Vraag

Lijnprofiel & internetsnelheid

  • 14 March 2024
  • 36 reacties
  • 424 Bekeken


Toon eerste bericht

36 reacties

Nog eens voor alle duidelijkheid:
Het Sagemtool is gemaakt geweest door een forumlid van Userbase, dus niet door Proximus of door iemand van Sagemcom. 

In principe is alles klaar en duidelijk. De topic mag gesloten worden 🔒 

 

Reputatie 6
Badge +2

Laat het topic maar open, lijkt mij een interessante discussie.

Wat voor mij nieuw is:

  • dat de single VLAN configuratie een aantal technische zaken wijzigt in de achtergrond, waardoor de decoders niet meer geregistreerd geraken. Dus de “routed IPTV” in de B-box3 is niet gelijk aan de “routed IPTV” van de internet box. Heeft waarschjijnluijk te maken met de VLAN’s: de B-box3 routed het IPTV verkeer via VLAN 30, de Internet Box via VLAN20.
  • ben wel verbaasd dat een B-box3 (met PPPoE credentials op VLAN10) blijft werken op een lijn die al geswitched is naar “single VLAN”. Interessant 😃
  • dat de vaste lijn blijft werken op beide modems is normaal (zolang de VoIP crendentials nog aanwezig zijn): beide modems gebruiken VLAN20.

We leren alle dagen bij 😉…

 

Waarom ik m'n Bbox3 gebruik is enkel om de lijnwaarden en info via die tool te gebruiken en op te kunnen vragen.

 

Zoals hierboven gezegd: het is géén goed idee om frequent modems te wisselen, vooral in jouw situatie met een redelijk onstabiele lijn.

Als je dan toch de B-box3 sporadisch wilt gebruiken voor een “lijntest”, dan zou ik alle gegevens wissen (reset?): telefonie, PPPoE login, etc …

Het enige wat je wilt is een sync testen, géén internet verbinding maken die het systeem stoort...

Reputatie 1
Badge

Volgende begrippen, wat moet ik er onder verstaan:

 

-> Vectoring

-> Repair

-> 17a of 8b (bestaan er nog?)

-> Noise margin

 

Op welke site kan ik zo een schema vinden met de verschillende zones en profielen?

 

Thx voor de info.

Volgende begrippen, wat moet ik er onder verstaan:

 

-> Vectoring  

-> Repair

-> 17a of 8b (bestaan er nog?)

-> Noise margin

 

Op welke site kan ik zo een schema vinden met de verschillende zones en profielen?

 

Thx voor de info.

 

  • Vectoring:  Wat is Vectoring Technologie | edpnet.be
    Telefoonlijnen die VDSL2-signalen overbrengen, bevinden zich in een bundel = distributiekabel, waarbij de kabelparen dicht bij elkaar liggen, dit resulteert in overspraak (interferentie) van het ene kabelpaar naar het andere en hoe meer lijnen in een bundel, hoe meer overspraak er optreedt. Nu zorgt Vectoring voor onderdrukking van die interferentiesignalen. 
    Vectoring kan worden vergeleken met noise-cancelling technologie bij koptelefoons.
    Die overspraak wordt gemeten en geneutraliseerd door anti-phase signalen te genereren en Noise margin staat in verband hiermee hoe hoger die is des te meer de DLM je lijnsnelheid kan verhogen.
  • Noise Margin: VDSL line parameters – Keenetic
    De ruismarge bepaalt het minimale niveau waarop het signaal boven het ruisniveau moet liggen. Het wordt uitgedrukt in decibel (dB). Een hoge ruismarge duidt op een goede lijnkwaliteit. De limiet voor de transmissieruismarge is 6 dB. Praktisch als de ruismarge onder 9 a 10dB ligt, is een stabiele VDSL-verbinding niet meer gegarandeerd. Een hogere ruismarge betekent dus een betere kwaliteit van de VDSL-lijn. 
  •  
  • Profiel 8b:

    • Bandbreedte: 8,832 MHz
    • Aantal draaggolven: 2048
    • Bandbreedte per draaggolf: 4,3125 kHz
    • Vermogen: +20,5 dBm
    • Maximale doorvoersnelheid: 50 Mbit/s (symmetrisch)
  • Profiel 17a:

    • Bandbreedte: 17,664 MHz
    • Aantal draaggolven: 4096
    • Bandbreedte per draaggolf: 4,3125 kHz
    • Vermogen: +14,5 dBm
    • Maximale doorvoersnelheid: 100 Mbit/s (symmetrisch)
  • Deze profielen bepalen de snelheid en afstand waarover VDSL2 kan worden ingezet. Profiel 17a wordt vaak gebruikt voor kortere afstanden, terwijl profielen zoals 8b geschikt zijn voor langere afstanden

  • Supervectoring 35b is verder ontwikkelde versie van de VDSL-standaard.
    Wat is nu precies “Supervectoring 35b“? | AVM België

  • Repair Profiel: Wanneer een VDSL-lijn problemen ondervindt, zoals storingen, verbindingsproblemen, kan het repair profiel worden geactiveerd. Dit profiel beperkt de snelheid om de stabiliteit van de lijn terug te verbeteren. 

  • Tabel verschillende zones bv hier:
    Nieuwe vectoring profielen (Upload phase 2, "1.1 MHz" en vectoring zone 4/5) - Userbase

NB: als je lang genoeg googelt / zoekt kan je dit allemaal en nog veel meer terugvinden over deze materie. 

Reputatie 1
Badge

Even een update...

 

De snelheid was opnieuw drastisch gedaald.

 

De technieker is op dit moment een nieuwe poort in de aansluitkast aan het plaatsen. Dit na overleg met een expert.

 

Benieuwd of dit het snelheidsprobleem zal kunnen oplossen...

Reputatie 1
Badge

@HadewychT

Blijkbaar zou mijn kwaliteit en synchronisatie van de lijn niet in orde zijn.  

Er is vectoring actief met een profiel 70/30 op dit moment kreeg ik te horen.

 

Als ik de TBF test uitvoer, zal deze zichzelf naar de best haalbare snelheid terug brengen en dit probleem terug zelf oplossen? Dit rekening houdende met 14 dagen verwerking..

 

Ik had een lange tijd 35 Mbps Download en zit nu terug op 25 Mbps Download. 

 

Zal de TBF met deze test de DLM terug op dit niveau van ervoor kunnen brengen?

 

 

Als je nu voor het ogenblik bv op 70/30 zit zal de TBF > DLM je heel vlug terug op 70/30 zetten (omdat hij rekening houdt met een vorige evaluatie) maar als je snelheid ineens naar 25Mbps gezakt is zal daar wel één of andere reden voor zijn dat de DLM je niet kan op hogere snelheden zetten. 
Nu langs de ander kant als je snelheid dan toch naar 25 teruggevallen is kan het geen kwaad van de TBF te starten en dan afwachten wat de DLM er kan uithalen. De DLM moet ook tijd krijgen om zijn analyse te doen dus bv iedere dag opnieuw de TBF opstarten om te hopen dat je vlugger op hogere snelheden zal gezet worden, is geen goed idee natuurlijk.

PS: Als er echt problemen op je lijn zijn, zal het probleem door PX zelf grondig moeten onderzocht worden waar de oorzaak zit.

Reputatie 1
Badge

Ik meende dat wanneer deze op 50/15 stond ik de snelheid haalde van 35 Mbps en dit zonder traag of storend internet. 

 

Zou dit kunnen dat wanneer je te ver van de kast af zit bij een lager profiel je hier naar teruggebracht zal worden? Dit dus met de TBF test?

hoe dan ook als je op 50/15 stond of staat, zou je met een http://proximus.be/peedtest deze snelheid ook moet halen op ±8 % na.

Dit zijn de snelheden in functie van de lijnlengte = verzwakking die er normaal kunnen gehaald worden:

bron: vectoring profielen

Als er natuurlijk problemen zijn op je lijn moeten die eerst opgelost worden want anders kan die gewaarborgde signalen niet altijd halen!

Reputatie 7
Badge +4

@Olivier_d Je lijn staat inderdaad geprogrammeerd op 70mbps, maar dat heeft geen zin. Deze snelheid kan op uw lijn niet gehaald worden omwille van de afstand tot aan ons aansluitpunt en de verzwakking van het signaal door die afstand en de kwaliteit van uw lijn. Ook andere klanten in uw buurt halen deze snelheid niet. Daar gaat een extra interventie ook niets aan helpen. Doordat je modem steeds de moeite doet om toch te proberen deze snelheid wel te halen zorgt dit voor veel problemen. Vandaar dat ik die snelheid eerder al verlaagd heb om je lijn terug stabiel te maken. Ik zal dit nu opnieuw doen en dan zullen we opnieuw moeten evalueren. 

@philippe_d 

Wat voor mij nieuw is:

  • dat de single VLAN configuratie een aantal technische zaken wijzigt in de achtergrond, waardoor de decoders niet meer geregistreerd geraken. Dus de “routed IPTV” in de B-box3 is niet gelijk aan de “routed IPTV” van de internet box. Heeft waarschjijnluijk te maken met de VLAN’s: de B-box3 routed het IPTV verkeer via VLAN 30, de Internet Box via VLAN20.
  • ben wel verbaasd dat een B-box3 (met PPPoE credentials op VLAN10) blijft werken op een lijn die al geswitched is naar “single VLAN”. Interessant 😃
  • dat de vaste lijn blijft werken op beide modems is normaal (zolang de VoIP crendentials nog aanwezig zijn): beide modems gebruiken VLAN20.

Het is niet zo dat die decoder dan niet meer kan werken, maar hij zal wel herstart moeten worden.

Het gebeurt soms ook bij het wisselen tussen internetbox en b-box3 dat het achterliggende systeem niet mee switcht van 1 VLAN naar 3 VLAN’s of andersom en dat zorgt dan voor problemen. Als de lijn nog op 3 VLAN’s staat terwijl de internetbox er aan hangt of 1 VLAN met een B-box3 zullen deze niet werken zoals het hoort. Normaalgezien moet deze switch wel automatisch gebeuren. Als dat niet zo is moeten wij tussenkomen voordat alles weer werkt zoals het moet. Het is dus niet zo dat de B-box3 blijft werken op 1 VLAN. De lijn wordt dan weer terug op 3 VLAN’s gezet. 

Reputatie 1
Badge

@HadewychT 

 

Bedankt voor uw feedback en uitleg :)

 

Op welk vectoring profiel heeft u deze dan uiteindelijk ingesteld? Terug op de 50/15 waar het het beste op leek te werken hier.

 

Dank voor de feedback.

Reageer