Vraag

geen verbinding met HP printer sinds fiber aansluiting.

  • 24 October 2023
  • 53 reacties
  • 889 Bekeken

Reputatie 1
  • Rising star
  • 16 reacties

Is er ondertussen al een oplossing om oudere toestellen te concerteren met fiber ?

momenteel krijg ik onze( oudere ) printer Hp2549 niet meer op het draadloos netwerk geconcentreerd.


53 reacties

kijk eens of je het op deze manier kunt oplossen door met een vast IP adres te werken:

Indien uw toestel nu een vast IP adres heeft (192.168.1.xxx) dan heb je 2 mogelijkheden:

  1. niets wijzigen: uw toestel zal blijven werken met zijn huidig IP adres.
  2. ofwel manueel een vast IP adres toekennen in het subnet 192.168.128.1/23.
    Om geen conflicten te krijgen met de bestaande DHCP pools gebruik je dus best:
  • IP adres tussen 192.168.128.128 en 192.168.128.254
  • subnet 255.255.254.0 (dus geen 255.255.255.0)
  • gateway 192.168.128.1
  • dns server 192.168.128.1

Indien je een toestel een gereserveerd IP adres wilt toekennen, kan dat via "MyProximus".

Geavanceerde Instellingen > Netwerk > Gereserveerde IPV4-adressen
Kies hier dus een IP adres binnen de privé DHCP pool range (192.168.129.xxx)

Reputatie 1

Bedankt voor de reactie, 

maar voor mij een beetje Chinees.

wat bedoel je met een vast IP adres ?

hoe weet ik dat mijn toestel een vast IP adres heeft…kan ik momenteel nergens niet vinden gezien er geen connectie is met netwerk.

 

normaal als je verbinding maakt met een toestel met de bbox deelt de DHCP van de bbox zelf IP adressen uit aan de toestellen die contact maken. Maar als je in het toestel zelf een vast IP instelt zal de DCP geen adres meer toekennen maar wordt het adres gebruikt dat in het toestel zelf toegekend werd.

Best hier ook je printer opgeven die je hebt, zodat er dan meer kans is dat iemand je hiermee kan verder helpen. 

Normaal gezien zou ke toestel met de bbox4 moeten werken als het een vast IP adres had vroeger zoals opgenoemd onder punt 1) hierboven , maar aangezien het niet werkt dacht ik van eens te proberen door aan de printer een ip adres te toe te kennen zoals beschreven in punt 2) hierboven 

 

Reputatie 1

Ok , het gaat hierover een Hp2549. 
momenteel zie ik geen optie om een IP adres ergens in te geven.

welk programma dien ik te openen enz….

merci al voor de info.

hadden ze misschien beter op voorhand bij proximus vermeld wat de mogelijke problemen kunnen zijn bij installatie van fiber.

ik had al zeker bij het oude gebleven. Niet technisch genoeg onderlegd om deze problemen aan te pakken.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@DLM

Je printer werkt alleen maar via het draadloze Wi-Fi 2.GHz. netwerk

Je dient  de One SSID

Dit kan je via deze weg doen:

Bij een bbox4 = "Internet Box"  moet je One SSID uitschakelen via MyProximus App in de Wifi instelling: 

Ga naar Wi-Fi Beheren
op deze pagina kunt u uw Wi-Fi netwerk configureren  , ga naar 

Privé Wi-Fi , 

daar  Enkelvoudige SSID  op uit zetten. 

En  vervolgens wijzigingen bevestigen.

 

@DLM 

ik was net ook de handleiding aan het zoeken maar ik zie nu dat Pat52 al met je bezig is dus zal ik hem verder met je laten het probleem oplossen.

Reputatie 1

Maxi fiber is dat met bbox 4 
 

zie mijn scherm voor instelling WiFi 

 

 

Reputatie 1

Ik ga morgen de info van Pat52 uitproberen. 
momenteel is het vrouwke aan het thuis werken…dus effe overal afblijven.😄

alvast bedankt.

Geef morgen feedback.

 Groetjes 

Reputatie 7
Badge +3

@DLM Waar 2.4GHz+ 5 GHz staat op het groene ON klikken zodat deze wordt uitgeschakeld. (On wordt grijs)

2.4GHz  en 5 GHz  Wifi zullen dan terug een apart signaal gebruiken.

Dan op bevestigen klikken.

Normaal ga je na een 6 tal minuten in je Wifi netwerk je printer terug zien staan. 

Anders je bbox 4  even herstarten.

Reputatie 7
Badge +4

& ter info 

Oudere toestellen via wifi op Internet Box+ | Proximus Forum

@M_016  wilt dit zeggen zelfs al staat WPA2 aangeduid (zie figuur hierboven) in feite WPA3 toch actief blijft op de bbox4?

Reputatie 6
Badge +2

@DLM Waar 2.4GHz+ 5 GHz staat op het groene ON klikken zodat deze wordt uitgeschakeld. (On wordt grijs)

2.4GHz  en 5 GHz  Wifi zullen dan terug een apart signaal gebruiken.

Dan op bevestigen klikken.

Normaal ga je na een 6 tal minuten in je Wifi netwerk je printer terug zien staan. 

Anders je bbox 4  even herstarten.

 

Gezien zijn Internet Box een andere SSID en paswoord heeft dan zijn oude router (B-box3?) kan zijn printer toch niet automatisch verbinden met de nieuwe WiFi?

Het zou me dus ten zeerste verwonderen dat hij “na een 6 tal minuten in je Wifi netwerk je printer terug ziet staan”

Wat ik zou doen, is via My Proximus, de Internet Box hetzelfde SSID en paswoord geven als de vroegere router. Dan gaan alle apparaten, die vroeger op de B-box WiFi stonden, zich automatisch aanmelden.

Het is toch niet omdat je een nieuwe router hebt, dat je een andere SSID wilt voor jouw LAN? Ik heb al heel veel verschillende routers gehad, maar telkens gebruik ik hetzelfde WiFi SSID (en paswoord). Anders moet je ieder toestel apart her inloggen ???

Volgens mij is er ook géén reden om “One SSID” uit te schakelen.

De HP Printer (die alleen 2.4 Ghz ondersteunt) zal er normaal geen moeite mee hebben dat de 5GHz dezelfde naam heeft (in principe zal de printer de 5GHz niet eens “zien”).

Als het probleem te maken heeft met de  PMF-functie (Protected Management Frames) zoals in de link hierboven gemeld, dan al niets helpen. Dan zou je beter de oude B-box3 terug inschakelen??

Reputatie 1

Goede morgen, @Pat52 ,

heb instelling uitgevoerd zoals beschreven.

nu vind geen enkel toestel “proximus home “ nog terug om verbinding te maken.

bbox 6 min. Uit geeft geen resultaat. 4x geprobeerd.

 

zou een oplossing kunnen zijn. 
heb van de oude router helaas geen gegevens meer.😔

 

Het zal na “one ssid” uit te zetten ook niet meer “proximus home” zijn het zal  iets zijn van “wifi-5.0-xxxx” voor de 5.0 wifi frequentieband en “wifi-2.4-xxxx” voor de wifi 2.4 frequentieband .

bvb op je laptop/pc zal je in de lijst met binnenkomende wifi signalen moeten inloggen op “wifi-2.4-xxxx” of op “wifi-5.0-xxxx”.

maar aangezien je printer met de oude SSID wifi naam en wachtwoord van voor je vorige bbox3 wilt inloggen lukt dit natuurlijk niet en aangezien je deze ook niet meer kent kun je ze ook niet aanpassen via myproximus voor je huidige bbox4.
Staat er op die deskjet printer geen display en toetsenbord op zodat je de instelling kunt zelf aanpassen?

Weet je zowel de wifi-naam en het wifi wachtwoord niet meer van je vroegere bbox3?

Reputatie 7
Badge +3

@DLM

Je vind de nieuwe WiFi netwerknaam en het wachtwoord terug in de MyProximusApp

Je vindt je gegevens terug onder Producten --> Internet --> Geavanceerde instellingen van de modem --> WiFi

Als je een internetbox hebt, moet je de MyProximus-app gebruiken. Ga naar de sectie "Producten" linksonder, scroll naar beneden naar "Smart wifi" en klik op "wifi-netwerk". Druk op het tandwielpictogram naast "Persoonlijke wifi". Klik tenslotte op de knop met het oogje om je netwerkwachtwoord te zien.

Je wifi-gegevens bekijken, wijzigen of opslaan in de app

 

  1. Open de MyProximus-app
  2. Tik onderaan op Producten .
  3. Scrol tot Smart Wi-Fi. Als je dit niet ziet, moet  je Smart Wi-Fi activerenNieuw venster .
  4. Tik op Smart Wi-Fi  
  5. Tik op   naast Mijn wifi thuis.
  6. Tik op  om het wifi-wachtwoord te tonen. Je kunt het wijzigen en opslaan door op Opslaan te tikken.
Reputatie 7
Badge +3

@DLM Je kan het ook verkrijgen per SMS

Als je een Internet Box hebt, zijn je codes je per sms toegestuurd.

Indien dit niet het geval is, gelieve de instructies te volgen:

  1. Bel 0800 22 800 met een gsm die deel uitmaakt van hetzelfde pack als de vaste lijn.
  2. Als we je vragen of je belt voor het mobiele nummer waarmee je nu belt, kies dan NEE of optie 2.
  3. Voer je vaste lijn nummer of Internetaansluiting nummer in eindigend met #.
  4. Druk 4 : "Storing, technische hulp".
  5. Druk 2 : "Om uw wifi-toegangscodes te krijgen". Een sms zal naar de gsm worden gestuurd met de netwerknaam en het wachtwoord.

OF

Ga naar https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/details/internet

daar zie je WIFI staan onder SSID bij wachtwoord klik je op het oogje

en zal je het wifi wachtoord zien.

Reputatie 1

zou een oplossing kunnen zijn. 
heb van de oude router helaas geen gegevens meer.😔

Maar volgens mij is het probleem, dat hij deze dan moet kunnen invoeren op zijn deskjet, maar als de oude SSID + wachtwoord er nog in staan van de vorige bbox3, moet hij die kunnen aanpassen naar de nieuwe SSID + Wachtwoord, maar dat gaat niet aangezien hij geen verbinding krijgt met de deskjet.

 Of anders moet hij die oude SSID + wachtwoord in de nieuwe bbox4 invoeren, maar volgens ik het begrijp heeft hij die gegevens niet meer van de oude bbox3?

zou een oplossing kunnen zijn. 
heb van de oude router helaas geen gegevens meer.😔

@DLM heeft die deskjet een bedieningspaneel om instellingen in te voeren, want dan zou je de nieuwe SSID en wachtwoord daar kunnen invoeren .

Maar je kunt toch met de WPS knop van de bbox4 en WPS van je deskjet verbinding maken ook.

Reputatie 1

Gegevens van de nieuwe bbox is geen probleem. 
bij printer instellingen , zoekt deze naar het huidig netwerk…maar na het ingeven van het paswoord loopt het mis.

de printer erkent het paswoord niet. 
vermoedelijk zoekt hij dus naar de oude router…

krijg die printer ook niet gereset. 

Reputatie 7
Badge +3

Even tussendoor, normaal gezien worden de huidige/bestaande Wifi instellingen  bij een swap van Bbox3 naar Bbox4  overgezet van Bbox3 naar Bbox4.  ( en omgekeerd bij een terug schakeling van Bbox4 naar Bbox3)

Zo is dit toch verlopen bij mij vorig jaar  toen ik overschakelde naar de Bbox4 en  dit jaar toen ik terug overschakelde naar de Bbox3 , mijn Wifi instellingen werden gewoon overgenomen , heb niets moeten instellen/wijzigen van Wifi netwerknaam of paswoorden.

Is dit dan nu veranderd bij Proximus?

Reputatie 7
Badge +3

Gegevens van de nieuwe bbox is geen probleem. 
bij printer instellingen , zoekt deze naar het huidig netwerk…maar na het ingeven van het paswoord loopt het mis.

de printer erkent het paswoord niet. 
vermoedelijk zoekt hij dus naar de oude router…

krijg die printer ook niet gereset. 

@DLM

Hoe reset ik mijn HP Deskjet 2549 WiFi?
Netwerkherstel - Druk tegelijkertijd op de knop Draadloos en Annuleren op het bedieningspaneel van de printer en houd ze vervolgens 5 seconden ingedrukt

 

 HP DeskJet 2540 en 2545 printers - Draadloze printer instellen (Windows) | HP® Klantondersteuning

Standaard draadloze instellingen op de printer herstellen

Reset de draadloze instellingen opdat de verbinding met succes wordt voltooid.

  1. Controleer of de printer is ingeschakeld.

  2. Als het draadloos-lampje knippert, gaat u naar de volgende stap om verder te gaan met de installatie van de software.

  3. Houd de aan/uit-knop c01602202.gif ingedrukt.

  4. Terwijl u de aan/uit-knop ingedrukt houdt, drukt u twee keer op de knop Start kopiëren, zwartc03784692.jpg en vervolgens drie keer op de knop Annulerenc01623874.gif.

  5. Laat de aan/uit-knop weer los. Het lampje voor draadloze communicatie naast de knop voor draadloze communicatie knippert. Herhaal deze stappen als het draadloos-lampje niet knippert.

  6. Ga verder met de volgende stap om de software te installeren. U hebt ongeveer 20 minuten om de software-installatie te voltooien met behulp van de functie HP Auto Wireless Connect.

Gegevens van de nieuwe bbox is geen probleem. 
bij printer instellingen , zoekt deze naar het huidig netwerk…maar na het ingeven van het paswoord loopt het mis.

de printer erkent het paswoord niet. 
vermoedelijk zoekt hij dus naar de oude router…

krijg die printer ook niet gereset. 

@DLM je kan toch gewoon met de WPS knop op je bbox4 en de WPS van je deskjet werken om de deskjet te verbinden dan worden automatisch de ssid + wachtwoord overgenomen in je deskjet.

Reputatie 7
Badge +3

Wi-Fi-instelmodus herstellen op de meeste HP printers

Gebruik het bedieningspaneel van de printer om de Wi-Fi-instelmodus te herstellen.

Printers met een aanraakscherm

Gebruik het aanraakscherm om de wifi-installatiemodus te herstellen.

  1. Raak op het bedieningspaneel van de printer het pictogram Instellingengear-icon-settings-solid-black-inline-smaller of het pictogram Draadlooswifi-icon-black-inline-2 aan.

  2. Selecteer Netwerkinstallatie of Instellingen, en selecteer vervolgens Netwerkinstellingen herstellen.

    OPMERKING: 

    Uw printer kan afwijken van het afgebeelde apparaat, maar de stappen zijn hetzelfde.

    Voorbeeld van het selecteren van Netwerkinstellingen herstellen op een bedieningspaneel met aanraakscherm

  3. Raak Ja aan wanneer er een bevestigingsprompt verschijnt.

  4. Wacht 60 seconden totdat het lampje Draadloos blauw knippert.

  5. Keer binnen twee uur terug naar de app of de software om uw printer te zoeken en toe te voegen en de installatie te voltooien.

HP inkjet- en inkttankprinters zonder aanraakscherm

Gebruik de knop Annuleren en de knop Draadloos om de Wi-Fi-installatiemodus te herstellen.

  1. Druk op de knop Annulerencancel-icon-circle-black-inline om de printer gereed te maken.

  2. Houd de knop Draadlooswifi-icon-black-inline-2 en de knop Annulerencancel-icon-circle-black-inline ingedrukt totdat de aan/uit-knop knippert.

    OPMERKING: 

    Uw printer kan afwijken van het afgebeelde apparaat, maar de stappen zijn hetzelfde.

    Voorbeeld van de knop Draadloos en de knop Annuleren gedurende vijf seconden ingedrukt houden

  3. Wacht 60 seconden totdat het lampje Draadloos blauw knippert.

@DLM 

Ik denk dat die deskjet geen bedieningspaneel heeft om gegevens in te voeren? 
Volgens mij is de WPS methode de eenvoudigste om eens te proberen zonder veel poespas.

→ https://WPS knop van je Internet Box

&

HP Deskjet 2540 All-in-One Series

https://support.hp.com › be-nl › document

Houd de knop langer dan 3 seconden ingedrukt tot het lampje knippert om de WiFi Protected Setup (WPS)-drukknopmodus te starten. 4. Statuslampje Draadloos en ...

Reageer