoel je dat je met OAuth2 nog niet (herhaaldelijk) heb moeten opnieuw inloggen 

gebruik je ook respectievelijk “smtp.office365.com” & “outlook.office365.com” als mailservers?

Sedert ik TB 128 heb ik toch nog niet moeten opnieuw inloggen toeval of niet wie weet!

Bericht? Zou ik niet durven bevestigen of ontkennen. Maar nee, nog niet opnieuw moeten inloggen.
Waar trouwens?
Ik heb wel ergens een Microsoft Account, maar zou niet weten waar ik die speciaal voor nodig heb? Tenzij .... Vorige week werkte Master Chess niet meer, Ik heb een nieuwe versie gedownload en moest inderdaad opnieuw inloggen in de Microsoft Store, maar herinner me geen extra beveiliging. Ik moest zelfs nog gokken naar mijn wachtwoord !
Of inzake Office(365)? Ik heb geen Microsoft Office meer sinds ik op pensioen ben. Voor een zeer zeldzame tekst of rekenblad (iets meer) gebruik ik LibreOffice (gratis), Mail (Proximus en gmail) behandel ik in Thunderbird. Outlook vind ik niet handig (toch niet toen ik nog werkte), zelfs mijn werkmail kon ik probleemloos behandelen in Thunderbird. Die mailservers heb ik  nergens ingesteld voor zover ik weet.

Sorry, dan heb ik dit:”niet nodig in Thunderbird in te loggen met mijn Microsoft account” , verkeerd geïnterpreteerd ik dacht dat je ook Microsoft mailaccounts had zoals hotmail, Live en outlook!

Geen probleem! Ik heb het ergens wat dubbelzinnig verwoord, voor interpretatie vatbaar.
Wel raar dat je in TB128 ineens niet meer moet opnieuw inloggen in je Microsoft accounts en voordien dus wel. Je zou toch denken dat het OAuth2 protocol niet is gewijzigd en uniform toegepast wordt in alle mailservers, door alle mailaanbieders en clients.

Inderdaad, snap het eigenlijk ook niet zo goed.

Hopelijk brengt TB versie 128 een oplossing voor het regelmatig moeten invoeren van het paswoord voor mijn microsoft accounts sedert ik OAuth2!
ben benieuwd!

Ik loop gewoon, naast Thunderbird, ook Outlook voor mijn Microsoft accounts … stoort mij niet echt, twee niet verwante e-mail streams … lopen ze mekaar niet in de weg 😉

TI: Sedert ik TB versie 128 heb is dit probleem van herhaaldelijk moeten inloggen op Microsoft mail accounts met OAth2 niet meer voorgevallen!

Reageer