Vraag

Lijnprofiel & internetsnelheid

  • 14 March 2024
  • 36 reacties
  • 414 Bekeken

Reputatie 1
Badge

 

Beste Proximus medewerkers,

 

Al sinds enkele maanden kamp ik met een slechte internetsnelheid.

 

Al 10 tallen keren heb ik aan de telefoon gehangen met heel vaak goeie medewerkers van Proximus.

Dit met kennis van zaken, maar soms ook mensen waarvan je denkt ‘kennen ze er wel iets vanaf’ ‘en die je dan doorverbinden van het kastje naar de muur. 

Zowel aan de telefoon, en nog ergerlijker op de chat daar heb je steeds iemand anders om de 5 minuten vast.

Ook die assistant is enorm ergerlijk en storend en werkt totaal niet. De assistant aan de telefoon idem, werkt ook niet. Dit als feedback voor verbetering.

Met een download van toen vaak maar 6 Mbps en een upload van 1,8 Mbps.

En een max. download van 19 Mbps als alles goed ging, maar dan nog met zo een snelheid heb je vaak vastlopend internet die onstabiel is, en daar betaal ik niet voor in mijn flex pack.

 

Bovendien is dit ook niet de minimale gegarandeerde snelheid die via www.proximus.be/internetsnelheid voor mijn adres zou moeten zijn.

De minimale snelheid zou 45.3 Mbps download - 14 Mbps upload moeten zijn volgens de site, dat haal ik in de verste verte niet.

 

Ondertussen zijn hiervoor al 4 techniekers langsgekomen. Geen enkele kan het oplossen. 

 

Meer zelfs...

 

Op 29/02/24 komt er een redelijke oplossing uit de bus, waardoor ik geen happeren, traag, onstabiel internet meer heb, goed via teams kan werken.

Ik haal een snelheid van 32 Mbps download - 2,5 Mbps upload (wat tegenwoordig ook nog niet hoog te noemen is).

Vanop afstand deed ‘happy house’ een verhoging van het lijnprofiel van een 30/10 naar een 50/10. Ik moest het enkele dagen tijd geven en dat deed ik ook.

 

Van 29/02/24 tot 7/03/24, in die periode ging alles veel vlotter en beter dan ervoor.

Maar blijkbaar hadden ze dit ticket niet afgesloten en stond er toch nog een technieker ingepland of deze was gelinkt aan een vorige technieker van 19 februari ‘24 (die zelf geadviseerd had voor laswerken aan de lijn in de straat...)

Maar de technieker van 7/03/24 was blijkbaar een meer ervaren technieker (onderaannemer en niet van Proximus zelf “Esas Cirecet Belgium”) gaf hij zelf aan en wou dat nog eens bekijken of lassen wel een oplossing en nodig zou zijn aan de lijn.

Feit is dat deze zegt, ik ga het lijnprofiel toch weer op 30/10 zetten, want je zal onstabiel internet hebben….

Wat dus totaal niet zo was, het was al ‘redelijk’ beter en opgelost door happy house in feite.

 

Ik was redelijk ‘in de wolken’ om het zo te noemen ook al is het al zeker niet de 45.3 Mbps download - 14 Mbps upload die het minimaal zou moeten zijn

(Geadverteerde snelheid zelfs tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload & Maximumsnelheid beschikbaar voor 56% van de lijnen met mijn configuratie 74.5 Mbps download - 27.6 Mbps upload)

 

Met het gevolg dat het probleem van voordien met vastlopend internet gewoon terug is…

 

Maar dit is nog niet alles, ik had al gebeld dat ik na 4 techniekers geen nieuwe meer wil ingepland hebben.

En geen tijd heb om altijd maar hiervoor thuis te blijven of verlof te nemen.

Dat happy house zoals was gebleken dit kon oplossen zoals op 29/02/24.

Happy house ging dit zo doen en terug verhogen naar een minimum 50/10 profiel.

 

Wat krijg ik maandag 11/03/24, onderstaande 2 berichten (zonder ook maar zelf te weten van een technieker??)

En gemeld geen technieker meer te willen over de vloer voor dit probleem, maar happy house dit laten oplossen vanop afstand (want met de technieker komt er toch niets van oplossing uit de bus, we kunnen helaas niets doen voor u is het antwoord steeds, u zal het met deze snelheid moeten doen)

 

 

Maar nog meer was mijn verontwaardiging toen gisteren diezelfde technieker van 7/3 een bericht naliet in mijn voicemail of hij morgen (vandaag dus) opnieuw zou langskomen.

Zonder maar af te stemmen of af te spreken (van de kant van Proximus dan, de technieker kan er niets aan doen natuurlijk) dit terwijl ik al aangaf het vanop afstand opnieuw opgelost wil zien zoals 29/02/24 (wat geen volwaardige oplossing was, maar ok het werkte al stukken beter als ervoor)

 

Deze morgen kreeg ik dan nog dit, een afspraak ingepland vandaag (ik kan het zelf niet annuleren, krijg een foutmelding)

 

 

 

Bij deze vraag ik deze afspraak te annuleren, want ik ben niet thuis en gaan werken. En gaf al aan na 4 techniekers hier niet meer op te willen ingaan.

 

En bijgevolg terug op te lossen zoals 29/02/24 door Happy House en deze mij te contacteren van zodra ze mijn lijn terug op een 50/10 profiel hebben gezet en dit opgelost hebben.

 

Alvast bedankt.

 

Alle klantgegevens kan u terugvinden in mijn profiel.


36 reacties

Reputatie 1
Badge

 

Reputatie 7
Badge +4

 @Olivier_d 

Ik vermoed dat onderstaand probleem (halvering internetsnelheid & niet behalen van minimum gegarandeerde snelheid) niet door een happy house technieker kan verholpen worden

 

Internetsnelheid weer gehalveerd | Proximus Forum

 

Reputatie 7
Badge +4

@Olivier_d Ik zie inderdaad de afspraak nog staan. Ik heb je lijn even opnieuw gecontroleerd. Deze draait inderdaad nog niet stabiel. Ik heb de snelheid ook weer iets moeten verlagen om je lijn stabieler te laten draaien. Voordien haalde je lijn de snelheid die geprogrammeerd was niet, wat voor extra problemen kan zorgen. Om dit te verbeteren zou ik de afspraak toch laten doorgaan. Als je het toch niet wil, zal ik ze alsnog annuleren. 

Het is wel het beste van maar op 1 topic tegelijk zulke vragen te stellen om alle info bij elkaar te hebben en dubbel werk te vermijden. 

Reputatie 1
Badge

@Olivier_d Ik zie inderdaad de afspraak nog staan. Ik heb je lijn even opnieuw gecontroleerd. Deze draait inderdaad nog niet stabiel. Ik heb de snelheid ook weer iets moeten verlagen om je lijn stabieler te laten draaien. Voordien haalde je lijn de snelheid die geprogrammeerd was niet, wat voor extra problemen kan zorgen. Om dit te verbeteren zou ik de afspraak toch laten doorgaan. Als je het toch niet wil, zal ik ze alsnog annuleren. 

Het is wel het beste van maar op 1 topic tegelijk zulke vragen te stellen om alle info bij elkaar te hebben en dubbel werk te vermijden. 

 

Goed dat je het zegt!  Ik zal alles dan inderdaad vanaf nu verder in deze topic bespreken. 

 

Aangezien ik aan het werk was is de technieker hier dus wel geweest rond 12u45 - 13u (ook al geeft de communicatie dan later aan tss 16u30 - 18u30 ‘moet hij nog langskomen’ via sms).

 

Ook nadat ik 3 gemiste oproepen heb gehad die ik niet kon beantwoorden is deze toch langsgekomen… Natuurlijk stond hij voor een gesloten deur..

En als ik het telefoonnummer wil terugbellen lukt dit niet, een Proximus bericht geeft aan ‘wanneer dit nummer je nodig heeft zullen ze je zelf terug contacteren’.

 

Ik had gisterenavond  bv. geen onstabiel internet en haalde een 32 Mbps, nu merk ik inderdaad wel opnieuw een traag internet, wellicht na het te verlagen met maar een 16,5 Down Mbps.

 

Ik vermoed als het door iemand van jullie hoger gezet wordt jullie dit als onstabiel zien misschien in het systeem, maar ikzelf merk wel een verbetering in huis.

 

Bedankt voor alle feedback overigens.

TBI:
Het is ook zo dat er moet rekening gehouden worden met andere klanten die van de zelfde distributie kabel bediend worden als u en door de snelheid bij u te overrulen kunnen de anderen in de problemen komen en daarvoor dient de DLM o.a. ook om dit in het oog te houden. 

@Olivier_d Ik zie inderdaad de afspraak nog staan. Ik heb je lijn even opnieuw gecontroleerd. Deze draait inderdaad nog niet stabiel. Ik heb de snelheid ook weer iets moeten verlagen om je lijn stabieler te laten draaien. Voordien haalde je lijn de snelheid die geprogrammeerd was niet, wat voor extra problemen kan zorgen. Om dit te verbeteren zou ik de afspraak toch laten doorgaan. Als je het toch niet wil, zal ik ze alsnog annuleren. 

Het is wel het beste van maar op 1 topic tegelijk zulke vragen te stellen om alle info bij elkaar te hebben en dubbel werk te vermijden. 

Ik zal alles dan inderdaad verder in deze topic bespreken. 

 

Aangezien ik aan het werk was is de technieker hier dus wel geweest rond 12u45 - 13u (ook al geeft de communicatie dan later aan tss 16u30 - 18u30 via sms). Ook nadat ik 3 gemiste oproepen heb gehad die ik niet beantwoorde is deze toch langsgekomen…

 

Ik had gisterenavond  bv. geen onstabiel internet en haalde een 32 Mbps, nu merk ik inderdaad wel opnieuw een traag internet, wellicht na het te verlagen.

 

Ik vermoed als het door iemand van jullie hoger gezet wordt jullie dit als onstabiel zien misschien in het systeem, maar ikzelf merk wel een verbetering in huis.

 

Reputatie 1
Badge

@HadewychT

 

Even een update, 14/03/24 20:20

 

Ik hing juist aan de lijn van de klantendienst (vaste lijn) toen mijn mobiel ook net afging op dat moment. 

 

Het was de technieker van deze middag. 

 

Ik melde de problemen die ik nu voor had,

 

  • Tv, blokjes beeld en niet synchroon lopen van geluid met de tv.
  • Vaste telefonie, haperend en blokkerig geluid in de verte.
  • Internet, was met moeite 18 Mbps Down en constant vastlopen en blijven draaien, moeilijk laden.

Hij zag dat inderdaad de snelheid verlaagd werd en deze ‘s middag hoger stond toen hij aan mijn deur was.

 

Hij heeft de 30/3 terug gezet naar de 70/30. 

 

In zijn systeem ziet hij inderdaad dat wanneer deze laag staat alles groen is en wanneer deze hoog staat alles rood komt. Maar bij mij is het dus omgekeerd want alles loopt vast bij een lage snelheid en loopt goed wanneer dit hoger staat.

 

Hopelijk komt er nu niemand meer aan en mag ik hopen dat het opgelost is, eindelijk…

 

Hij ging het eens verder onderzoeken, omdat het toch een speciaal geval is blijkt.

 

Hij sprak ook van de DLM die dit natuurlijk nog automatisch kan gaan aanpassen... 

 

Hij zal mij in de loop van volgende week nog terugbellen over de status en de feedback…

 

Wel een mooie service van deze technieker om op dit uur nog contact op te nemen en voor een oplossing te zorgen, Bedankt alvast! 😉

Reputatie 1
Badge

@Martin 

 

Vroeger had ik een Bbox3, kon je daar in de configuratie modus je lijnprofiel waarnemen? 

 

Nu in de Bbox 4 (Internet box) is dit sowieso niet meer mogelijk zeker?

@Olivier_d 

ik weet niet goed wat je bedoelt waarschijnlijk  bedoel  je dat je  met de “Sagem Tool” applicatie je lijnprofiel (en nog veel meer) kon zien, maar dat tool werd door iemand gemaakt die dit gepubliceerd heeft op Userbase maar werkt uitsluiten op bboxen van het merk Sagemcom en  niet op de internet box (bbox4)  want op de interface van de bbox3 via http://192.168.1.1 kon je al die gegevens ook niet zien.

@Olivier_d 

Ik veronderstel dat je bedoelt dat je met de SagemTool app kon lijnprofielen uitlezen van de bbox3 maar dit tool werkt niet voor een bbox4.

Reputatie 1
Badge

Sinds vandaag heb ik een probleem met mijn internetbox (modem).

 

Van de 3 blauwe lampjes brand enkel deze rechts van de wifi blauw. In de MyProximus APP zie ik mijn internetbox ook niet meer in mijn netwerk staan.

 

Het middelste lampje van de vaste lijn staat niet aan.

 

Bij het heropstarten brand het eerste van internet eerst rood, daarna knipperend wit (2 - 3 minuten) en daarna constant groen knipperend.

 

Volgens de hulppagina via de Proximus website heeft dit te maken dat de modem niet zou synchroniseren met het netwerk?

 

Ik heb gebeld met de klantendienst vanavond rond 21u30, maar aangezien het weekend is zal er ook geen verdere hulp uit de bus komen.. De man gaf aan dat er inderdaad een synchronisatieprobleem is met de modem Bbox4/Internetbox die ik heb.

 

Iemand die weet of dit al heeft meegemaakt? Hoe je de Internetbox (Bbox 4) terug gesynchroniseerd kan krijgen met het netwerk?

 

Ik heb nu als tijdelijke oplossing (voor het weekend) mijn eigen aangekochte Bbox 3 van destijds weer uitgehaald en deze erop aangesloten, ik heb wifi alsook vaste lijn werkt. Enkel mijn V7 decoder voor TV zegt dat hij geen verbinding kan maken met internet? Werkt een V7 enkel met de Internetbox en niet met een Bbox 3 misschien?

 

Terwijl de Bbox 3 nu tijdelijk aangesloten is heb ik ook eens een test gedaan. Ik kwam op het volgende uit:

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   32.324 kbps
Upstream current bit rate:     2.391 kbps

Downstream max bit rate:       37.454 kbps
Upstream max bit rate:         2.699 kbps

Downstream attenuation:        31,3 dB

Downstream noise margin:       9,0 dB
Upstream noise margin:         6,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            987 m

Proximus profile name:         unknown
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       unknown
[/code]
 

 

Dank voor de info.

 

 

De decoders moeten een IP krijgen uit de TV DHCP pool
bij de internet box (192.168.128.[2-127])
(voor je omgezet werd naar die Internet box) was dit bij Bobx3 (192.168.1.[64-99])
Dus zal die decoder nu het juiste IP adres niet meer krijgen

Reputatie 1
Badge

Kan het te maken hebben met het feit dat mijn profiel nu 70/30 staat? (Afgaand op mijn sagem test hierboven)

Dat de modem niet synchroniseerd met de lijn. En in het Proximus systeem de status van mijn lijn in het rood staat?

Neen dat heeft daar niks mee te maken maar wel omdat je overgeschakeld werd om met de bbox4 te werken, dwz:

Dat je  overgezet bent naar "single VLAN"

  • Indien je op "single VLAN" zit (=je hebt een internet box i.p.v een Bobox 3/3v) dan werkt de bbox4 op VLAN20/IPoE DHCP.
  • terwijl de bbox3  op PPPoE werkt (VLAN10/PPPoE voor internet en VLAN30 voor TV.

 

  vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4
zone 4 25/2 60/10 12/1 20/4

Afgaand op de aangegeven afstand zou je in de vectoring zone 3 vallen maar om een of andere reden (stabiliteit) moet de DLM je in vectoring zone4 zetten., waar het startprofiel 25/2 is en waar de DLM je blijkbaar toch iets hogere snelheid kan toekennen =35/2.5 en aangezien de noise margin 9db (lager dan 10db) is zal de DLM je niet meer op een hoger profiel kunnen zetten.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie dat u blijkbaar een snelheid 32/2 Mbps (profiel 40/3?) zou hebben 

Downstream noise margin:       9,0 dB
Upstream noise margin:         6,7 dB

Rekening houdende met de bovenstaande noise margin (< 10 dB) vermoed ik dat uw snelheid niet (veel) meer hoger zal kunnen gaan 

 

Ik vermoed dat uw decoder toch automatisch - eventueel na een herstart ervan - een lokaal IP adres uit de range van de Bbox3 zal bekomen, nee @Martin?

 

In principe is de “standaard” startsnelheid (lijnprofiel) voor een vdsl2 vectorised lijn met een lengte tussen 700 en 1000 m 30/10 Mbps down/up

Vermoedelijk is er een probleem met de kwaliteit van de lijn (de lijnen in uw buurt vermits de minimum gegarandeerde snelheid niet gehaald wordt cfr ander hierboven vermeld forumbericht)

 

Edit inderdaad probleem decoder vermoedelijk te wijten aan gebruik single VLAN

→ best uw internetbox terugplaatsen 

 

Ref.

Problemen bij vervangen bbox3 door Fritzbox 7530AX International op Proximus - Userbase

Klassieke lijn:

  1. Aansluiting: Aansluiten op een DSL-aansluiting.
  2. Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen.
  3. Toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist? Ja (=PPPoE).
    Gebruikersnaam (formaat: ab123456@PROXIMUS) en internet paswoord invullen.
  4. VLAN-instellingen: VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-id = 10
  5. IP-instellingen: IP-adres automatisch via DHCP ophalen.

Single VLAN lijn:

  1. Aansluiting: Aansluiten op een DSL-aansluiting.
  2. Bedrijfsmodus: Internetverbinding zelf tot stand brengen.
  3. Toegangsgegevens: Zijn toegangsgegevens vereist? Neen (=IPoE)
  4. VLAN-instellingen: VLAN voor de internettoegang gebruiken > VLAN-id = 20
  5. IP-instellingen: IP-adres automatisch via DHCP ophalen

 

Is inderdaad daaraan te wijten en ik weet ook niet of PX zelfs op je vraag dit terug zou willen omschakelen zodat je terug met de bbox3 zou kunnen werken, in ieder geval automatisch gebeurt dit niet door gewoon weer je bbox3 aan te sluiten!

Reputatie 1
Badge

Liefst gewoon de lijn dan op het hoogst haalbare profiel maar met de groene status in hun systeem, en de Internetbox/Bbox 4. 

 

Dus een V7 krijg je niet meer zelf aangesloten op je modem zoals vroeger met je V3/4/5 ? Als ik het zo goed begrijp.

Inderdaad,  eens je lijn overgeschakeld is op single VlAN om met een Internetbox (bbox4) te werken zal het niet meer lukken om met een bbox3 een decoder te doen werken van wel type dan ook.

Reputatie 1
Badge

Ok, nuttige info om te weten.

 

Als ik vanavond thuis kom en bel naar de klantendienst.. Gaan deze mijn lijn kunnen beter zetten en lijnprofiel aanpassen? Zodoende mijn Bbox 4 internetbox terug gesynchroniseerd geraakt op mijn lijn. Heb nu ook geen vaste lijn met die bbox 3, blijft rood pinken de Phone lamp op de modem.

 

Of is dit iets voor maandag voor happy house?

Hangt ervan af waar het probleem zit dat je bbox4 niet meer kan synchroniseren of de helpdesk je zal kunnen verder helpen, anders moet je die gewoon eens terug aansluiten, wie weet lukt het terug, of je zou ook eens de bbox4 kunnen resetten.

Mss kunnen zij je lijn kaart waarop je aangesloten bent met je bbox4 ook eens resetten….

Reputatie 1
Badge

Hangt ervan af waar het probleem zit dat je bbox4 niet meer kan synchroniseren of de helpdesk je zal kunnen verder helpen, anders moet je die gewoon eens terug aansluiten, wie weet lukt het terug, of je zou ook eens de bbox4 kunnen resetten.

Mss kunnen zij je lijn kaart waarop je aangesloten bent met je bbox4 ook eens resetten….

Reset met een tandenstoker in dat kleine gaatje gisteren ook al gedaan. Het hielp ook niet helaas. 

 

Zal eens bellen, de zaterdag is dat van 9u tot 22u geloof ik open.


Weekend: van 9u tot 22u

Reputatie 7
Badge +4

@Olivier_d Als je je internetbox aansluit zou alles moeten werken momenteel. De synchronisatie van je lijn is momenteel in orde. 

Zoals ik eerder al schreef zal je lijn nooit de hoge snelheden van 70 of 100 Mbps halen via VDSL2. Je lijn zal niet veel hoger kunnen dan 30Mbps, anders zal ze instabiel worden en andere lijnen in de buurt storen. 

Het feit dat je TV niet meer werkte met de B-box3 heeft inderdaad te maken met een andere technische configuratie die in de achtergrond nodig is voor beide modems zoals Martin uitlegde (1 vlan tov 3 vlans. Dit kan je vergelijken met een rijbaan. De internetbox heeft maar 1 rijstrook waar alle info over gestuurd wordt, zowel voor TV als internet als VOIP. Bij de B-box 3 krijgen ze elks een aparte rijstrook.)

Reputatie 1
Badge

@Olivier_d Als je je internetbox aansluit zou alles moeten werken momenteel. De synchronisatie van je lijn is momenteel in orde. 

Zoals ik eerder al schreef zal je lijn nooit de hoge snelheden van 70 of 100 Mbps halen via VDSL2. Je lijn zal niet veel hoger kunnen dan 30Mbps, anders zal ze instabiel worden en andere lijnen in de buurt storen. 

Het feit dat je TV niet meer werkte met de B-box3 heeft inderdaad te maken met een andere technische configuratie die in de achtergrond nodig is voor beide modems zoals Martin uitlegde (1 vlan tov 3 vlans. Dit kan je vergelijken met een rijbaan. De internetbox heeft maar 1 rijstrook waar alle info over gestuurd wordt, zowel voor TV als internet als VOIP. Bij de B-box 3 krijgen ze elks een aparte rijstrook.)

 

Bedankt voor je feedback en info.

 

Deze morgen heeft een collega inderdaad de lijn geconfigureerd  en goed gezet. De Bbox4/internetbox werkt terug en is gesynchroniseerd.

 

Dus als ik het goed voor heb, als ik de bbox3 iedere keer eraan koppel dan zal de lijn vastlopen en de synchronisatie met de modem niet meer werken? Dit voor de Internetbox.

 

Met gevolg dat de lijn iedere keer opnieuw een configuratie nodig heeft?

 

Waarom ik m'n Bbox3 gebruik is enkel om de lijnwaarden en info via die tool te gebruiken en op te kunnen vragen.

 

Bij mijn weten kan ik niet ditzelfde bekomen met de Bbox4 / Internetbox? Dus om mijn lijnprofiel, max down en UP te kennen, etc ? Of kan ik dit toch ergens opvragen?

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@Olivier_d Het is inderdaad geen goed idee om constant te wisselen tussen je B-box 3 en je internetbox. Het achterliggende systeem moet dan telkens aangepast worden en de kans dat dit dan wel eens foutloopt is er zeker. 

Je lijn wordt ook constant gemonitord om te zien of je lijnsnelheid eventueel verhoogt of eerder verlaagd moet worden. Het telkens wisselen van modem zorgt voor fouten op je lijn waardoor de snelheid verlaagd zal worden omdat er gedacht wordt dat je lijn niet stabiel is. 

De internetbox beschikt niet over dezelfde tool als de B-box 3 van Sagemcom. Maar als je lijn stabiel is, verandert de snelheid niet vaak. In uw geval schommelt ze tussen 25 en 30 MBbps downstream. Het veelvuldig meten verandert daar niets aan. 

Je kan wel zelf een speedtest doen via deze link

Reputatie 1
Badge

In principe is alles klaar en duidelijk. De topic mag gesloten worden 🔒 

Reageer