Vraag

internet probleem met kabel.

  • 21 August 2023
  • 43 reacties
  • 562 Bekeken

Beste, ik ben recent verhuist en zaterdag heeft een technieker de aansluiting verzorgt.

 

Ik heb een probleem waarbij als ik de pc rechtstreeks op de modem aansluit (via een poort die uit de muur komt) geen internet en krijg een foutief IP adres aangewezen.

 

Als ik tussen de poort die uit de muur komt een wifi booster van proximus steek en dus een kabel trek van de poort uit de muur naar de wifi booster en dan van de booster naar de pc heb ik wel internet en geen foutmeldingen zoals een foutieve ip configuratie.

 

Ik ben ten einde alfabet, heb al gebelt voor technische hulp..tevergeefs. een happy house aangevraagd maar aangezien dit soms lang duurt vraag ik het hier ook maar eens.

 

Al bij al van Telenet komende, niet echt een goede ervaring tot nu toe, wel vriendelijke mensen aan de telefoon maar helaas geen oplossing.

 

Mvg


43 reacties

Reputatie 6
Badge +2

De technicus heeft alles aangesloten en getest vermoed ik. En toen werkte het denk ik. Hebt ge nu de aansluiting veranderd? Als het goed is aangesloten is het toch goed.

Eigenlijk versta ik niet veel van uw uitleg, dat ligt misschien aan mij. Komt er bij u een poort uit de muur? Bij mij komt er enkel een kabel van Proximus uit de muur, en die gaat naar de modem. Vanuit de modem vertrekt er een kabel naar de PC voor internet, en eentje naar de decoder voor de TV. Maar dat is al een oude installatie. Doet men dat nu anders?

 

Met uit de muur zal bedoeld worden dat er een RJ45 inbouw verdeeldoos zit aan die muur bvb een rj45 inbouw verdeeldoos van Nico
 

 

Dit bedoel ik met een poort uit de muur

 

@Martin zie foto hierboven. Als ik deze kabel aansluit rechtstreeks op de pc krijg ik een foutieve ip configuratie. Maar als ik deze kabel op de wifi booster van proximus aansluit en vandaar een kabel naar mijn pc trek heb ik wel internet zonder de foutieve ip configuratie fout. Dit al met verschillende kabels geprobeerd dus die zijn niet defect. Ik vermoed de kaart ook niet want er is dus een manier om internet tot stand te brengen. Alleen lukt dit op dit moment niet rechtstreeks met de router.

@Cvanloon zie foto voor wat ik bedoelde met poort uit de muur

In dit geval is een een gecombineerde inbouwdoos voor UTP en coax aansluiting.
Mss best ook er bij vermelden :

Is het een bbox3 of een bbox4=”Internet box” die je hebt.

Werk je met een vast IP adres ingesteld op je PC? bvb iets van 192.168.1.128 of hoger

@Martin ik heb een internet box. En waar kan ik dat vinden? Als je het ip adres van de netwerk adapter bedoelt krijg ik steeds een 169.xx ip adres en als ik de wifi booster er tussen steek krijg ik automatisch een 192.xx aangewezen op de netwerk adapter

Als je van de booster een automatisch adres krijgt dan zal je pc niet ingesteld staan met een vast IP adres, maar ik zie ook nog niet direct in waarom je dan geen ipadres 192.168.X.X krijgt?

TBI: bij de bbox4 is de 
Privé LAN DHCP Pool= 192.168.129.0 tot 192.168.129.254 (gateway 192.168.128.1)

(Bij de bbox3 is dit 192.168.1.2 <*> 192.168.1.63)

@Martin 

 

Reputatie 6
Badge +2

Op uw foto denk ik te zien : twee voedingskabels netspanning (modem en decoder?) en een proximus ding. Bij mij is dat inderdaad een rj45. Dit zal moderner zijn. Maar dat zal toch naar uw modem moeten gaan. Bij uw bbox4 zat toch een schema hoop ik. Van ip adressen trek ik mij nooit iets aan, dat is toch allemaal goed geprogrammeerd. 

@Cvanloon de utp poort zou rechtstreeks verbonden moeten zijn met de router. De netstroom is van de wifi booster en die andere is voor gewoon een stekkerdoos. Alleen door een wifi booster tussen de de utp poort en pc te steken verkrijg ik internettoegang. Wanneer ik de pc rechtstreeks aansluit op de utp poort krijg ik een foutieve ip configuratie melding. De decoder enzo staan beneden. Dit is een foto van mijn bureau boven.

Reputatie 6
Badge +2

Als ik het goed begrijp zou u nu moeten weten waar de proximus kabel op uw modem moet aangesloten worden. Dsl of fiber? Heeft de technicus daar iets over gezegd? Er is een goed filmke op you tube daarover. Gewoon zoeken naar "you tube installatie bbox4".  En uw PC zal met kabeltje best naar de modem moeten, daar kun je dan internet instellen met de gegevens van uw modem. Die staan bij mij onderaan op de bbox, maar het is maar een bbox3. En dan ga je afstand naar uw decoder met een heel lange kabel of met een booster of twee moeten overbruggen. Ooit heb ik zo'n booster ene keer in mijn leven ingesteld. Hem gewoon in een netwekstekker steken dicht bij de modem waaruit wifi komt en dan gelijktijdig op de modem en booster op wps duwen een aantal seconden en bidden. 

@Cvanloon het is nog dsl helaas

Dat is het net. De pc krijgt een verkeerd IP adres als ik die rechtstreks op de modem aansluit. Met een booster ertussen als een soort overbrugging krijg ik wel een juist ip adres en dus internet. Maar ik wil me rechtstreeks op de modem kunnen verbinden.

@Yvad208 Als je booster niet ingesteld staat als access point zou het kunnen dat die ipv via je utp poort in de muur verbinding te maken met de bbox4, in werkelijkheid eigenlijk via wifi verbinding maakt met je bbox4 en het daarom is dat het wel werkt met de booster en niet met de utp in de muur, wat zou kunnen betekenen dat die utp poort geen goede verbinding maakt of niet verbonden is met de bbox4! 

kun je niet checken of die utp kabel van de muur boven,  beneden op je bbox4 aangesloten is

@Martin ja dat zit ik nu ook te denken maar het probleem is dat ik niet goed weet welke. De vorige eigenaares heeft weinig uitgelegd ivm dit en wist het zelf niet zo goed. Ik weet dus bv ook niet of het 1 kabel is die ik moet aansluiten om zo alle poorten boven te voorzien van internet of dat ik zelf nog een extra switch moet voorzien....alles zit goed weggewerkt hier.

Reputatie 3
Badge +1

Martin heeft gelijk volgens mij, indien er geen 3 blauwe lampjes oplichten op de booster dan werkt deze niet bekabeld maar als “repeater”. Dus in jouw geval zal het lampje in het midden groen, oranje of rood branden. Indien de muuraansluiting zou werken dan zou er ook licht (groengeel) moeten branden aan de achterkant van de booster waardat de UTP ingaat.

@Yvad208 heb je meerdere van die utp stekkers in de muur boven?

Dan kan het zijn dat er inderdaad een switch beneden staat om al de utp kabels die naar boven lopen te kunnen voeden met signaal dat uit de bbox4 komt en op de switch terecht komt .

dus gele poort Bbox4 (utp)==========(utp)Switch (utp1)  
dus gele poort Bbox4 (utp)==========(utp)Switch (utp2)
dus gele poort Bbox4 (utp)==========(utp)Switch (utp3)
dus gele poort Bbox4 (utp)==========(utp)Switch (utp4)
dus gele poort Bbox4 (utp)==========(utp)Switch (enz….

utp1 /utp2 utp3 enz  naar boven

@Martin ik heb in elke kamer boven 1 utp stekker met coax zoals in de foto

kun je niet zien hoeveel utp kabels er beneden toekomen 

er komen dan waarschijnlijk evenveel coax kabels ook beneden toe, maar van de coax moet je u niks aantrekken fikseer u op de utp netwerkkabels.

Op de bbox zelf kunnen maar in totaal 4 aangesloten worden en anders heb je een switch nodig
en als je een decoder hebt zal er al één bezet zijn door de decoder

@Martin 2 kabels en de rest zijn losse die ik er zelf heb ingestoken

@Martin sorry 1 vaste en 3 losse

 

die drie lossen kunnen dan naar boven lopen je kan ze eventueel in je bbox4 gele poorten inpluggen en dan met je pc boven nog eens proberen of het lukt 

Die vaste loopt mss naar je decoder 

dan zou het zo worden:

dus gele poort Bbox4 (utp1)  bvb deze naar decoder 
dus gele poort Bbox4 (utp2) naar boven
dus gele poort Bbox4 (utp3) naar boven
dus gele poort Bbox4 (utp4) naar boven

 

@Martin geen succes. Moet je ook een blauw lampje bij de dsl kabel zien? Dit is niet echt zo maar ik ben het nu echt wel ff kwijt ik denk echt dat er iemand moet langskomen. Ik was verkeerd over de kabels maar uiteindelijk maakt het niet veel uit denk ik. Ik heb 1 vaste die ik naar boven zie lopen. Dan nog 2 vaste die ik links en rechts zie naar boven lopen. Van die 2 maatste vaste zit er ook 1 in een proximus poort(weet niet hoe dit heet maar is een bakje die in een stopcontact zit). Is dit mss de fout?

DSL zal wel in orde zijn aangezien je met je PC via de booster op internet kunt.

op de bbox 4 hebben de controle lampjes de volgende betelkenis (Lampjes op je Proximus toestellen | Proximus)

Er zijn verschillende indicatielampjes op je Internet Box. Van links naar rechts: Internet (of Broadband), Phone en Wi-Fi.

Power light, first from the left Internet (of Broadband)

Het lampje is:

  • blauw: de Internet Box is ingeschakeld.
  • wit of geel: de synchronisatie is bezig.
  • uit: de Internet Box is uitgeschakeld. Controleer of de stroomkabel goed is aangesloten en of de aan/uit-knop op de achterkant van de Internet Box in de Aan-stand staat.
  • rood: controleer de bekabeling. Als de bekabeling in orde is, start je de Internet Box opnieuw op.

DSL light, second from the left Phone

Het lampje is:

  • blauw: VoIP is geconfigureerd.
  • turkoois: er wordt eenVoIP-gesprek gevoerd.
  • uit: geen VoIP geconfigureerd.
  • rood: herstart de Internet Box.

WAN light, third from the left Wi-Fi

Het lampje is:

  • uit: deze wifi is uitgeschakeld. Druk op de Wi-Fi knop om deze weer in te schakelen.
  • blauw: de wifi is ingeschakeld.
  • wit: je Internet Box probeert via WPS een wifi-verbinding met een ander toestel tot stand te brengen. Als dit niet werkt, controleer dan of de WPS-functie op je toestel is ingeschakeld en breng het dichter bij de Internet Box.
  • rood: start de Internet Box opnieuw op.

dit bakje is het mss dat dat je bedoelt: Installatie van de PLC-adapter | Proximus

Dan moeten er normaal gezien twee  van die bakjes in huis te zien zijn.

Reageer